HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ljuskedja så här i juletider... (OTL)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/03/09 :  19:43:13  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Nämen har du byggt en rörprovare, snygg som FN blir det ser jag.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8337 Posts

Posted - 2007/03/09 :  20:18:05  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
rörprovare

Ser nästan ut så!

Tack för all uppmuntran, det sitter fint efter allt krångel och extrajobb som blev då fräsen gav upp.
I morgon kväll ska jag blanda till en dos shellac så att jag har det gjort när det är dags för lackering nån gång till veckan.
Jag köper shellacen som "flingor" som ska lösas upp i T-sprit och det brukar ta ett bra tag innan det är klart.

Snart är det dags att lacka plåtarna också, måste bara putsa dem en aning längs kanterna så att de inte behöver pressas ner i ramarna och sen ska jag gå igenom så att jag inte missat några skruvhål.
Känns skönt att det mekaniska arbetet är på väg i hamn, chassibyggande anser jag höra till den tråkigare delen av hobbyn.

Eventuellt dyker det upp lite scheman här ikväll också, måste rita upp dem så att jag vet vad jag ska beställa hem

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/03/09 :  21:47:48  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Stiligt plåt o trä jobb!

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Fuling

8337 Posts

Posted - 2007/03/09 :  23:31:20  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tackar!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling

8337 Posts

Posted - 2007/04/16 :  10:58:07  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hmm, det går för sakta för min smak just nu.
Har hamnat i nån sorts motivationssvacka, dessutom har jag ett legojobb som jag vill bli klar med innan jag tar itu med OTL-monoblocken på allvar. Har i alla fall lackat plåtarna och börjat så smått med monteringen av rörhållarna, men en sån liten sak som att jag måste borra några extra hål för lödstöden räckte för att hela bygget skulle bli stående igen...

Nåja, får jag bara de sista bitarna på plats i brorsans förstärkare och gör klart det sista på mina öppna bafflar så ska väl motivationen komma tillbaka snart hoppas jag!

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8980 Posts

Posted - 2007/04/16 :  17:00:51  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
men en sån liten sak som att jag måste borra några extra hål för lödstöden räckte för att hela bygget skulle bli stående igen...

Ja,det kan räcka med så lite för att det ska bli stående,fråga mig..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling

8337 Posts

Posted - 2007/04/16 :  20:17:30  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det är surt när det är blir så!

Idag skedde det i alla fall ett genombrott på DIY-fronten: Mina efterlängtade effekt-Jfetar från Lovoltech dök upp med posten!

Go to Top of Page

Fuling

8337 Posts

Posted - 2007/08/24 :  19:36:14  Show Profile Send Fuling a Private Message
Sen jag skrev senast i den här tråden (070416) har jag ägnat en hel timme åt det här projektet med resultat att kablaget till ena kanalens slutrör är färdigt. Det är ju platt förbannat att jag inte kan piska mig själv till att göra färdigt nånting men det är väl så när projekten bär iväg och blir stora och ambitiösa.
Dock har jag lyssnat en del på SE OTL-förstärkaren och det synes mig helt uppenbart att utgångstrafos är nåt man helst inte ska ha i signalvägen, men uteffekten är alldels för liten för att den ska jobba bra ihop med mina CSS FR125s bredbandare. Dags att göra ett ryck med dessa monoblock snart alltså!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2007/08/24 :  22:13:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
PP OTL är inte fy skam det heller, då blir ju effekten bättre.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling

8337 Posts

Posted - 2007/08/24 :  23:17:31  Show Profile Send Fuling a Private Message
PP OTL är säkerligen inte fy skam och monoblocken ska byggas färdiga i sinom tid. Jag har helt enkelt drabbats av en ovanligt lång och svårt byggsvacka, det står ett annat spännande projekt på köksbänken och väntar på de sista komponenterna för att kunna provspelas men det blir inte mer än några lödningar per dag där heller trots att jag för en gångs skull har tid att pyssla.

Bara jag blir klar med det som står på bänken nu (katodföljarslutsteg) så ska jag ta ett kämpatag med OTL:erna igen, och tankarna har börjat surra kring att peta ihop ytterligare en SE OTL med ungefär fyrdubbla uteffekten jämfört med den som beskrivs tidigare i den här tråden. PP i all ära, men i slutändan är det alltid SE-kopplingar som ligger mig varmast om hjärtat (och öronen).

Jag har inga tekniska belägg varför jag föredrar SE-kopplingar (förutom kanske då att dåligt utförda fasdelare verkar kunna förstöra ljudet totalt) utan det handlar om ingrodda principer, filosofi, lyssningserfarenheter och helt enkelt ren känsla.

Om detta nya projekt kommer att förverkligas så blir det en lite förfinad version av min gamla OTL. Istället för 4xPL504 med katoddrossel och ~450mA tomgångsström så blir det 2xPL519 med CCS på katoden och 800-900mA tomgångsström.
Med hjälp av en enkel bufferkrets runt slutrörens skärmgaller har jag tänkt kunna välja mellan triod- och pentodkoppling, och ingångssteget
kommer att baseras på ett betydligt trevligare rör än ECC81.

Vi får se framöver om det blir något av detta, jag har som bekant en del saker som ligger halvfärdiga och ska göras klart innan jag börjar på nåt nytt. Det som talar för är väl att jag har så gott som alla komponenter hemma så med tanke på hur bra det kan komma att låta vore det nästan brottsligt att inte bygga...

Go to Top of Page

Fuling

8337 Posts

Posted - 2007/09/06 :  19:16:06  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det har hänt en del med monoblocken sen senast; Komponenter till ett värde av runt en tusenlapp beställdes från Elfa för någon vecka sen (det blir dyrt så jag tar lite i taget) och några kvällars lödarbete har fört projektet en bra bit framåt.
Tyvärr visade det sig att ganska många av de kondingar jag köpt på Ebay till nätdelarna var misshandlade, så jag fick hosta upp en slant och beställa hem ett antal extra.

Jag har haft en hel del funderingar ring vilket rör jag ska ha på ingången. Som tidigare konstaterats så står ingångsröret för hela förstärkningen och ligger utanför återkopplingsslingan, så man kan misstänka att det kommer att ha en del att säga till om när det gäller ljudkvalitén överlag.
Kraven var att det skulle vara ett rör med novalsockel, 300mA serieglöd och "lagom" hög förstärkningsfaktor.
Lägg sen till att röret ska ha drivförmåga nog att svinga hela fasdelaren utan att knorra, då finns det inte mycket att välja på.
Valet föll på 12B4A. Förstärkningen från ingång till utgång borde hamna i trakterna av 5ggr, lagom för mig som gärna kör utan försteg.

Nästa steg blir att bygga upp de konstantströmkällor och mosfetföljare som hör ingångssteg och fasdelare till, vilket borde gå ganska fort. När jag kommit så långt är det nätdelarna kvar, och med tanke på att varje kanal behöver ganska många olika matningsspänningar så tar det nog en stund innan det spelas någon musik på de här grejorna...

Update: Praktiska prov visade att min glödspänning inte räckte till 12B4A + 2st PC84 i serie så det får bli triodkopplade EF80 som ingångsrör istället. Inte särskilt "sexigt" men enligt de mätningar jag sett ska de göra jobbet till belåtenhet.

Det har hänt en hel del med bygget senaste tiden, signalelektroniken är i stort sett färdig och jag har kommit en bra bit med alla mindre nätdelar som krävs för bias, ingångssteg och glödmatning.
Några till kondensatorklämmor och några tiotal meter kabel så ska väl det här gå att ro i land!

Edited by - Fuling on 2007/10/03 22:32:58
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2007/10/18 :  18:29:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En intressant länk: http://www.tubecad.com/2007/10/blog0121.htm
(Mest för att lyfta tråden)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling

8337 Posts

Posted - 2007/10/18 :  21:10:27  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det näst sista schemat där visar ganska exakt vad det är jag håller på med. Lägg in ett par mosfetbuffertar i fasdelarens anodkretsar, en CCS på ingångsrörets anod samt en mosfetbaserad CCS istället för trioden i fasdelaren.

Go to Top of Page

Fuling

8337 Posts

Posted - 2007/12/02 :  22:10:13  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
det får bli triodkopplade EF80 som ingångsrör istället. Inte särskilt "sexigt" men enligt de mätningar jag sett ska de göra jobbet till belåtenhet.

Sen senast har jag bland annat lött in de komponenter som hör till ingångsstegen med de triodkopplade EF80:orna. De ska väck och ingångsstegen ska byggas runt ett rör som heter 12A4 istället.
Lägre inre motstånd, lägre förstärkning (viktigaste skälet) och till synes linjärare, dessutom är de äkta trioder. Tyvärr ryker mina planer för hur jag ska glödmata småsignalrören men det är inget problem, hellre det än att tvingas välja ingångsrör efter glödtrådarnas beskaffenhet...

Det har blivit många tvära kast gällande vilka ingångsrör som ska få förmånen att driva hela rasket (och säkert spela en stor roll för slutresultatet med tanke på att de ensamma står för hela spänningsförstärkningen).
En viktig grej är att den förstärkningen ska hållas relativt låg så att inte ingångskänsligheten blir skyhög.
Läste också nyligen att EF80 kan vara väldigt mikrofoniska vilket talar tydligt för att de ska bytas ut.

Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000