HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Problem med högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/10/15 :  18:22:11  Show Profile Send PeterE a Private Message
Hej!
Mina högtalare har nästan förlorat all bas.
Kan nästan bottna min Hk utan att basarna ens rör på sig.
Måste dra på rätt mycket för att det ska låta nåt
Kan basarna ha gått sönder?
Högtalarna är ett par.
Proson reality limited kevlar edition & har varit med länge.
Kan tillägga att jag även kört med bi-ampning med ett disco slutsteg.
Har även provat att köra ett 1.5volts batteri mot högtalarkabeln då knastrade det lite & så hoppade basarna till.
Nån som vet vad som kan ha hänt?

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/10/15 :  18:37:22  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Har du något att byta med? Andra högtalare, eller förstärkare, för att se om felet kvarstår. Det låter märkligt att du fått samma fel på båda samtidigt. Jag tycker inte det låter som det vore högtalarna som är problemet.
Har du flyttat högtalarna, eller möblerat om? Vis av erfarenheten, kan detta få dramatiska effekter på basåtergivingen.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/10/15 :  18:38:39  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Bytt fasen ??

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/10/15 :  18:42:00  Show Profile Send PeterE a Private Message
Nej jag har inte flyttat dom.
Men det är konstigt att basarna rör sig då jag her kablarna mot ett 1,5volts batteri men dom vägrar röra sig då jag spelar musik.
Hur vet jag om basarna gått sönder?
Dom ser ju jättefina ut då jag tittar på dom.
Kan nån lödning släppt?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/15 :  18:52:58  Show Profile Send mayro a Private Message
vadå. Då du spelar?? Vibbrerar basarna inte alls??Utan står helt stilla?

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/10/15 :  18:55:38  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Rör dom sig när du sätter ett batteri på, borde dom också röra sig med ljud från stärkarn.
Vet du vad det är för branthet på filtren? Om det är 12 dB/okt, eller mer, kan ju kondingen kortslutits, men återigen. Osannolikt at det händer på båda samtidigt.
Om det är alnico-magneter i elementen, kan dessa tappat sin magnetism, men återigen. Osannolikt att det händer på båda. dessutom samtidigt.

Jag tror inte det är högtalarna.

Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/10/16 :  13:51:21  Show Profile Send PeterE a Private Message
Jag har testat med olika kablar samt att skifta mellan olika apparater men blir ändå samma sak.
Då jag gjorde det där med batteriet så rör basarna på sig då jag duttar mot batteriet.
Den är helt stilla då jag håller kablarna där en stund av nån konstig anledning.
Sen så uppstår det även sprakljud också då jag duttar kablarna mot 1,5volts batteriet.
Men jag har misstänkt att lödningen mellan själva baselementet & kablarna inne i lådan kan ha släppt efterssom att det hände så tvärt.
Då jag körde coaxial kabeln mellan dvdn nu sist så fick ja inte ut nåt ljud alls ur högtalarna men då jag bytte till rca isället så fick ja ut ljud.
Ska prova köpa lite nya kablar & se om problemet kvarstår.
Ska även prova med ett par andra högtalare som jag har stående i garaget.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/10/16 :  13:59:41  Show Profile Send PeterE a Private Message
I värsta fall kanske jag ska ta kontakt med det stället jag köpte förstärkaren ifrån om det skulle visa sig att mina högtalare funkar som dom ska på en annan anläggning.
Men jag ska prova lite först.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/16 :  14:55:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Lite mer INFO tack.

Vad är det för H/K du har ?

Tror inte att lödningen skulle ha lossnat samtidigt i BÅDA lådorna.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/10/16 :  16:21:06  Show Profile Send PeterE a Private Message
Harman kardon avr 630 heter den.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/10/16 :  17:16:15  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Koppla högtalarna till högtalarutgången på tv'n/radion/vad som helst. Samma fenomen? Om ja,
skruva ur baselementen och koppla till samma utgång. Ljud=elementen ok men ev problem med kablage eller filter i högtalarna. Börja isåfall med att koppla bort 12 dB-kondensatorn (den mellan + efter första (troligtvis enda) spolen mellan ingången och basen. Testa igen.

När du bi-ampade med DJ-steg, märkte du inget konstigt då? Fanns felet direkt efter detta eller har det uppstått senare?

Lycka till.

Edit. OCH mät upp utgångarna på HKn, så att det inte ligger en likspänning och spökar.

Edited by - miaber on 2006/10/16 18:12:32
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/10/16 :  22:18:33  Show Profile Send PeterE a Private Message
Jadu sist då jag biambade med mitt dj slutsteg så funkade allt som det skulle.
Anledningen att jag inte har det inkopplat längre är att jag flyttade det till ett annat rum & ersatte den gamla rca kabeln med en längre.
Då märkte jag att en av xlr-rca övergångarna som jag använder mig av för att kunna koppla in rca kontakten direkt till steget var trasig så jag måste först köpa nya övergångar så borde det nog funka att bi-ampa igen.
Jag märkte att den ena övergången var trasig då den inte ville sitta riktigt därför förekom det brumljud då jag slog igång steget som det va.
Då hadde jag inte förstärkaren påslagen
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/10/16 :  22:21:39  Show Profile Send PeterE a Private Message
miaber det där med att koppla isär en högtalare & mäta utgångarna på förstärkaren har jag inte resurser till.
Kanske går med en voltmäter om jag lånar en?
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1795 Posts

Posted - 2006/10/16 :  22:56:39  Show Profile Send Amatören a Private Message
quote:
Harman kardon avr 630
Du har inte råkat ställa frontarna till "small"?
Kolla inställningarna i förstärkaren.

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/16 :  23:00:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Precis min tanke, därav frågan om vad det var för förstärkeri..

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/10/17 :  08:03:10  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
quote:
Du har inte råkat ställa frontarna till "small"?
Kolla inställningarna i förstärkaren.
Men om inställningen är på "small" så slutar väl inte baskonen att röra sig?
Man ändrar väl bara på delningen av djupbas då?

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/10/17 :  11:30:29  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Du har inte glömt att sätta dit byglarna på högtalarna med tanke på att du har kört bi-ampat innan.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/10/17 :  12:31:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Men om inställningen är på "small" så slutar väl inte baskonen att röra sig?
Jo visst - självklart! Om högtalaren sätts till Small så skärs bassignaler bort från högtalaren som där med inte kommer spela bas och därför inte kommer "fladdra".

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/17 :  12:59:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
OM "small" är valt så delas det vid 60Hz, enligt manualen,,,
Om recievern skulle kunna ha blivit nollad (avslagen och batteribackupen ör slut) så kanske grundinställningen på delningsfiltret ligger i med en delning på 100Hz, vilket bör ge en avsaknad av bas och att konernainte rör sig speciellt mycket.

Så fram med manualen och kolla...

Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/10/17 :  13:42:08  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Men han måste ju nästan "bottna" sin stärkare för att någon sorts bas ska höras.
60Hz borde väl får konerna att röra sig vid nästan max effekt?

100Hz är ju en annan historia..

Eller är HK´n ensam för klen och högtalarna för låg känslighet?

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/17 :  13:49:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Normalt brukar inte H/K vara överspecade. Gissar på att 630 är specad till 6/7x100W eller liknande (635 är det)
(Så 2x50w borde den kunna ge i verkligheten)

Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/10/17 :  18:24:29  Show Profile Send PeterE a Private Message
Det står i manuelaen att den är på 7x75watt eller nåt sånt..
Sen så är det nog minst 50amp också i strömstyrka & en vikt på nästan 20Kg säger väl en del?
Nej Hkn är inte för klen.
Sen är jag osäker om i vilket skick byglarna är men visst gick det att göra byglar av högtalarkablar också?
Frontarna är inställda som Large.
Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/10/17 :  18:29:32  Show Profile Send PeterE a Private Message
Men då jag fixat nya kontakter till slutsteget då det är dax att köra bi-amp igen så ser jag om allt fungerar som förut då vet jag isåfall om det är byglarna som varit trasiga efterssom att basarna ändå rör på sig då jag duttar batteri emot kablarna.
Kommer nog att inhandla nya Xlr kontakter på fredag då jag är inne i Umeå en sväng.

Edited by - PeterE on 2006/10/17 18:30:55
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2006/10/17 :  19:03:33  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
Du kan ju börja med att koppla in högtalarkablarna på bas-terminalerna istället för på diskant-terminalerna. Tag även bort eventuella byglar tillfälligt. Då borde diskanten försvinna helt och hållet. Blir det något ljud kvar över huvud taget?

Mitt system: H/K DVD 47 -> Benchmark DAC-1 -> Advantage Thor -> B&W 804N
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/10/17 :  20:12:32  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Jag kom just att tänka på en sak. Vad är det för upphängning på basarna? Är det veckad tygkant kan du avskriva det, men annars kan det hända att kanten stelnat. Känn på kanten om den känns mjuk och följsam. Om det känns lite trögt att trycka in kanten, kan du behöva byta denna. Jag vet inte alls om dina högtalare drabbas av denna bas-sjuka, men vissa andra gör det. Speciellt om det är skumkant.

Go to Top of Page

PeterE
Member

534 Posts

Posted - 2006/10/17 :  20:22:48  Show Profile Send PeterE a Private Message
Jag ska kolla upp det där då jag kommer hem så att jag kan testa lite mer..
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000