HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vilka musikgenres gillar ni?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/01/27 :  13:48:15  Show Profile Send matte76 a Private Message
Mina favoritgenres är rock, hårdrock och pop men lyssnar också på soul, r&b, blues, klassiskt, synth (Depeche tex) akustiskt och singer/songwriter. Väldigt lite hiphop typ NWA och Streets funkar det med. Mina topp 5 genres är dock:

1) Rock
2) Hårdrock
3) Pop
4) Singer/songwriter
5) Blues

Närmst utanför listan kommer akustiskt som inte räknas som singer/songwriter.

Vilka genres gillar ni andra på forumet?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/01/27 14:16:15

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/01/27 :  14:14:23  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
1) Metal
2) Rock
3) Synth

ok... såg lite konstigt ut när jag bara skrev genrerna. så jag editerar posten lite.

Metal eller hårdrock som det kan kallas är nog favooriten bland musikstilarna. Rock på andra plats, därefter i närheten kommer Synthmusiken som faktiskt slåss med rocken om andraplatsen. Om man nu kan se det så.
Radiojingel och pop gillar jag absolut inte.(punkt) sån är jag.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system

Edited by - byakugan on 2007/01/27 14:19:21
Go to Top of Page

qvisten
Member

123 Posts

Posted - 2007/01/27 :  17:11:00  Show Profile Send qvisten a Private Message
1)Hårdrock/Metal
2)Rock
3)Blues
4)Singer/songwriter
5)Jazz Fusion

Hårdrock och metal är favoriterna även om 60-70-tals rocken har tagit över en stor del av intresset nu för tiden villket har vållat till mycket vänskaplig mobbing från polarna (tänk er själv då man är 20 bast och då det är fest så vill man höra Black Widow, AC/DC, Bad co. mfl...då polarna hellre vill lyssna på bashunder och cascada ), bluesen är även den påväg att göra en stark inmarsch i skivsammlingen
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/01/27 :  17:40:58  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
1) Blues
2) jazz
3 Rock

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2007/01/27 :  18:53:46  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Avskyr egentligen att säga att musik från en viss genre är dålig och en annan bra. Man kan hitta favoriter i de mest avvikande, vad man tror, genres (utom dansband och hip-hop ). Man får väl ändå säga att jag hittar flest favoriter inom:
1. Progg, dvs den internationella betydelsen.
2. Jazz fusion.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/01/27 :  22:44:30  Show Profile Send ILLY a Private Message
Utan någon som helst rangordning (en sådan skulle nämligen kunna variera från dag till dag, beroende på humör), så återfinns och avnjuts följande musikstilar i min skivsamling:

allt ifrån soft gubbrock till death metal, mest mellanskiktet av ösig rock'n'roll
allt ifrån trallpunk till käng/hardcore
allt ifrån Glenn Miller till Esbjörn Svensson
(i första hand gammal) ska, dancehall och raggae
Pop (världens mest diffusa samlingsnamn för en genre?)

Krydda sedan med lite singer/songwriter, hiphop, triphop, synth, electronica, blues och klassiskt så börjar vi närma oss en skapligt spridd musiksmak.

Sen finns det ju så mycket som jag inte har en aning om hur det ska kategoriseras. Vad spelar exempelvis Tori Amos, Björk, El Musico, Cirkus Miramar och Nick Cave för sorters musik? Ingen aning, men mina öron uppskattar den iaf.

Rent generellt kan man nog säga att jag ofta favoriserar band som är egensinniga och svåra att sätta in i fack, de som inte bryr sig så mycket om genre utan mest bara spelar det dom känner för och utgår ifrån vad som passar varje låt bäst.

Militant cyklist.

Edited by - ILLY on 2007/01/27 22:46:42
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/01/28 :  08:24:02  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Det där blir ju en knepig diskussion, men låt gå.

Jag uppskattar och älskar all musik som är bra. Vilket den naturligvis kan vara på olika sätt. Musik skall få en att känna eller se. Sedan om det är det skickliga verket av en 1700-tals kompisitör eller en klurig jingle på reklamen. Musik som är lätt, men smart. Har ni tänkt på att mycket metal har klara referenser i både uppbyggnad och sätt som klassisk musik?

Hårdrock, metal och klassisk musik var det som väckte mitt musikintresse. MEN jag har märkt att ju bättre anläggningen blev - desto enklare och lättare var det att uppskatta annan musik oxå. Vilket har lett till en mycket brokig samling skivor. Från jazz och filmmusik till klassiskt och ganska otäck thrash-metal.

Den enda musik som jag av pricipsjäl vägrar både erkänna och lyssna på är uppenbart kommersiellt av skivbolagen skapad blajpop. (Inte för att jag inte kan erkänna dess låtsnickare som skickliga på vad de gör, utan för att det blir ett själlöst sätt att översätta musik till $$$.)

/M
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/01/28 :  08:32:38  Show Profile Send iroise a Private Message
Mycket svår fråga. Jag utesluter istället dansband. Annars gillar jag något från de flesta genrer. Jag skulle kunna säga att jag är allätare vad det gäller musik (gillar något ur de flesta stilar) men att jag anser att 80% inom de flesta genrer är skit!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2007/01/28 :  11:44:01  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har genom åren breddat min musiksmak men det har samtidigt gjort mig mer kräsen.
Så jag lyssnar på musik från metal till opera, men det mesta inom respektive genre gör mig likgiltig, jag silar ut guldkornen.
Begränsar man sig till en musikstil så blir medelkvaliten lägre, och livet är för kort för medelmåttig musik.

När folk undrar vad jag gillar för typ av musik så brukar jag svara:
Jag gillar bra musik, tycker sämre om dålig musik och hatar dansbandsmusik!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/01/28 :  12:04:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Lyssnar på allt i stort sett. Sista tiden har det blivit en del afrikansk musik.
Musikens konstnärliga kvalitet är förresten otroligt mycket viktigare för mig än inspelningskvalitet eller
genre. Jag lyssnar med förtjusning på en sunkigt inspelad bootleg med t.ex ZZ Top eller Johnny Winter
om jag hör en inspirerad artist och ett lyckat framförande. Älskar liveinspelningar av samma anledning.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2007/01/28 :  15:08:53  Show Profile Send Blue a Private Message
Det finns bra och dålig musik i alla genrer. Så min lista ser snarare ut så här:

1. Musik som svänger och som vill säga något.
2. Musik som svänger.
3. Musik som vill säga något.

(tomt, tomt, tomt...)

4. Musik som varken svänger eller vill säga något.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/01/28 :  15:35:05  Show Profile Send matte76 a Private Message
Bra musik finns inte i alla genrer, inte enligt min smak åtminstone. Dansbandsmusik, trance, techno och opera tex har jag svårt för.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/01/28 15:54:52
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2007/01/28 :  15:49:39  Show Profile Send Hornta a Private Message
Nästan allt utom HipHop, Trance och Rap...

Men Hårdrock och progressiv hårdrock/rock är överst på listan!

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/

Edited by - Hornta on 2007/01/28 15:50:31
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/01/28 :  15:54:52  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Mitt svar på dylika frågor brukar vara:

Allt utom techno, dansband, opera och modern improvisationsjazz.

Å andra sidan är mina två favoritskivor en opera och en improvisationsjazz...

Så jag har egentligen inget bra svar på frågan.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/01/28 :  17:13:27  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
1)Hårdrock/Metal (allt från Led Leppelin till Mastodon, via White Lion och Morbid Angel)
2)Reggae (70-tals Roots)
3)Rock/Pop (Springsteen, Beatles, Buddy Holly, Cranberries...)
4)Punk/Rock (Ebba Grön, Dia Psalma, Millencolin...)
5)Fokmusik (Svensk, Afrikansk...)
Sedan så lyssnar jag ju mycket på "progressiv" musik, men Yes, Flower Kings, Rush, Vanden Plas och Opeth får ingen egen genre - utan räknas in under rock eller metal.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/01/28 :  17:52:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Lyssnar gärna på Opera, men då krävs RUSKIGT kompetenta system. Jag vet inget som sållar agnarna från vetet mellan
olika anläggningar så som t.ex Richard Strauss´ Electra. Det kan få återgivningen i miljonsystem att falla platt.

Just Opera är nog den musik som är svårast att återge men när det stämmer - då...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/28 :  18:11:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag lyssnar på musik från de flesta genrer (förutom dansband, men det är väl å andra sidan inte musik ); däremot finns det i de flesta genrer sub-genrer som jag inte är så förtjust i.

I praktiken lyssnar jag väl numera mest på musik som drar åt singer/songwritter hållet men det slinnker med rätt mycket annat också.
I skivhögen på CD-spelaren just nu ligger Norah Jones, Rammstein, Gillian Welch, Massive Attack, Coldplay och Verdi.
Det täcker ju in en hel del.



Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2007/01/28 :  18:45:19  Show Profile Send Blue a Private Message
matte76: "Bra musik finns inte i alla genrer, inte enligt min smak åtminstone. Dansbandsmusik, trance, techno och opera tex har jag svårt för."

Jojo, så säger väl de flesta. Men bortsett från trance (eftersom jag inte riktigt vet vad man räknar till den genren) kan jag lätt hitta exempel på bra (enligt) mig undantag från din kategorisering:

Dansband: Black Jack, ni vet: "I natt, i att är det du är det jag och vi följer så lätt minsta motståndets lag"... Finns knappt något roligare att skaka loss till när man har fått i sig lite förfriskningar...

Techno: KLF tidigt 90-tal, mästerligt! Eller Technotronic... dåligt, fast ändå grymt bra, på något sätt !

Opera: Pavarotti på invigningen av OS i Turin, jag fick gåshud.

Mycket handlar om var, när och hur man lyssnar på musiken. För rätt situation tror jag att jag kan gräva fram något jag skulle gilla från nästan vilken genre som helst. Bortsett från nynazistisk musik och liknande förstås, som allt går fetbort pga av budskapet.



Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/02/17 :  16:13:35  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
På senare tid har jag blivit rejält insnöad på chill out/lounge.
Vilken musik det exakt är går nästan inte att svara kort. Det innehåller så många olika elementer.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2007/02/17 :  16:46:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Lyssnar gärna på Opera, men då krävs RUSKIGT kompetenta system. Jag vet inget som sållar agnarna från vetet mellan
olika anläggningar så som t.ex Richard Strauss´ Electra. Det kan få återgivningen i miljonsystem att falla platt.

Just Opera är nog den musik som är svårast att återge men när det stämmer - då...


Det har du rätt i. Jag brukar använda opera när jag testar system. Wagner mestadels.
Roligt är det att tvinga någon som demar en anläggning att spela min medhavda skiva. Sedan brukar jag iakta folk runtomkring och se på när de börjar skruva på sig och kallsvetten bryter fram.
Demaren börjar snart desperat titta på mig för att se om jag börjar tycka att det räcker.
Det gör jag inte.
Till slut stänger han av och då brukar man höra en samfälld suck av lättnad från de övriga i rummet.

Ja, jag är en elak djävel, men nu börjar folk känna igen mig och slå igen dörren framför näsan på mig på mässor.

Mitt problem hemma är att jag spelar både metal och opera och det är svårt att få en anläggning att låta bra i båda dessa musikstilar, mycket beroende på att metalskivor ofta har ett sönderkomprimerat, vasst,otäckt ljud.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2007/02/18 :  10:23:32  Show Profile Send bruce a Private Message
Everything that gets these hips a moving, these feet a tapping, the heart a aching, the soul a bleeding, the head a banging, the adrenaline a rushing, the wife a grooving and the chin a dropping !!!!!!!!!!!!!!
Go to Top of Page

Mathis
Starting Member

37 Posts

Posted - 2007/02/21 :  11:00:18  Show Profile  Visit Mathis's Homepage Send Mathis a Private Message
Metal: alt fra 70 talls zeppelin til death-metal som Nile
alternativ rock: Primus, Beck...
samisk musikk: Mari Boine, Wimme Saari....

If you didn´t like Primus before, you probably still wont...
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2007/02/21 :  11:16:48  Show Profile Send jerico a Private Message
Hmmmmmm svår fråga...

Nästan allt UTOM dansband och rapp/street...

Satt en stund nu innan jag skulle svara och kan inte komma på ett endaste sätt att "rang ordna" musiken jag lyssnar på. En sak jag är säker på är att jag gillar "stor" musik typ film musiken till siste mohicanen och liknande. Musik som tar en i nacken och svingar runt en innan man kastas i en välmående hög i lysnings stolen igen. (hoppas ni förstår vad jag menar)

Annars kommer Rammstein högt upp liksom metallica och Mike Oldfield så jag vet inte hur jag ska säga det här igentligen...

Virriga hälsningar iaf.
/J

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/02/21 :  15:21:50  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jag blir så glad av att läsa den här tråden igen!

Det är skönt att få bekräftat att det fortfarande finns gott om folk som delar min inställning till musik. Det är annars lätt att börja tvivla, när kollegerna matar en med reklamradio hela dagarna och säger "vad är det för skit du lyssnar på egentligen?", när man själv tagit med sig musik som förmedlar något mer än bara "jag tjänar asmycket pengar, har femton dyra bilar i garaget och en swimmingpool full av silikon, blekta tänder och bikinis".

Har även fått ta en del skit, för att jag hellre spelar musik jag kan stå för i en replokal utan publik, än sätter mig på någon sunkig pub och spelar söndertjatade covers för en publik som ändå inte är intresserad av musik. "Jamen, du får ju mer scen- och spelvana och tjänar pengar på det" brukar resonomanget lyda. Jag kan väl ge dom ett halvt rätt, för det dom säger är ju sant, men för min del handlar det om integritet. Varför skulle jag vilja spela i ett band som jag själv saknar intresse av att höra?

quote:
Den enda musik som jag av pricipsjäl vägrar både erkänna och lyssna på är uppenbart kommersiellt av skivbolagen skapad blajpop.

Kunde inte sagt det bättre själv! Jag räknar, som ni kanske förstod, även in coverband till den kategorin. Alltså, inte nybörjarband, som kör covers för att få in tekniken och lära sig spela. Det är klart att dom ska köra covers, alla måste ju börja någonstans. Jag pratar om band bestående av semiproffesionella musiker, band som helt uppenbart har skapats i ett enda syfte - tjäna pengar. Alla dessa band som bara kopierar, utan intresse av att skapa något eget eller förmedla någonting alls. Usch och fy. Tycker jag alltså, andra får tycka vad dom vill. Hoppas ingen tog illa upp av min lilla utläggning.

Edit: stvanign

Militant cyklist.

Edited by - ILLY on 2007/02/21 15:24:25
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8253 Posts

Posted - 2007/02/21 :  16:59:14  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Främst Hårdrock,Rock,med lyssnar på nästan allt utom dansband..Fick jag nog av när jag var sambo.
Edit:Ja,opera faller nog bort oxå,säger inte varför..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/02/21 17:38:30
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/02/21 :  17:02:25  Show Profile Send nin a Private Message
Jag väljer att göra tvärtom. Jag gör en lista på det jag INTE lyssnar på, mkt lättare eftersom jag lyssnar på stort sett allt.

1. Dansband. Tror inte jag gillar något alls. Om vi inte tar med Teddybears cover skivan som kom för något år sedan, den var det några få låtar som funka.
2. Klassisk musik. 99% är det bara trist enligt mig. Några fåtal väldigt mörka klassiker funkar dock, mest i film dock.
3. Opera. Har inte hört något som är bra än!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000