HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Friheten att gnälla en smula.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/11/29 :  20:12:12  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag kan verkligen avsky den här hobbyn ibland. Jag kan bli så irriterad att jag vill sälja allt och ge upp. Allt detta pga att det är så otroligt kostsamt.

Speciellt kostsamt är det för en student, som jag själv. Man har nog med utgifter och ganska kort om pengar. Själv pluggar jag till (och extraknäcker som) gitarrlärare, vilket innebär att jag behöver instrument och förstärkare som håller en pålitlig kvalitet. Där kostar det också, kan jag lova.

Hur göra man då? Man kan ju inte sitta och gnälla hela tiden. Eller?

Nja, ibland när jag lyssnar på musik i min anläggning bryr jag mig inte så mycket om återgivningen. Detta sker oftast när jag ska planka nån låt, lära mig en text eller något liknande.

Alla andra gånger, när jag vill njuta av väl inspelade plattor, blir jag väldigt besviken. OM jag ska kunna njuta fullt ut av det jag slängt ut ganska mycket pengar på, krävs det minst lika mycket pengar för att ha råd med konsultation ang. akustiska åtgärder och sedermera de produkter som skulle åtgärda upptäckta problem.

Spelar det då någon roll över huvud taget vad man har för grejer?

Jo, ändå gör det det.

Jag vet inte var jag vill komma, men varje gång jag lyssnar för njutningens skull (och inte för att jag måste) så tycker jag att det låter tråkigt. Det engagerar inte.

Jag menar inte att dyrare utrustning skulle engagera mer (kanske gör det det, men det är inte en regel), men när man ändå inte har råd att uppgradera eller åtgärda, vad gör man då när det låter så tråkigt?

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/11/29 :  20:18:03  Show Profile Send Snoddas a Private Message

Dagens I-lands problem.
Runt 75% av jordens befolkning lever på mindre än 2USD om dagen!.


"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/11/29 :  20:31:11  Show Profile Send B-200 a Private Message
då stänger man av anläggningen 10 dagar sen efter de dagarna sätter man sig ner med en kopp kaffe och sätter igång anläggningen igen, det är det billigaste tweaket.

jag hamnade i samma sits som dig fattig student och ej råd att ha det bästa och ibland tröttnar man då fick jag detta tips och det funkar.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/11/29 :  20:33:18  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Det händer lite då och då, att det går tio dagar innan jag hinner sätta mig lugn och ro och lyssna. Eftersom jag bor i gipslåda åt båda hållen så kan jag inte spela när jag vill heller. Tidsramen är väldigt snäv.

Men vad jag vill säga är väl att det är INTE mycket som talar för att intresset får fortsätta.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/11/29 :  20:59:37  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
MullBenkt - om det är så att du känner att du tröttnat - låt det då vara så och lägg ner det aktiva HiFi-intresset tills det kommer tillbaka av sig själv. Det kan en vecka, en månad, ett år eller tio.

Livet kan innehålla andra intressen än HiFi och varje intresse har sin tid.

Jag gjorde ett uppehåll på sisådär 15 år men har nu åter börjat uppskatta både en massa ny musik och hur man fixar till bra återgivning av densamma!

För även om intresset inte är aktivt ligger det ändå och gror. När man varit borta från ett tag är det lätt att komma tillbaka med nya infallsvinklar utifrån de erfarenheter man skaffat sig från själva livet i övrigt.

mvh/Jörgen G

edit: Lade till lite text som förhoppningsvis gör inlägget lite mer begripligt.

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/11/30 08:11:32
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/11/30 :  09:07:10  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag sätter mig inte ned en timme och lyssnar på musik varje dag när jag kommer hem. Snarare så fyller jag lägenheten med musik när jag gör andra saker. Ibland hör jag en låt som får mig att haja till och krypa upp i soffan. Då sitter jag där spontant fyra-fem låtar och enstaka gånger byter jag till en annan skiva som jag associerar till. Det är som att gå en runda i sin favoritbutik två gånger i veckan. När man har koll hittar man guldkornen.

Vid mycket enstaka tillfällen sätter jag på en skiva för att lyssna igenom hela. Det handlar mycket om sinnesstämning och suggestion. Genom att jag känner min skivsamling, vet jag vilka skivor som passar för "magisk" lyssning. Även då händer det att jag byter skiva halvvägs. Om jag bara skulle sätta mig och lyssna för att "jag borde", blir jag uttråkad i två fall av tre. Det funkar inte så för mig.

Rent ekonomiskt har jag haft hifi-utgifter på 10000 kr plus skivor för lika mycket på fem år, varav 12000 kr de senaste två. 500 kr i månaden är inte småpengar för en student, men som tur är har jag haft bra sommarjobb (busschaufför) och det går ganska lätt att spara in på annat, till exempel genom att cykla i ur och skur istället för att åka buss/tunnelbana och köpa träningskort.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/11/30 :  20:37:17  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Två veckors hifi-celibat och därefter klockradio i minst en vecka.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/12/01 :  13:25:02  Show Profile Send Poe a Private Message
Jag brukar åka över till polarens billiga NAD/B&W-anläggning och slås över hur jäkla bra en anläggning under 10.000:- kan låta. Det är framförallt detta som gjort att jag nu långsamt nedgraderat min egen anläggning.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000