HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 ProAc
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2002/11/30 :  12:56:56  Show Profile Send Per100 a Private Message
quote:
Originally posted by jos

Ähh.. nu blir det ett par kloner i alla fall.
En till fråga bara... Hur pass lätt/trög drivna är klonerna? Kan det funka med en Linn Classik K?

Känsligheten är inte hög om man tiitar på siffran 86-87dB men denna siffra säger inte mycket. Ofta är den verkliga känsligheten högre eller lägre än tillverkarens uppgifter rent allmänt för högtalare. Klonen är en lätt last för förstärkaren, minum ca 7-8ohm, och det är det vesäntliga. Osäker på hur en 7 W rörförstäkare fungerar, men en 20 rörwatt räcker om man inte vill ha ett stort ljudtryck. Skulle tro att en 30 transistorwatt räcker om du inte vill spela jättehögt, Hur många W har din förstärkare?

Edited by - Per100 on 2002/11/30 12:57:59
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/30 :  13:16:56  Show Profile Send Nagref a Private Message
Känsligheten ligger nog väsentligt lägre än så. Baselementets känslighet i en stor baffel ligger väl på 87dB/2.83V/1m? med den saftiga baffelkorrektionen som ProAc använder så borde känsligheten ligga närmare 81dB...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/30 :  13:18:24  Show Profile Send Nagref a Private Message
Fast med det sagt så ska jagkanske nämna att jag har högtalare med en känslighet på 82dB och de behöver inte så mycket effekt ändå...åtminstone inte på normalkomprimerad modern musik.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2002/11/30 :  13:23:50  Show Profile Send jos a Private Message
quote:
Originally posted by Per100

quote:
Originally posted by jos

En till fråga bara... Hur pass lätt/trög drivna är klonerna? Kan det funka med en Linn Classik K?

Känsligheten är inte hög om man tiitar på siffran 86-87dB men denna siffra säger inte mycket. Ofta är den verkliga känsligheten högre eller lägre än tillverkarens uppgifter rent allmänt för högtalare. Klonen är en lätt last för förstärkaren, minum ca 7-8ohm, och det är det vesäntliga. Osäker på hur en 7 W rörförstäkare fungerar, men en 20 rörwatt räcker om man inte vill ha ett stort ljudtryck. Skulle tro att en 30 transistorwatt räcker om du inte vill spela jättehögt, Hur många W har din förstärkare?

Anledningen till att jag frågar är för att jag har hittat en Linn Classik K till ett bra pris. Är inte säker på hur många w den har. Tänkte att någon annan visste och därför kanske vet om den funkar med klonerna.
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2002/12/01 :  18:35:18  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
quote:
Originally posted by ZAC

holmgrenstefan: Vad har du byggt för 20 papp Låter intressant.

Z

Ett störe trevägs system med scanspeak revelator mellan register.tror inte jag hört någon mer än jag här som har testat dem än.men jag är nöjd som bara den bygget i sig går inte på 20000 men med att byta fillter lim trä låda rör mm så ha runtkostnaden blivitt sådan men så är det med prototyper.jag kommer nog inte behöva lägga mer än 100000 i allafall men i butik gissar jag dem till ca 50 000 kronor ink moms
lita data om dem är 28-35000 hz +-3 db -6 db 20 hz ca lite lurigt å mäta där nere. ca 1m höga vikt med sokel o allt till kommer dom väga ca 65 kilo st..
Jag kan om ett tag ge mätdata på dem om det skulle vara av intresse.

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2002/12/04 :  19:21:23  Show Profile Send Per100 a Private Message
quote:
Originally posted by jos

quote:

quote:
Originally posted by jos

Anledningen till att jag frågar är för att jag har hittat en Linn Classik K till ett bra pris. Är inte säker på hur många w den har. Tänkte att någon annan visste och därför kanske vet om den funkar med klonerna.

Ett tips. Har tidigare hört att proac/klonen är kräsna vid förstärkarval. Har nu precis testat detta i praktiken.
Lyssnade med:
1) Audio Analog Donzetti (transistor 70W?)
2) Counter.. (amerikansk transistorförstärkare ca 120W, namnet var ngt liknande)
3) Copland 30W rör

Vid 1) och 2) blev ljudbilden helt ihopkrympt. Vid 3) mkt väljudande, tom fastare bas!!!

Så, mitt tips är att provlyssna proac/klonen innan du köper förstärkaren!!!!

Andra kanske har ytterligare erfarenheter med förstärkare?

mvh
Per S

Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2002/12/07 :  18:53:03  Show Profile Send d_kay a Private Message
quote:

quote:
Originally posted by Dazzin

molsson:

För 3 veckor sedan var jag in där, i deras speciella rum, dom stod då kvar (massa andra mysigheter ;).

Vad hade de kopplat till dem?

Arcam CD-spelare och Copland transistor-förstärkare tror jag. Var och provlyssnade idag. Jag fick ett lite splittrat intryck dock. Sweet-spoten var ganska liten, speciellt i höjdled. De var lite väl ljusa i tonen. Lisa Ekdahls röst lät lite för tunn(fan, glömde kvar CD'n i spelaren!). De låter ganska annorlunda än t.ex. Audiovector och de andra högtalarna jag jämförde med. Stereobilden var bra, förutsatt att man satt i sweetspoten, och ljudet är ganska milt och behagligt.

Försäljare trodde verkligen att jag skulle slå till på stört. Så han blev lite besviken när jag sa att jag eventuellt letade tillbehör till den snarare än själva högtalaren. I vilket fall så känner jag mig inte motiverad att betala 43.000 kr för dem.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/12/08 :  00:03:56  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Någon tvekade kring om bygget verkligen var värt pengarna då det kunde sluta på närmare 7000 kr. Mina 3 sista par kommersiella högtalare har varit i prisklassen 15 000 - 20 000 kr. Fört ett par Monito Audio MAG 903 som kostade 18 000 kr, sedan ett par Thiel CS 1.2 som kostade 16 000 kr och slutligen ett par Acoustic Energy AE 520 som kostade runt 18 000 kr. AE 520 hade jag samtidigt som jag hade mina ProAc kloner så jag kunde jämföra och utvärdera vad som lät bäst.

Personligen tyckte jag att klonerna lät bättr än AE 520 på samtliga punkter, men jag var ju partisk i målet. Jorma, han med kablarna ni vet, var på besök. Han lyssnade på bägge oc konstaterade snabbt att AE 520 kunde jag sälja, de spelade ju inte lika bra som klonerna.

Samma sak kom Stefan W från Partille fram till då han var på hifi besök. Han trodde först att bygget var bortkastade pengar och att det aldrig går att bygga något vettigt hemma. Skillnade var dock så överlägsen, till klonernas fördel att alla hans fördomar om taskiga hembyggen nu är utraderade.

Så svar JA, bygg klonera och tjäna pengar. Skall du köpa något komersiellt som låter bättre kostar det minst 20 000 kr, och det är inte säkert det räcker.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/12/08 :  00:14:00  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Som kuriosa til StefanB´s inlägg om prisvärdheten hos klonerna. Jag köpte ett Par Audiovector C2:or (8000:-) bara 1 månad innan jag började mitt bygge. Då klonerna var färdiga och kunde provlyssnas så var det ingen tvekan. Klonerna var så mycket bättre i allt. Lät mkt. mer High end än C2:orna (C2:orna låter visserligen helt ok för att vara färdiga högtalare i den prisklassen). Jag gillar klonerna skarp och inte förrän den dag jag köper ett par riktigt, riktigt bra högtalare för mycket mer så ska jag byta ut dem.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2002/12/08 :  12:14:10  Show Profile Send Per100 a Private Message
quote:
Originally posted by d_kay

quote:

quote:
Originally posted by Dazzin

molsson:

För 3 veckor sedan var jag in där, i deras speciella rum, dom stod då kvar (massa andra mysigheter ;).

Vad hade de kopplat till dem?

Arcam CD-spelare och Copland transistor-förstärkare tror jag. Var och provlyssnade idag. Jag fick ett lite splittrat intryck dock. Sweet-spoten var ganska liten, speciellt i höjdled. De var lite väl ljusa i tonen. Lisa Ekdahls röst lät lite för tunn(fan, glömde kvar CD'n i spelaren!). De låter ganska annorlunda än t.ex. Audiovector och de andra högtalarna jag jämförde med. Stereobilden var bra, förutsatt att man satt i sweetspoten, och ljudet är ganska milt och behagligt.

Försäljare trodde verkligen att jag skulle slå till på stört. Så han blev lite besviken när jag sa att jag eventuellt letade tillbehör till den snarare än själva högtalaren. I vilket fall så känner jag mig inte motiverad att betala 43.000 kr för dem.

Be att få lyssna med en rörförstärkare innan du bestämmer dig!

Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/01/08 :  10:55:29  Show Profile Send Per100 a Private Message
Någon som har färdigställt sina kloner under helgerna?
Hur blev resultatet?
Vilken förstärkare har ni använt?

Per
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/01/08 :  16:43:14  Show Profile Send rowa a Private Message
Läste denna tråd och blev enormt sugen på att bygga ett par, tror det blir en stor uppgradering jämnfört med mina Dali 808, hur mkt kostar det allt som allt (ungefär) om man beställer det där kittet från den där moderatorn ? Hur lämpar sig mitt slutsteg Rotel Rb990 till att driva klonerna ? Hur stor löd kunskap behövs för att klara av att löda ihopp filtrerna ? (Har aldrig hålt i en lödpenna i hela mitt liv)

Tacksam för svar.

MVH/ Niklas

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/01/08 :  17:24:04  Show Profile Send henricsson a Private Message
Bra idé!
Jag köpte element + filter till KlonAc:en idag (beg.),, börjar bygga om en månad eller så.

Efter vad jag läst så ska ditt Rotel-steg funka finfint (vet att någon använt en panasonic mikrostereo med gott resultat ). Att lödda ihop ett filter ska inte vara några problem,, bara man håller koll på att allt kommer på rätt plats. ;-)

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Edited by - henricsson on 2003/01/09 03:25:27
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/01/09 :  03:28:16  Show Profile Send henricsson a Private Message
Är det någon som provat Celefen:s tips på herr Gravesens mätningar?
http://members.chello.se/jpo/2_5_clone_measurements_v4.pdf

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/01/09 :  04:17:32  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Någon som kan ge tips på den optimala längden på basporten. I beskrivningen ska den ju vara 14cm. Ska man räkna in portarna i denna längd, hur påverkar de? Jag har portar i båda ändar.

Från början hade jag ett basrör på ca. 13cm + portar (var osäker på om räkna med portar) Lät mkt. bra, varmt men lite bummelbas. Jag har nu satt in längre rör, så det är ca. 15,5cm + portar i båda ändar. Kanske lite mindre bummelbas, men samtidigt blev de lite tunnare i ljudet.

Hur räknar man ut var man stämt av detta? Var ska avstämmningen ligga?

*** Luleå Hockey ***
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/01/09 :  07:42:00  Show Profile Send Revisorn a Private Message
quote:
Originally posted by mangew

Någon som kan ge tips på den optimala längden på basporten. I beskrivningen ska den ju vara 14cm. Ska man räkna in portarna i denna längd, hur påverkar de? Jag har portar i båda ändar.

Från början hade jag ett basrör på ca. 13cm + portar (var osäker på om räkna med portar) Lät mkt. bra, varmt men lite bummelbas. Jag har nu satt in längre rör, så det är ca. 15,5cm + portar i båda ändar. Kanske lite mindre bummelbas, men samtidigt blev de lite tunnare i ljudet.

Hej

Jo, trattarna eller vad man kallar dem skall räknas in, även om deras påverkan blir ganska liten.

Avstämningen (av orginalet) ligger vid 38hz (se utvärdering av orginalet i länken nedan). Hur långt du behöver göra röret kan du räkna ut med något enkelt högtalarbyggprogram eller på ljudias hemsida. Längden beror även på rördiametern, men har du sågat hål är det försent att ändra den på ett snyggt sätt.

http://www.proac-loudspeakers.com/stphres2.htm

/B
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/01/09 :  10:38:48  Show Profile Send Per100 a Private Message
quote:
Originally posted by mangew

Tunnare i ljudet... Exakt min erfarenhet. Jag tycker originallängden 14 cm är optimal. Mitt tidigare problem med bummelbas hade andra orsaker - break in.
Det var helt enkelt så att efter mer än 250-300h spelning stramades basen upp vid en del frekvenser som basen lät brummande.

Mangew, vad använder du för förstärkare.

Per S

Edited by - Per100 on 2003/01/09 11:16:03
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/01/09 :  10:46:42  Show Profile Send Per100 a Private Message
quote:
Originally posted by henricsson

Är det någon som provat Celefen:s tips på herr Gravesens mätningar?
http://members.chello.se/jpo/2_5_clone_measurements_v4.pdf

Jag har provat det sk 2khz notch filtret fram och tillbaka. Kommit fram till att filtret verkligen endast påverkar det ljud filtret skall påverka, dvs tar ner den sk "backen" vid 2khz. Lyssnar man på tex gitarr och ett par andra instrument och växlar fram och tillbaka, så hör man hur gitarren förstärks i förhållande till andra instrument när filtret tas bort.
Jag har nu filtret permanent installerat. Det skall påpekas att filtret inte ger någon större förändring, men ändå klart märkbar.

Henricsson, vilken förstärkare använder du till klonerna?

Per S

Edited by - Per100 on 2003/01/09 17:30:20
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/01/09 :  15:28:59  Show Profile Send henricsson a Private Message
Hej P.

Till en början blir det en NAD C350.
Det ska bli intressant att testa notchfiltret.

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/01/09 :  18:19:20  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Per100: Jag använder ett LC audio Zapsolute slusteg, samt på väg genom sverige nu ett Perreaux SM6P försteg.

*** Luleå Hockey ***
Go to Top of Page

Dorven
Member

78 Posts

Posted - 2003/01/21 :  13:57:32  Show Profile Send Dorven a Private Message
Hallå allahopa!!!
Har kommit till den punkt dä proac'en skall dämpas....
Frågan lyder: finns det någon risk att man dämpar
lådorna för mycket, och vad blir resultatet av det.
Alternativt att dämpa för lite....

skall (Blå fibrex använder jag) fästas längs väggarna
eller rullas ihop som en korv i mitten, och det viktigaste:
Ger det någon skillnad alls`?!?!?!.
Hade...
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/01/21 :  16:25:28  Show Profile Send Per100 a Private Message
quote:
Originally posted by Dorven

Hallå allahopa!!!
Har kommit till den punkt dä proac'en skall dämpas....
Frågan lyder: finns det någon risk att man dämpar
lådorna för mycket, och vad blir resultatet av det.
Alternativt att dämpa för lite....

skall (Blå fibrex använder jag) fästas längs väggarna
eller rullas ihop som en korv i mitten, och det viktigaste:
Ger det någon skillnad alls`?!?!?!.
Hade...

Enligt vissa är poängen med konstruktionen minimal dämpning det ger det sk proac soundet. Min egen erfarenhet är att dämpningen gör mindre för slutresultatet, har prövat både med 160gr/m2, 220gr/m2 och 320gr/m2.
Mellanregistret blev något sämre med 320gr så jag har nu 220gr/m2.
Har satt det längs väggarna. Testade ha det i mitten, men det blev något sämre mellanregister.
Go to Top of Page

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2003/01/21 :  23:31:34  Show Profile Send har-man a Private Message
Jag har en fråga.
Är sugen på att bygga ett par kloner jag efter allt jag hört.
Men nu till frågan:
det jag har att driva dom med är en HK 670.
tror ni jag kan köra dessa kloner på den utan att det låter helt långt in i nått annat landskap??
Som student är denna 670 allt jag har råd med. lyssnade länge o på ett antal olika högtalare innan jag bestämde mig.
så vad tror ni....
/aLEX

/aLEX

Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/01/22 :  13:50:54  Show Profile Send Per100 a Private Message
Det kommer låta OK. Jag drev klonerna med en billig bergsprängare från mitten av 80-talet och det lät bättre än vad jag någonsin kunnat föreställa mig. Men resten är relativt och du kan få ut oerhört mycket mer med en annan förstärkare än H/K. Första gången jag lyssnade på proac 2,5 var det med en rörförstärkare för 100 000 kr och en cd för en 70 000kr.
Du kan börja spara till en beg Copland för en 5000 - 6000 kr, eller bygga en rörförstärkare med ett kit EL 34 på mellan 30 - 50W för samma summa, och uppgradera om ett år eller två. Högtalaren kan du leva länge med så den behöver du inte byta ut på ett bra tag.

per s
Go to Top of Page

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2003/01/22 :  22:06:15  Show Profile Send har-man a Private Message
Jo att jag får ut mer av dom med lite finare elektronik har jag förstått det är det jag gillar.
Då kan jag ha dom länge o följa med många uppgraderingar.
jag är lite sugen på rör men det verkar bli dyrt om man inte bygger själv o det vet jag inte om jag klarar.
Men för ett tag framöver kommer dom få drivas av min 670 då jah har körkortet på G o det drar ju lite pengar ur pungen.
Och sen måste man ju nästan ha nån skrothög o dra runt i oxå.he he. med lite ljud i.
Men nu börjar vägen mot Klonerna.
Jo en sak till förresten. har inte hunnit ut o kola runt men är det nån som har en länk till nån sida med fanerer(rätt skrivet?) är sugen på körsbär. o vill visa far min hur det ser ut.

/aLEX

/aLEX

Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000