HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tyska MB QUART högtalare..........
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/09/11 :  02:54:09  Show Profile Send Snoddas a Private Message
Har hittat ett par tyska kvalitetshögtalare(?) som jag har blivit lite "betuttad" i. Dock så hittar jag väldigt lite info om dessa högisar men det kanske finns någon hifiräv här som kan ge lite feedback.

ALLA erfarenheter av detta högtalarmärke mottages med stor tacksamhet. Vill ogärna köpa dom om jag inte vet något lite om dom och det finns tyvärr ingen möjlighet att lyssna på dom......

PS. Modellen jag är sugen på är MB Quart Vera VS 1 F vilket är deras enda golvare i den serien......

Liten länk: http://www.mbquart.com/en/produkte/home/vera/produkt.php?nr=vs_1_f

Edit: Stavfel.

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Edited by - Snoddas on 2006/09/11 12:48:59

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/09/11 :  07:16:21  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag har själv haft MBquart en gång i tiden och var MKT förtjust i hur de lät, tyvär gick en av basarna hädan och sedan var det svårt att få tag i nya (surt som f_n!).

Mkt välbyggda små monitorer med en 6,5" och metall diskant som lät helt fantastiskt.

Annars är de stora inom bil-ljud, jag vet att Tele-hå (ljudkällarn) i göteborg har sålt dem då jag köpte mina små godingar där (-91).

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/09/11 :  07:17:56  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Snoddas;

Här är den Svenska agenturen:
Kontakt: Björn Zabell
Telefon: 0046 8 55678550
Fax: 0046 8 55678555
E-Mail: info@semafor-media.se
Internet: www.semaformedia.se

Mvh
Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/09/11 :  19:58:35  Show Profile Send Snoddas a Private Message

Då var dom inte okända iallafall.
Högtalarna har ju testats med gott resultat både av tyska och amerikanska tidskrifter så dom är väl inte helt kass....

Martinsson: Det verkar som om dom fortfarande kör med metalldiskant.
Drog ljudet åt det ljusare hållet? Detta skulle passa mig bra eftersom mitt ljudideal ligger i den riktningen.

Tack för den länken, "Herr W".
Kan man kolla upp med dom angående reservdelar och annat........

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2006/09/11 :  20:32:09  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Jag kan bara tala för deras bil-element, och om dem skulle jag säga såhär vad gäller karaktären på ljudet:

Diskanten kräver väldigt lång inspelningstid. De använder titanium membran, vissa bilar jag lyssnat i har låtit som bäst efter ett par år...vad exakt det betyder i inspelningstid har jag inte riktigt koll på, men räkna med ett antal hundra timmar. När de väl är inspelade är det detaljer och avslöjanden som gäller. De är helt klart åt det ljusa hållet.

Mellanregistret är enormt upplöst, med mycket detaljer och bra rymd.

Jag gillar personligen mellanregistrena skarpt, men diskanten tycker jag blir för "på" när man lyssnt ett tag, speciellt om man hissat upp volymen lite.

Basar har jag ingen erfarenhet av, och som sagt, notera att mina åsikter ovan gäller för deras bil-element. Jag har själv haft två kit från Mb Quart.

mvh Jonas
Go to Top of Page

bing
Member

130 Posts

Posted - 2006/09/12 :  18:47:10  Show Profile Send bing a Private Message
kan bara hålla med deras bil ellement låter helt fantastiskt men kräver minst 100 timmar i inspelning men då spelar dom

alla öron är olika
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000