Funderar på att dela till subb som ska ta vid under mina högisar som drar en JAS vid 35Hz.
Problemet är att hitta spole som ligger på 18-20Mh och att jag inte har en aning om hur man bygger aktiv delning vilket låter roligare eftersom jag då slipper att stärka upp en massa som inte ska höras iaf. Någon som vet vart man hittar ritningar???
Nästa alternativ är om någon vet hur man räknar fram hur i hela friden man lindar en spole till önskat Mh värde. Borde ju gå att använda en svarv och linda koppar tråd mot lämpligt material tycker jag.
Man kan ju i och för sig seriekoppla 2 st 10 mH spolar ( Till exempel Elfa art.nr: 58-302-86 ). Men jag är lite skeptisk till att använda sig av ett passivt filter med en gränsfrekvens som kan tänkas ligga nära elementets resoansfrekvens..så en aktiv lösning är nog bättre då.
Edit: Kom på att det troligtvis krävs ett brantare filter än 2:a ordningen...4:e ordnings filter är nog mer passsande för att passa ihop med huvudhögtalarna.
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Det är ju en basreflexhögtalare...men jag känner inte till enligt vilken "avstämningsprincip" som används (SBB4 ..å allt vad dom nu heter)
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Det är ingen delning neråt på dom men när man kör en test skiva hör du inte 30 men 40 Hz... De är specade 35-20K så det blir en skaplig jas (krashlandning) under 35 på dom.
jerico: Njaaee inget delningsfilter men basreflexhögtalare har till karaktären en undre gränsfrekvens med en branthet på mellan 18-30 dB/oktav beroende på avstämning.