HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Byta gamla kondensatorer i rörförstärka...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2007/01/25 :  21:21:31  Show Profile Send kasra a Private Message
Tänkte byta ut lite elektrolyter som blivit gamla i en m&a Tva-10.http://www.izzy-wizzy.com/audio/images/tva10.gif

Nuförtiden så kan man ju ersätta dom gamla elektrolyterna med nya som tar fysisk mindre plats och därav kom funderingar på att ersätta dom med kondingar som har mer kapacitans... kan man vinna något på det? Nackdelar?

Alla e-lyter verkar ju ändå bara vara nätdels & strömmatningskondingar(?)

"Pretty girls dont cry"

Edited by - kasra on 2007/01/25 23:38:54

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/01/26 :  08:33:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En reflektion på detta:
Har du plats att byta till folie på de två första stegens 22uF avkopplingar
mot jord så tror jag du skulle vinna mer på det än mer kapacitans.
Ha även Lenn Arts jordningstråd i minnet om du tänkt modifiera något.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57302

Intressant koppling - någon har tagit en rejäl funderare på det där.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2007/01/26 :  11:34:02  Show Profile Send kasra a Private Message
Mitt steg är lite nyare än schemat och har endel tunade värden.
Ex. kondingarna i de två första stegen är av mindre spänningstålighet men mer microfarad 47 resp 33uF, därärav ursprungsfrågan.

Vad tror du om att parallella den kondingen med en film i storleksordning ett par uF?

Kondingarna som är korskopplade över utgångsrören, där borde man väl ändå kunna höja med gott samvete?

Angående jordningen så ser den väldigt genomtänkt ut och man har väl brukat många av dom dära knepen redan, det är ju trotsallt TdP som gjort steget , som i princip ska vara identisk med ear 509 förutom utgångssteget.

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/01/26 :  12:03:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jaså är det Tim de Paravicini. Ja, han brukar ju ha en massa mysko återkopplingstrix för sig.
De där korskopplade kondingarna vågar jag inte riktigt uttala mig om. De sitter där för återkoppling som jag fattar det.
Parallellkoppla med film är troligen en bra idé.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/01/27 :  21:35:07  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
När det gällar netdelskondingar måste man kolla om dioder och andra komponenter på vägen klarar de högre uppladdningsströmmarna.

Jag vill sedan erinra mig något Erik Andersson skrivit om "kondenstormaffian" eller liknande. Jag vill minnas att han menade att man bara till en viss gräns kunde biffa på med kondingar sedan gjorde man definitivt ingen vinst.
Erik, minns du det där??
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2007/01/28 :  18:17:43  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Lustig slutstegskonstruktion! Någon som vill/kan kommentera den?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

jan fredholm
Member

88 Posts

Posted - 2007/01/29 :  10:36:48  Show Profile Send jan fredholm a Private Message
Hej,

Det som händer om du ökar på värdet på kondingarna är oftast inte = bättre ljud.

Elektrolyter behöver bytas för att de åldras och ändrar värde.

Du kan byta ut de två 500uf i nätdelen till 2st 5*100uf eller 2st 2*250uf + att bypassa dem med någon polyprop.

mindre värde kanske låter bättre? mer swing i nätdelen...

men gränsen går när det börjar brumma mer

motståndet innan 500uf kondingarna kan du byta mot en drossel med samma resistans t.ex 5H / 200mA.
De 22uf kondingarna vid ingångstegen går att experimentera med.
det som händer kan vara att du tycker det låter bättre om du byter ut dem mot mindre värden typ 15uf polyprop.jag skulle nog byta dem mot samma värde och typ + bypassa dem med 1uf polykarbonat eller polyprop.
Kondingarna i signalvägen kan du t.ex byta mot Papper i olja(Jensen) eller någon annan dyr polyprop.

Motstånden och kondingarna till biasen på slutrören ska bara bytas mot samma! Värden. om de inte stämmer med vad som står på ritningen. (automat bias koppling)du får mäta dem . (går väl att bypassa kondingarna med max 1% av värdet t.ex 0,1 uf polyprop.)
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2007/01/29 :  18:18:48  Show Profile Send kasra a Private Message
Tack för hjälpen!
Har nu en lite klarare bild hur jag ska gå tillväga!

Här är ett lite moddat schema som visar hur steget ser ut i dagsläget.
http://bildarkiv.hififorum.nu/kasra/tva/tva10-b1.jpg
Det mesta i rött är de riktiga värdena i min version, dock inga motståndsvärden som är korrigerade. Notera även ett extra filtreringssteg vid VE-.

Tweaks som är gjorda:
1. Borttagande av ingångs potentiometer och ingångs dcblock konding
2. Nätdelsdioder bytta (till samma som ear 890)
3. Biasregleringspotentiometer utbytt mot en precisare 10varvs


Frågan kvarstår dock hurvida man kan ändra värdena på de korskopplade kondingarna... har nämligen viss tillgång till ex. 30uF och uppåt av bättre kvalitet. Kanske någon som har bättre koll som kan sätta lite ljus på dom o deras funktion? -tweakbarhet?

Kan man med fördel sänka ingångsimpedansen (1M) om man som jag slaktat potentiometern?






"Pretty girls dont cry"

Edited by - kasra on 2007/01/29 18:20:56
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000