HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vad är det viktigaste
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/12/01 :  22:51:39  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
En bra sångare eller bra musik?

Jag vet vad jag vill ha......

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.



Edited by - PG Jeppsson on 2006/12/01 22:55:21

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/12/01 :  23:06:12  Show Profile Send Stickan a Private Message
Bra musik med en dålig sångare blir jag bara förbannad på.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2006/12/01 :  23:29:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Varför inte båda delarna,men om jag måste välja blir det musiken..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2006/12/01 :  23:39:03  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Väljer nog musiken också, även om man helst vill ha båda.

Men sen kan ju en bra sångare också vara svårt att definiera. Jag skulle ju inte säga att Håkan Hellström är en "tekniskt bra" sångare, även om hans stil passar musiken vilket gör det "bra" som helhet i mångas öron osv... ni förstår och tänker säkert liknande fast kanske med andra som exempel.

Edit: Stavfel

Stereo Audio

Edited by - Stereo Audio on 2006/12/01 23:41:22
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/12/01 :  23:46:00  Show Profile Send Roq a Private Message
Musiken helt klart
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2006/12/01 :  23:46:53  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Ett snyggt LP konvolut

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/01 :  23:51:32  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
bara examplet med Kalle Anka kostymen, får mig att säga att sången är viktigast...
Annars skulle jag lyssna bra mcyket mer på klassisk musik.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/12/01 :  23:57:20  Show Profile Send Snoddas a Private Message

quote:
Bra musik med en dålig sångare blir jag bara förbannad på.


Här kan vi snacka om att inte ha samma uppfattning alls.
Musiken (naturligtvis tillsammans med texten) är avsevärt viktigare än en bra sångröst. Anser själv att en "bra" sångare är helt onödig. Bra sångare finns också i överflöd! Detta under förutsättning att Herr Jeppson menar att en bra sångare är en sångare som är tekniskt bra?

Det de handlar om, för mig, är att ha känsla i det man gör. Alla skitprogrammen i TV, typ Idol och Fame Factory, plockar fram en massa folk som kan sjunga! Ja och???? Det är i mina ögon blaha, blaha. Vi skall ju inte snacka om förmågan att skriva eget material, he-he. Ingen succe där precis

Bland dom största soloartisterna idag så hade garanterat ingen kommit fram om det gällt en sketen sångröst. Folk som Bruce Springsteen, Bob Dylan, Neil Young, Frank Zappa mfl. mfl. hade aldrig kommit fram pga. dom sjunger för "dåligt". Skrattretande för fan!

Nä, förbjud sådana som Bert Karlsson att ge ut musik i Sverige och gör likadant med hans jämlikar över hela världen! Upp till kamp mot skönsångarna och in med känslosångarna oavsett hur risiga röster dom har.


"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/02 :  00:01:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Snoddas,, du snackar om poeter,,,

bara för att Bert Karlsson inte passar in i din stil, så är det väl knappast värt att kasta skit på honom,
tror han har gett en hel del band chansen,, även om det inte är vår stil på musik

Vill man inte ha artister som kan sjunga, så bör man skippa musikdelen och bege sig till Biblioteket och lyssna på poesi.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/02 :  00:09:39  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
En bra sångare eller bra musik?



Kan du ge ett exempel på dom båda?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/12/02 :  00:15:07  Show Profile Send Snoddas a Private Message
Hörrdu "Zalve", missförstå mig nu rätt.

Det jag retar mig på med BK att han under uttagningarna till Fame Factory stod och plockade bort folk som var fula och tjocka, bland annat. Han har själv sagt rakt ut att du måste vara snygg för att bli artist. Folk som kanske hade kunnat BLI stora artister ratas pga. utseenda och vikt. Hur klokt är det!?

BK får gärna ge ut den musik han vill. Ingen risk att jag köper den ändå.

Ang. poesi så sitter jag just nu och lyssnar på poesi i datorn. Musiksatt sådan. Johnny Cash: "When the man comes around". En inte speciellt bra sångröst tekniskt men känsla finns i överflöd. Han hade inte BK släppt fram.


"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Edited by - Snoddas on 2006/12/02 00:16:33
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/12/02 :  00:27:10  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
I den svängen, när det gäller dagsländor,, så gäller det att se bra ut,, Kolla alla dansband som karln har plockat fram,,, De är väl allt annat än snygga


Så jag väljer helle "a capella" än klassiskt.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/12/02 :  00:53:08  Show Profile Send Snoddas a Private Message

quote:
Så jag väljer helle "a capella" än klassiskt.


Det är väl inte det han menar? Överstegrisenskriver "bra sångare eller bra musik". Inte det ena eller det andra, väl? Då är ju bägge alternativen dåliga! Tror inte att han e riktig skåning i så fall, för så konstiga frågor ställer inte vi här nere.......

Jag menar på att jag hellre tar en dålig sångare med bra musik än tvärtom! Hoppas att det är det han menar.......

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/12/02 :  01:10:02  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Överstegrisen skriver "bra sångare eller bra musik".


Haha...



Jag menar, Lisa Nilsson sjunger gudomeligt, men musiken är ganska enkel, hennes röst överglänser oftast det musikaliska, därför föredrar jag oftast en fin röst framför musikaliska teknilateter.

Men så har vi PEPS här nere, sjunger som en dålig kratta, men känslan är det inget fel på. Och vad det gäller det musikaliska så finns det väl inget större geni, på denna sidan Svalbard.......

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.



Edited by - PG Jeppsson on 2006/12/02 01:16:24
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2006/12/02 :  02:02:09  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Hmm...

Jag tycker ofta det beror på vilken musik det är. Vissa sångare dominerar musiken helt. Andra flyter in mer med bandet. I andra band är sångaren av mindre betydelse. Jag gillar alla sorterna om jag gillar musiken som helhet. Så är min musiksmak rätt bred oxå. Eller ja..

Däremot klarar jag inte falska toner. Och det tycker jag tex Hellström alstrar ibland. Även om vissa (enstaka?) musiker säger att han inte sjunger falskt... Gör han inte det så lyckas han på nått få det att låta falskt iaf.

Sen kommer jag att tänka på Peter Jöback. Jag tycker han har en himla bra röst. Men förutom "guldet blir till sand" och enstaka låt till så tycker jag att han producerar himla tråkig musik.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000