Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts |
Posted - 2006/10/20 : 02:01:45
|
[quote=magnus1967]Morgan, du har gjort en hel del intressanta inlägg angående akustik som för mig är en stor svart fläck (kan inget om akustik).
Vad är skillnaden mellan ett rum som är byggt för streolyssning och ett för multikanal? eller är det samma principer som gäller för bägge dera när man ska fixa de akustiska egenskaperna?
Detta spörsmål är kanske en ny tråd?[/quote]
Ja, jag startar en ny tråd av hänsyn till tidigare trådskapare.
Mitt svar kan göras kort eller långt. I kortform lyder det: Man kan utan större bekymmer skapa ett rum som fungerar ypperligt för båda ändamålen, och huruvida man ens vill ha olika akustiska egenskaper i ljudfältet är väldigt mycket en smakfråga!
Om jag skall lägga ut texten lite så skulle jag svara så här: För att kunna avgöra om villkoren är de samma måste man fråga den enskilde lyssnaren om vederbörande gillar en "livlig" lyssningsloge vid stereolyssning, eller vill ha den mer ombonad? Med "lyssningsloge" avser jag i princip den halva av lyssningsrummet där lyssnaren sitter, men inte alls den halva där högtalarna står. Tänk dig att du tog "din" lyssningshalva av rummet och förflyttade den till koncerthuset eller jazzklubben och hade öppningen mot scenen. Högtalarna tillsammans med sin del av lyssningsrummet skall "öppna upp" mot det musikaliska skeendet, och den enda ljudsignatur som skall höras ifrån denna riktningen är den som skulle nått dig om du verkligen satt i den aktuella lokalen. Sedan får du "ha med dig" vilken lyssningsloge du vill. Gillar du den kaklad så gör du - inget fel med det! Gillar du den ombonad och varm så gör du - inget fel med det! Men vad avser ljudet från den främre riktningen så finns det förstås "rätt" och "fel".
Nåväl. Om du gillar en lyssningsloge med lite rikare efterklang för stereobruk så kan du få problem då du vill använda samma lokal för flerkanalsbruk. Vid flerkanal har man ju "rätt" och "fel" även i den bakre ljudriktningen, eftersom detta definieras av det inspelade. Det definieras ju som sagt inte på en stereoinspelning. Men tack och lov är bakkanalerna helt annorlunda definierade. De skall ju täcka ett enormt mycket större ljudfält, och det är i standarden inte ens definierat att man skall ha endast en högtalare per bakkanal. Man kan med stor fördel använda massvis med bakre högtalare. Tre per kanal eller fler!
När vi nu har en inspelad definition för hur det bakre ljudfältet skall låta (vi har information som är kodad att komma bakifrån), så kan man inte bara låta fronthögtalarnas ljud börja studsa i bakväggen och nå lyssnaren. Det ljudet hör ju inte till det inkodade bakre ljudfältet! Eller hur? Hänger du med? Det där var viktigt! Alltså: Vi måste se till att även logen är tyst, så att den inte bidrar till ljudet. Vi måste "öppna upp" rummet även bakåt, så att vi inte hör vårt rum, utan det inspelade ljudfältet.
Detta är alltså inte helt kompatibelt med vissa individers önskemål om en rikare efterklang bakifrån (kakel, parkett och diffusorklubben). Önskar man sig däremot en mer ombonad lyssningsmiljö (heltäckninsmatta, dämpvägg och stagedrop-klubben) så är allt frid och fröjd. I det första fallet kan man antingen kompromissa och strunta i att det blir lite "fel" med flerkanalslyssningen eller också se till att man kan variera sin efterklang och sina reflexmönster genom vändbara absorbenter/reflektorer och bortdragbara draperier. I det andra fallet ser man till att ha liknande kraftfullare åtgärder hela varvet runt.
Frågor? Påhopp?  |
MVH /Morgan
*Men kanske är det inte sällan snarare precis tvärtom! |
|