HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dags för sub, vilken?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/08/29 :  18:04:43  Show Profile Send OcA a Private Message
Hade litet hemlån av Audiovector K Sub Super ett par dagar och blev faktiskt positivt överraskad över hur pass stor skillnad och bättre ljud det blev!

Kör suben lågt delad, runt 60 hz och ganska lite volymen, bara för att fylla ut i sista oktaverna och det lyfter ljudet rätt mycket! Till film är det ju även kul att mata på litet extra och det var kanske där det blev allra störst nytta med den.

Problemet med Audiovectorn är att jag tyckte den var lite trött i basen, lite blöt och slö. Mina PMC är ju extremt snabba i basen och jag kände inte att jag fick den där kanonfina matchningen, så frågan är om det finns snabbare och torrare subar att tillgå? REL poppar upp som kandidat i huvudet, men kanske finns där andra alternativ? Vill ha en knastertorr och reptilsnabb sub helt enkelt.

Priser? Tja under 10.000:- iaf och de ska gärna finnas i lönn/björk.

Vad finns det att titta närmare på?

Visst kan man pula mer med placering, kablar osv, men själva grundljudet var lite för trött för min smak. Det spelglada och rappa gick lite förlorat och det vill jag inte.

Måste finnas högnivå också, då min NAD ej har lågnivå.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/08/29 :  18:35:31  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Testvinnaren REL Stampede http://www.rel.net/index2.htm finns i lönn och ska vara reptilsnabb men ändå med bra djup. Säljs bland annat här: http://www.referenceaudio.se/default.asp?sMain=/Net/Product.aspx%3FiProductID%3D2793 Se även här för användarbetyg: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=20948 Med fjärrkontroll också!

Annars finns också Velodyne: http://www.septon.se/?id=0&m=4&sp=1&p=0&md=93 finns i lönn, och med fjärr.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/08/29 :  18:41:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag håller åxå på att "fylla" på den lägsta oktaven o gör så med 2 mindre dipolsubar. O jag är så tvärnöjd man kan bli. Varför det blev dipoler hänger ihop med att jag inte ville ha nått segt o fladdrigt i lägsta basen.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/08/29 :  18:55:17  Show Profile Send OcA a Private Message
Jo, som sagt så är REL ett mycket hett alternativ! Vill ju heller ej förlora i djup bara för att basen ska vara snabb.

Hur funkar det med dipolsubar? Bör man köra aktivt eller räcker det med krutet i min stärk? Finns det kanske några bra kit att köpa och bygga själv månne? Det sista jag vill är att få flåsig och seg bas som bara mullrar. Detaljer, djup och snabbhet är vad jag är ute efter. Avskyr flåsiga och trötta basar.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2006/08/29 :  18:58:24  Show Profile Send Calle G a Private Message
Kolla http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=27633 (ingen jag känner)

Tyvärr i svart. Jag har en likadan och är väldans nöjd. De är byggda för att ta högnivå in från stereon och lågnivå in från hembion (LFE), med olika nivå för de olika ingångarna. Delningen för LFE styrs från hembioförstärkaren, delningen för högnivå styrs i subben (eller så delar man bägge likadant).

Nu vet jag inte vad PMC är för något men jag delar vid 23Hz för mina Revel stativare och det blir mycket bra resultat - jag kan låta den spela rätt högt och därmed få riktigt mycket riktigt låg bas :) Jag har inte mätt ordentligt men lyssnar man på frekvenssvep så känns det rätt ok.

Hembion delar jag vid 110Hz och det blir lika bra det.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/29 :  18:58:27  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Kör suben lågt delad, runt 60 hz och ganska lite volymen, bara för att fylla ut i sista oktaverna och det lyfter ljudet rätt mycket! Till film är det ju även kul att mata på litet extra och det var kanske där det blev allra störst nytta med den.

Problemet med Audiovectorn är att jag tyckte den var lite trött i basen, lite blöt och slö.
Att basen blir slö beror på att du delade lite väl lågt. Delar du ordentligt med både hög och lågpassfilter vid 80Hz så borde slöheten försvinna. Om det inte är så att den subben även har en egen inbyggd slöhet sas.

Men den värsta slöheten brukar bero på hur man ställer in systemet (när det inte är optimalt inställt) och rumsresonanser och inte så mycket vilka högtalare man använder även om det har betydelse.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/08/29 :  19:01:24  Show Profile Send ohmega a Private Message
En sluten sub kanske också är ett alternativ...har väl sällan eller aldrig lyssnat på en sluten sub...men ja..kan Focal Cobalt SW800S vara något? - någon som har lyssnat på den?

http://www.sontec.se/details2.asp?id=61

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/08/29 :  19:19:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Hur funkar det med dipolsubar? Bör man köra aktivt eller räcker det med krutet i min stärk? Finns det kanske några bra kit att köpa och bygga själv månne? Det sista jag vill är att få flåsig och seg bas som bara mullrar. Detaljer, djup och snabbhet är vad jag är ute efter. Avskyr flåsiga och trötta basar.


Det behövs aktiv delning o slutsteg sen får du bygga den själv åxå om du inte köper beg som jag gjorde. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52223

Jag delar vid 45 hz förtillfället o då dom spelar ihop med frontarna så jobbar jag knappast ihjäl dom , inte ens med Svamparna på tinnitus nivå.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

aleks
Member

79 Posts

Posted - 2006/08/29 :  19:19:37  Show Profile Send aleks a Private Message
Skulle lätt köpt en BK Monolith för dom pengarna. Kostar ca 7500kr(inkl. frakt) från mareks.

http://www.mareks.fi/?p=productsList&iCategory=20

Airport Express - Dared MP-6 - Amphion Helium 510

Edited by - aleks on 2006/08/29 19:20:50
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7358 Posts

Posted - 2006/08/29 :  19:37:03  Show Profile Send FBK a Private Message
Finns det några tester på BK Monolith någonstans?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

aleks
Member

79 Posts

Posted - 2006/08/29 :  20:06:56  Show Profile Send aleks a Private Message
Det är lite dåligt med tester,tyvärr.
Här finns iaf lite skoj att läsa
http://www.avtalk.co.uk/forum/index.php?rid=0&SQ=0&t=msg&th=18347
http://www.hometheatershack.com/forums/subwoofer-tests/974-bk-monolith-df.html

Airport Express - Dared MP-6 - Amphion Helium 510

Edited by - aleks on 2006/08/29 20:10:01
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/08/29 :  23:06:41  Show Profile Send OcA a Private Message
Fick just ett tips av Wolfgang på Creative att kika på Phonars AS1000 sub. Någon som har koll på dem? Vet att Phonar i allmänhet är berömda för dallerbas och passar rock och metall bra som tusan!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/30 :  11:01:01  Show Profile Send marens a Private Message
OcA: Du kan inte tänka dig att dela ordentligt vid 80Hz och slippa den där slöheten i basen?

Det spelar liksom ingen roll hur bra själva subben är om man delar lågt. Det tillför nämligen delay/eftersläp i basen som lätt blir så stor att det hamnar i otakt (!) med musiken. Oavsett hur tajt själva subben i sig spelar så går inte att vrida tillbaka tiden liksom.

Jag vet att det är många som istället delar extremt lågt för att lindra "släpet" i basen. Då märks det inte lika mycket iom att subben inte spelar så mycket av det spektrala innehållet i musiken. Det lindras även av att inte filtrera huvudhögtalarna utan låta dem överlappa mot subwoofern samtidigt som man inte drar upp nivån på subben så mycket. Då kommer huvudhögtalarna att överrösta ljudet från subben i basområdet mer eller mindre. Frågan är då om det verkligen blir så stor vinst av att ha en sub?

Iden är väl att den ska avlasta huvudhögtalarna från basen och ta hand om den på ett bättre sätt? Inte att bara tillföra lite nästan förnimmbart och "lite i otakt" muller som blir värre ju högre man vrider upp subben.

Edited by - marens on 2006/08/30 11:06:35
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/08/30 :  11:12:56  Show Profile Send Musse80 a Private Message
REL:s subbar ska man dela där högtalarna tappar i frekvens, tex vid 30 Hz om ens högtalare går ner dit. Då spelar REL 18-30 Hz om jag förstått saken rätt. Och ingenstans har skrivits något om slöhet i basen när REL använts...snarare är det så att de prisas för snabbhet och rapphet men även djup! Oftast testvinnare också. Dock använder REL kanske sig av en annan teknik än den marens avser när han pratar om slöhet.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/30 :  11:20:35  Show Profile Send marens a Private Message
Musse80:

quote:
Jag vet att det är många som istället delar extremt lågt för att lindra "släpet" i basen. Då märks det inte lika mycket iom att subben inte spelar så mycket av det spektrala innehållet i musiken. Det lindras även av att inte filtrera huvudhögtalarna utan låta dem överlappa mot subwoofern samtidigt som man inte drar upp nivån på subben så mycket. Då kommer huvudhögtalarna att överrösta ljudet från subben i basområdet mer eller mindre. Frågan är då om det verkligen blir så stor vinst av att ha en sub?


Om ni inte tror mig, prova följande: Vrid upp nivån på subben löjligt högt så att den verkligen hörs ordentligt i förhållande till huvudhögtalarna. Använd basens nivå som referensvolym, alltså sänk volymen på förstärkaren så resten av registret spelar svarage än innan. Hur låter basen som helhet? Blir den slöare eller bara starkare? I ett optimalt inställt system så ska slöheten i basen inte påverkas av att man vrider upp subben till en relativt starkare nivå. Att det blir så (basen blir slö när man vrider upp) beror av ovan nämnda anledningar.

Edited by - marens on 2006/08/30 11:21:47
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/08/30 :  11:33:34  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Jag kan inget om de tekniska bitarna, men läs här marens: http://www.rel.net/index2.htm

Där står väl en del om vilken teknik REL använder antar jag. Jag har bara hört en anläggning med REL, vilken delades vid 40 Hz (stativare som går ner till 40 Hz) och även vid höga ljudnivåer var basen rapp, snabb och väldefinierad samt med bra djup (samma egenskaper vid lägre volymer). Om man hade delat vid säg 80 Hz i detta system, hade då inte både stativarna samt subben spelat frekvenserna 40-80 Hz? Och hade inte det blivit "dubbel bas" då?

A wolf in a sheep´s clothing...

Edited by - Musse80 on 2006/08/30 11:34:28
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/08/30 :  11:42:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Marens skrev

quote:
Det lindras även av att inte filtrera huvudhögtalarna utan låta dem överlappa mot subwoofern samtidigt som man inte drar upp nivån på subben så mycket. Då kommer huvudhögtalarna att överrösta ljudet från subben i basområdet mer eller mindre. Frågan är då om det verkligen blir så stor vinst av att ha en sub?


Det är värt varende db ska jag säga Mina frontare är mer än kapabla att spela bas men jag har även ett golv från 1934 som är Trelleborgs största helmholtz Sätter man sig rätt i djupled för bästa bas då hamnar jag lite förnära högtalarna (3 met) för min smak.

Jag har med Talons hjälp bla kört med aktiv delning vilket hjälpte då där var en liten möjlighet till kompensering i basen. Jag har även lekt med en Behringer för att leka lite.

Det klart bästa resultatet var dipolsubarna. Nu kan jag sitta där jag vill i djupled o ha samma botten som innan.

quote:
Iden är väl att den ska avlasta huvudhögtalarna från basen och ta hand om den på ett bättre sätt? Inte att bara tillföra lite nästan förnimmbart och "lite i otakt" muller som blir värre ju högre man vrider upp subben


Huruvida det beror på delningen vid 45 hz eller om det är dipoler det vet jag inte men här är inget otakts problem. Höjer jag volymen på suben så är den lika taktfast som innan bara att den hörs mer.

*edit*
Språk

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/08/30 11:50:22
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/30 :  12:53:50  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Om man hade delat vid säg 80 Hz i detta system, hade då inte både stativarna samt subben spelat frekvenserna 40-80 Hz? Och hade inte det blivit "dubbel bas" då?
Jo, därför är det viktigt att man även delar huvudhögtalarna.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/08/30 :  13:35:48  Show Profile Send ljud a Private Message
OcA! Jag kan verkligen rekommendera REL Strata 5, som jag är väldigt nöjd med! REL Stampede hade jag hemma för demo den är lika bra, beroende rummets storlek osv.

Jag delar min sub vi 28 hz och mina högtalare ska gå ner till 45 hz, men jag upplever inget hål i basen. Dessutom spelar subben, en del, ovanför den angivna frekvensen, även med ett hyffsat brant lågpass-filter.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/08/30 :  16:30:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Det spelar liksom ingen roll hur bra själva subben är om man delar lågt. Det tillför nämligen delay/eftersläp i basen som lätt blir så stor att det hamnar i otakt (!) med musiken. Oavsett hur tajt själva subben i sig spelar så går inte att vrida tillbaka tiden liksom.


Jag förstår fortfarande ovanstående o varför det skulle vara så

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/30 :  17:07:17  Show Profile Send marens a Private Message
Varför det är så. Jo, därför att när du inför ett filter av nödvändig branthet för en subwoofer så vrids fasen (fastän totala frekvenskurvan kanske är rak) och när fasen vrids på detta sätt så ökar grupplöptiden. Det är den tid som delar av signalen eller ljudet fördröjs och eftersvänger. Grupplöptidens längd är helt beroende av periodens längd. Alltså om frekvensen är lägre så ökar periodens längd och även grupplöptiden för en given fasvridning. Detta sker snabbare och snabbare ju längre ner i frekvens man kommer.

Om du vrider fasen ett varv vid 80Hz så hamnar du i "fönstret" där örat inte är så känsligt för grupplöptid. Ökar du frekvensen blir örat mer känsligt och minskar du den så ökar grupplöptiden så pass att den ändå blir hörbar tidsmässigt.

Dessutom är det så att ju närmare den lågpassfiltrerade basens egen avrullning neråt i frekvens du delar desto större blir den totala fasvridningen och grupplöptiden eftersom filtrets fasvridning och fasvridningen från basavrullningen adderas till varandra. Nu har du dipolbasar som inte rullar av så snabbt neråt så detta minskar den effekten något.

Delayen som blir om man delar så lågt som 45Hz blir på egen hand så pass stor att man lätt kan höra den som en fördröjning. Det låga frekvensinnehållet kommer efteråt. Testa som jag beskrev att vrida upp subwoofrarna ordentligt så att de verkligen hörs ovanpå resten av ljudet. Spela rytmisk musik med extremt djup bas, helst elektronisk då akustisk musik sällan innehåller så låga frekvenser med så transient innehåll.

Den mesta musiken kommer inte att dra nytta av en subb delad vid 45Hz, det är sällan musik innehåller lägre frekvenser än 40Hz med någon märkbart stark nivå. Det är därför en lägre delning upplevs som mindre störande men å andra sidan blir den ju mindre givande också, särskillt om man inte filtrerar huvudhögtalarna då dessa kan att överrösta subben i stort sett i hela basregistret.

Edited by - marens on 2006/08/30 17:11:45
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/08/30 :  17:19:42  Show Profile Send ljud a Private Message
Är det fler som känner igen det Marens beskriver? Jag uppfattar inga eftersläpningar hemma när jag höjer på subben, bara för mycke bas.. Dessutom upplever jag att, just lite, sprödare musik tex kontrabas och sång, ofta mår väldigt mår bra av förstärkning under 40 hz.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2006/08/30 :  17:20:44  Show Profile Send UrSv a Private Message
Visst är det som marens skriver.

Edited by - UrSv on 2006/08/30 17:22:10
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/08/30 :  17:21:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
och varför uppfattar jag inte det fenomenet ?
Är det för att jag delar digitalt eller e jag helt enkelt döv

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/08/30 :  17:26:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag kan tillägga att jag började dela vid 90 Hz för att gå ner o uppfattade aldrig nån slöhet eller tidsfel

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/08/30 :  17:32:23  Show Profile Send U1 a Private Message
Jag känner också igen problemet med lågt delad sub. Linkwitz skiver en del om det marens beskriver om man vill läsa lite mer.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000