Author |
Topic  |
hifi-carl
Member

130 Posts |
Posted - 2007/01/06 : 15:21:10
|
Min absoluta favoritmusikgenre ät sådan där symfonisk rock / progrock. Alltså det är själva rocken som är progressiv inte texterna...
Band i denna genre som jag gillar är bl.a. Ekseption, Trace, Triumvirat, Focus, Camel, Yes...ja, ni hajar.
Tyvärr är ju ljudkvalitén av naturliga skäl inte den bästa eftersom inspelningarna är gjorda i början av 70-talet. Så nu till min fråga:
Finns det något band som gör sådan här typ av musik idag så att man kan njuta av genren i fin kvalité?
|
Om jag hade råd så skulle jag..... |
Edited by - hifi-carl on 2007/01/06 15:23:02 |
|
CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts |
Posted - 2007/01/06 : 16:05:07
|
Hifi-carl/
Vad menar du med att ljudkvaliteten är dålig? På en del skivor kan jag hålla med dig men Camel som du nämner har jag en hel del skivor med och ljudkvaliteten är minst sagt acceptabel på de flesta och riktigt bra på en del andra, lyssna bara på Camels "Mirage" från 1974 (DERAM 820613-2), underbart ljud
Sedan tycker jag att t.ex Marillion har mer än godkänt på sina skivor oxå, både musikaliskt och ljudmässigt.
Jag har en hel del skivor på både vinyl och cd som är från 70-80 talet som har enormt hög ljudkvalitet lika väl som det finns många nya skivor som låter skit. |
A balanced diet is a cookie in each hand. |
 |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2007/01/06 : 16:17:40
|
I början på 70-talet kom det mycket mer kanaler mycket fin rörelektronik åkte ut. Tror att många "gick bort sig" i glädje över alla möjligheter. Undantag finns ju många Pink Floyd mfl lyckades utnyttja det nya hela vägen ut. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
 |
|
hifi-carl
Member

130 Posts |
Posted - 2007/01/06 : 17:23:05
|
CarlssonH >> Då har vi nu lite olika uppfattningar om ljudkvalité du och jag. Jag har Camel - Mirage på CD och älskar musiken men kan knappt lyssna på den för att ljudet är av så förfärlig kvalité.
Min fråga var ju dock om någon känner till något band som spelar den här typen av musik nuförtiden? |
 |
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2007/01/06 : 18:09:43
|
Förstår vad du menar med kvalitén. Har svårt för mycket av det som spelades in på 70-talet pga ljudkvalitén. Sen står jag inte ut med 70-trumljudet i största allmänhet. Det ska inte låta "fpt" när man slår på en virveltrumma!
Hursomhelst, åter till ämnet...ett bra ställe att kolla upp nya band inom detta på är nog http://www.progarchives.com/
Svårt att veta exakt vad som skulle kunna passa, men det kanske vore intressant att utforska den genre som kallas "neo-prog"? T.ex. The Flower Kings, Kaipa, The Tangent...
...eller så kan man gå i andra riktningen och snegla mot skivor likt de Bo Hansson gjorde, moderna motsvarigheter är t.ex. Sagor & Swing. Det är kanske inte så jättemycket prog egentligen, men ändå ganska likt det t.ex. Ekseption pysslade med. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
hifi-carl
Member

130 Posts |
Posted - 2007/01/06 : 18:20:32
|
Ayn>> Nu börjar det likna något! Tack för tipsen!!!
|
 |
|
CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts |
Posted - 2007/01/06 : 21:15:18
|
Tyvärr har jag slängt alla mina gamla Ginza kataloger, men om jag minns rätt så hade de ett stort antal helsidesuppslag där de trummade för nyare band med "melodiös (hård)rock" och "symfonirock". Missförstå mig rätt, det handlar om kataloger som är ca 1-2 år gamla, inte så gamla alltså. Kanske värt att kolla upp?
Vad gäller "Mirage" på CD, den fanns att köpa i Tyskpressad, Engelskpressad och Japanpressad version,min är Japanpressad och fler än jag har varit imponerade av ljudkvaliteten från en så gammal inspelning.
Har själv inte hört den tyskpressade versionen, men jag har hört både större och mindre skillnader mellan skivor pressade i Tyskland, Japan och USA, alla till Tyskarnas nackdel.
|
A balanced diet is a cookie in each hand. |
 |
|
Ayn
Member

2799 Posts |
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2007/01/07 : 15:13:48
|
Ett till litet tips:
Transatlantic
Får inte missas...  |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
 |
|
opethic
Member

2890 Posts |
Posted - 2007/01/07 : 16:07:29
|
Flower Kings, Kaipa, Transatlantic... även Steve Hacketts sentida alster är ju okej. Annars så frodas ju "det progressiva" mest inom hårdrocken idag, gillar du lite tuffare tag ibland så bör du kolla upp band som Pain Of Salvation, Dream Theater, Opeth och Sun Caged. |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
 |
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2007/01/08 : 15:39:45
|
Håller med om opeth, tror att en "opethnybörjaren" bör börja med "Damnation", sedan "deliverance" sedan...
Jag vill slå ett extra slag för gruppen Porcupine Tree som väl mest av allt gör musik som närmar sig pink floyd, mkt värt att kolla upp oavsett vad man gillar för musik, de flesta jag spelar dem för brukar gilla det.
Marillions konceptplatta "brave" får man inte missa. |
Min anläggningstråd |
 |
|
Nothing
Member

570 Posts |
Posted - 2007/01/09 : 16:52:49
|
Opethnybörjaren skall absolut börja med 'Blackwater park'. Den har allt. Sedan 'Deliverance', 'Still Life' och 'Ghost Reveries' i vilken ordning spelar ingen roll. Damnation är bra men den blir förbaskat tråkig efter ett tag. Nä då har du fan så mycket mer variationer och vackra passager i BWP! Som i mitt tycke är bland det bästa som gjorts någonsin! (Läs även Still life)
Sedan bör nämnas att denna sorts musik inte bör tas igenom med en genomspelning eller två, eller sättas in i något fack, eller besudlas med någon förutfattad mening vid första anblick. Är man ute efter kvalitativ musik, är Opeth definitivt "DET"
The flower kings är ett måste för alla musikälskare! Har lyssnat, annalyserat, njutit, gråtit till denna grupp i 6-års tid nästintill varje dag. Blir lika glad varje gång jag hör dom! Kan säga att alla skivor har sin charm, det går inte att plocka ut en favvo. Den jag tycker sämst om är Adam&Eve det är det ända jag kan säga.
Sedan är det bara att hålla med om grupper som Transatlantic, Pain of salvation, Kaipa, The Tangent, Karmakanic, Frost, Kino, Porcupine Tree. |
 |
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2007/01/09 : 18:52:35
|
Opeth ligger ju dock vääääldigt långt ifrån symfonisk progressiv rock ā la Ekseption...  |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts |
Posted - 2007/01/09 : 19:17:27
|
Självklart skall du kolla in The Flower Kings. Dom är ju från Sverige och är helt enkelt bäst. Det är Roine Stolt som är bakom gruppen och Roine har ju sina rötter i 70-talets symfonirock. Han var ju med i Kaipa på 70-talet. Flower Kings bildades i mitten av 90-talet och spelar den musik Roine alltid har gjort. Roine är en mycket duktig låtskrivare och väldigt produktiv. Dessutom har han bra hjälp av bl.a. Tomas Bodin i låtskrivandet, vilket garanterar en hög klass på deras plattor. http://www.flowerkings.se/ Han var också med i "supergruppen" Transatlantic i början av detta århundradet. Dom släppte två plattor, men gruppen finns inte längre då Neal Morse gick och blev frälst. Står du ut med en massa Jesus och Halleluja så är hans soloplatta "One" riktigt rolig. Hans tidigare grupp är "Spocks Beard". Kolla in skivan "v". Den innehåller mycket bra 70-talsprog.
Jag lyssnade själv mycket på symfonirock på 70-talet, men den stilen dog ju med punken och jag började lyssna på annat. Det enda jag hittade på 80-talet var Marillion som gjorde några roliga Genesis-plagiat. "Misplaced Childhood" är bäst av dessa.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
Nothing
Member

570 Posts |
Posted - 2007/01/09 : 20:02:21
|
@Ayn När det gäller den sortens musik ja, men inte när det gäller uppbyggnaden av den. Jag är övertygad att även en symfonirock älskare uppskattar den för dem lite annorlunda Opeth. :)
(Nya POS är superb as usual!) |
 |
|
bibi50
Member

663 Posts |
Posted - 2007/01/09 : 20:38:08
|
En ny amerikansk grupp med det konstiga namnet MY MORNING JACKET måste också kollas ! helt suveräna.... Marillions senaste MARBLES är helt enormt !!! |
 |
|
Nothing
Member

570 Posts |
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2007/01/11 : 10:11:35
|
@Nothing:
quote: (Nya POS är superb as usual!)
Va f-n!? Har du redan hört den?!? Din j*vel... 
/En avundsjuk G
|
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
 |
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2007/01/11 : 13:17:29
|
Nothing: Håller med det mesta du säger om Opeth och tycker definitivt att Alla som är intresserade av progressivt uppbyggd musik bör ta sig en lyssning på dem
Dock, när jag introducerat folk för Opeth tenderar de flesta att backa för att aldrig mer intressera sig för dem om jag "börjar" med att spela låtar där Åkerfeldt growlar och det rensas för mycket, bättre att "mjukstarta" med låtar från damnation och några från deliverance, och vips så reageras det inte över att det är rötter i dödsmetall. Tvärtom.
I sammanhanget tror jag att gruppen Tool bör nämnas också, särskilt "Aenima", progressivt som tusan men vet ej om det också avviker för mycket från trådens ursprungliga musikstil.
Sen får man absolut inte glömma Rush förstås, gärna 2112 eller Moving Pictures.
|
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2007/01/11 13:18:58 |
 |
|
hifi-carl
Member

130 Posts |
Posted - 2007/01/11 : 15:44:06
|
Nja...jag har lyssnat på demo-mp3 av mycket av det ni föreslagit och det är egentligen bara Ayn som har bidragit med den musikgenre jag söker. Ni andra är inne på lite mer "röjiga" tongångar...har ni andra hört Ekseption, Trace, Triumvirat, Focus? |
 |
|
Nothing
Member

570 Posts |
Posted - 2007/01/11 : 18:31:36
|
OK! Jag har inte hört dom grupper du nämnt förutom YES och Camel då förstås. Förslag om du diggar Yes: The Mars Volta, Yes in the +2000-talet! Sedan en Mars Volta hybrid [sort of] Coheed and Cambria Modern rock låter ibland som Thin Lizzy på speed! kanske en aning för hårt igen!...hehe
Annars en Skiva som går riktigt het hos mig nu är Katatonia's The great cold distance. Älskar trummorna på denna platta, Lopez möter Haake!
@jojje Jamenvisst. Du lär inte bli besviken, garanterat! 
Glömde att säga att Opeth är väldigt stora fans av gruppen Camel! Men det är väl vida känt bland Opethenister vid det här laget. |
Edited by - Nothing on 2007/01/11 21:36:54 |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts |
Posted - 2007/01/12 : 12:24:43
|
Om du gillar Yes så bör du gilla Flower Kings. Dom tidiga plattorna är rätt Yes-influerade. Plattan Stardust we are är bäst av dom. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
Sundström
Member

745 Posts |
Posted - 2007/01/12 : 15:17:41
|
Är det musik med mer rumsakustik du eftersöker? Mycket av sjuttiotalets musik hade ju liveljudet som förebild även vid studioinspelningar.
Återkommer nästa vecka med ett par förslag.... |
 |
|
Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts |
Posted - 2007/01/12 : 16:03:29
|
Paatos Anekdoten |
Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design |
 |
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2007/01/12 : 16:07:15
|
Gruppen "Änglagård" kanske kan vara nåt förresten? Har inte lyssnat så jättemycket på dem själv, så är lite osäker, men av vad jag minns skulle de kunna passa. Skivan jag lyssnat en del på heter "Hybris". Ska låta den snurra några varv till för att se om jag minns rätt. |
 |
|
Nothing
Member

570 Posts |
Posted - 2007/01/12 : 19:22:34
|
IQ Tomas Bodin - IAM tomas bodin - Swedish family - Vintage prog |
Edited by - Nothing on 2007/01/12 19:24:15 |
 |
|
Topic  |