HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nuvistor riaa.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/11/20 :  22:04:19  Show Profile Send time a Private Message
Det krävs bra komponenter, inget snack om saken, Mica blev ett lyft.
Hoktuna, om du PMar mig så kan jag ge dig lite godsaker

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8274 Posts

Posted - 2006/11/20 :  22:22:47  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Mica blev ett lyft.

Var får man tag på dylika?Ja till andra projekt då.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/11/22 :  09:29:11  Show Profile Send time a Private Message
Man pratar snällt med de som har många eller ringer till Elfa

De kan dyka upp ibland på auktioner, så det gäller att passa på...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/11/22 :  16:57:24  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Vissa har ju större sortiment än Elfa

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/11/22 :  20:07:05  Show Profile Send time a Private Message
När det inte gäller grusgrejor så...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/11/23 :  21:30:28  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
nu har jag bytt kopplings konding 22nf poly propp mot 2x0.047uf jensen pio.
Jag återkommer med intryck.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/11/24 :  19:55:38  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Idag har jag snidat till stommen till lådan i alu.

Sidorna är 15x100mm rundstaven i hörnen är 40mm.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/11/24 :  20:16:54  Show Profile Send Peter S a Private Message
quote:
nu har jag bytt kopplings konding 22nf poly propp mot 2x0.047uf jensen pio.

?? seriekopplar du dom, eller?

Snygg låda!

Edited by - Peter S on 2006/11/24 20:18:13
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/11/24 :  20:47:24  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Nej ,jag paralellkopplar.
Borde det inte bli 100nfeller är det jag som tänker fel?
Det spelar som f#n i vilket fall.
Just nu jagar jag en gnutta brum,det hörs om jag sitter vid högt. med tokhög volym o p-u uppe.
Kanske inte går att få bort allt?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2006/11/24 :  23:47:39  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Nädå, du tänker rätt. Peter S. tänkte nog att du ville behålla samma värde.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/11/26 :  19:48:57  Show Profile Send Peter S a Private Message
Om jag missuppfattar allting rätt så har du ersatt en 22nF med en 100nF. Då flyttar du nedra brytfrekvensen (inte korrigeringen) 4-5 gångar ned. Enligt konstruktören ligger den vid ca 20 Hz från början, den hamnar nu runt 5 Hz. Du förstärker en massa onödig lågfrekvens (skivvurpar, armresonanser) som drar energi. Andra steget måste även förses med motsvarande större kondingar för att inte dess arbetspunkter ska flytta på sig (pumpeffekter).

Men gör du det då blir skivvurparna återgivna oförvrängt , förutsatt nätdelen klarar av.


Edited by - Peter S on 2006/11/26 19:50:11
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/11/27 :  00:52:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vi tyckte originalet var lite klent i basen och det rättade till sig i och med byte till 100nF. Datorsimuleringar visar att frekvensgången var 6 dB ner vid 20 Hz, så brukar man göra för att undvika rumble, precis som du säger Peter.

Frekvensgången har även en lätt svacka runt 2000 Hz om jag minns rätt, vilket ger ett behagligt ljud. Komponentvärdena lär komma från någon Marantz som jag inte minns modellbeteckningen på, inga konstigheter där.

Nätdelen ja, den är grymt viktig. Man kan även separera kanalernas strömförsörjning om man moddar kortet lite, det har vissa gjort med mycket gott resultat har jag hört.

Sen har det experimenterats med olika biasvarianter också. Inte mycket av originalet kvar...

quote:
Andra steget måste även förses med motsvarande större kondingar för att inte dess arbetspunkter ska flytta på sig (pumpeffekter).
Beror väl på vad du har för försteg.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/11/27 :  04:15:00  Show Profile Send Peter S a Private Message
quote:
..Inte mycket av originalet kvar...

OK
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/11/27 :  12:40:06  Show Profile Send time a Private Message
Hmm vem kan det vara som har moddat den så ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/12/01 :  22:04:02  Show Profile Send time a Private Message
PeterS har alldeles rätt, det kan kanske bli pumpeffekter, det var bla det som gjorde att diverse experiment gjordes med bias.
Man kan säga att ett nytt steg med utgångspunkt från Bosses (eller Marantz eller RCAs applikation från 50 talet) gjordes och resultatet blev bra men mer komplext och inte nödvändigtvis bättre.
Bosses RIAA är Bosses RIAA och inte de här bastarderna.
Jag lyckades få den att låta HiFi istället för musik så det gäller att hålla tungan i rätt mun...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/12/08 :  06:27:53  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Nu har jag börjat på en "hård wajrad" riaa,till den tänkte jag andvända nätdel från 20-25 brandvarnare .
Glöden blir från ett Dewalt "skruvdagare" batteri.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/12/08 :  07:30:01  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Jag kan bara hålla med time "Bosses riia är Bosses riia that´s it",
jag har Bo´s riia byggt av Bosse själv och jag har INTE för avsikt att byta ut kondensatorer eller motstånd i tron om att jag ska slå Bosse på "fingrarna" och kunna peka finger och säga Bo vad håller du på med!!!!!!!

Varför gör du inte på detta vis!!

Jag kan bara som glad amatör konstatera att Bo har åter igen gjort ett väldigt bra jobb med riian med enkla medel och förmodligen sanslöst många utvecklings timmar bakom komponentval och kretslösning,Bo har ju hållit på ett tag med våran hobby.

Köpte en skivspelare med pu till för ett par veckor sedan och säljaren sa att det är en riktigt bra riia förstärkare bättre än min,
mitt krav var att nuvistor riian med LLundal trafo skulle användas med den nya pickuppen,den fungerar mycket,mycket bra med den nya pickupen.

Det som iriterar mig är att jag bara har ca 50 Opus3 vinylinspelningar jag önskar att jag hade alla!!

För mig skulle det betinga ett högre värde än tavlan som såldes för
16 milijoner på en auktion i uppsala att ha en komplett samling av Bosse Hanssons opus3 alla vinylinspeningar!!!!

Off topic. /Bernt

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

Edited by - magnus1967 on 2006/12/08 08:39:14
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/12/08 :  09:37:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
jag har Bo´s riia byggt av Bosse själv och jag har INTE för avsikt att byta ut kondensatorer eller motstånd i tron om att jag ska slå Bosse på "fingrarna" och kunna peka finger och säga Bo vad håller du på med!!!!!!!

Detta är DIY-avdelningen!

Här experimenterar vi helt fritt efter eget behag och lär oss en hel del under tiden. Det är inte fråga om
att "slå någon på fingrarna" och stå och "peka finger". Att ens antyda något sådant är rena dumheter.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/12/08 :  09:50:39  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Ojsan,ursäkta om jag "bullrade på för mycket"!!

Nu ska jag fortsätta att njuta av min skivspelare med Bosse:s orginal riia som låter helt ok i mina öron.

Men det är alla delar som måste lira om det ska fungera inte bara riian,jag hoppas att jag har schysta prylar som matar riian med en vettig signal??,
vem vet jag är bara en glad amatör!!

sedan om man har komponenter som platsar i rymden med en viss mil standard eller i fantasi världen är det inga garantier för bra ljud.

Skickar man in "skit" så får man ut "skit" det är fördelen med Bo´s riia,
Om man sedan bygger den som att det är "raket teknologi" är ju upp till var och en som vill spendera en massa pengar till ingen nytta!

Men man får alldrig glömma det viktigaste med våran hobby/fritds intresse,att lyssna och njuta av musik!!!


http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

Edited by - magnus1967 on 2006/12/08 11:59:19
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/12/08 :  10:03:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Nu har jag börjat på en "hård wajrad" riaa,till den tänkte jag andvända nätdel från 20-25 brandvarnare .
Glöden blir från ett Dewalt "skruvdagare" batteri.
Detta vilda projekt får du inte glömma att posta bilder på.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/12/08 :  12:45:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Men man får alldrig glömma det viktigaste med våran hobby/fritds intresse,att lyssna och njuta av musik!!!
Exakt!!! Det brukar i alla fall jag göra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/12/08 :  12:57:26  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Jag blir lite tårögd just nu och jag vill bara skicka en hälsning till Bo för jag har
för några minuter sedan lyssnat på Opus3 8009,PRO ORGAN PLENO från Gammelstadens kyrka!!

Mina hemtrakter det rör om känslorna!!

Off topic. /Bernt

Åter till kondingar och motstånd för det var väll vad tråden kommer att handla om + en massa fakta

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/12/08 :  13:04:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Off topic: Skriv gärna en recension av skivan på musikavdelningen, det vore intressant. (Jag har förresten för mig att jag har den skivan också.)

Men, som sagt - åter till ämnet: Självbygge av riaa-steg med nuvistorer.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/12/08 :  13:21:17  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Jag har inget mer att säga att det är mycket,mycket roligt att hoktuna fick mersmak på nuvistor riian,
tycker lite synd att man ska överdriva en från början mycket bra konstruktion till den milda grad så man kanske glömmer vad våran hobby går ut på!

Men jag ser fram emot det blivande bygget med alla finesser och "raket data" ala fulgesangn,eller vad han nu heter,svensken som ska upp i rymden.

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

Edited by - magnus1967 on 2006/12/08 13:30:08
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/12/08 :  13:59:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ett nuvistor-riaa kan byggas på en massa olika sätt. Det gemensamma är ju att de innehåller nuvistorer.

Frågeställningen om det kan finnas en konflikt mellan intressena är så intressant att jag bara måste starta en ny tråd om detta.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=56305

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000