HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 ProAc
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/02/11 :  20:08:33  Show Profile Send Lash a Private Message
Vart köper man elementen till bäst priser?
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/02/11 :  20:17:02  Show Profile Send Per100 a Private Message
quote:
Originally posted by Lash

Vart köper man elementen till bäst priser?

Det torde vara av hi-fi micke i gtbg: micke Högrud [hifi@hotbrev.com]
Fast jag tycker nog han skall speeda upp min specialbeställning av skärmad 2010.
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/02/11 :  20:35:23  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Men vad väntar du på? Det ska ju inte sitta någon bitumen på frontplattan? Jag har för mig att jag bara köpte fem... och det räckte.

Fast det var nog sex när jag tänker efter. Du behöver inte mer än en till då.
Go to Top of Page

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2003/02/11 :  21:55:51  Show Profile Send har-man a Private Message
går det om jag pararellkopplar 2 10w????
jo jag behöver ju 1 till.. men dom vet ju inte när dom får in igen..

/alex

/aLEX

Edited by - har-man on 2003/02/11 21:57:40
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/02/11 :  22:03:13  Show Profile Send henricsson a Private Message
Ibland ser man beggade kit, (mitt är ett sådant, 2500kr exkl låda ) annars säljer även epkpeng dem.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Edited by - henricsson on 2003/02/11 22:05:08
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/02/11 :  22:06:01  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
Originally posted by har-man

går det om jag pararellkopplar 2 10w????
jo jag behöver ju 1 till.. men dom vet ju inte när dom får in igen..

/alex

Det går bra, då tåler de bara mer effekt.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/11 :  22:45:25  Show Profile Send divander a Private Message
Om man inte skall dumsnåla så går det åt sju bitumenplattor på 40x50cm. Då blir det några småbitar på några cm kvar.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2003/02/14 :  12:48:57  Show Profile Send har-man a Private Message
En viktig fråga.. har läst o läst om dämpmaterial men jag har ingen chans o få tag i MDS dämp material... vill inte beställa från något mer ställe nu o betala massa extra frakt.
nån som har förslag på vad jag kan använda istället??

Ljudias dämpmatta hade ju för hög densitet fick jag reda på hurm na nu räknar ut det.. rockwool elelr gullfiber då??

/aLEX

/aLEX

Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/02/14 :  18:20:05  Show Profile Send Lash a Private Message
Vilken tjocklek ska det vara på bitumenplattorna? Vad är det orginal på proac? vilken använder ni? Jag var på mekonomen o kollade och dom hade 1,5mm & 4mm.

Jag var också på MDS o kollade, dom hade "dämpull" för portad och inte portad låda, vilken ska jag använda? Och hur många liter är en proac på?

Har-man
Jag vet itne vart du kan få tag i dämpull men gulfiber ska du nog itne använda iaf, det är ju inte så trevligt att få i lungorna, som du kanske vet om du har hållit på med det förut

Edited by - Lash on 2003/02/14 18:25:48
Go to Top of Page

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2003/02/14 :  19:19:42  Show Profile Send har-man a Private Message
Jag har gulllfiber i min subb o jag har aldrig märkt nått???
sen har jag satt 4 mm bitumen plattor i mina. men passa på dom har bytt leverantör och nu kostar dom 48 spänn istället för 35..

/aLEX

Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/14 :  23:23:18  Show Profile Send divander a Private Message
Ta den blåa på MDS.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/14 :  23:30:54  Show Profile Send Nagref a Private Message
Om man är rädd för fiber i lungorna så ska man definitivt ta fårull! D v s om man vill ha någon dämpfunktion överhuvudtaget!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/02/15 :  02:16:14  Show Profile Send Lash a Private Message
Var det den blåa på MDS som hade ca 160gr/m2 ? Hur mycket går det åt till ett par proac?

Vit "Passar alla lådor samt som dämpning i dörrsidor och open-air montering" http://www.mds.se/produkt.phtml?id=250&main_category=home_hifi&lower=17&upper=24&offset=16&num_recs=8&main_category=home_hifi

Blå "för slutna konstruktioner" http://www.mds.se/produkt.phtml?id=251&main_category=home_hifi&lower=25&upper=32&offset=24&num_recs=8&main_category=home_hifi

Svart "för basreflex konstruktioner" http://www.mds.se/produkt.phtml?id=252&main_category=home_hifi&lower=25&upper=32&offset=24&num_recs=8&main_category=home_hifi
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/02/15 :  11:36:57  Show Profile Send Per100 a Private Message
Det är den blå MDS som är på 160gr/m2 ca.
Du måste köpa 2 paket om 1m2 styck.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/15 :  16:06:35  Show Profile Send divander a Private Message
En påse blå MDS är 1x1m. Vik den dubbelt och lägg in i högtalaren och häfta fast. Det skall inte vara något på baffeln. Klipp till ett par bitar och fäst på över och undersida. Det går åt ett och ett halft paket till ett par högtalare.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/02/16 :  01:07:54  Show Profile Send Lash a Private Message
quote:
Originally posted by divander

En påse blå MDS är 1x1m. Vik den dubbelt och lägg in i högtalaren och häfta fast. Det skall inte vara något på baffeln. Klipp till ett par bitar och fäst på över och undersida. Det går åt ett och ett halft paket till ett par högtalare.

Ska det alltså vara dubblet lager på alla fem sidor utom fronten?
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/02/16 :  01:30:25  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Yepp, så har jag det och troligen de flesta andra. Jag testade även att stoppa in ännu mer nästan så lådan var helt full, men tyckte mig uppleva något sämre mellanregister då. 12cm rör med aero?portar i båda ändor och 1 lager bitumen 4mm och dubbelt lager blå fibrex har jag.

Tycker att denna konfiguration låter bäst, har också testat längre basport men tyckte även då att mellanregistret blev lite sämre.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/02/16 :  02:49:32  Show Profile Send Lash a Private Message
Hur gör du när du ändrar o sätter in mer eller mindre dämpull efter lådan är ihoplimmad? Är inte det lite svårt.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/02/16 :  03:00:16  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Genom elementhålen. Inte speciellt svårt. Det enda är väl att man får passa skruvhålen om man tar upp elementen för mycket. Finns visserligen bra sätt att lösa detta om man sätter en slags inslagsmutter och insexskruvar. Så har inte jag det utan jag har fått borra om hålen en gång redan.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/02/16 :  09:35:31  Show Profile Send Lash a Private Message
Hur noga är det att det är 75mm basport? MDS har 3tum = 76,2mm går det bra? Och då antar jag att det är innermått dom anger, eller kan det lika gärna vare yttermått? Finns det någon som är exakt 75mm? Vart hittade ni som använder 75mm era?
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/02/16 :  10:52:23  Show Profile Send Per100 a Private Message
quote:

quote:
Originally posted by divander

Ska det alltså vara dubblet lager på alla fem sidor utom fronten?

Man kan ju lyssna sig fram, men i teorin är 1 lager korrekt av MDS blåa då 160gr/m2 närmar sig originalets 200gr/m2 mer än 320gr/m2.

Däremot uppnås inte 5cm tjocklek (som originalet) med ett lager MDS blåa.

Mer dämpmaterial (har själv prövat dubbla lager MDS blåa) stryper mellanregistret något utan att basen påverkas speciellt mycket åt något håll.
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/02/16 :  11:00:06  Show Profile Send Per100 a Private Message
quote:

Hur noga är det att det är 75mm basport? MDS har 3tum = 76,2mm går det bra? Och då antar jag att det är innermått dom anger, eller kan det lika gärna vare yttermått? Finns det någon som är exakt 75mm? Vart hittade ni som använder 75mm era?

Vanligt ljusgrått stuprör har 75mm yttre diameter och 69mm inre diameter. Fördelen med att använda detta är att det är billigt att köpa 2 meter stuprör i plast och kapa upp lite olika längder. Sedan gör den mindre diametern att du kan stämma av lådan med längre rör om du tycker att basen kräver längre rör än rekommenderade 140mm. Man kan räkna lite olika, men 110 - 120 mm längd på stupröret kan vara lagom att börja med.
Jag använder stupröret och har aldrig noterat några blåsljud.
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/02/16 :  20:45:32  Show Profile Send Lash a Private Message
69mm avloppsrör är väl bra mycket längre ifrån än MDS 76,2mm rör, är det inte viktigt att det ska vara så exakt 75mm som möjligt. Jag vill helst experimentera så lite som möjligt, så jag vill använda samma rör som dom flesta andra redan är mycket nöjda med.
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/02/16 :  21:19:37  Show Profile Send Per100 a Private Message
quote:

69mm avloppsrör är väl bra mycket längre ifrån än MDS 76,2mm rör, är det inte viktigt att det ska vara så exakt 75mm som möjligt. Jag vill helst experimentera så lite som möjligt, så jag vill använda samma rör som dom flesta andra redan är mycket nöjda med.

Problemet är att många inte är nöjda med längden 140mm diameter 75mm.
Klonen har trots allt inte samma mängd kolfibermix i 8535 som originalet. Att Fb ligger på 35 istället för 38 hos originalet. Man säger att det blir bummelbas etc Ett rör med mindre inre diameter ger större utrymme för experiment.
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/02/16 :  22:02:24  Show Profile Send Lash a Private Message
Ok, kör ni andra också med 69mm avloppsrör, isf är det inget problem att få tag i det lokalt så det vore ju bra o billigt.
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.6 sekunder. Snitz Forums 2000