uppgraderade mitt hypex steg från 2*10 000uf till 2*30 000uf. varav 2 stycken är rifas peh169 på 10 000. säkringarna bara smattrar. innan hadde jag 2,5 A på primärsidan. nu gåt det inte med 4A. Visste inte att kondingarna hadde så stor betydelse för start strömarna. men men det bådar ju gott. :) ska köpa nya säkringar imorgon va kan behövas 5,6 8?!
Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
vemsom: Nja...men trafon har ju använts tidigare...
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
innnan har jag bar haft 2*10 000 uf. men uppgraderat till 2*30 000uf det var justa när jag la in rifa kondingarna som det blev problem. ett skäl kan vara att dom kan keverera extemt höga strömar villket är bra men det borde betyda att dom kan laddas extemt fort också. trafon är på 220VA. jag har lånat eller inte köpt dom än av ohmega.
Ohmega: Jag får komma förbi nångång så du kan få en slant för dom. Om inte du har lust att komma förbi?
Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
RIFAs kondingar har mycket lågt ESR. Det gör att när du spänningssätter dem går det initialt MYCKET hög ström.
I = I(0)* e^(-t/T) , där T = ESR*C och I(0) = U/ESR
I = momentanströmmen ESR = Effektiva serieresistansen (i kondingen) vid parallellkoppling minskar den!!! T = tidskonstant C = Kapacitans I(0) = toppström (vid tillslag då t = 0)