HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Är detta sant??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/02/01 :  11:14:34  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
http://www.youtube.com/watch?v=LWQV7agBFtE

just ja, Bruce springsteen som ger en "street preformance" i Köpenhamn, eller är det någon annanstans i norden?
fejk eller sant...

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/02/01 :  11:18:42  Show Profile Send matte76 a Private Message
Nog ser det ut som Bossen alltid, och nog låter det som honom...jag har läst tidigare att han vid något tillfälle spelat på gatan i Köpenhamn, typ Ströget, men inte trott att det var sant. Var något eller ett par år sedan jag läste det (minns ej var bara). Nu kanske man börjar tro på det...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/02/01 :  11:20:06  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Utanför Level ser det ut som....
Tror inte det är fejkat,om jag känner K-hamn rätt...

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/02/01 :  11:21:20  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
hittade lite mer om detta
http://www.youtube.com/watch?v=TMPjXWk-fcI
http://www.youtube.com/watch?v=5gLSYCkR700&mode=related&search=

han blev då lite häftigare i mina ögon

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system

Edited by - byakugan on 2007/02/01 11:23:00
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/02/01 :  11:34:29  Show Profile Send matte76 a Private Message
I mina ögon har han alltid varit häftig och en stor personlig favorit. Undrar hur många andra megastjärnor som hade bjudit på sig själv så här, och spelat på en allmän gata? Nog inte många...tack byakugan för länkarna!

Undrar när det är filmat förresten?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/02/01 11:38:23
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/02/01 :  11:40:24  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Joo, han har då vart häftig första gången jag hörde hans musik. men häftigare.. ujuj.

jag skulle gissa på mitten av 80talet, (knappt född då) han ser så ung ut, och kläderna ser lite missplacerade ut på publiken för att kunna vara senare än så... och frisyrerna.

Var så goda ni alla. (nu hoppas jag att det inte är fejk) ingen annan kan ha en sådan röst.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/02/01 :  11:46:06  Show Profile Send B-200 a Private Message
"vad coolt" är det enda som dyker upp i huvudet

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

qvisten
Member

123 Posts

Posted - 2007/02/01 :  13:25:05  Show Profile Send qvisten a Private Message
"Played on 13 Jun 1988 at the Piaza Di Spagna, Rome, Italy, when Bruce played with street musicians, on a borrowed guitar, in front of 15 people. He also played it on 23 Jul 1988 in Copenhagen, Denmark, with street musician John Magnusson on acoustic guitar. Part of the latter performance was shown on Danish TV."

danmark var visst inte första gången med gatumusikanter :D
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/02/03 :  21:24:33  Show Profile Send Stickan a Private Message
Jo då, det är sant.
Det var dagen innan konserten på Idraetsparken i Köpenhamn.
En konsert som jag för övrigt var på, stod på planen c:a 30 meter från scenen.
Fy f*n vad det var varmt den dagen, och att stå inklämd mellan en miljon danskar gjorde inte saken bättre!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2007/02/04 :  23:26:44  Show Profile Send Fisherking a Private Message
Han gör lite sådana grejor ibland. På Stade de france 2003 hann man inte riktigt bli klara med soundchecket innan publiken började släppas in så Bruce körde tre låtar akustiskt för dom som köat längst.

2005 lär han också ha spelat några låtar på flygterminalen i Reykavik under en mellanlandning.
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/02/05 :  09:46:53  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
quote:
Snacka om att älska sitt jobb.
sa min sambo när hon läste fisherkings inlägg. Jag kan nog hålla med henne om den saken. Det är så roligt med så öppna artister, tänk om fler kunde göra så.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/05 :  10:26:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bruce Springsteen är väldigt speciell. En av de absolut bästa liveartisterna, av de artister jag haft chansen att
se live har Bruce haft överlägset bäst publikkontakt. Att han spelar på gatan säger ju allt, han gillar folk!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2007/02/10 :  03:33:30  Show Profile Send new order a Private Message
Har inte Bossen blivit lite tråkig och trött?Jag är ett stort fan av hans tidigare alster.Från Greatings from Asbury Park till Born In The USA var en fantastisk period där inte en enda skiva var svag.Har också haft nöjet av att lyssna på honom live.På en av de legendariska spelningarna på Ullevi.Då var han verkligen på topp.Ett minne för livet.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/02/10 :  09:28:15  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Har inte Bossen blivit lite tråkig och trött?


Nej. Inte lika bra som på 70- och 80-talen men ändå bättre än det mesta annat. Senaste skivan "Seeger sessions" är faktiskt riktigt bra.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/02/10 :  13:55:19  Show Profile Send Stickan a Private Message
quote:
Har inte Bossen blivit lite tråkig och trött?

Jo det tycker jag, han blev rik, gifte sig och fick barn och blev en del av "etablissemanget" och helt plötsligt hade han inte så mycket att säga längre.
Såg också honom på Ullevi-85 och Köpenhamn-88, nästa gång var Stockholm-99 och det har blivit lite sämre för varje gång.
Jämför man med "Hammersmith Odeon" konserten som är inspelad 75
så känns han inte äkta längre.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/02/10 :  15:07:53  Show Profile Send matte76 a Private Message
"Känns inte äkta"? På vad sätt? Han är mer äkta än det mesta, skriver egna låtar, spelar själv instrument och ger fortfarande allt på scen. Mer äkta än så är det svårt att bli.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/02/10 :  15:52:39  Show Profile Send Stickan a Private Message
quote:
"Känns inte äkta"? På vad sätt? Han är mer äkta än det mesta, skriver egna låtar, spelar själv instrument och ger fortfarande allt på scen. Mer äkta än så är det svårt att bli.

Jag gillar fortfarande Bruce, mest för åren fram till "Born in the USA", men även därefter har ett och annat guldkorn vuxit fram.
Därefter har det sakta men säkert gått utför, framför allt musiken men också scenframträdandet där det mesta känns som repriser.
Den som sett Bruce live på 70 och 80-talet förstår vad jag pratar om.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/02/10 :  16:01:48  Show Profile Send matte76 a Private Message
Givetvis är inte Bruce lika hungrig osv idag som på 70-talet, men så är det för alla artister. Är Dylan lika vass idag som på 60- och 70-talen? Stones? Nope. Detta faktum är bara att acceptera. Även jag gillar 70- och 80-tals Bruce bättre än dagens, men tycker också om hans skivor "Seeger Sessions" och "Devils & Dust" som är hans två senaste. De är inte i närheten av tex Born to run eller Darkness on the edge of town, men lik förbaskat bättre än det mesta nytt som släpps. Och på scen tillsammans med E-street band rockar han fortfarande stenhårt. 2003 på Ullevi inför 55.000 är ett utmärkt exempel.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/02/10 16:02:47
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/02/10 :  16:16:16  Show Profile Send Stickan a Private Message
quote:
De är inte i närheten av tex Born to run eller Darkness on the edge of town, men lik förbaskat bättre än det mesta nytt som släpps. Och på scen tillsammans med E-street band rockar han fortfarande stenhårt. 2003 på Ullevi inför 55.000 är ett utmärkt exempel.

Han är fortfarande bättre än mycket annat det kan jag hålla med om, det trista är att det ju också säger mycket om musiken idag.

Han gick lite vilse i slutet på 80-talet då han bestämde sig för att bryta med E-Street Band, han sa i en intervju att han var trött på hysterin helt enkelt.
Jag tycker det har visat sig tydligt att han och E-Street Band hör ihop och skall lira ihop.
Synd att tio år gick upp i rök för jag tycker inte att han utvecklades musikaliskt under de åren utan E-Street Band.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2007/02/11 :  00:30:16  Show Profile Send new order a Private Message
Håller med Stickan.Bossen utan The E Street Band har inte haft samma glöd.Och dessutom så kan det kan vara svårt att vara samma rebell efter snart 4 årtionden som artist!
Men visst finns det en massa spännande ny musik!Hur mycket som hellst.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/11 :  00:53:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Säger vad flera andra säger. Bossen med E Street Band på Ullevi 1985 är utan minsta tvekan den bästa konsert jag varit på.

Och - jag gillar egentligen inte hans skivor något vidare. Kom över en biljett av en slump den gången, en kompis kunde inte gå så jag köpte hans biljett för skojs skull. Vilken sagolik tur jag hade!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2007/02/24 :  23:30:43  Show Profile Send Fisherking a Private Message
http://www.youtube.com/watch?v=1IM7obpdWj4

Här spelar han från en hotellbalkong i Italien
http://www.youtube.com/watch?v=1IM7obpdWj4

Jag brukar säga att de bästa Springsteenkonserterna är alltid dom man själv varit på, oavsett om det var 1985 eller 2005

Ullevi -03 http://www.youtube.com/watch?v=X0COU4AB2B4

Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/02/25 :  22:43:06  Show Profile Send Stickan a Private Message
Smaga denna!!!! Med Southside Jonny & The Asbury Jukes - "The Fever"

http://www.youtube.com/watch?v=yQ3amVBypEk&mode=related&search=

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/02/26 :  01:35:17  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Oj. Här har det visst gått vilt till, och fler konstiga videor har ni hittat

Och som sagt, även fast "The Boss" inte är lika bra som han var i början så förtjänar han stora ovationer som artist. Det är ju inte så lätt att vara en rebell när man blir äldre. Han har så mycket annat att tänka på än sådant. Vi kan nog i alla fall säga att han gör det som han tycker är kul, DVS: Familj och musik.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000