HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Metallica, jämförelse tråd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/02/20 :  02:39:04  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, jag har tre olika versioner av Metallicas debut skiva här. Så jag tänkte se vilken folk föredrar av dessa. Tog ca 1 min från Whiplash och koda om det till 320 kbps MP3or.
Så vilken föredrar du av dessa? Svara gärna i tråden vad du valde
Spela högt!

A http://www.badongo.com/file/2271759

B http://www.badongo.com/file/2271781

C http://www.badongo.com/file/2271798

Tog även låten Seek & Destroy:

A http://www.badongo.com/file/2272281

B http://www.badongo.com/file/2272288

C http://www.badongo.com/file/2272300


Så vad tycker ni?

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/20 :  11:36:02  Show Profile Send Lovan a Private Message
Lite snabbt skulle jag nog välja mellan A eller C. Svårt att säga vilken av dom som är trevligare.
B var ingen höjdare tycker jag, på tok för avrullat åt alla håll. Dålig vinyl?

Edit: Lyssnade bara på whiplash låten. Ska lyssna på Seek and Destroy nu.

Edited by - Lovan on 2007/02/20 11:36:42
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/02/20 :  20:58:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ska ta en lyssning på det,,, Men laptop ljudkort och typ IPod öronsnäckor

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/02/20 :  21:40:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag skulle säga att 2 av spåren har liknande nivå,, och ett har en lägre nivå,,

Dock känns det som att det inte finns speciellt mycket i de högre registerna... typ nada ovanför 6-7khz.
(Detta gäller Whiplash)

Föredra?
Svårt med en helt annat musikstil

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/02/21 :  01:30:27  Show Profile Send nin a Private Message
Alla spåren är normaliserade till maxnivå -3db


Lovan, Vad lyssnade du med? :)
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/21 :  21:40:05  Show Profile Send Lovan a Private Message
mina seashögtalare, technicsförstärkaren och X-fi ljudkort.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/02/21 :  22:50:08  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Spår B hade en lägre nivå är A och C,, men så mycket mer vågar jag mig inte på,, förutom att ALLT saknar topp...

Så hur var det med Whiplash nu nin ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/05/07 :  20:30:20  Show Profile Send Roq a Private Message
Vänta lite med att svara nin, jag vill lyssna
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2007/05/07 :  20:56:33  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Min halvvilda gissning är att:

A är remaster.

B är en sunkig vinyl inspelad på kassettband. Låter som om de står i badrummet och spelar medan man själv står utanför med en madrass inklämd i dörrhålet.

C är orginalutgåvan.

Vilken jag föredrar? Jag avstår gärna från samtliga då jag inte gillar Metallica särskilt.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/07 :  21:14:53  Show Profile Send nin a Private Message
hehe, kul inlägg
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/05/07 :  23:01:25  Show Profile Send Roq a Private Message
C är nog ändå favorit.
Bara efter att ha lyssnat på Whiplash: B och C låter som vinyl med knaster och allt (C med enstaka knaster).
Som sagt, kapade toppar på B men inte så lågt som 6-7 kHz - ligger betydligt högre.
Tycker mig höra lite mer dynamik och bättre stuns i trummorna på B och C på Seek and Destroy.

Ska bli kul att höra vad det är - alltid kul att gissa.
edit: orkade inte bränna ut och lyssna på anläggningen

Edited by - Roq on 2007/05/07 23:04:02
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2007/05/07 :  23:58:29  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Kollade på dem lite och det är ingen tvekan om att A är en digital direkkopia. De andra ser ut att vara inspelade från analog signal.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/08 :  00:10:00  Show Profile Send nin a Private Message
Min personliga åsikt är att B är klart bäst. Varför? Jo, för det är inte höjd med massa i diskanten och det låter mer "korrekt" (detta är deras första skivan, inspelad billigt så det kommer låta "rått"). Den känns mer dynamiskt med.

Så på min stereo så är det omöjligt att spela A (Elektra CDn) och C (Elektra vinylen återsläpp), utan det är bara B (Megaforce vinylen, original släppet) som gäller.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/08 :  00:12:38  Show Profile Send nin a Private Message
Dock gjorde jag ett fel, jag skulle ha normalisera till samma medelnivå, inte samma högsta nivå. Ska göra om testet sen när jag får en Megaforce vinyl som är i bättre skick.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/05/08 :  15:46:57  Show Profile Send matte76 a Private Message
Har jämfört de olika versionerna nu, brända på en cd-rw i hifi-anläggningen. Mitt resultat:

Seek & Destroy - A låter bäst, tydligast och bäst dynamik. B låter sämst, otydligt och odynamiskt. C låter också helt ok, nästan lika bra som A. A vinnare.

Whiplash - A bäst, bra dynamik och ganska tydligt ljud. B sämst, låter riktigt illa. Som en halvdålig Mp3. C låter också ok, nästan lika bra som A men förlorar med en hårsmån på något mindre tydligt ljud.


nin: Du har inte "Master of puppets"-skivan på både cd och vinyl? Hade varit kul att se en jämförelse i audacity och jämföra utdrag från låtar...jag har den på cd, spelar den just nu. Låter helt ok, inget audiofilt precis men klart lyssningsbart med bra tryck i instrumenten.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/05/08 15:50:24
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/08 :  15:56:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
Min personliga åsikt är att B är klart bäst. Varför? Jo, för det är inte höjd med massa i diskanten och det låter mer "korrekt" (detta är deras första skivan, inspelad billigt så det kommer låta "rått"). Den känns mer dynamiskt med.


Höjd diskant? Läste in alla 3 filerna och det fanns ju knappt nåt över 6kHz på nån av filerna.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/08 :  17:21:09  Show Profile Send nin a Private Message
Intressant att du tyckte B hade sämst dynamik när det i verkligheten är tvärtom, B har bäst dynamik.


Sen tycker jag A och framförallt C är bedrövligt höjda i diskanten, något som man verkligen märker när man spelar högt, det verkligen skär i örat. B låter mycket mer korrekt, det är ju trots allt en billig inspelning.
Dock skulle jag ha normaliserat till samma medelnivå istället för samma maxnivå, det är inte lika bra att jämföra.



Zalve, ja höjd i diskanten. Du hörde väl hur ljust ljudet var på A och framförallt C?

Ps. original CDn låter också som B
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/05/08 :  17:30:03  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Intressant att du tyckte B hade sämst dynamik när det i verkligheten är tvärtom, B har bäst dynamik


Det visar ju bara att mätresultat och upplevelse inte alltid är identiska. Jag tyckte när jag lyssnade, på hög volym, att B var odynamisk och tyckte heller inte att A och C hade höjd diskant. Åtminstone inte på ett obehagligt sätt och det skar inte i öronen det minsta. A och C lät klarare och tydligare än de luddiga B.

Finns Metallicas skivor remastrade? De jag har trodde jag var de enda utgåvorna på cd. De är inte remastrade.

nin: Du kan väl inte tycka att B-versionen av Whiplash låter bra? Den låter ju luddigt och otydligt jämfört med A (framförallt) och C...B-versionen av Seek and destroy låter bättre än B av Whiplash men inte lika bra som A+C.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/05/08 17:37:00
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/08 :  17:39:46  Show Profile Send nin a Private Message
Mätresultat är faktan, det bevisar snarare att man inte vet vad dynamik är lr så har man en anläggning där dynamik inte kan märkas.
Som sagt, A och C ÄR höjda i diskanten. Det du säger låter luddigt är så det låter på masterbandet. Tror du blivit van dagens diskanthöjda musik så därför du föredrar det, lite som när man föredrar ha diskanten på +10 på förstärkaren och när man kör direkt så tycker man det låter tunnt och luddigt.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/08 :  17:49:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag har bara lyssnat via laptopens inbyggda eller med små inEar saker, så jag ville inte uttala mig om vad som var vad...
MEN jag läste in dem och kollade filerna. Det fanns inget över 7kHz på nån av filerna..
Därav att jag tyckte att det där med höjd diskant var intressant.. Visst, diskantområdet börjar lägre men inte så fsligt mycke

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/08 :  17:57:04  Show Profile Send nin a Private Message
Kolla lite o cool edit och det verka vara mer. Men är på jobbet nu så kan inte kolla upp mer.
Ja, det jag försöker starta är kunskap och upplysning om att det "klara" ljudet som många kanske föredrar är inte närmare originalet, utan är en påverkan i masteringssteget. Som jag skrev nu i jämförelsetråden precis
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/05/08 :  19:04:29  Show Profile Send Lovan a Private Message
Matte76: Master of puppets och Ride the lightning finns på DCC. Låter bättre än originalen tycker jag.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/08 :  20:15:14  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, DCC CD version av Master of puppets är klart bättr än min 45 RPM vinyl av den på vinyl.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/08 :  21:29:28  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Du hade rätt nin. Måste ha blandat ihop det med nåt annat,,, Fanns nåvi upp till 16k

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/05/08 :  21:30:28  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Mätresultat är faktan, det bevisar snarare att man inte vet vad dynamik är lr så har man en anläggning där dynamik inte kan märkas.
Som sagt, A och C ÄR höjda i diskanten. Det du säger låter luddigt är så det låter på masterbandet. Tror du blivit van dagens diskanthöjda musik så därför du föredrar det, lite som när man föredrar ha diskanten på +10 på förstärkaren och när man kör direkt så tycker man det låter tunnt och luddigt.


Kanske det...jag bara skrev vad jag föredrog vid min jämförelse...tyckte ljudet var klarare och tydligare = mer njutbara enligt min smak på cd-versionerna. Kanske beror det på höjd diskant vad vet jag? Men för mig kvittar det, bara jag gillar ljudet. Och jag vet vad dynamik är och min anläggning saknar knappast dynamik. Men visst kanske jag upplever den höjda diskanten/ljudnivån som dynamik, vet inte riktigt. Men jag tyckte cd-versionerna har mer drag och tryck än vinylerna.


Lovan & nin: Var kan man köpa dessa DCC ni pratar om? Länk?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/05/08 21:34:55
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/08 :  22:12:07  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
2 bilder av A och B, av whiplash





"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000