HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Utgångskonding i dddac........?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/03/01 :  18:44:00  Show Profile Send Yunick a Private Message
Jag har precis byggt klart en dddac from www.dddac.de. Man fick med ett par elektolyter som bypassas med små plastfilmare på utgången. Det är e temporär lösning så man får välja egna kondingar efter vilka man föredrar.

Till den har jag kopplat min bride of zen som har 1µf på ingången..

Så det jag undrar är om jag kan plocka bort utgångskondingen på dddacen? å låta kondingen i BOZen ta hand om offseten från dddacen?

Bild på hur det kan se ut i en dddac
http://www.simonecapretti.eu/Audio/DDDAC1543MK2/Ali1Top.htm



Edit: la till en länk.

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...

Edited by - Yunick on 2007/03/01 18:55:42

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/01 :  19:33:31  Show Profile Send Lovan a Private Message
njae, du kan ju men tanken är ju att kondensatorn är en del av utgångsfiltret.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/03/01 :  20:24:39  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Jag tänkte svara "Ja".
Fast jag vet inte om det händer nåt dumt om man råkar kortsluta RCA-kontakternas + och - (jord) i såna fall...

Bäst å fråga Doede kanske?

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/01 :  22:52:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är ca 4 volt DC på dacutgången och kondingens uppgift är att spärra detta.
Jag har just byggt en liknande dac som provspelar här.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/03/01 :  23:09:21  Show Profile Send Yunick a Private Message
quote:
Det är ca 4 volt DC på dacutgången och kondingens uppgift är att spärra detta.


Jag har ca 3 volt på min,,, men jag tänkte att det blev kanske lite kaka på kaka med en konding på utgången och en på ingången.. Men jag är inte så hemma på det här med elektronik så jag tänkte kanske det gick att slopa en av dom.. Deode rekommenderar Mundorf silver/oil 0.47µf, men dom var ganska dyra tyvärr..

Bernt du får gärna rapportera vilken konding du tycker funkar bäst i ditt bygge.

Som jag förstått är det ganska viktigt för ljudet vilken sort och modell man väljer och att ingen konding är bäst?

Jag minns att jag läste på diyaudio om en som plockat bort kondingarna i sin dddac.. men jag minns inte vad han gjorde för att kunna plocka bort den.

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8263 Posts

Posted - 2007/03/01 :  23:14:25  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Om du tittar på Zen så har du +8v efter ingångkondingen tar du bort den får du 8v likspänning i kabeln mellan Dac och Zen,tyvärr nödvändigt ont med 2st då.Om du inte vill ha 8v i kabeln vill säga.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/03/01 :  23:17:54  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Jag får för mig att kondningarna på utgången inte sitter på kretskortet (åtminstone inte i min DDDAC), därför är det lätt att koppla in vilka kondningar som helst mellan kortet och utgångskontakterna.

Jag fick med en liten vippströmställare i mitt DDDAC-kit, som jag inte behövde, så jag kopplade in den på utgången istället, så jag kan växla in olika kondensatorer. Har inte hört nån större skillnad mellan de medföljande (100uF?) elektrolyterna och ett par 1uF MKP-kondningar.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/03/01 :  23:24:36  Show Profile Send Yunick a Private Message
Dom får helt enkelt sitta kvar tillsvidare.. Kan bli kul att prova lite olika sorter också :)

Jag tackar för er input på mina frågor :) .

Hur tycker du att dddacen låter Ronnie? Köpte du till USB-kortet eller SPDIF?

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/03/01 :  23:34:41  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Jag tycker den inte har låtit alls på sistone, sen jag råkade paja strömförsörjningskontakten.

Från början upplevde jag det som att datorns inbyggda ljudkort lät naturligare, men det la jag nog av med så småningom...
DDDACen har iaf verkat spela med djupare bas och detaljrikare.
Högtalarna har varit i ständig förändring, så det har inte blivit så mycket tillfällen för rättvisa jämförelser.

Alldeles nöjd och belåten är jag iallafall med min DDDAC.
Köpte med enbart USB-ingång och datorn är min enda digitala källa.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/03/01 :  23:52:36  Show Profile Send Yunick a Private Message
Ajdå.. hoppas det löser sig :)

Hur många chip/torn använder du?

Jag kör uteslutande med USB i min anläggning oxå.. Fick igång den igår så nu spelas det för fullt.. :D

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/03/02 :  00:02:14  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Tolv stycken. Du me'?

En enkel 12V...vad kallar man dem.. batterieliminator? väggbula? har agerat strömförsörjning. Hur gjorde du strömförsörjningen?

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/03/02 :  00:17:36  Show Profile Send Yunick a Private Message
Jo det blev 12 chip för mig oxå.. Jag fuskade och köpte ett reglerat nätagg från Svebry, fick bygga ihop det själv dock. Lämnar 2,5A så det borde räcka.. Det kostade lika mycket som att köpa lösa delar och bygga själv så jag tyckte det var enklast.

Den spelar nu tillsammans med BOZ och en lite hottad Aleph-mini. Högtalarna består av Vifa PL18 bas och Seas T25CF001. Allt blev klart ungefär samtidigt så det är svårt att säga vad som gjorde störst skillnad. Men bättre låter det iaf :) Tidigare hade jag ett Creative audigy 2 zs PCIMCA och en gainclone (chipamp.com)

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/03/02 :  01:39:20  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Aha. Ska nog skaffa mig en ny nätdel också, eftersom jag stal den här från DVD-spelaren. Har du något artikelnummer för aggregatet du köpte?

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/03/02 :  02:06:42  Show Profile Send Yunick a Private Message

Art.nr: 28-0430 kostade 256kr inkl trafon. Kylfläns till 2N3055 ingick inte dock. Över lag fungerar den mycket bra tycker jag.

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/02 :  07:50:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Bernt du får gärna rapportera vilken konding du tycker funkar bäst i ditt bygge.
Just nu har jag SCR från Elfa (prassliga i diskanten) men det lär bli ryska papper i olja. De brukar vara absolut bäst i mitt tycke, nyktert, lent och kristallklart helt utan prassel.

Mundorf Supreme har jag provat i olika sammanhang de är OK men ljudet kan lätt slå över åt det ljusa hållet. Silvervarianten har jag inte provat.

Det är rätt lätt att höra skillnader på kondingar tycker jag om anläggningen i övrigt klarar att återge det men vissa kondingar behöver spela ett bra tag innan ljudet stabiliserar sig. (Tänker på Mundorf) Så när du testar låt de nya spela ett dygn eller så innan du definitivt bestämmer om de är bra eller skit.

När det gäller elektrolytkondingar runt dacar och mottagarchip har jag helt snöat in på Sanyo Os-con, de funkar riktigt bra. (Man kan tänka sig Rubycon Black Gate där också kanske men det blir så förbaskat dyrt ju.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2007/03/03 :  19:08:37  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Vad kostar D/A-chippen? Är tolv st. bästa kompromissen ljud/kostnad? Finns något enkelt sätt att koppla direkt till datorn eller är det USB-adapter som gäller?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000