HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 ProAc
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2003/02/16 :  22:16:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Originally posted by Lash

69mm avloppsrör är väl bra mycket längre ifrån än MDS 76,2mm rör, är det inte viktigt att det ska vara så exakt 75mm som möjligt. Jag vill helst experimentera så lite som möjligt, så jag vill använda samma rör som dom flesta andra redan är mycket nöjda med.

Du skall inte vara rädd för att experimentera med röret. Det påverkar högtalaren ganska mycket och med det kan du få till precis den balansen du vill ha i ditt rum.

Så experimentera på bara, det finns ingen "sanning".

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/02/18 :  07:03:00  Show Profile Send Lash a Private Message
quote:
Originally posted by Per100

Man kan ju lyssna sig fram, men i teorin är 1 lager korrekt av MDS blåa då 160gr/m2 närmar sig originalets 200gr/m2 mer än 320gr/m2.

Däremot uppnås inte 5cm tjocklek (som originalet) med ett lager MDS blåa.

Mer dämpmaterial (har själv prövat dubbla lager MDS blåa) stryper mellanregistret något utan att basen påverkas speciellt mycket åt något håll.

Jag har funderat på det där ett tag, hur tjockt materialet är borde väl spela mindre roll, viktigast är väl tätheten, 200gr(gram?)/m2. Borde det inte gå att dela MDS blå så den blir en tredjedel så tjock och lägga dubbelt med ett lager MDS blå. Någon som vet om det går att riva isär det på så sätt? Hur mågna gr/m2 har den vita från MDS?
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/02/18 :  09:15:18  Show Profile Send Per100 a Private Message
MDS blå klarar du nog inte att dela på tre. Inre ens på två. Materialet är ganska knepigt att hantera. Jag kan inte se hur man skall kunna skära det på ett effektivt sätt. Den vita kanske är bättre. Jag frågade om den i butiken i Malmö, men de sa att de kan bara få tag på den blåa. Men nätshopen har väl alla modeller.
Go to Top of Page

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2003/02/18 :  15:34:33  Show Profile Send har-man a Private Message
Jag har ringt till min närmsta MDS återförsäljare idag och dom hade inte deras blåa dämpmatta hemma o han visste inte om dom kunde ta hem heller.
Jag tänkte på ljudias där den är ju en påse på 500g och är 100x160 där måste man ju ta bort lite grand.
Blir inte den lagom då?? jag vet inte riktigt hur man ska räkna ut hur mycket man ska ha!

/aLEX

Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/02/18 :  21:32:46  Show Profile Send Per100 a Private Message
quote:
Originally posted by har-man

Jag har ringt till min närmsta MDS återförsäljare idag och dom hade inte deras blåa dämpmatta hemma o han visste inte om dom kunde ta hem heller.
Jag tänkte på ljudias där den är ju en påse på 500g och är 100x160 där måste man ju ta bort lite grand.
Blir inte den lagom då?? jag vet inte riktigt hur man ska räkna ut hur mycket man ska ha!

500gr/1.6m2 = 312.5gr/m2 vilket är hyfsat nära
Go to Top of Page

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2003/02/18 :  22:03:44  Show Profile Send har-man a Private Message
var det 200 gr det skulle vara??

/aLEX

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/02/18 :  23:12:43  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2003/02/19 :  00:06:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Originally posted by Per100

MDS blå ..... Jag kan inte se hur man skall kunna skära det på ett effektivt sätt.

En vass och stabil sax gör underverk på blå fibrex.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/02/19 :  14:42:02  Show Profile Send Lash a Private Message
Jag provade o dela min MDS blå på mitten och det gick hyfsat bra, då blir det 160gr/m2 + 80gr/m2 = 240gr/m2 om jag lägger dom dubbelt.
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/02/19 :  18:07:21  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Hehe, hade också problem med att klippa fibrex till min baslåda i bilen... Men däremot är den väldigt enkel att bara riva itu.
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/02/20 :  09:37:43  Show Profile Send Lash a Private Message
Är det någon som har provat det här filtret till klonerna?

Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/02/20 :  23:26:01  Show Profile Send Lash a Private Message
Vad tror ni om att använda biltemas spolar till filter till klonerna? http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=23005
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/02/21 :  10:14:16  Show Profile Send Per100 a Private Message
Lash, jag har 2khz notch filtret installerat. Det gör inte så jätte mycket skillnad, men tillräckligt mycket för att jag tycker det låter bättre MED filtret som gör att gitarrer tex blir mindre framträdande.
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000