HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dags för sub, vilken?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2006/08/30 :  22:58:22  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Det krävs ofta att man anger frontarna som "small" för att aktivera HP-filtret i en surr.-reciver. Dvs. du har nog ställt in receivern rätt.

mvh

Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/08/30 :  23:02:56  Show Profile Send ljud a Private Message
Japp Calle G! Jag tror också, att i slutändan är det rummet som gör bra bas, om det är rätt så får man den där knastertorra, konturskarpa basen, som jag tror alla vill ha.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/30 :  23:03:18  Show Profile Send marens a Private Message
Frontarna ska ju bli basfattiga eftersom man skär av basen från dom.

Det du kan labba med är tex placeringen av subben. Om du inte får tillräckligt nära stöd från väggar och golv så kan man få svackor i responsen som kan leda till "fattig" bas eftersom det saknas vissa frekvenser. Se till att trycka in subben mot så många begränsningsytor och så nära som möjligt så att den får bra stöd ända upp till 80Hz.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/08/30 :  23:07:31  Show Profile Send ljud a Private Message
Marens, det kanske var det som saknades (omplacering av sub) för att göra mitt test rättvist. Men som Calle var inne på, så vill jag använda processorn så lite som möjligt vid musiklyssning.

"Frontarna ska ju bli basfattiga eftersom man skär av basen från dom."

Marens, det har du rätt i! Men jag tror du förstod, i alla fall.

Edited by - ljud on 2006/08/30 23:11:18
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/30 :  23:11:18  Show Profile Send marens a Private Message
Äh! Inte den där hifinojjan nu. Omvandlarna i dagens hembiorecivrar är ju ofta jättebra.

Är det någon nämnvärd skillnad om du kopplar mellan direct och stereo eller vad det heter på din reciever?

quote:
Marens, det har du rätt i! Men jag tror du förstod, i alla fall.
Ja jag tror det, att det är något som saknas i basen. Väldigt troligt att det är en subplaceringsfråga, men kan även vara att gränsfrekvensen blir lite för hög när du pluggar portarna.

Edited by - marens on 2006/08/30 23:14:09
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/08/30 :  23:13:08  Show Profile Send ljud a Private Message
Nä, det tycker jag inte. Men hifinojjan är nog kronisk, dessvärre, av all läsning på forum....
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/08/30 :  23:35:07  Show Profile Send OcA a Private Message
Calle G -> Precis! Tyvärr är det svårt att hitta en begad REL med rätt träslag och en ny betingar lite väl mycket deg för hushållskassan...

Frågan är bara hur man löser problemet med andra märken. Vet ej vilket filter som sitter i Audiovectors sub, men knappast ett riktigt dåligt iaf...

Tänker aldrig i livet koppla mina PMC via suben och dess högnivå ut då jag är övertygad om att ljudet blir mycket, mycket sämre... Vill ju bara fylla på lite i botten som sagt, inte att suben ska spela precis all bas... Kanske får kika på PMC's baslåda som kostar typ två månadslöner!!!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/30 :  23:55:27  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Tänker aldrig i livet koppla mina PMC via suben och dess högnivå ut då jag är övertygad om att ljudet blir mycket, mycket sämre...
Det gär du rätt i att låta bli. De filtrena funkar inte, om inte dina högtalare har helt linjär impedans i basen vilket högtalare aldrig har, knappt att de funkar då ens.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/08/30 :  23:58:58  Show Profile Send OcA a Private Message
Så det blir skit hur jag än gör menar du Marens?

Hur ska jag då lyckas att få ett vettigt ljud med sub om det inte går att dela dem via suben eller köra dem parallelt? Har inte pengarna att hosta upp elektroniska filter att joxa med. Vill ha en "out of the box" lösning.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2006/08/31 :  06:32:31  Show Profile Send Calle G a Private Message
quote:
Tyvärr är det svårt att hitta en begad REL med rätt träslag och en ny betingar lite väl mycket deg för hushållskassan...

Jag köpte faktiskt en Rel i fel träslag och gömde den bakom en soffa. Ett annat alternativ är att du helt sonika målar om den, eller har den som möbel och sätter en blomma eller lampa eller nåt på. Den REL Storm III jag tipsade om på Hifimagasinet är såpass stor så man inte tror det är en sub ens :)

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=27633 Baxa iväg den till målerifirman och gör om den till klarblank-vit istället....

Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2006/08/31 :  06:38:42  Show Profile Send Calle G a Private Message
quote:
Det [kopplar via subbens högnivå] gär du rätt i att låta bli.

Gäller det även bättre subbar? Revel har ju en sub som iofs är alldeles för dyr men ändå går att drömma om, med varierbart högnivåfilter och equalizer för att få bukt med stående vågor. Även de dyrare Velodyne-subbarna har väl högnivå om jag fattat det rätt. Är det fortfarande en dålig idé?

Hur skulle en kombination med högtalare, sub, försteg (utan subutgång), slutsteg och aktiva filter se ut utan att spränga plånboken? Jag pratar huvudsakligen stereo nu, även om hembio givetvis också är intressant.
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/08/31 :  07:36:17  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Läsvärt om REL:s filosofi!

quote:
Critical to the success of a sub-bass design is its ability to integrate precisely with the main system. If it draws unnecessary attention to itself, it has failed, and will promote long term listening fatigue. This is unacceptable to the serious listener.

quote:
REL’s high performance Active Bass Control (ABC) filtering is the most precise and comprehensive available. It allows adjustment in finely judged increments to provide the best system integration possible. Poor filtering control will result in the boosting of many frequencies already reproduced by the main loudspeakers and therefore an uneven, unconvincing sound. This is not the REL way.

quote:
The ABC filter allows the user to set an upper response limit from 22 Hertz (26 Hertz on the “Q” range) up to 96 Hertz (106 Hertz on the “Q” range). Many rival products only offer adjustment above 40-50 Hertz. REL has chosen a lower setting to ensure that a REL system can integrate seamlessly with virtually any system, no matter how large the main speakers.

quote:
For audiophile 2-channel applications in particular, REL recommends the use of the high level input from the host system amplifier’s loudspeaker terminals. In this way, a REL sub-bass system receives the same signal and will thus reproduce the same character of bass as the host system’s loudspeakers, albeit at still lower frequencies.

A REL sub-bass system provides the opportunity for true system integration and a means to deliver the added bandwidth required for true high fidelity.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2006/08/31 :  07:38:48  Show Profile Send Calle G a Private Message
Vad är det för branthet i delningsfiltret i REL-subbarna? Jag har inte hittat någon sådan uppgift men den borde väl vara ganska intressant?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/31 :  10:50:41  Show Profile Send marens a Private Message
Calle G:
quote:
Gäller det även bättre subbar? Revel har ju en sub som iofs är alldeles för dyr men ändå går att drömma om, med varierbart högnivåfilter och equalizer för att få bukt med stående vågor. Även de dyrare Velodyne-subbarna har väl högnivå om jag fattat det rätt. Är det fortfarande en dålig idé?

Ja. Passiva filter blir inte bra att använda i basen. De fungerar inte som det är tänkt eftersom det förutsätter linjär impedans bland annat. Ett annat problem är att få till en tillräcklig branthet vilket kräver enorma filterkomponenter, nä det är inget bra alternativ helt enkelt.

quote:
Hur skulle en kombination med högtalare, sub, försteg (utan subutgång), slutsteg och aktiva filter se ut utan att spränga plånboken? Jag pratar huvudsakligen stereo nu, även om hembio givetvis också är intressant.
Att ta till sig ett sådant förslag kräver ett öppet sinne. Typ att köra huvudhögtalarna utan någon form av filtrering (enligt någon renhetsprincip, så få saker i signalvägen som möjligt) kan man ju glömma till att börja med. Men ett par passiva subbar, ett billigt slutsteg med hyffsat med effekt och ett aktivt filter är en bra början. Kräver dock delbart för-/slutsteg i stereoförstärkaren. En billigare och enklare lösning är ett hembiosteg + aktiva alternativt passiva subbar med ett slutsteg.

OcA:
quote:
Hur ska jag då lyckas att få ett vettigt ljud med sub om det inte går att dela dem via suben eller köra dem parallelt? Har inte pengarna att hosta upp elektroniska filter att joxa med. Vill ha en "out of the box" lösning.
De alternativen du har är att chansa på en add-on sub som fyller i under dina högtalare och hoppas på att du blir nöjd (det finns ju uppenbarligen de som är nöjda med en sådan lösning) eller tänka om systemet en del, det behöver ju inte bli så dyrt egentligen om man bara vågar släppa hifinojjan. Nu har du iaf en förklaring på varför du tyckte Audiovectorn lät slö i ditt system.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/08/31 :  10:56:58  Show Profile Send ljud a Private Message
Gjorde precis ett litet test på jobbet, med digitala filter. Tog ett spår elektronisk dansmusik som jag filtrerade på två sätt. På ett track ett HP Filter vid 45 hz och ett annat, med LP filter vid 45 hz. Alltså för att simulera ett förhållande mellan sub och huvudhögtalare. Detta är gjordes i Pro Tools och jag kunde, vare sig, se på vågformerna eller höra någon eftersläpning av det under 45 hz. prövade även att flytta sistnämnda 20, 40 samples (i 48 khz). Då upplevdes fasfel i det lilla högfrkventa som lågpassfiltret inte tar bort. Detta är ju som sagt gjort med digitala filter, så det kanske finns något som kompenserar för detta fenomen?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/31 :  11:16:18  Show Profile Send marens a Private Message
ljud: Det kan mycket väl vara så. Att det är impulskorrigerade filter sas.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/08/31 :  11:35:46  Show Profile Send OcA a Private Message
Hm... Tänkvärt, verkligen...

Har inge lust att uppgradera högtalarna. SKulle i så fall bli en av PMC's dyrare skapelser eftersom jag gillar ljudet i lvrigt, men det blir väldigt, väldigt dyrt...

Kanske en REL Quake räcker för mig? Är ju snabb och torr samt att den bör funka bra med sidosystemet enligt vad jag läst av era erfarenheter. Runt 7 papp för en i lönn enligt Referenceaudio. Kanske inte den djupaste basen, men väl rapp och torr vilket är första prio.

Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/08/31 :  11:41:29  Show Profile Send Musse80 a Private Message
REL Quake kan nog bli bra. Annars finns REL Stampede som ska vara ännu bättre och dessutom med fjärrkontroll Jag har sett den för ca 8.000, kolla runt på nätet lite.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2006/08/31 :  12:17:30  Show Profile Send Calle G a Private Message
quote:
Men ett par passiva subbar, ett billigt slutsteg med hyffsat med effekt och ett aktivt filter är en bra början. Kräver dock delbart för-/slutsteg i stereoförstärkaren

Med uppenbar risk för att min okunnighet lyser igenom

Du menar alltså att man kör försteget till ett aktivt filter, där man kan tappa ut en lågnivå-signal till subbens steg med frekvenser under säg 80Hz och en lågnivå-signal till de vanliga slutstegen, där signalen innehåller frekvenser över 80Hz?

Den fundamentala skillnaden då mot "normal" inkoppling är att man filtrerar signalen till det vanliga slutsteget (och förståss högtalarna).

Ställer inte det väldigt höga krav på att man matchar frekvensgång osv om man ska få en rak tonkurva? Funkar filtren i en godtycklig hembio så pass bra? Om jag ställer högtalarna på Small och delar vid 80Hz, vad innebär det - börjar den rulla av mot högtalarna vid 80Hz eller har den -12dB vid 80Hz eller vad? Och omvänt mot subben då förståss? Ursäkta att jag är lite skeptisk

Ett aktivt filter låter dock intressant. Ett helt nytt område för mig (om det inte redan har framgått Kan du ge nåt trevligt exempel här? Det är väl förresten så som Ino's basstöd ska kopplas in?

Jag är inte alls främmande för en sådan lösning även om jag kanske ändå skulle dela lägre än 80Hz, jag tror på principen att låta huvudhögtalarna spela så långt ner som möjligt - lite bortkastade pengar annars, eller nåt.

Trådskaparen får väl ta mig i örat om det börjar bli OT, men det är ett intressant område tycker jag.
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2006/08/31 :  12:21:33  Show Profile Send Calle G a Private Message
quote:
REL Quake kan nog bli bra. Annars finns REL Stampede som ska vara ännu bättre och dessutom med fjärrkontroll Jag har sett den för ca 8.000, kolla runt på nätet lite.

Jag har haft en Quake hemma men inte lyckats få den att lira så bra med resten av systemet. Nu har jag lite problem att placera subben bra, och mitt rum är rätt stort (dryga 30 m2), jag upplevde att den var för liten helt enkelt.

Fjärrkontroll är ju nåt man kan dreggla efter ja. Det heta och svårföljda tipset är väl att ta det lugnt, rätt vad det är dyker det upp en på beg-marknaden...
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/08/31 :  12:21:49  Show Profile Send Stickan a Private Message
http://www.hifihuset.se/catalog/product_info.php?cPath=7&products_id=38

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2006/08/31 :  12:24:52  Show Profile Send Calle G a Private Message
quote:
Passiva filter blir inte bra att använda i basen

Vad är det som säger att filtren är passiva? Jag kanske inte har förstått nåt fundamentalt här...
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2006/08/31 :  12:37:50  Show Profile Send Baltazar a Private Message
quote:
Ett aktivt filter låter dock intressant. Ett helt nytt område för mig (om det inte redan har framgått Kan du ge nåt trevligt exempel här? Det är väl förresten så som Ino's basstöd ska kopplas in?

Jag är inte alls främmande för en sådan lösning även om jag kanske ändå skulle dela lägre än 80Hz, jag tror på principen att låta huvudhögtalarna spela så långt ner som möjligt - lite bortkastade pengar annars, eller nåt.

Inos basmoduler kopplas in så som du beskriver, däremot basstöden som Ino säljer är passiva "baslådor" som paralellkopplas och spelar i fas med huvudhögtalarna upp till ett par hundra hz.

Kommentar på det andra stycket; Den stora anledningen till att inte dela så lågt har marens redan redogjort för på ett ypperligt sätt.
Följande har redan skrivits i tråden men tål väl att upprepas; Det är väl vettigt att avlasta huvudhögtalarna genom HP-filtrering och få minskad distorsion och oftast ökad ljudtryckskapabilitet när man ändå har ett par eller fler basmoduler som är mer lämpade för att spela just bas? Annars ser inte jag att man har något att tjäna på att skaffa en sub. Det om något vore väl bortkastade pengar?
Dessutom kan jag rekomendera att använda minst ett par basmoduler för att i betydligt större mån undertrycka rumsresonanser. Det är väldigt stor skillnad mellan en eller två basmoduler tycker iaf jag. Fyra är förståss ännu bättra :)

Ang. de där små, små, pyttesmå Rel-subbarna. Vad kan de prestera i ljudtryck eg.? Delar man en sån väldigt lågt misstänker jag att de inte kan spela särskilt högt alls. Just i basområdet är det ju önskvärd med en del headroom.

mvh

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/31 :  12:49:15  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
quote:
Passiva filter blir inte bra att använda i basen

Vad är det som säger att filtren är passiva? Jag kanske inte har förstått nåt fundamentalt här...

Kopplar du in högtalarna med högnivå via subben och låter subben filtrera högtalarna så måste filtreringen ske passivt för huvudhögtalarna. För att filtreringen i den kopplingen skulle kunna ske aktivt måste subben ha ett inbyggt separat stereoslutsteg för huvudhögtalarna vilket skulle göra den vanliga förstärkaren reducerad till att användas endast som försteg fast via högnivå. Jag känner inte till någon subwoofer som är byggd så, det är inte en vettig lösning.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/08/31 :  12:58:09  Show Profile Send OcA a Private Message
Mitt rum är ca 18-20 kvadrat så en REL Quake blir nog inte för liten i det rummet. Verkar som att REL har den bästa typen av integration och även sluten låda vilket borde göra basen lite "kortare"...

Ska ringa Ref Audio och kolla vad de tar för en i lönn och hur lång lev. tid det är.

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000