HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Info för ägare av NAD C270/C272/C370/C372
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2006/11/15 :  12:27:39  Show Profile Send huzze a Private Message
Se länk
http://nadelectronics.com/articles/Ventilation-Notice

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2006/11/15 :  15:09:18  Show Profile Send ztenlund a Private Message
HiFi-Klubben har skickat ett brev till förstaägare av förstärkare i berörda serier.
Detta brev lämnar en del att önska tycker jag. Man kan få uppfattningen att detta fel kan inträffa oavsett ventilation och de uppmanar till att inte använda förstärkaren innan den lämnats in för service och "uppgraderats". Vad denna uppgradering består i framgår inte.

Det är bra att de informerar och erbjuder åtgärd, men att informationen på NAD's hemsida i mångt och mycket är mer givande tycker jag samtidigt är svagt.


Jag kan passa på att påpeka att ingenstans blir min förstärkare (C372) oroväckande varm, särskilt inte ovanför de fyra nätkondingarna där den bara blir fesljummen för det mesta. Å andra sidan förvarar jag varken apparater uppepå, har hög nätspänning eller spelar för allt vad som går.

Jag har mätt temperaturen förut för att försäkra mig om att jag har tillräckligt med ventilation. Mätte igen idag av ren nyfikenhet och resultatet är att jag har 36-37 grader på topplåten på de två ställen jag upplever vara varmast. Detta efter att kontinuerligt i två timmar spelat med en medelnivå på 85 dBC och mer än så spelar jag aldrig mer än några minuter. Jag känner mig således inte särskilt orolig.

Det är klart att det blir problem om man ställer en cd eller dylikt direkt uppepå. Jag har den stående i en bänk men med utrymme runt om så om man har den stående helt fritt så lär temperaturen vara lägre än den jag mätt upp. Skulle jag ägna mig åt att leka disco så skulle jag förbättra ventilationen.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/11/15 15:16:47
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2006/11/15 :  19:00:13  Show Profile Send Frost a Private Message
Jag hoppas inte det är samma problem med NAD 3020B, som jag använder som slutsteg till datorn. Den känns inte extraordinärt varm, men vad ska man jämföra med?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2006/11/15 :  19:25:18  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det här gäller bara de förstärkare som anges och inget annat. Det gäller heller inte alla utan upp till ett visst serienummer.

Att jag har mätt är mest av eget intresse men jag tänkte att jag kunde dela med mig av det.

Edit:
Den som är tveksam eller orolig gällande någon av de förstärkare som berörs bör självklart kontakta HiFiKlubben.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/11/15 20:02:13
Go to Top of Page

Rysk
Starting Member

30 Posts

Posted - 2006/11/17 :  07:46:56  Show Profile Send Rysk a Private Message
Är det någon som vet vilka serienummer som är aktuella? Jag har nämligen inte fått något brev från Hifiklubben (är första ägare).

/Orolig pappa

NAD: C270, C160
Ah!: Njoe Tjoeb +AD825
Taralabs: PrisM1100i
Analysis Plus: Clear Oval
B&W: 603 S3
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2006/11/17 :  09:57:55  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Hmm, det kanske är så att bara har skickat till de som fortfarande har garanti, alternativt de som är registrerade i deras kundklubb. Det är ju svårt att skicka utan att ha någon aktuell adress.

Jag misstänker dock att det gäller alla C270 och C370 iom att problemet uppdagats först på senare tid. De modellerna är ju några år gamla.

Det absolut viktigaste, vilket framgår av texten på NAD's hemsida, är att se till att ventilationen är god. Det rör sig om ett dussintal fall över en period av 5 år, således inte något som händer var och varannan enhet. Att ha något stående direkt på förstärkaren är ju uppenbarligen inte lämpligt, kanske inte särskilt förvånande.

Du kan ju alltid kontakta HiFiKlubben om du är orolig.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000