HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 SAT Amplifix brände upp Revel M20, för andra gånge
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2006/08/27 :  13:05:57  Show Profile Send markku a Private Message
Tjena alla!
Jag skrev här förra gången i december 2004. Jag har fortfarande Amplifix, CDfix samt Revel M20 stativare.

I augusti 2003 skrev jag här i full panik hurdan rök kom ut ur reflexporten till M20. Både Amplifix samt Revel blev reparerade, kostade mig totalt 260 + 530 EUR, ingen hemförsäkring då - nu heller :-(

I dag ville jag lyssna på musik och satte på Amplifix och CDfix utan CD. Hörde "PAM" och märkvärdig ljud, slo av båda, ut med kontakter. Senare på igjen med låg volym startade CDn. Jag var i andra rummet, kom för att byta skivan, upptäcker att vänstra kanal är tyst. Luktar bränt nära reflexporten.

Amplifix klarade det åter!

Undrar om andra har fått sina högtalare förstörda av Amplifix?

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/08/27 :  14:01:28  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
ingen hemförsäkring då - nu heller :-(

Inte inget bra. Skall du behålla Amplifixen så kan det börja löna sig att skaffa en.

Vem var det som reparerade skadan? Lämnade de någon garanti?

/M

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2006/08/27 :  14:08:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Fick du någon förklaring förra gången?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/08/27 :  14:35:24  Show Profile Send ninja a Private Message
Min Thor brände bassen på båda VR-1 (Von Schweikert) när CD:n var pausad och jag vred till max


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2006/08/27 :  14:42:20  Show Profile Send markku a Private Message
Förra gången blev Amplifix reparerad enligt invoice: slutsteget DC out tr BC8464B, lödningar I-IV, samt reparation av output relelogik. Jag fick höra att flera lödningar var mindre bra från början och att design skyddar inte högtalarna. Så synd att mina postingar inte finns kvar i arkivet. Jag minns klart dom svårigheter lokal reparatör, som finsk importör av SAT/Bladelius använder, hadde för att få nödvändig teknisk info från Primare, som om det vore rocket science. Vidare hadde jag jävlig otur med Revel; fabriken flyttade under den tiden och jag måste vänta fram till början av oktober innan woofern kom till Harman Finland och M20 kunde fixas.

Ville någon ge 3 års garanti på reparation, tveksamt...

Man kunde bli paranoid av mindre: det var 28. augusti 2003 jag skickade Amplifix till reparatören. Idag är 27. augusti....

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952

Edited by - markku on 2006/08/27 14:46:03
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2006/08/27 :  15:12:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Detta låter inte bra.
Min Advantage A300 från samma konstruktör har varit problemfri.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2006/08/27 :  15:22:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Trevligt att ha dig tillbaks Markku även om det var tråkiga saker du postar om...
Usch vad jobbigt det är när sådant här händer och du har blivit drabbad två gånger av samma sak...

Men, som du skrev innan så är en hemförsäkring bra att ha och inte bara om man är otursförföljd med sin stereo. Det finns ju mycket annat som kan hända typ vattenläckor, krossade fönster och annat tråkigt där hemförsäkringen hjälper.

Lycka till!

P.S. Jag skickade dig ett PM om hur man söker i våra arkiv, vi raderar inte i arkivet eller någon annanstans heller.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/08/27 :  15:27:40  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Hemförsäkring är bra. Hade en Dantax förstärkare som började självsjänga en natt då jag sov. Jag vaknade till ett krafigt "POFF!!!!!" och kände lukten av bränt. Hemförsäkringen ersatte mig rätt generöst. Jag hade köpt förstärkaren som demoex på rea men ersättningen blev för något mellanting mellan ny och demoex, minus 500 kr självrisk.

Kolla igenom era försäkringspapper hifivänner.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/08/27 :  16:07:56  Show Profile Send B-200 a Private Message
shit man blir nojjig får väl skaffa en hemförsäkring, vilken är billig och bra

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/08/27 :  16:10:16  Show Profile Send Snoop a Private Message
Är både du och eventuell tjej med i t.ex facket så får man hemförsäkringen gratis.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2006/08/27 :  17:03:31  Show Profile Send markku a Private Message
Snoop,
Sådant luxus som hemförsäkring via facket ser ut att vara nånting svenskt. Kollade saken precis.

Under förra diskussion i juni (inte augusti) 2003 frågade Staffan om Voltex nätfilter och transientskydd (SP 390J/S-5) jag fortfarande har... väl, ni får läsa hela historien här:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=15303&whichpage=1

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/08/27 :  17:24:04  Show Profile Send B-200 a Private Message
tackar får kolla det

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/08/27 :  18:37:25  Show Profile Send Snutten a Private Message
Tråkigt markku, hoppas vi får veta orsaken till det. Mina M20 har hittills inte orsakat några problem. Kanske det varken är din amplifix eller högtalare som orsakar det då det ju hänt igen och båda blivit lagade och testade. Kanske har med strömförsörjningen att göra?
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2006/08/27 :  18:58:36  Show Profile Send Calle G a Private Message
Jag råkade ut för något liknande, ett Musical Fidelity-steg som tydligen hade någon lite slarvig lödning som gav upp efter många år. Servicekillen fick plocka isär det i småbitar för att hitta den... det resulterade i 60V likström (ca 600W) till min stackars M20, baskonen fastnade rätt rejält :( Normalt ska man inte kunna spela sönder M20 så länge inte förstärkaren går sönder, de är rejält effekttåliga, men det finns tydligen gränser :)

Jag lämnade in högtalaren på Best Sound i Stockholm, dom tog hem element och bytte och så. Är du i Stockholm kan jag rekommendera dom... drulleförsäkring är bra att ha.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/08/27 :  21:17:05  Show Profile Send Snutten a Private Message
Verkar som om att förstärkarna ger upp när man ger dom M20 . Visst är dom krävande men detta tar priset, haha.
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2006/08/27 :  21:24:36  Show Profile Send markku a Private Message
Calle G,

Som jag skrev i 2003:
quote:
Första kontroll hos servicetekniker, som har Amplifixen, visade att högre kanals HT-terminal gav 25V spänning, tillsvarande 100W.
För tre år sedan var det höger kanal, idag vänstra - man måste ju ha god balans i stereo, icke? ;-)

Den stora frågan är; vad skulle jag göra nu för att undvika tredje BANG?

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/08/27 :  22:11:25  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Sälj?

(Eller kontakta Bladelius, beskriv dina bekymmer och fråga vad de rekommenderar för att slippa problem i framtiden - underförstått att de erbjuder en ny förstärkare rabatterat...)

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2006/08/27 :  22:47:52  Show Profile Send markku a Private Message
guldfisk,

Joda, jag tänkte att skriva till Bladelius, hadde personlig kontakt med honnom i gamla dagar, så troligen minns mig och min Amplifix med serienummer 0042.

Sälja? Vad skulle jag ha i stället? Nånting som skulle passa bra här:



Och tänk om M20 inte längre kan repareras!?! Mardröm till en fattig man...

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2006/08/27 :  22:53:47  Show Profile Send Calle G a Private Message
quote:
För tre år sedan var det höger kanal, idag vänstra - man måste ju ha god balans i stereo, icke? ;-)

Den stora frågan är; vad skulle jag göra nu för att undvika tredje BANG?


Inte vet jag, låt bli att skaffa hembio kanske? :)

Det är inga problem att byta baselementet, fabriken tar serienumret på högtalaren och gör ett nytt åt dig. Det tar några veckor och det kostar dryga 5000 men du får tillbaka din högtalare i prima skick - billigare än att köpa en ny iallafall.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/08/28 :  09:23:45  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej igen Markku!

Läste den gamla tråden med höjda ögonbryn... Man kunde vara bra mycket kaxigare innan man ägde butik

Jag minns att vi hade kontakt då och att du fick ett erbjudande av mig. I backspegeln kan man se att det skulle varit en bra väg. Bekymret med SAT är att vi ej har någon makt eller insyn och till och med skyldighet att hålla oss borta från märket och de + och - som kan finnas då Primare köpte upp alltihop våren 2001.

Skicka ett mail så skall jag försöka förnya någon form av erbjudande.

mvh

fd signaturen "sladd", numer dygnet runt ödmjuk marshmallow

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/08/28 :  10:27:24  Show Profile Send Manga X a Private Message
Stort av dig Sladd!
Mycket bra faktiskt!



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/08/28 :  10:52:14  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ja, bra initiativ sladd, köper man påkostade grejer ska man känna sig trygg. Lycka till markku.

Edited by - Snutten on 2006/08/28 10:52:37
Go to Top of Page

Henrik A
Member

155 Posts

Posted - 2006/08/30 :  07:53:03  Show Profile Send Henrik A a Private Message
Japp!

För ca 2 år sedan.


Då jag var på tjänsteresa och frugan lyssnade på musik.

Hon ringde och lämnade in den på rep. hos HC som bytte lite "prylar" och "trimmade" den.(Fick en bra förklaring när jag hämtade prylarna men kommer inte ihåg)
Arbete och komponenter för Amplifixen kostade 500 spänn. Basarna till en av mina Saturnus hade bränt. Betalade inköpspris för elementen och inget för arbetet att byta dem.

Så kontentan är att mitt i detta strul blev hon mer än väl bemött av HC. Jag fick mina grejer lagade med "guldkant" till ett bra pris.
Så min känsla var att skit händer och går det att lösa så att alla är nöjda så.....

Mycket bra HC!

//Henrik

"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again."
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2006/09/08 :  16:59:42  Show Profile Send markku a Private Message
Tjena igjen!
Idag ringde jag till den lokala Harman serviceteknikeren och fick höra att denna gång blev både diskant och basselement förstöras och att han fortfarande väntar på svar med vidare information från Revel.

Finns det förstärkare i rimlig prisklass med skyddsorning, som förhindrar sådana totalskador? Harman gubben ville naturligtvis rekommandera Mark-Levinson...

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/09/08 :  18:08:01  Show Profile Send mayro a Private Message

finns det verkligen saker som kan garantera för blixten Menar så här.. Jag har sett hela husgavlar som ser ut som dom exploderat då blixten gått in via avloppet o rören in på tv... Så kan man verkligen skydda sig? Ja mer än helt dra ur pluggarna ur utagen då självklart..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/09/08 :  19:44:09  Show Profile Send marens a Private Message
Nu var det väl inte blixten utan förstärkaren som begick självmord.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000