HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Judas Priest, remaster cd vs vinyl
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/14 :  03:52:09  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, inatt så har jag jämfört några låtar från Judas Priest skivan Screaming for Vengeance och låten Painkiller, från Painkiller. Dom "nya" remasterade skivorna mot äldre vinylutgåvor. Jag hade ju läst innan vad folk tyckte om dessa men inget kunde förbereda mig på den totala slakten som har hänt på nyutgåvorna

Till att börja med så på SFV så tyckte masteringskillen att lite analogt bandbrus är dumt, så släng på massa noisereduction, så det låter som en filt ligger över högtalaren. Sen fixar vi resten med ett enormt ljust och tunt ljud. Sen avslutar vi med lite dynamic compression, för dynamik är ju inte kul

Så här har vi resultatet




Här har vi 45 sekunder från båda remCD och vinylen.

R-CD
http://www.badongo.com/file/2458959

LPn
http://www.badongo.com/file/2458974

Enligt vad jag förstår så är inte min hollänska vinyl bästa släppets ens, utan det är Uk vinylen. Men denna verkar räcka och bli över ändå

Painkiller ska jag inte ens försöka förklara hur illa den låter. Vinylen är rätt så tunn och ljus men den är sju resor bättre än remaster CDn, som är så pressad att dynamiken är helt väck. Lägg till enorm lek med EQ:n, för en otroligt överdriven bas, gör denna skivan helt värdelös.

Så, håller er borta från Judas Priest remaster skivorna. Hellre original CD släppen lr ännu hellre, vinylerna.

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/03/14 :  08:07:03  Show Profile Send matte76 a Private Message
Nja vissa av Judas Priest remasters låter bra, tex Turbo, British Steel, Killing Machine och Defenders of the faith. Tycker också att Screaming for vengeance låter helt ok. Däremot håller jag med om att Painkiller är näst intill olyssningsbar...

Ska tillägga att jag aldrig hört vinylerna eftersom jag inte är så förtjust i vinyl som format, inte pga ljudet utan pga klumpigheten och användarovänligheten.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/03/14 :  08:59:47  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Om man tittar på inledningen av låten, hur ska man tolka kurvorna? Tolkar jag det fel som att inledningen av låten ser mer dynamisk ut på cd-utgåvan, dvs innan det börjar "klippa"?

mvh
Johan

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/14 :  12:58:28  Show Profile Send nin a Private Message
matte76, Jag har bara hört dessa två remaster skivor men enligt uppgift så är alla andra i samma "kvalite" som jag påpeka. Kommer nog jämföra sen också, men är rädd dom låter skit dom med.


guy gadbois, Nja, tvärtom. Dynamik är ju skillnaden mellan högsta och lägsta ljudet. Det som händer när man använder sig av dynamic compression är att man pressar upp dom tystare partierna så dom är närmare dom högsta. Och som på detta fallet så ser du att man har pressat toppen så transienterna "försvinner" ihop till en platt massa.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/03/14 :  13:13:48  Show Profile Send matte76 a Private Message
nin: Bortsett från Painkiller tycker jag att ljudet är godkänt på de andra remasters oavsett hur de mäter. Men ska lyssna på dem igen eftersom det var ett tag sedan nu. Och jämföra med vinylerna kan jag inte som sagt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/14 :  15:22:12  Show Profile Send nin a Private Message
Oavsett hur dom mäter? Visst, man kan inte se hur EQn används med dom mätningarna men man kan ju lätt se vilken som har den bättre dynamiken. Vi kanske ska lägga upp en bild från Painkiller rem:


Rätt lätt se att dynamiken är helt väck.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/03/14 :  16:54:22  Show Profile Send matte76 a Private Message
Men dynamik är ju inte allt, andra faktorer spelar in gällande vad som är "bra ljud". Men som sagt, jag håller med om att Painkiller har dåligt ljud på cd, mest för att det låter ljust och tunt. Återkommer när jag lyssnat på några av de andra.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/14 :  17:00:14  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, dynamik är inte allt, men det är ju knappast så att det är bättre med ingen dynamik över bra dynamik. Som sagt, jag har förklarat hur dom låter också när jag jämför. Ska jämföra British Steel and några till nu.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/03/15 :  18:18:38  Show Profile Send matte76 a Private Message
Har lyssnat på remastern "Screaming for vengeance" idag och så dåligt låter den inte. Visst, lite ljust och luddigt och kanske dålig dynamik men den går att lyssna på utan att det är plågsamt. Musiken är ju viktigast. Dock låter den säkert bättre på vinyl.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/15 :  20:46:56  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, jag har svårt att spela den högt, för ljus och tunn låter den då. Testade en äldre CD rip och den var MKT bättre. Testa även British Steel remaster CDn, den var också illa!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/03/15 :  20:57:55  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tyvärr finns de gamla cd-utgåvorna inte att köpa längre vad jag vet, utan bara remasters.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/03/16 :  10:28:01  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
guy gadbois, Nja, tvärtom. Dynamik är ju skillnaden mellan högsta och lägsta ljudet. Det som händer när man använder sig av dynamic compression är att man pressar upp dom tystare partierna så dom är närmare dom högsta. Och som på detta fallet så ser du att man har pressat toppen så transienterna "försvinner" ihop till en platt massa.


Jo, jag ser det som generellt i dina talande bilder. Det vara bara det att just introt på låten såg mer dynamiskt ut i mina ögon, men jag kanske läser kurvorna fel.

Jag kanske gjorde bort mig för något år sedan då jag sålde min gamla Iron Maiden "Piece of mind" och köpte en remastrad. Det var klarare och mer distinkt ljud på den. Den remastrade uppvisar dock klart mer botten och bas - något jag saknade på den ursprungliga. Har även kvar Piece of mind på vinyl, men saknar tyvärr riaa på stärkaren....

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/03/16 :  10:58:45  Show Profile Send matte76 a Private Message
De remastrade Iron Maiden-skivorna har bra ljud tycker jag.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/16 :  14:25:42  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Jo, jag ser det som generellt i dina talande bilder. Det vara bara det att just introt på låten såg mer dynamiskt ut i mina ögon, men jag kanske läser kurvorna fel.



Juppz, som jag sa, dynamik är skillnaden mellan lägsta och högsta ljudet. Och eftersom man har använt dynamic compression och höjt dom lägre ljuden så kommer introt låta högre på remaster skivan, och det är mindre dynamikskillnad mellan introt och själva låten
Det med Maiden vet jag inte, men har för mig dom också fått skäll för dålig mastering. Det med botten är intressant för många mastering skivor så har man EQ så basen ska låta högre. Dock så låter det ju konstigt mot resten av låten. Ska se, hade någon låt där man lätt kan höra detta, där dubbeltrampet blir som en enda massa på grund av det.
Men har inte kollat upp Maiden rem-CD själv, så jag kan inte vara säker på hur dom låter.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/03/16 :  14:33:45  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag ser nu vad du menar även i introt. Är lite trög ibland...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2007/03/16 :  22:28:42  Show Profile Send Smackman a Private Message
Jag har några judas cd som inte är remastrade och måste säga att judas är väl dom som har bättre ljud än vad jag ialf trodde...


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000