Author |
Topic  |
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
    
8335 Posts |
Posted - 2007/02/19 : 23:22:10
|
Köpte mig några såna här att prova som kopplingskondingar, främst mellan fasdelare och utgångssteg där det handlar om stora skillnader i likspänningsnivåer:
http://cgi.ebay.com/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=160085498431
Om de är något att ha återstår att se, men för det priset handlar det inte om nån enorm förlustaffär om de visar sig vara skräp. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
    
8335 Posts |
Posted - 2007/02/22 : 20:15:03
|
Sakerna börjar ramla in, igår kom ett paket med 23st 1000uF 200V kondingar och idag två alldeles utmärkta ringkärnor till drivstegen: 2x 0-110-120V primär, 1x230V + 1x110V + 1x12V sekundärer. 12V-lindningen är eventuellt kraftigt nog att leverera de tre ampere som behövs för att värma upp slutrören, men nu har jag förstås redan beställt glödspänningstrafos... Tanken är att jag ska likrikta 230V och 110V separat och sedan stacka spänningarna ovanpå varandra, det blir ca. 320VDC till ingångssteget och 450V till fasdelaren = perfekt!
Rörhållarna lades på lådan i Ukraina för några dagar sen, bara de hittat hit kan jag påbörja projektet på allvar.

Prylen i mitten är en drossel på 112mH @ 2ADC, det blir två per kanal. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
Edited by - Fuling on 2007/02/22 20:49:45 |
 |
|
Ryssen
100.000-klubben
    
8977 Posts |
Posted - 2007/02/22 : 21:04:04
|
Hårig sak. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
    
8335 Posts |
Posted - 2007/02/22 : 21:22:22
|
quote: Hårig sak.
Då ska du se honom med vinterpäls, nu har han av nån anledning sommarpäls. Han är en av tre orsaker till att jag väljer rör utan toppanslutningar... |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
Ryssen
100.000-klubben
    
8977 Posts |
Posted - 2007/02/22 : 21:40:05
|
Hmm,tre inneboende?Eller litar du inte på dig själv? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
    
8335 Posts |
Posted - 2007/02/22 : 21:57:34
|
Tre fyrfota inneboende, varav en har en rent sjuklig dragning till kablar. Speciellt teflonisolerade kablar har jag märkt, klipper jag av en bit som ska lödas in någonstans och sen går ifrån bordet en minut så är den alltid borta när jag kommer tillbaka. Brukar hitta dem i matskålen eller under tvättmaskinen...
Tillbaka till ämnet: Nån som vet nåt ställe där man kan få tag på 4st små nättrafos med ca. 50VAC sekundärspänning? Det räcker med va. 10VA styck, då de bara ska lämna gallerförspänning till slutrören. Helst ringkärnetrafos, men vad som helst är av intresse så länge det handlar om små pengar.
Edit: Har hittat biastrafos, närmare bestämt ett gäng surplusnätdelar från Bhiab som ska befrias från sina ringkärnetrafos. Nätdelarna ger i originalutförande 5V 315mA, 15V 315mA samt -60V 1A, med lite tur har jag där lindningar som fixar bias, negativ matning till fasdelarens CCS samt all glödspänning till ingångssteg och drivsteg. Det blir två såna trafos per kanal i och med att det behövs två separata biasspänningar, en till varje rörbank.
Tog en närmare titt på 12V-lindningen i trafona till drivsteget och det ser ut som att tråden är minst 1,2mm tjock, kanske till och med 1,5mm. Lindningen sitter ytterst och borde alltså ha bra värmeavledning, så det vore kanske värt att prova den som glödlindning till slutrören. Får göra en uppkoppling med 6x6C19 som belastning och kolla spänningsfall och värmeutveckling. Det kanske till och med finns kapacitet nog att likrikta och köra med DC-glöd.
Det verkar som att det blir ett par ganska massiva monoblock, följande ska in i varje låda:
1st 225VA ringkärna (anodspänning till slutrör) 1st ~100VA ringkärna (anodspänning drivsteg + ev. slutrörsglöd) 2st ~100VA ringkärnor (bias + div. glöd) 2st 112mH 2A järnkärnedrosslar (i storlek med en 80VA EI-trafo) 10st 1000uF 200V lytar till slutrören + 9 rör och mängder av nätdelar, biaskretsar och konstantströmkällor.
Hade tänkt stoppa dit ett par 30uF oljekondingar närmast varje slutrörsbank också, men de är märkta 160V och då spänningen fömodligen kommer att ligga på runt 170V så känns det lite vanskligt. Tror förvisso inte att ~6% överspänning skulle knäcka Röda Arméns överskottskondingar, men jag vill ändå vara på den säkra sidan. Avsaknaden av utgångstrafo/utgångskonding gör mig lite nervösare än vanligt måste erkännas.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
Edited by - Fuling on 2007/02/24 15:37:27 |
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
    
8335 Posts |
Posted - 2007/02/28 : 23:43:48
|
Det droppar in delar till bygget nästan varje dag, idag kom en låda med tjugo finfina novalhållare från Ukraina, i morgon räknar jag med ett paket från Bhiab innehållande ett antal trafos plus mängder av skruvplintar och lödstöd. I måndags inhandlades aluplåt och trävirke till lådorna. Ropade nyss in 4st 4,7uF SCR polypropkondingar som ska monteras närmast slutrören.
Har kommit en bra bit med bearbetningen av plåtarna som ska utgöra ovansidorna av monoblocken, hade tänkt leja ut jobbet att fixa hål för kondingar och rörhållare men jag upptäckte att jag hade hålsågar och stegade borrar i precis rätt storlekar hemma så jag fixade det själv istället. Med tungan rätt i mun och generöst med T-sprit som kylvätska är aluminíum faktiskt ganska lättbearbetat (sålänge man inte blandar ihop begreppen och stoppar tungan i T-spriten...).
Jag har tagit lite lärdom av värmeproblemen i min SE OTL, så i det här bygget blir det gott om ventilationshål i locket. Ska visa bild på det hela sen, men tills vidare kan jag avslöja att det är ganska tidsödande och mördande tråkigt att mäta upp, "knacka", förborra, borra och sist grada av mängder av småhål i ett mönster som är tänkt att någorlunda harmonisera med slutrörens placering. Jag förborrar 2,0mm innan jag borrar upp till 3,3mm, detta för att det är mycket enklare att få hålen på exakt rätt ställe då. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
levande
200.000-klubben
    
2054 Posts |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
    
8335 Posts |
Posted - 2007/03/01 : 14:31:07
|
quote: kul att öppna paket
Jovars! Har ett stort och tungt paket från Bhiab liggande i bilen, ska ta mig en titt på innehållet när tillfälle ges. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
    
8335 Posts |
Posted - 2007/03/05 : 23:15:20
|
Resultatet av några timmars slit med en handvevad borrmaskin:

Ok då, de stora hålen till rörhållarna och kondingarna gjorde jag med hålsåg i pelarborren, men alla små skruvhål och ventilationshål är borrade för hand. Bestyckningen blir alltså 6 st 6S19, 2st PC86 (fasdelare) samt 1 st E81L (ingångssteg) per kanal. Det mesta som behövs för bygget har anlänt med posten i omgångar de senaste veckorna men det fattas fortfarande en massa småkrafs som förmodligen kommer att gå lös på en hel del pengar . Jag får försöka se det positivt: Arbetstakten hålls nere på grund av höga komponentpriser i förhållande till plånbokens tjocklek, alltså får jag ägna dötiden mellan löneutbetalningarna på att göra ett bra arbete med mekaniken istället. Har ändå haft bra flyt med komponentinköpen hittills, saker som nätdelskondingar och småtrafos hade blivit mycket dyrare om jag inte tagit mig tid att leta runt lite efter passande surplusgrejor. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare
    
7879 Posts |
Posted - 2007/03/06 : 09:13:02
|
Inte illa pinkat av en halt häst .... Mina hål hamnar aldrig rätt och dessutom brukar de bli trekantiga. Köpte en arbetsbänk på Lidl för 129kr, nästa köp är en pelarborr....
Fanken, det är inga små projekt ni väljer. |
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
    
8335 Posts |
Posted - 2007/03/06 : 11:51:47
|
Hål som hamnar på fel ställen har jag svurit över många gånger tills jag lärde mig att förborra med en mindre borr (2mm). Funkar klockrent!
Hålen till kondingarna gjorde jag med en ställbar hålskärare (eller vad det nu heter), en borr med två två justerbara skär längs en stång alltså. Säkert inte gjord för att skära plåt med, men med lite försiktighet och massor av T-röd gick det bra. Hålen för rörhållarna fixade jag med en trappstegsformad plåtborr, de blev inte helt perfekta men det syns inte då hållarna kommer på plats. Mycket jobb blev det som sagt, men jag är nöjd med resultatet så här långt. Plåtarna ska (naturligtvis!) lackas med hammarlack på sprayburk, bästa sättet att slippa ägna timmar åt att slipa ner alla repor
Små projekt? Nej, definitivt inte! Själva signalelektroniken är inte så överväldigande, men antalet nätdelar gör att det hela blir både dyrt och komplicerat.
Närmast på tur är att bygga ekramarna, vill ha det gjort innan jag lackar plåtarna eftersom som kommer att använda plåtarna som mall när jag limmar och jag vill inte riskera att förstöra lacken i onödan.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
Ryssen
100.000-klubben
    
8977 Posts |
Posted - 2007/03/06 : 21:30:26
|
quote: Hålen till kondingarna gjorde jag med en ställbar hålskärare (eller vad det nu heter), en borr med två två justerbara skär längs en stång alltså.
Har alltid undrat om en sådan funkar till rör hål,tydligen! Imponerande många hål i linje. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
    
8335 Posts |
Posted - 2007/03/06 : 22:11:16
|
Nog funkar det, men det var lagom lätt att försöka ställa in bägge skären så att de hamnade lika långt ifrån borrens centrum. Den påtryckta skalan man kam inte lita så mycket på heller, så det gäller att provborra i spillbitar och mäta resultatet innan man går lös på några dyrbara material. Samma borr/såg/mackapär funkar förresten att ta upp hål i MDF med om den inte är för tjock och om man inte har nåt emot lite rökutveckling. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
    
8335 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 02:23:59
|
Hade planerat att lägga upp en bild på resultatet av dagens arbete här men det blev inte så. Har varit igång sedan tidigt i morse med att såga, fräsa och limma det som är tänkt att bli chassiramarna. Problemen började redan igår då det visade sig att min fräs inte befann sig där den skulle utan var inlåst i ett hus vars ägare var på väg till England. Den biten löste sig enkelt genom att jag helt enkelt köpte en ny fräsmaskin för blodiga 195:- på ÖB.
För att få lite fason på ramarna bestämde jag mig för att först såga ekbitarna grovt med vanlig handsåg och sen fräsa kanterna för att få raka och prydliga limytor. Metoden funkade bra även om det tog tid och var besvärligt, att det sen handlar om två monoblock gör det hela dubbelt så tidskrävande och besvärligt... För att få någorlunda passform använde jag chassiplåtarna som vinkelhake då jag limmade ihop ramarna, allt som bör vara 90 grader är inte alltid 90 grader så det är lika bra att utgå från ur det verkligen är istället för hur det borde vara... Limningen gick bra, sen var det dags att runda av kanterna med fräsen och det var då det började skita sig. Frässtålet har (hade) ett kullager som "mothåll", kan inte förklara det på nåt bättre sätt men de flesta vet nog vad jag menar. Det som naturligtvis hände var att kullagret plötsligt upplöstes i beståndsdelar varpå fräseländet bar iväg och tog en rejäl tugga i mitt fina virke och det svenska språket berikades sekunden efter med en serie kärnfulla kraftuttryck.
Efter en inspektion och lite betänketid fick jag det till att bygget nog går att rädda ändå även om det kräver en hel del arbete. Frässtålet fick låna ett kullager från ett annat stål så att jag kunde fräsa färdigt, sen bytte jag till ett annat stål med 45 graders fasning istället för en snygg rundning (som det var tänkt) och fräste bort så mycket som möjligt av skadan + lika mycket på alla de andra hörnen. Kanterna upptill i nuläget alltså frästa med 10mm radie precis som planerat medan hörnen är avfasade 45 grader, tanken är att jag med manuella verktyg ska runda av hörnen med en större radie så att det hela går ihop utseendemässigt. Har provat med rasp och slipkloss på ett par hörn och det gick över förväntan även om jag har en hel del slipande att se fram emot i morgon. Skadan som uppstod då fräsen havererade gick inte att slipa ner helt men den är inte värre än att jag kan leva med den.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
levande
200.000-klubben
    
2054 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 08:00:50
|
Jag tror jag höll andan nästan hela tiden jag läste vad som hänt med fräsen, jag skulle definetivt velat haft hörselskydd på mig om jag varit där, inte bara för fräsmaskinens oväsen som lärit ha låtit som en liten mygga i gemförelse med ett ilsket mas vrål utan dess like i mordärn tid som utkastades i omgångar med längre utstäckningar som har likheter med den signal som trumpetas en gång i månaden första måndagen på den nya månaden Ja ja tur att du inte fick fräsen i magen eller strax nedanför |
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668 |
 |
|
ludo
Member
    
1196 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 08:22:02
|
Kanske lite kemisk trä som utfyllnad kan rädda ditt arbete något. Kemisk trä är ett snabbhärdnde plastmassa i olika träfärger och är nog inte så dyrt.
|
Edited by - ludo on 2007/03/09 08:51:43 |
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
    
8335 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 10:28:37
|
Levande: Ja, det var livat ett tag där...
Ludo: Tack för tipset, ska kolla upp pris på sånt när jag handlar sandpapper idag. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
    
8335 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 12:08:28
|
Slipandet går över förväntan, så här kommer en liten förhandstitt:

Funderar lite på ytbehandlingen, jag har haft en viss framgång med shellac tidigare så det lutar åt att det blir så den här gången också. Shellac på ek ger en röd och "varm" färgton som brukar harmonisera fint med glödande rör. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
Lord
Member
    
1020 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 13:12:41
|
Stiligt ! håller med om att shellac gör sig bra på ek. gör man dessutom en franskpolering med ofilterad shellac så blit det riktigt bra. En annan sak man kan göra dem ek är att röka den med ammoniak då får den en mörkare gyllenbrun till nästan svart färg beroende på hur längen man röker den. |
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
    
8335 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 13:23:12
|
Tackar! Röka ek? Mycket kostigt har jag rökt i mina dar men aldrig ek... Hur går den processen till i detalj? |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
Lord
Member
    
1020 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 14:55:44
|
Röka ek inte bokstavligen ! Det går till så att man utsätter eken för ammoniakångor, jag brukar göra så att jag häller upp en skvett ammoniak på ett fat eller dylight ställer ekprylen åvanför och täcker över alltihop med ett plastskynke eller en stor hink eller nå, använder man ett löst plastskynke så får det inte vidröra eken eftersom det kan blit fläckar som inte brir "rökt" Tiden det tar för att få önskad färg varierar en del så man får prova på någon spillbit först.
|
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
    
8335 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 15:39:59
|
Låter inte allt för komplicerat. Ammoniak hittar man på färghandeln eller? |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
    
19764 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 15:42:30
|
Luktar nog inget vidare det där... 
Ser snyggt ut i vilket fall som helst.  |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
    
8335 Posts |
Posted - 2007/03/09 : 16:42:23
|
Ammoniak luktar nog fan själv, men när man bearbetar ek luktar det mest bara plankstek... Den där rökningen ska jag prova någon gång framöver men det blir nog inte på det här bygget, plåtarna ska målas mörkgrå och det är risk att det hela blir för mörkt. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
Topic  |
|