Author |
Topic  |
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2002/11/14 : 21:30:54
|
Tjena. Håller på att bygga dessa kloner (som alla andra). Behöver veta vilka dimensioner basreflexröret ska ha. Dessutom, har ni stagat invändigt? Vilka komponenter rekommenderas till filtret? Vart får jag tag på dessa?
Mvh Henrik |
Almost cut my hair |
|
Elec
Member

174 Posts |
Posted - 2002/11/14 : 22:36:44
|
Har ingen erfarenhet av dessa byggen men borde inte sådna där saker som dim. på basreflexröret samt stadgad låda så i ritningen? |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 08:04:05
|
Lådan skall inte vara stagad, däremot så är det olika tjocklek på sidoväggar och front/bakstycke. Förmodar att ProAc kör med filosofin att lådan skall spela med lite lagom och att det är det som gör "The ProAc magic" Basreflexröret tycker jag skall vara lite längre än på ritningen på nämnda sida. Själv har jag använd portat 3" rör med 68 mm innerdiameter. Köps på MSDS och som kuriosa så är det samma rör som används i Mårten Design Miles II. 185 mm är en bra lännd på röret +/- 5 mm |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
 |
|
Per100
Member

1543 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 09:32:13
|
Det där med rörets läng har förbryllat mig en del. Enligt ett beräkningsprogram (http://www.ljudia.se/se/teknik/isd/vent.html) så bör röret vara 191.3mm (med Fb 38, 37liter och 75mm intern diameter). Originalet har ju 140mm! Själv har jag använt "fel" tjocklek på sidoväggarna dvs, 25mm överallt. Frågan uppstår då om det är 140mm jag bör ha som utgångspunkt för korrigering eller snarare 191.3mm. Har lyssnat en del på mina icke inspelade kloner och tycker mig märka att en del av mellanregistret försvinner vid 190mm rör jämfört med 140mm
/Per S |
 |
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 10:04:51
|
Hmmm, tja inga givna svar här. Själv har jag rör i längderna 140 mm, 150 mm, 170 mm, 180 mm och 190 mm. Har testat alla och kommit fram till att i min gamla möblering passade 190 mm bäst. Då blev högtalaren mest homogen och bummeltendenserna i basen fösvann. Nu efter ommöblering så passar 180 mm bättre. Inbillning kanske, men jag tycker att det blir lite varmare ljud med något kortare rör. Att köra med original 140 mm är dock inte att tänka på, då bumlar det en hel del.
En rolig aspekt är att jag fått köra med längre rör ju mer inspelade högtalarna blivit. De första 50-75 timmarna gick det utmärkt med 140 mm röret. Då högtalarna blivit mer och mer inspelade blev basen bumligare och buumligare och det var därför jag började experimentera med rörlängderna. |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 10:23:29
|
quote: Originally posted by StefanB
En rolig aspekt är att jag fått köra med längre rör ju mer inspelade högtalarna blivit. De första 50-75 timmarna gick det utmärkt med 140 mm röret. Då högtalarna blivit mer och mer inspelade blev basen bumligare och buumligare och det var därför jag började experimentera med rörlängderna.
Inspelning är alltså inte bara av godo! Fast vad är alternativet..   |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 12:46:19
|
Lysande grabbar! Nu är det väl bara att bygga... dock dessa filterkomponenter. Har inte hittat någon som saluför exakt dessa värden. Men det borde väl inte spela så stor roll att köra med 0.82mH isf 0.83? Det borde väl ligga inom toleranserna för den enskilda komponenten? |
Almost cut my hair |
 |
|
Per100
Member

1543 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 13:03:05
|
En rolig aspekt är att jag fått köra med längre rör ju mer inspelade högtalarna blivit. De första 50-75 timmarna gick det utmärkt med 140 mm röret. Då högtalarna blivit mer och mer inspelade blev basen bumligare och buumligare och det var därför jag började experimentera med rörlängderna.
Intressant kommentar Stefan. Hör själv bumligheten. Kommer även testa att ändra dämpmaterialet. Har nu ett lager MDS blåa "matta". Misstänker att densiteten ligger närmare 140gr/m2 än rekommenderade 200gr. Vad finns det för alternativ? Den omtalade "Dacron" 200g/m2 som är 5cm tjock verkar svår att hitta.
Till Kentkreitler: När det gäller filterkomponenter, ELFA finns lite överallt i Sverige och kostar inte så mycket. Börja där, och uppgradera sedan om du inte är nöjd. Jag har själv experimenterat lite och bytt ut 8.5uf på bas/mellanregister till en mycket dyrbar Hovland kondensator och det första intrycket med en helt oinspelad Hovland var att jag inte hörde skillnad på min relativt enkla anläggning (Copland CTA501 rör och Denon dvd 3800 som cd) mot Elfas "billiga" kondensator. Nästa steg är att experimentera med diskantens kondensatorer. Nu spelas allt in och vi får se vad som händer med kondensatorer och element.... Jag stagade själv invändigt eftersom jag läst att en del proac 2.5 är stagade, men där får man själv göra en bedömning vad som är bäst. Klonerna låter redan mycket bra och jag är nöjd. |
Edited by - Per100 on 2002/11/15 13:04:29 |
 |
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 14:08:06
|
Härligt att det låter bra Per! Så ni har alltså bumlighet i basen? Har ni testat placering långt ifrån bakvägg? Alltid intressan det här med ljud. Ska bli roligt att jämföra mina upplevelser med era. |
Almost cut my hair |
 |
|
Per100
Member

1543 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 14:36:05
|
quote: Originally posted by kentkreitler
Härligt att det låter bra Per! Så ni har alltså bumlighet i basen? Har ni testat placering långt ifrån bakvägg? Alltid intressan det här med ljud. Ska bli roligt att jämföra mina upplevelser med era.
Har än så länge testat att placera ca 1.5 meter från bakvägg och 1 meter från sidovägg. Rummet är relativt litet (15m2) och det är max jag kan ändra i det rummet. Nästa steg nu är att byta till ett större rum och se vad som händer med bumligheten. Det kan vara intressant att veta att första gången jag lyssnade på originalen så var försäljaren mycket noga med att påpeka att de behöver en hel del utrymme omkring sig. Han nämnde " gärna 3meter från bakvägg och ordentligt med utrymme från sidovägg". Lycka till med ditt projekt!
Per |
 |
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 14:40:31
|
3m från bakvägg!? Det var det jävligaste... Jag har dryga 20m2 att spela på men inte kan jag släpa ut dem tre meter i rummet. Jaja det ger sig nog... Peace! |
Almost cut my hair |
 |
|
jos
Member

815 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 23:43:25
|
Jag har blivit grymt sugen på att bygga ett par 2.5 kloner. Mest med anledning av att det verkar finnas så många som har byggt dem och är jättenöjda med resultatet. Nu ter det sig dock så att jag är en total nybörjare som aldrig byggt högtalare förut och knappt förstår någonting alls av det ni säger om komponenterna i delningsfiltret osv. Men innan jag lägger beställningen av MDF så skulle det vara trevligt med svar på en fråga: Efter att jag snickrat ihop lådan med rätt dimensioner; inverkar val av material till beklädnaden av högtalaren på ljudet? I alla beskrivningar om bygget så har man använt faner av något slag men kan man lika gärna använda t.ex. metallfolie eller något annat typ av material för att få en mer silvrig eller metall - "look"? - Utan att ljudet påverkas? |
 |
|
Benji
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 04:22:40
|
till jos. om du undrar över komponenterna i filtret kan du få lite insikt om går in på www.faktabanken.nu |
"The unexamined life is not worth living."--Socrates |
 |
|
Tank
Member

520 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 08:48:09
|
Och nej, det är inte stor påverkan som faneren gör på kontruktionen - den är ju endast 1-1.5mm tjock, så den stagar inte något märkvärt 
Själv målade jag mina rubinröda med hobbyspruta, men man ska ge fasen i och ha bråttom - man vill inte få rinningar. Blev ganska bra med tanke på att det var jag som höll i sprutan... 
|
 |
|
loovet
Member

354 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 08:52:21
|
Lådan skall inte vara stagad, däremot så är det olika tjocklek på sidoväggar och front/bakstycke. Förmodar att ProAc kör med filosofin att lådan skall spela med lite lagom och att det är det som gör "The ProAc magic" Basreflexröret tycker jag skall vara lite längre än på ritningen på nämnda sida. Själv har jag använd portat 3" rör med 68 mm innerdiameter. Köps på MSDS och som kuriosa så är det samma rör som används i Mårten Design Miles II. 185 mm är en bra lännd på röret +/- 5 mm
Var finner jag MSDS?
/loovet |
// det blev en aleph 1.7 // |
 |
|
jos
Member

815 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 11:57:53
|
[quote]Originally posted by Tank
Och nej, det är inte stor påverkan som faneren gör på kontruktionen - den är ju endast 1-1.5mm tjock, så den stagar inte något märkvärt 
Först; tack för svaret. Ok, ska jag ta det som att det kvittar om man fanerar eller ej? Målade du på faneren eller på mdf:n? Det gjorde halltså heller ingen skillnad på om man använde någon slags metall-folie? |
 |
|
jos
Member

815 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 12:11:21
|
Nån som vet var jag kan få tag på elementen till proac 2.5 kloner förresten? |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 12:15:23
|
jos: kolla med moderator epkpeng. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Per100
Member

1543 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 14:26:03
|
Jag vet en som säljer till bra priser också. Har skickat dig ett PM. |
Edited by - Per100 on 2002/11/27 14:30:39 |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 14:43:30
|
En liten kommentar om 2.5ornas basområde. Det verkar vara lite kraftigt och det beror troligen på två saker. 1. Baffelkorrektionen är 6dB (har jag för mig). 2. Basreflexavstämningen är lite för hög.
Båda sakerna kan man korrigera utan större problem. Det första gör man i filtret och det andra med basreflexröret. Fixar man till det så kan det låta väldigt bra. Åtminstone på de exemplaren jag har hört. |
 |
|
jos
Member

815 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 16:04:07
|
Tack för tipsen! Är det dock någon som kan konfirmera att det alltså inte spelar någon roll om man använder faner eller inte, eller metall-folie utanpå mdf:en?
|
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 16:15:25
|
jos: så länge du inte kör med plåt som inte sitter fast ordentligt så tror jag nog du kan lugnt använda metallfolie. |
 |
|
Per100
Member

1543 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 16:22:01
|
quote: Originally posted by Nagref
En liten kommentar om 2.5ornas basområde. Det verkar vara lite kraftigt och det beror troligen på två saker. 1. Baffelkorrektionen är 6dB (har jag för mig). 2. Basreflexavstämningen är lite för hög.
Båda sakerna kan man korrigera utan större problem. Det första gör man i filtret och det andra med basreflexröret. Fixar man till det så kan det låta väldigt bra. Åtminstone på de exemplaren jag har hört.
Ja 2) är ju bara att testa olika längder. Men 1)... Har du något tips? Känner du till delningsfiltret?
geocities.com/diyproac25/images/proac_response25_xover.jpg
Har själv börjat experimentera lite och kommit på att kondensatorn på 8.5uf ändrar inte lågbasen liksom spolen på 1.5mh. Spolen på 0.82mH vet jag inte vilken funktion den har. Däremot motståndet på 47 ohm, om man sänker det minskar bummelbasen, utan att jag vet övriga effekter..... Kan du bekräfta att jag är på rätt väg?
Per S |
Edited by - Per100 on 2002/11/27 16:31:33 |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 16:33:14
|
Jag känner till delningsfiltret så till vida att jag har sett simuleringar på dess överföringsfunktion av en tidigare medlem av forumet. Själv har jag inte satt mig in i det så mycket men av bilden att döma så är det så att 47Ohmsmotståndet som är inblandat vid baffelkorrigeringen. Det bör bli något mindre. I samma veva bör man ändra 1.5mH-spolen också men det påverkar nog de andra komponentvärdenas betydelse så jag är inte helt säker på vad som är lämpligt men den borde nog minskas till 1.0mH (gissar jag) om motståndet minskas till 33 Ohm. Detta gör i sin tur att diskantfiltret måste ändras en aning. 5 ohms dämpmotståndet bör minskas. Men dessa ändringar kan kräva att de andra ingående komponenterna i filtret måste ändras. |
 |
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 16:34:12
|
Kan tipsa om att Moderator Ekpeng säljer färdiga "ProAc kit" med element och filterkomponenter.
Spännande att höra vad era filterexperiment leder till, det finns en del sådant på nätet också. |
 |
|
Topic  |
|