HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Era erfarenheter av Posten?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/03/01 :  16:37:21  Show Profile Send matte76 a Private Message
Mina är inte speciellt goda, se: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42087&whichpage=29

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/03/01 :  16:53:37  Show Profile
Använder mig inte av posten annat än i nödfall. Som dom hanterar paket skulle jag ALDRIG våga skicka elektronik.

Kör bussgods istället, mycket bättre.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2007/03/01 :  17:06:45  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Den mänskliga faktorn,men lika irriterande varje gång..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/01 :  17:12:07  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag har skickat grejer med posten sedan 2002 och endast en cdspelare har fått sig en törn...det var till och med osäkert om det var posten eller om det var en "för gammal komponent".

Antingen har jag otrolig tur med Posten eller har dom oförtjänt dåligt rykte.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/03/01 :  17:23:37  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Är så jäkla sur på dem!
fick för några veckor sedan in 2st Höfner Violin basar till butiken.
När jag skulle packa upp den ena fick jag halsen i handen!!
Den andra var väldigt konstig i halsen,och det verkade som att paketet med de två basarna släppt rakt ner från en viss fallhöjd,paketet såg perfekt ut! Dessa skickades till postens besiktning för utvärdering.
Efter två veckor där kom de tillbaka i en stålbur,nu kommer det första!
Idioterna hade bara slängt delarna in i buren så att de såg helt söndriga ut!!! så bojkotta posten,de skiter i sina kunder.Samma sak gällde högtalare.Självklart att det inte syns på paketet när de släpper ner dem från kanske 2meters höjd,då var det en magnet som släppt på en rätt dyr studiohögtalare,posten vägrade även i detta fall ta på sig skulden!

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa

Edited by - Karnaa on 2007/03/01 17:24:14
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/03/01 :  17:25:50  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Använder mig inte av posten annat än i nödfall. Som dom hanterar paket skulle jag ALDRIG våga skicka elektronik.

Kör bussgods istället, mycket bättre.



Kan bara instämma!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/01 :  17:30:59  Show Profile Send Lovan a Private Message
Karnaa: Inte för att vara pessimistisk men det är inget som är enbart postens fel. Det hade handskats likadant på andra firmor. Om inte värre rentav. Ingen tar på sig skulden för att lasten inte tål vibrationer(läs tappning).
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/03/01 :  17:33:17  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Brukar aldrig ha problem med andra fraktfirmor faktiskt

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/03/01 :  17:33:55  Show Profile Send svejk a Private Message
Posten har kvaddat nyrenoverade monoblock för mig. Ingen ersättning det syntes inte på paket eller grejerna att det var skadat, att sladdar m.m invändigt satt löst var inte deras fel!

Kanske vågar jag skicka ett järnspett med Postverket


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/03/01 :  17:52:46  Show Profile
quote:
Karnaa: Inte för att vara pessimistisk men det är inget som är enbart postens fel. Det hade handskats likadant på andra firmor. Om inte värre rentav. Ingen tar på sig skulden för att lasten inte tål vibrationer(läs tappning).

På de bussgodsterminaler jag har sett så blir det max några decimeters fallhöjd när dom slänger runt paket, på posten kan det röra sig om meter ... dom är allt annat än försiktiga...

Har en kompis som jobbar på posten, han skulle aldrig våga skicka paket där med något ömtåligt i

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/03/01 :  18:04:59  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Har skickat samt fått massor med både posten och bussgods, allt har varit ok än så länge. Men som sagt man kanske har en himla tur...ta i trä..

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/01 :  18:09:16  Show Profile Send huzze a Private Message
Normalt sett så ska originalkartonger tåla en hel del. Det slängs och kastas med det mesta, i all hantering.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2007/03/01 :  18:27:58  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Det slängs och kastas med det mesta, i all hantering.

Är det vad man betalar för?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/01 :  18:41:37  Show Profile Send huzze a Private Message
Tyvärr så är det så.
Många företag lägger ner en hel del pengar på R&D på förpackningsmaterial och "provsläpper" färdigpackade prylar från olika höjder.

Klart att en pall DVD klarar sig hela vägen till butiken (om den inte tippar, har sett sånt), men en finare CD på 8 kg kan få stryk. En tung stärkare klarar sig bättre om inte Arnold jobbar på posten

EDIT: Sen är det ju så att vi själva lyfter och flyttar apparater som om det vore en bebis, men vi vill nog inte se hur de hanteras. Hur ställer du ner en kasse böcker? Eller 25 l blomjord? Visst det är inte samma sak men för de som travar så kvittar det...

Edited by - huzze on 2007/03/01 18:43:51
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/03/01 :  19:22:03  Show Profile Send f95toli a Private Message
För att knyta an till vad som sades ovan om hanteringen.
För några veckor sedan skickade jag på jobbet iväg en apparat som skulle repareras, paketet var ca 1x0.4x0.3 m stort .
Eftersom nyvärdet är ca 600 000 kr så ville vi gärna ha den transportförsäkrad samt veta att den skulle hanteras mycket varsamt.
Det visade sig vara möjligt men mycket dyrt om man använde TNT eller DHL.

Efter lite efterforskning så upptäckte vi att det faktiskt var lite biligare att hyra en budfirma som skickade en bil som körde paketet (och ENBART vårt paket) till destinationen 15-20 mil bort.
Eftersom det endast var vårt paket som skickades och det gick dörr till dörr så var hanteringen inget problem och transportförsäkring ingick.
Det hela slutade på £170 eller nåt i den stilen vilket ju var ett ok pris.

Jag har skickat likande paket i Sverige och då sköttes transporten på liknande sätt, dvs dörr till dörr med budfirma. Det verkar vara det enda sättet att garantera någotsånär varsam hantering.



Go to Top of Page

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2007/03/01 :  21:38:58  Show Profile Send G.M a Private Message
Bussgods slog sönder en subb för mig.:(

Har därimot aldrig haft något som helst strul med posten. :)
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2007/03/01 :  21:56:43  Show Profile Send rovis a Private Message
Enligt poststandard för "brev" (dvs, saker som går via brevnätet och väger upp till två kilo, till skillnad från "paket") så innebär "normal posthantering" upprepade fria fall på upp till en meter, samt att saker kan släppas fritt upp till en meter rakt ner ovanpå.

Jag jobbar själv på postterminal och är fascinerad av att så mycket kommer fram helt. Fattar inte hur nånting ömtåligare än papper överlever.
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2007/03/01 :  23:12:50  Show Profile Send MartinX a Private Message
Tyvärr har posten byggt in i sin hantering att paketen tippas ur en behållare ner i en annan eller till transportband o dylikt, tyvärr spelar det ingen roll om ditt paket i sig självt tål att tippas 2 meter för ditt paket kan ju hamna strax före paketet med ett smidesstäd.....

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2007/03/01 :  23:42:56  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Antingen har jag otrolig tur med Posten eller har dom oförtjänt dåligt rykte

Du har då haft en ENORM TUR. För ryktet stämmer, var så säker på det då dem är världs bäst på att ha sönder grejerEtt exempel. För många år sedan när en Hifi butik skulle skicka en subb till mig så frågade jag om de skickade den med posten, herregud utbrast killenVi har provat och det funkar inte att kunderan får trasig grejer titt som tätt med en massa strul som följd som det blir när man anlitar dem.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2007/03/01 :  23:56:22  Show Profile Send ztenlund a Private Message
I ärlighetens namn vet jag inte den fraktfirma som inte har varit föremål för dessa diskussioner både här och utomlands. Ibland så är det välförtjänt och ibland så är det den som skickar som inte kan packa.

Personligen har jag aldrig gjort en affär där någon ska skicka något större ömtåligt föremål med Posten eller någon annan. Kan jag inte åka och hämta prylarna själv så får det vara är min devis. Beställa prylar (ej hifi) över nätet händer det ju att jag gör men då är det inte mitt problem om Posten slår sönder grejorna på vägen, vilket förvisso aldrig har hänt ännu. Ta i trä...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/03/02 :  07:48:15  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Både köpt och sålt en hel del grejer. Smått som stort. Inte haft problem med posten. Såvida man räknar bort att det verkar 'felsorteras' lite titt och tätt och man får vänta nån dag extra för att paketet gått över Haparanda istället för Jönköping. Har även anlitat diverse andra budfiror/fraktbolag.

Har haft hyggliga erfarenheter med en mängd olika postverk världen över. Och det ENDA som sårat mina känslor har varit det Brittiska postverket, som lyckades få ett paket att försvinna(?!).

/M
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/03/02 :  12:01:01  Show Profile Send poppen a Private Message
Innan telefonen fans var det 4 utedelningar per dag I huvudstaden. Man kunde skriva ett brev till A på förmiddagen och få svar av A på eftermiddagen. Nu tar det 2 dagar med A-post i bland.

Utvecklingen leder inte alltid till det bättre.

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2007/03/02 :  12:05:11  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Ring, skicka ett e-mail, skicka papper med bud? Vad är det som är sämre?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2007/03/09 :  15:28:07  Show Profile Send Figge a Private Message
En posthistoria till i mängden:
Köpte en Cd här på Forumet av en kille i STO på Karlavägen som skulle skickas till förorten i samma stad, postades den 18/2 kom fram idag den 9/3.
De är inte någon riktig Post längre.


Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.


Edited by - Figge on 2007/03/09 17:05:13
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/03/09 :  15:39:50  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Min erfarenhet av Posten är att de varken är bättre eller sämre än andra transportörer.

Frekvensen skador på gods och förseningar har jag inte märkt vara kopplat till val av transportbolag. Jag har fått både överaskande god och dålig service av de flesta.

Undviker dock att skicka prylar som är både ömtåliga och dyra över huvudtaget, föredrar att stå för transporteriet själv i så fall.

mvh/ Jörgen G


Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2007/03/09 :  15:49:35  Show Profile Send Larsho a Private Message
Har aldrig haft problem med posten, däremot suger Bussgods, man får ta sig 5,5 mil enkel resa för att hämta/lämna skiten, inte mycket till service, men om man skickar med posten kan man göra det lokalt.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död

Edited by - Larsho on 2007/03/09 15:53:53
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000