HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 ProAc
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

jos
Member

815 Posts

Posted - 2002/11/27 :  16:43:12  Show Profile Send jos a Private Message
Jahaja...då har man beställt tillsågning av MDF... Får väl börja med lådorna för att se om jag överhuvudtaget kan få ihop något som jag inte behöver skämmas för.. Tack för tipsen
Go to Top of Page

Svennelito
Starting Member

7 Posts

Posted - 2002/11/27 :  16:50:45  Show Profile Send Svennelito a Private Message
quote:
Originally posted by StefanB

Kan tipsa om att Moderator Ekpeng säljer färdiga "ProAc kit" med element och filterkomponenter.

Spännande att höra vad era filterexperiment leder till, det finns en del sådant på nätet också.

Vad kostar dom?
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2002/11/27 :  17:46:59  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
4800:- + 200 frakt. Blev inget för mig - jag nöjde mig med hifikits bästa komponenter och fick då anslutningspaneler och ull också för samma pris

En kompromiss, som vanligt. Blev till att linda av lite från spolarna, och det tror jag inte du behöver om du köper av Engelholm.
Go to Top of Page

Svennelito
Starting Member

7 Posts

Posted - 2002/11/27 :  22:22:45  Show Profile Send Svennelito a Private Message
quote:
Originally posted by Tank

4800:- + 200 frakt. Blev inget för mig - jag nöjde mig med hifikits bästa komponenter och fick då anslutningspaneler och ull också för samma pris

En kompromiss, som vanligt. Blev till att linda av lite från spolarna, och det tror jag inte du behöver om du köper av Engelholm.

Är priset 4800:- + 200 frakt för både element + filterkomponenter för både höger o vänster högtalare?

När du lindade av från spolarna, hur viste du hur många varv du skulle ta bort? Och vart hittade du rätt kondensatorer?

Ungefär hur mycket kan jag räkna med att mdf-skivorna och faner kostar till två högtalare? Jag tänkte inte bygga några hötalare än på ett bra tag, så jag orkar inte leta upp någon lokal säljare o kolla priser där.
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2002/11/28 :  11:15:13  Show Profile Send Per100 a Private Message
quote:
Originally posted by Svennelito

quote:
Originally posted by Tank

Är priset 4800:- + 200 frakt för både element + filterkomponenter för både höger o vänster högtalare?

När du lindade av från spolarna, hur viste du hur många varv du skulle ta bort? Och vart hittade du rätt kondensatorer?

Ungefär hur mycket kan jag räkna med att mdf-skivorna och faner kostar till två högtalare? Jag tänkte inte bygga några hötalare än på ett bra tag, så jag orkar inte leta upp någon lokal säljare o kolla priser där.

Faner kostar beroende på träslag. Hos fredrikssons trä i Malmö kostar ask ca 65kr/m2, björk 95 kr/m2 och amerikansk ek (det jag valde) 190 kr/m2. Allt 1.5 mm tjockt.

MDF kostar ca 150kr/m2 och säljs ofta i skivor om ca 3m2, så det är ju bra om ni är minst två som bygger eftersom 19 mm och 25 mm behövs.
Uppsågning (att 100% rekommendera) ca 150 kr/kloner, men försök att hitta ett ställe med datoriserad såg så att måtten blir på 1/10 eller någon mer 1/10 mm exakta. Annars får du lägga en dag extra på slipning, spackling etc

Per S
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2002/11/28 :  17:06:22  Show Profile Send Ionizer a Private Message
" Kan tipsa om att Moderator Ekpeng säljer färdiga "ProAc kit" med element och filterkomponenter."

pris?

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/11/28 :  20:32:51  Show Profile Send celef a Private Message
Ere ingen som försökt bygga gamla Response 1?

sound pollution
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2002/11/28 :  20:45:31  Show Profile Send jos a Private Message
Då har man börjat tveka.... Med högtalare och delningsfilter för 5000 kommer man lätt upp i 7000 totalt. Vad får man då för 7000? Det är lite det jag undrar. Låt oss säga att jag mot förmodan får ihop dessa högtalare korrekt, hur står dom sig mot lådorna nere i affären? Jag menar; om man köper rätt högtalare kan man nog få en hel del för 7000. För att inte tala om ifall jag skulle köpa beggat. Då skulle man kunna få högtalare som kostar minst 15 000...

Nu är det inte så att jag har tummen mitt i handen men kan jag verkligen bygga ett par högtalare som låter bättre än en professionell firmas högtalare för 15 000?

Kom med kommmentarer!
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2002/11/28 :  21:09:46  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
quote:
Originally posted by jos

Då har man börjat tveka.... Med högtalare och delningsfilter för 5000 kommer man lätt upp i 7000 totalt. Vad får man då för 7000? Det är lite det jag undrar. Låt oss säga att jag mot förmodan får ihop dessa högtalare korrekt, hur står dom sig mot lådorna nere i affären? Jag menar; om man köper rätt högtalare kan man nog få en hel del för 7000. För att inte tala om ifall jag skulle köpa beggat. Då skulle man kunna få högtalare som kostar minst 15 000...

Nu är det inte så att jag har tummen mitt i handen men kan jag verkligen bygga ett par högtalare som låter bättre än en professionell firmas högtalare för 15 000?

Kom med kommmentarer!

jag har varken hört eller sett dom .men jag har läst om alladessa diskutioner om dem.jag tror att det kan vara ett bra pris.
Jag har bygt lite mer anvancerade byggen och vill påstå att för mina 20 000 i matrial kommer dom å stå sig starkt mot myckett annat.
men bar bered på att lägga ner tid och mycket öron.

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2002/11/28 :  21:34:43  Show Profile Send ZAC a Private Message
holmgrenstefan: Vad har du byggt för 20 papp Låter intressant.

Z

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/11/28 :  21:39:28  Show Profile Send celef a Private Message
Räkna oxå in att de är värda 0:- på beg marknaden, nja... nåra korvören borde man väl få för element och filter.

sound pollution
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2002/11/28 :  22:01:18  Show Profile Send ZAC a Private Message
celef: Yepp, stämmer. Man blir inte rik på att bygga själv, bara glad

Z

Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2002/11/28 :  22:02:40  Show Profile Send jos a Private Message
Ok, nån som har ett par Proac kloner att sälja?
Bjuder 20 spänn...
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2002/11/28 :  22:04:10  Show Profile Send ZAC a Private Message
Missuppfattning! Man säljer inte sina byggen...de går i arv!

Z

Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2002/11/28 :  22:06:54  Show Profile Send jos a Private Message
Fan, nu har man ju tappat lusten...

Kan inte nån berätta hur braaaaaaa dom låter så att man blir sugen igen!!?
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2002/11/28 :  23:34:01  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Finns det något märkesbygge med nypris 7K som spelar bättre ska jag gladeligen äta upp mina kloner
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2002/11/29 :  09:42:50  Show Profile Send Per100 a Private Message
quote:
Originally posted by jos

Fan, nu har man ju tappat lusten...

Kan inte nån berätta hur braaaaaaa dom låter så att man blir sugen igen!!?

Var själv runt och lyssnade på en hel del högtalare upp till
30 000kr. Audiovector, Chario, Monitor Audio,QRS, Amphion, JM Lab. Släpade runt min Copland rörförstärkare mellan olika affärer. Mycket lät bra, men saknade känsla eller så var det inkompatibelt med min förstärkare. Till slut lyssnade jag på originalet Response 2.5, dock med andra grejer. Första intrycket: "Så här vill jag att det skall låta", och då prioriterar jag mellanregistret och vackra röster. Dessutom påminnde jag mig om att jag faktiskt hört den mindre response D15 på en mässa i Köpenhamn och korat denna till min personliga "vinnare". Sedan blev jag dock skeptisk. Högtalarna demades med referensinspelningar (förstod jag senare), och med en riktigt fin rörförstärkare, cd och kablar. Klart att det lät bra!
Sedan tog jag mig en funderare igen. Högtalarna är lättdrivna då de inte går ner lågt i impedans. De är utvecklade med en rörförstärkare och många rapporterar att de också låter bäst med rör. Faktum är att en rörförstärkare på 20W räcker mer än väl för att få liv i dessa. Och då jag har rör passar detta bra. Sedan resonerade jag så att med dessa högtalare kan jag leva länge. Jag kan bygga på med bättre förstärkare och bättre cd. Jag slipper uppgradera högtalarna hela tiden, vilket faktiskt är mycket dyrbart i längden.
OK, de kostar ca 43000kr nya, vilket var ca 15000kr mer än vad jag tänkt mig. Enda sättet var att köpa begagnat. Problemet är att de även begagnade kostar minst 30000 kr och sedan är de svåra att hitta begagnade om man inte vill importera. Det var då tanken på bygge dök upp. Bygget är extremt väl dokumenterat på nätet så jag satte igång.
Resultatet? Jag kommer aldrig att få veta hur de står sig mot originalet förrän jag ställt klonerna sida vid sida och jämfört.
En sak är säker. Med min förstärkare låter det bättre än Audiovector, Chario, Monitor Audio, Amphion, JM Lab som jag lyssnat på (som kuriosa kan jag berätta att det även låter levande och "proac" med min sambos 15 år gamla bergsprängare inkopplad). Även diskanten är bra och basen är minst sagt enorm (trodde inte att det var möjligt att få denna bas med min rörförstärkare).
Till sist skall jag nämna att jag inte fått till det till 100% med djupbasen som inte är rätt avstämmd, eller så har jag fel aukustik i rummet, men låt inte detta avskräcka dig. Jag är jättenöjd ändå!!

Per S

Edited by - Per100 on 2002/11/29 15:29:52
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2002/11/29 :  13:56:37  Show Profile Send d_kay a Private Message
Vilken återförsäljare i STHLM säljer ProAc'erna?

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

Danne72
Member

88 Posts

Posted - 2002/11/29 :  15:17:38  Show Profile Send Danne72 a Private Message
Vad blir det för skillnad med basrörets diameter på 68 eller 75 mm? Bumligare bas vid större diameter eller?
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2002/11/29 :  15:28:29  Show Profile Send Per100 a Private Message
quote:
Originally posted by d_kay

Vilken återförsäljare i STHLM säljer ProAc'erna?

Tror bara att de finns hos Ågrens i GTBG.

per
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2002/11/29 :  15:36:28  Show Profile Send molsson a Private Message
Närå,

De finns hos paus på sveavägen me'. Dom har dessutom (fortfarande?) ett par stående för demo.

/Marcusoft (som fortfarande inte är klar med klonerna)

No hay banda!!
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2002/11/29 :  21:30:07  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
molsson:

För 3 veckor sedan var jag in där, i deras speciella rum, dom stod då kvar (massa andra mysigheter ;).

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2002/11/30 :  00:02:31  Show Profile Send Per100 a Private Message
quote:
Originally posted by Dazzin

molsson:

För 3 veckor sedan var jag in där, i deras speciella rum, dom stod då kvar (massa andra mysigheter ;).

Vad hade de kopplat till dem?
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2002/11/30 :  01:04:56  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
De stod inte uppkopplade, stod lite på en kant bara, tror det var Cantons bjässar i Ergo-serien som var aktuella, men minns ej vilken elektronik det var.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2002/11/30 :  12:22:35  Show Profile Send jos a Private Message
Ähh.. nu blir det ett par kloner i alla fall.
En till fråga bara... Hur pass lätt/trög drivna är klonerna? Kan det funka med en Linn Classik K?
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000