HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dags för sub, vilken?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/08/31 :  13:13:02  Show Profile Send OcA a Private Message
Har beställt en REL Stampede från Ref. Audio nu. Hoppas den funkar bra!

Demoex i lönn, 6990 kronor - som hittat!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/31 :  13:21:29  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Du menar alltså att man kör försteget till ett aktivt filter, där man kan tappa ut en lågnivå-signal till subbens steg med frekvenser under säg 80Hz och en lågnivå-signal till de vanliga slutstegen, där signalen innehåller frekvenser över 80Hz?

Den fundamentala skillnaden då mot "normal" inkoppling är att man filtrerar signalen till det vanliga slutsteget (och förståss högtalarna).
Precis.

quote:
Ställer inte det väldigt höga krav på att man matchar frekvensgång osv om man ska få en rak tonkurva? Funkar filtren i en godtycklig hembio så pass bra? Om jag ställer högtalarna på Small och delar vid 80Hz, vad innebär det - börjar den rulla av mot högtalarna vid 80Hz eller har den -12dB vid 80Hz eller vad? Och omvänt mot subben då förståss?

Filtrena borde fungera så att de har tappat 3dB vid delningsfrekvensen. Det passar ganska bra att att dela så då det innebär att effektresponsen blir rak. Det spelar stor roll hur väl man matchar högtalarnas frekvensrespons ja. Helst bör huvudhögtalarna rulla av neråt på egen hand vid 80Hz med 12dB/oktav om man tänker använda en hembiorecievers inbyggda delningsfilter. Därför kan det vara en fördel med lite mindre till halvstora högtalare som man pluggar igen porten på. Stora golvare riskerar att få en för låg gränsfrekvens. Subwoofern ska helst ha rak frekensgång en bit ovanför delningen det är lättare att få rak frekvensgång om man trycker in subben så nära begränsningsytor(väggar/golv/tak) som möjligt för att få stödet från dessa att hamna i fas med direktljudet så högt upp i frekvens som möjligt.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/08/31 :  19:24:15  Show Profile Send MatsT a Private Message
Lite att läsa om grupplöptid kanske?
http://www.trueaudio.com/post_010.htm
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/09/11 :  12:51:26  Show Profile Send ljud a Private Message
Denna tråd kanske blev lite OT, men jag vill ändå komplettera den med ett resultat jag har fått hemma. På högtalarfronten har jag Dynaudio Focus 110 och en REL Strata 5. REL rekommenderar användning av högnivåingången samt en LP-delning, med anledning av detta blev jag lite bestört över Marens inlägg om grupplöptid, som talar emot fördelen med låg delning av sub. Kontentan av detta blev, då jag har hemmabioreciever, att jag testade med delning vid 80hz, som Marens föreslog. Vilket gav, enligt mig, ett mycket lyckat resultat. Om det var för en minskad hörbar grupplöptid låter jag vara osagt, men som någon nämnde i ett inlägg: varför inte låta subben sköta större del av basåtergivningen, som den är gjord för? Detta låter ju rimligt, en annan, kanske den största, fördelen var att jag kunde flytta runt störrre del av "baspaketet" i rummet för en bättre, mer linjär basåtegivning. Resultatet blev en mycket tightare, mer konturskarp basåtergivning, helt enkelt. Kanske ska tilläga att HP-delning på frontarna sker nu vid 60 hz och inte vid 80 hz som subben, för att det helt enkelt lät lite väl spinkigt i övre basregistret med den högre delningen. Detta var för mig en mycket stor uppgradering som gör att jag kan leva utan basfällor ett bra tag till. Kul va?

Edit: Receivern/försteg är en Rotel RSX 1067 och slutsteget heter RB 1070

Edited by - ljud on 2006/09/11 12:57:13
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/09/11 :  20:01:14  Show Profile Send MatsT a Private Message
Även jag som inte håller med om grupplöptidsproblemen anser att delning högre upp är att föredra eftersom man då kan få en mer idealt arbetande subbas och dessutom avlastar sidosystemen.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/09/11 :  21:16:39  Show Profile Send ljud a Private Message
jo, dessutom borde väl slutsteget inte behöva jobba lika mycket då sidosystemet är matas med signal ovan 60 hz?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/09/12 :  10:09:15  Show Profile Send marens a Private Message
LJud: Trevligt att du fick till det till slut.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/09/13 :  12:16:11  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
xtz har en ny subb med DSP som kommer om cirka 3 mån, läs mer på xtz hemsida

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/09/13 :  12:28:37  Show Profile Send Snoop a Private Message
Shit asså, vad kostar den där xtz subben tro?

Någon som hört nått om det eventuella priset?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/09/13 :  12:32:19  Show Profile Send Musse80 a Private Message
quote:
det eventuella priset

Ett pris blir det helt säkert, inte eventuellt. Om den nu inte blir gratis alltså. Sorry Snoop, bara skojade lite.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/09/13 :  12:41:26  Show Profile Send Snoop a Private Message
Hmm , ja du får vara rolig på min bekostnad

Nej men skämt och sido nån som hört nått om vad priset kan tänkas bli

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/09/13 :  12:52:44  Show Profile Send Snutten a Private Message
Quad har en bra sub har jag hört, ligger på ca 8000kr och ska vara riktigt snabb och bra.
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2006/09/13 :  12:55:04  Show Profile Send overhang a Private Message
Snoop
Enligt detta forum http://avforum.no/forum/showthread.php?t=36559&highlight=xtzkommer den att kosta ca 800€ dvs ca 7500:-
/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278

Edited by - overhang on 2006/09/13 12:56:00
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000