HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ICA kuriren
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/10/13 :  18:35:03  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Till alla er med små högtalare.
Läs ICA kuriren denna vecka! Där står sanningen. Stora högtalare är bättre än små. Stora högtalare för 5000:- är bättre än små för 20000:-.

Bara så att ni vet.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2006/10/13 :  19:08:03  Show Profile Send Peg a Private Message
Tur att man inte köper högtalare på ICA ...
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/10/13 :  19:11:50  Show Profile Send Stickan a Private Message
Prova Coop eller Willys, då jävlar!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2006/10/13 :  21:19:47  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
miaber!
kollade in icakurirens hemsida och där fanns inget om högtalare.
Annars låter det som en skön artikel/test/sanning...etc,etc
Får väl försöka masa mig ifrån datorn och bläddra manuellt en stund innan en sen kväll med radiolyssning, tror frugan har gömt undan kuriren någonstans i köket.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/13 :  21:41:29  Show Profile Send mayro a Private Message

Stora högtalare vinner faktiskt just på sin storlek oftast såvida dom inte är helt fel byggda. Så ica kuriren verkar tydligen ha rätt mycket erfarenhet inom hifi´s värld vad man än kan tro o tycka om det..

men hur i all varlden kom ica kuriren in på hifi?? DET är jag nyfiken på. Berätta gärna mera

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/10/13 :  21:47:33  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Tja, det är väl som när audiofiler kommer in på heminredning eller matlagning (utöver biff&bernäää).

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/10/13 :  23:22:18  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
men hur i all varlden kom ica kuriren in på hifi?? DET är jag nyfiken på. Berätta gärna mera

Kort reportage om hembio. Gillade bara generaliseringen!

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/10/14 :  17:01:56  Show Profile Send whiskyman a Private Message

"Stora högtalare vinner faktiskt just på sin storlek oftast såvida dom inte är helt fel byggda" Det här var en intressant åsikt Tobbe. Var har du läst detta?

I de flesta fall så anser jag snarare att mindre högtalare brukar ha en renare återgivning.Detta tackvare att de slipper ifrån de problem som kommer av den större lådan.Det enda tillfället då större högtalare är att föredra är vid musik som har riktigt låga frekvenser.

Detta visar sig även Whats Hifi! anse som i flera tester visat att de mindre högtalarna från samma tillverkare gett ett renare ljud. MvhKristofer
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2006/10/14 :  17:57:00  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Kan inte nån som har ICA kuriren scanna in testet och lägga ut det här? Eller maila om det inte går p.g.a. (o)lagliga aspekter.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/10/14 :  19:15:51  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Länk fixad. Tvivlar på att detta kan var så olagligt att ICAkuriren protesterar.

http://bildarkiv.hififorum.nu/miaber/Icakuriren.bmp

Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2006/10/14 :  19:25:59  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Tackar jättemest miaber!
Nu har jag läst det och eftersom det står i tidningen så måste det vara sant.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2006/10/14 :  20:01:25  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Tipsen kommer från Mattias Hjelmstedt på Hemmabiocenter

Dit måste jag bara gå och handla. De verkar ju veta vad som gäller. Synd bara att deras omsättning kommer att sjunka nu när alla vill ha stora billiga högtalare (är det inte det som elektronikkedjorna lever på?)

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2006/10/14 :  21:08:45  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Snygg genereralisering, dock kan jag väl delvis hålla med om att små sattelitsystem typ Cantons har problem att hävda sig mot en golvare eller stativare för 5.000kr. Golvaren/stativaren vinner nog rätt långt upp i prisklass.

Edited by - widescreen4 on 2006/10/14 21:11:35
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/14 :  21:17:59  Show Profile Send mayro a Private Message

tack för länken... Jag anser dom ha helt rätt i det dom påstår...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/10/15 :  10:39:24  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jo i detta fallet så håller jag också med men att generalisera att större högtalare alltid är bättre än mindre håller som jag ser inte. mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2006/10/15 12:13:53
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/10/15 :  11:37:44  Show Profile Send Hasse a Private Message
Generellt sett så är en stor högtalare för 5000 kr större än en en liten för 20 000kr. Och generellt sett så får man betala för det man köper.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/10/15 :  11:50:07  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Fast en del betalar för att högtalaren ska vara liten, snygg och helst omärklig. Då kanske ändamålet helgar medlen när man skriver att man måste acceptera att högtalare låter bra först när de har en viss storlek.

Generaliseringen gällde främst Icakurirens läsare och deras val av högtalare, inte audiofiler.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2006/10/16 :  15:05:55  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
I fallet BOSE är det väl kanske befogat att tro att de små, och hiskeligt dyra, högtalarna inte riktigt motiverar sitt pris och att ett par lite större, säg Dynaudio 42, för runt 5 kkr låter bättre, men rent generellt vete tusan...

When knowledge ends, superstition begins
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/10/16 :  19:53:39  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Tror guldfisk och mayro har förstått generaliseringen angående stora och små högtalare och jag är böjd att hålla med.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

perra1
Starting Member

13 Posts

Posted - 2006/10/17 :  10:15:43  Show Profile  Visit perra1's Homepage Send perra1 a Private Message
Kommentaren var rejält tagen ur sitt sammanhang - Vad Mattias sade var att en liten designhögtalare för 20 000:- oftast låter sämre än en billigare golvhögtalare för 5 000:- Men som vanligt tolkar journalister lite som de vill

Mattias ger en förklaring här: http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=5756

mvh

/Pär

You are what you love, not what loves you!!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/10/17 :  12:29:43  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Tala med bönder på bönders språk som det heter, vi glömmer titt som tätt att "folk" eller "gemene man" inte bryr sig ett smack om hifi, det skall låta, gärna mkt också och man skall kunna höra rösterna bra på "best of ring så spelar vi" när man steker bacon och damsuger samtidigt.

Inse hur långt ifrån normen vi är, detta reflekterar nog rätt väl hur folk tänker, och säg för guds skull inte att detta är fel (nu är det iofs ingen som gör det heller), hur mkt kan jag om post impressionismens förfall och dess påverkan på bananflugebeståndet i dalarna till exempel, ungefär lika begripligt som faskohernans och att springa runt med speglar längs med väggarna för att sedan sätta en fotölj mitt i rummet, utan ett bord i närheten för att sedan stirra rakt in i en vägg.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2006/10/17 12:32:34
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2006/10/17 :  16:26:00  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000