HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 HF's Fototävling - November - Grattis Tobbe_L!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/11/25 :  23:59:32  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Precis skickat bild...

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2006/11/26 :  00:12:57  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Skickade in mitt alster som väl kanske kunde blivit bättre om jag inte haft så förbannat mycket att göra just nu. Bilden blev vad jag kunde komma på under typ en halvtimme hemma.. Ja, ni får se den sen i vilket fall.

Blev några minuter efter 00:00 eftersom HiFiForum tvärdog när jag skulle leta reda på Dan's adress. Hoppas jag inte får på pälsen för det...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/11/26 01:00:46
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2006/11/26 :  17:33:24  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Har du fått in några spännande bidrag Dan?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/26 :  19:34:10  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Då är det över för denna gång och vi får spännt invänta resultatet,,,

Snart är det oxå en ny månad och ett nytt TEMA. Ska bli kul och se vad det blir.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/11/26 :  23:56:05  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Då var allt klart med premiär tävlingen! Jag har en komplett PDF (1.4mb) med resultat och bilder.
http://bildarkiv.hififorum.nu/Dan/november06.pdf

Tyvärr får jag inte länken att funka, har lagt in filen: november06.pdf på knaak i min folder "Dan". Någon kan kanske fixa det?

Artphotography

Edited by - ztenlund on 2006/11/27 07:28:36
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/11/27 :  00:14:11  Show Profile Send cittroman a Private Message
http://bildarkiv.hififorum.nu/Dan/november06.pdf


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2006/11/27 00:16:12
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/11/27 :  00:16:40  Show Profile Send cittroman a Private Message
Nu verkar det funka.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/11/27 :  00:24:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
WEEEEEEEE

Jäklar vad ni kan grabbar
Om nu vinnaren Tobbe L skulle vilja skicka mig ett pm så vi kan lösa det praktiska med förstapriset så blir jag glad

GRATTIS

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/11/27 :  00:46:42  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tack Cittroman för fixet av länken :)

Artphotography
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/11/27 :  00:50:52  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Grattis Tobbe L


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/27 :  02:17:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Oh,,, Johan??? Vilket första pris ??
Detta är ju deltävling 1 av 6,,,



Tur att inte inledande bilden var med i tävlingen!!!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/27 :  02:18:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Haha,,,Tobbe,,, jag tänkte göra en sån bild med min ukkelele på lördagskvällen, men hann inte.
Grattis Grabben!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/27 :  02:32:29  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag skulle gärna se de som fick poäng postar in och kommenterar sina bilder, map det som Dan har sagt.
Tobbe, du kan väl börja så följer EA och de andra efter i ordning.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2006/11/27 :  07:15:29  Show Profile Send planetaryice a Private Message
Oj vad ni kan! Riktigt snygga fotografier av er alla. Snyggt jobbat!

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/11/27 :  07:21:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Oh,,, Johan??? Vilket första pris ??
Detta är ju deltävling 1 av 6,,,


Ursäkta mig i feberyran hjärnkontoret fungerar inte riiktigt som det ska.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2006/11/27 :  07:27:45  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Grattis Tobbe_L och alla ni andra som fick poäng!


Hehe, oväntat att jag inte fick poäng för min framstressade bild. Hade till och med problem att få en bild alls eftersom jag inte har någonting i min lägenhet som fungerar som bakggrund (tycker jag).

För den som undrar så är min tagen med en blixt fjärrstyrt och ståendes uppepå bokhyllan, var lite svårt att få den att orka iom att indirekt ljus på det avståndet suger en hel del kräm. Motivet stod på soffbordet. Fokus skulle nog legat aningen närmare eller också så borde jag haft en större (alltså mindre bländare, större nummermässigt ) bländare/annan bildvinkel som kräver mindre skärpedjup. Iofs är inte blixt optimalt för ett temat med namnet "stämning"...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/11/27 15:02:24
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2006/11/27 :  07:36:27  Show Profile Send Gus a Private Message
Instämmer i gratulerandet.
Snygga bilder överlag

Själv satt jag och tittade igenom alla mina solnedgångar,levande ljus och ödetorp m.m.
Kunde inte bestämma mig så jag tog en bild på låten Kronofogden som dessutom ligger på "stämningsfull" vinyl
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/11/27 :  07:55:35  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message


Jo det är lite av en spontanbild.
Konceptet för bilden hade jag klart för mig.
Men div händelser som provlyssning av B&W 804 på Hifi-klubben samt middag med goda vänner satte stopp för det.
Grundiden var att ta en bild på Kajsa (min systerdotter)
sittandes framför öppnaspisen o stämma basen.
Så det fick bli en bild tagen i söndagsförmiddag (förra söndagen)
Som tar var så var det en stålande solig dag o rummet hade ett rätt trevligt ljus
Var igentligen på väg ut för att ta bort en båtmotor, men tänkte att nu är det bäst o passa på o tur var väl det
Så fram med basen, en stol, stativ o så Kajsa så klart.
Tror att det inte tog mer än fem minuter att knäppa iväg ett gäng bilder.

Enda efterbearbetningen jag har gjort på bilden är att beskära den rätt kraftigt samt ändra ljusstyrka o kontrast.

Så här i efterhand när jag suttit o tittat på bilden så håller jag med om att jag skulle ha jobbat mer med bakgrunden.
En svart fondvägg hade inte varit fel

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2006/11/27 08:00:47
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/11/27 :  08:06:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
spontanbilder är ganska roliga för annars sitter man o tar 20 bilder av samma objekt men med små förändringar sen kan man inte välja vilken som e bäst.

Bilden är en klockren vinnare.
Engelholms bild gillar jag skarpt med , den berättar nått o förmedlar en känsla av just stämning.

Stereo Audios bild hade jag gärna velat se i större format för den är riktigt läcker o ger riktigt dåliga vibbar.

Leo:s bild är den jag gillar bäst i färgsättning , förgrunden i färg o bakgrunden är nästan svart/vit

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2006/11/27 :  08:28:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Grattis Tobbe! Och vilka goa bilder!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/11/27 :  08:53:51  Show Profile Send cittroman a Private Message
Grattis Tobbe_L!
Skön bild.

Gillade även Stereo Audios bild med "råkall" framtoning.

Hoppas det blir fler bidrag till nästa omgång.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/11/27 :  09:03:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tack - jag lyfter på hatten!

Damen är min mamma och platsen Barcelona.

Kritiken Dan ger är klockren. Faktum är att detta bara var testbilderna för att sätta skärpedjup, färgbalans, slutartid och testa iden. Typiskt nog blev "modellen" bäst på denna testbild. De följande bilderna är med raka räcken och 90 graders väggar...men inte alls med samma stämning!

Vad jag förstod får jag heller inte vrida bilden endast ett fåtal grader, eller?

Tack!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/11/27 :  09:07:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
17 vet om en "rak" bild hade varit bättre

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/27 :  12:03:04  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
EA: Allt som man kan göra i ett "analogt lab" är tillåtet att göra här oxå.
Så nog hade du kunnat vrida bilden några grader.

ÄR det såna frågor kring reglerna ni har, så skicka ett PM och fråga.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/27 :  12:07:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Mitt bidrag fick tyvärr ett "hast" jobb,
Tanken var att ta en bild på en av kyrkogårdarna vid nattetid, vid allhelgonahelgen.
Fullmånen var framme då på kvällen,, men när jag fick tid så hade det börjat regna och var molnigt, så det blev inga höjdar bilder,

Ang Dans kritik, så är den rätt bra.
Trädet tänkte jag inte på,,, Skyltfönstret visste jag om, och ville inte överexponera det.
Tyvärr fanns det INGEN möjlighet attlägga sig mitt i gatan, då tiden var EXAKT för att loklatrafiken har körschema.
10 bussar är inget man bråkar med.

Jag är överraskad över nivån och tankarna bakom bilderna.

Bra jobbat grabbar.

Gärna fler kommentarer från deltagarna.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000