HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vinyler som är bättre än CDn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/14 :  17:08:03  Show Profile Send nin a Private Message
Jag tycker det behövs en tråd där man kan ge varandra tips om vinylskivor som låter bättre än CD versionen. Så folk kan använda detta när dom letar skivor. Nu är ju detta med ljud subjektivt, och speciellt när vi snackar om olika system och jämföra skivor utan ha en referens (masterbandet). Så vi får ju inse att allt som sägs är INTE någon fakta som måste stämma för alla, utan att det är mer av tips.

För det första, så vill jag gärna att man skriver vad för utgåva man har. Speciellt när det gäller äldre vinyler så kan samma skiva finnas på massa olika utgåvor som alla låter helt olika. Så en utgåva kan låta piss och en annan låta kanon. Så det är bra om man kan ge så mycket info man kan. Om man även kan förklara vad man tycker låter bättre är ju också en fördel. Olika grafer på låtar mm är också välkommet

Så mitt första förslag är

Blackfield - II. Denna briljanta skiva som kom förra året, där våran Steven Wilson (Porcupine Tree) är i storform, har släppts på vinyl i 1000 ex av Gates of Dawn i USA. Vinylen är graverad av Kevin Grey, en av dom bästa i branschen nu. Och det hörs. Skivan låter otroligt bra, men bra värme och bra dynamik. Allt känns rätt. Det hjälper också att själva vinylen är väldigt tyst också, troligen RTI pressad.
När jag jämför den mot en Flac av CDn jag har så hör man direkt hur mycket ljusare och platt CDn låter. Dynamiken är mer pressad också. Så detta var en klar vinst för LPn, som också har ett underbart utvik. Så jag rek verkligen detta släpp.

Några bilder från två låtar, efter normalisera maxvärdet till -3db:


CD

LP


CD

LP

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/14 :  17:09:20  Show Profile Send nin a Private Message
Bloc Party - A Weekend in the City. Senaste Bloc Party skivan är en mkt bra skiva och kanske inte lika lättillgänglig som Silent Alarm. En sak är iaf säker, man bör nog lyssna på vinylen om man vill lyssna på denna skivan. Det vill säga, om man inte föredrar ett ljust, tunt, dynamiskt fattigt, in-your-face ljud det vill säga. Då duger CDn bättre
Dock är ju inte vinylen någon audiofildröm, men man kan iaf lyssna på den utan huvudvärk.

Normaliserat till samma genomsnittliga nivå:






Det enda negativa jag kan säga om vinylen är att den är inte så tyst jag vill den ska vara. Dom skulle använt ett bättre ställe att pressa den. Men jag sväljer hellre det än ljudet på CDn.
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2007/03/14 :  17:26:08  Show Profile Send aplodon a Private Message
Det är ju inte bara mellan vinyl och cd denna skillnad finns utan även mellan olika versioner av cd-utgåvor. Har stött på flera remastringar där komprimering gör att de låter sämre än tidigare utgåvor. Verkar bara vara ett sätt att lura folk att köpa samma musik flera gånger.

Man undrar ju för vem de gör dessa komprimerade cd-skivor? Finns det verkligen någon som föredrar dem, eller är det bara vad bolagen tror?
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/14 :  18:05:40  Show Profile Send nin a Private Message
Såklart, det stämmer som du säger. Skulle gissa att 7-8 g¨nger av 10 så är den remasterade CDn sämre än den äldre CDn
Go to Top of Page

ellep666
Member

61 Posts

Posted - 2007/03/15 :  07:31:35  Show Profile  Visit ellep666's Homepage Send ellep666 a Private Message
nin!
Du gör ett hästjobb och en välgärning i vinylens namn. Det gillar jag.

Har du lyssnat något på de remastrade versionerna av Black Sabbaths åtta första skivor som finns i The Black Box släppt 2004? Dessa ska inte vara samma versioner som de av Castle remastrade skivorna på nittiotalet. Funderar på att köpa boxen, men det kanske är en bättre idé att leta upp originalvinylerna istället.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/15 :  13:56:30  Show Profile Send nin a Private Message
Inte lyssnat på dom men risken finns att original vinylerna låter bättre.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/03/15 :  18:11:06  Show Profile Send matte76 a Private Message
ellep666: De av Castle remastrade Sabbath-skivorna (1996) har bra ljud tycker jag. Vet inte om de från 2004 är bättre eller sämre.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/03/15 18:18:00
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/03/15 :  18:38:11  Show Profile Send Eref a Private Message
I min skivsamling finns ett par exempel där skillnaden är väldigt stor. The Bands vinyler från 70talet (speciellt "Cahoots") låter så mycket bättre än de CDutgivningar jag hört att de sistnämnda knappast går att lyssna på. Jackie Wilsons dunderklassiker "Higher And Higher" (bäst som 45varvare) är nästan olyssningsbar i CDversion.
Det finns en massa andra exempel. Men det är ingen regel. En del av B.B.Kings tidigare (usla) vinyler låter betydligt bättre i nya CDversioner.
Det kanske är så att CDmediet egentligen ger möjligheter för ett bättre ljud (CD som bäst låter ju bra)men som det nu är lyssnar jag oftast på vinyl. Bra ide att ge tips om skivor. Skall försöka komma på fler inom mitt musikområde.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/23 :  04:46:33  Show Profile Send nin a Private Message
Har jämfört en bunt Entombed vinyler mot CD version (FLAC och i två fall 320 kbps Lame kodad MP3). Detta är vad jag fick fram:

Entombed - Left Hand Path. Första skivan, som är ett mästerverk, låter helt okej på CD. Men om man jämför mot vinylen så är CDn lite plattar och ljusare. Dock är dom dynamiskt sett likvärdiga. Så vinnare är vinylen.

Entombed - Wolverine Blues. Tredje skivan och man börjar se loudness trenden komma, där CDn är klart mer pressad. Dock inte i klass med dagens totalt sönderpressade skivor. Vinylen låter bättre med bättre dynamik, lite mer djup och varmare ljud. Vinnare, vinylen.

Entombed - To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth. Nicke Anderssons sista platta med gruppen. En mycket bra svansång med fullt med bra låtar. Dock är ljudet på både CDn och vinylen rätt uselt. CDn är hårt dynamiskt pressad och är rätt ljus och platt. Vinylen har kanske lite bättre dynamik men är ännu plattare och lite ljusare med. Vinylen extralåtar och mkt snyggt utvik. Vinnare, CDn

Entombed - Uprising. En till skiva med rätt dåligt ljud. CDn har sämre dynamik. Vinylen är ljusare men inte så farligt och cdn är lite väl "muddy". Vinylen är lite vassare.

Entombed - Morning Star. Här är det lite större skillnad igen. Vinylen är klart mer varm och inte lika ljus som CDn. CDn är klart tunnare också. Vinylen klar vinnare.

Ska testa dom andra skivorna någon dag med. Har inte lyssnat på dom remasterade skivor som finns heller.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/03/23 :  09:17:31  Show Profile Send matte76 a Private Message
Detta http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=59539 kanske är en räddning för oss som gillar vinylljud men tycker att formatet är allt för klumpigt, osmidigt och skrymmande?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Karla
Member

138 Posts

Posted - 2007/03/23 :  09:24:48  Show Profile Send Karla a Private Message
Bra initiativ Nin!!

Av en händelse funderade jag över om det var värt att
köpa på sig Entombed på vinyl, istället för dom cd jag har.

Nu när jag jobbar på att bygga upp vinylsamligen igen efter
att ha krängt av den i slutet av 80-talet, så känner jag
mig fullt trygg med punk och new wave plattorna som inte
kostar så mkt i begagnatbackarna. Tex XTC "Black Sea" låter
helt fantastiskt. Men ju modernare skivorna är så känner
jag mig osäker.

Har du nån uppfattning om Smashing Pumpkins? Och då speciellt
en av mina favoriter alla kategorier: Siamese Dreams
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/23 :  13:31:51  Show Profile Send nin a Private Message
Karla, Ja, Left hand Path och Wolverine Blues tycker jag är lätt värda det. Dom andra är också kul med snygga utvika mm. Ska se vad vad dom andra Entombed låter.

Smashing Pumpkins har jag alla (tror jag) och dom är tyvärr rätt svåra att få tag på. Vad jag hört, inte testat själv, är att trippel-LPn (2 CD), den med Tonight på (kommer inte ihåg namnet nu) ska låta mkt bättre på vinyl. Kan kolla upp Siamese Dreams ikväll åt dig.
Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2007/03/24 :  20:56:10  Show Profile Send bruce a Private Message
quote:
formatet är allt för klumpigt, osmidigt och skrymmande?


Matte : Visst känns det så ibland, men att lyssna till vinyl är lite som en ritual. Man tar god tid på sig

Ärligt talat så fatta jag inte poängen att ripa till cdr "kind of defeats the point"


Jag försöka nu ersätta min cd samling med vinyl versionen.
Min största besvikelse är The Whos:s - Whos Next MCA Heavy vinyl då jag föredra cd versionen

Fleetwood Mac Rumours 1977 warner Bros USA press utgåva på vinyl är sååå mycket trevligare att lyssna till än cd versionen. Inspelningen är grym bägge två, men vinyl:n låter mycket mer levande och dynamisk.



Det här album ska alla som har den på cd försöka letar vinyl versionen

Violent Femmes - Hallowed Grounds - Warner Bros USA press Slash Records Records








Edited by - bruce on 2007/03/24 20:56:45
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/24 :  22:12:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vinylutgåvan av Kent - Du och jag döden. Vinylen är en helt annan mix som till skillnad från CDn går att lyssna på.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/25 :  13:05:06  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Ärligt talat så fatta jag inte poängen att ripa till cdr "kind of defeats the point"



Det är väl för man vill ha det bättre masterade ljudet.


quote:
Min största besvikelse är The Whos:s - Whos Next MCA Heavy vinyl då jag föredra cd versionen



Ja, du ska sikta in dig på Classics utgåva, eller en viss Decca utgåva. Dom som gäller på vinyl


Bernt, hört detta innan. Måste jämföra min vinyl mot CD versionen nu!
Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2007/03/25 :  16:36:35  Show Profile Send bruce a Private Message
quote:
Det är väl för man vill ha det bättre masterade ljudet


" you make a good point "
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/26 :  03:08:11  Show Profile Send nin a Private Message
Har jämfört två till Entombed skivor:

Clandestine. Vinylen är klart bättre än CDn IMO (Flac från cdn). Ljudet är varmare, mer fett och bättre djup än CDn. CDn är mycket ljusare och plattare IMO. Vinylen bäst


Inferno. Igen så tycker jag vinylen är vassare, Dock inte lika stor skillnad som Clandestine skivan dock. Cdn är ljusare och plattare. Vinylen bättre.


Sådär, nu var Entombed's discography klar och enligt mig så är Left Hand Path, Clandestine, Wolverine Blues, Morning Star, Inferno bättre på vinyl än dom CD versioner jag jämfört med. Uprising är det jämt skägg så säg oavgjort och To Ride, Shoot Straight and Speak the Truth är minst sämst på CD.

Edited by - nin on 2007/03/26 03:13:35
Go to Top of Page

Karla
Member

138 Posts

Posted - 2007/03/30 :  15:29:14  Show Profile Send Karla a Private Message
Audioslave: Revelations.

Jag har inga mätningar att bjuda på, men det är så uppenbart
att det känns onödigt.

Kör igenom ett gäng som dök upp på posten häromdagen. Bla
Massive Attack "Collected". Ska bli mkt intressant, då jag
i många år njutit av dom på cd.

Sen fick jag Kraftwerk "Tour the France" och Zero7 "When it falls"

Återkommer.....
Go to Top of Page

Karla
Member

138 Posts

Posted - 2007/04/05 :  13:28:02  Show Profile Send Karla a Private Message
Massive Attack: Collected.

Här smyger jag in en fråga till Er kunniga:

Nånstans har jag för mig att jag läst att cd har en begränsning
nedåt vid 20Hz. Gäller detta även för vinyl???

M Attack har jag lyssnat på i många år. Mina frontare hänger
mkt bra med ned till 20hz. Subban min ner till 12hz. Jag upplever
subjektivt basen som djupare i frekvensen på vinyl. Och MA har
basinformation djuuuuupt.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/04/05 :  17:52:31  Show Profile Send nin a Private Message
CD har ingen begränsning neråt, snarare så att vinylen har svårare neråt.

Har flera Massive attack på vinyl och alla låter bra
Go to Top of Page

Karla
Member

138 Posts

Posted - 2007/04/05 :  18:22:50  Show Profile Send Karla a Private Message
Ok, jag tror det är en spridd missuppfattning.
Nåväl, då kan jag utan tvekan konstatera att vinyl-
versionen klår cd´n

Måste erkännna att jag är rätt avundsjuk på dig Nin, som
har vinyler producerade från 1990 och framåt. Jag har inga
som helst svårigheter att hitta fram tills dess. Men tex
Soundgarden osv... Inte lätt, men man får ha tålamod.

Go to Top of Page

Karla
Member

138 Posts

Posted - 2007/04/05 :  19:09:29  Show Profile Send Karla a Private Message
Kört igenom Massive igen. Och jag måste säga
att det är det enskilt bästa skivköp jag gjort
i hela mitt liv. Perfekt utvalda låtar från deras
samlade verk. Fantastiskt ljud. Inget tjafs med
audiofilutgåva osv... (men det är troligen 180gr)

Jag har aldrig sett konerna jobba så hårt. Och det är
en j***la tur att högtalarna jag har (PMC) är byggda
för att tåla stryk.

Löp og kjöp, som mina polare i Norge säger. Finns på
Hotstuff.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/04/05 :  20:38:14  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, jag började seriöst köpa vinyl runt 1996 (köpte även tidigare men la mesta delen av mina pengar på filmer då), så man har ju en del godis i samlingen. Ska bli öl och vinyl ikväll, kanske skulle testa lite massive attack då
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/04/15 :  01:44:04  Show Profile Send nin a Private Message
Spoon - Kill the Moonlight (2002)

Spoon's fjärde skiva är en briljant rock men väldigt catchiga låtar som The Way We Get By och Something to Look Forward To. Det är lekfullt och det är otroligt snyggt gjort. Och ljudet är riktigt bra. Ja, på vinylen det vill säga. För ljudet på den CD jag hört (320 lame MP3a) är mycket sämre. Där vinylen är varm, med ett stort djup, bra bas och låter "organisk", så låter CDn platt, ljus och trist. Så den är verkligen värd att köpa på vinyl. John Golden har gjort en riktigt bra gravering. (Merge Records).
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/04/19 :  17:14:02  Show Profile Send nin a Private Message
Jag chansa på tv st bild-vinyler. Normalt sett så ogillar jag bildvinyl för dom har väldigt mycket mer brus än vanliga vinyler, men när skivorna bara finns på bild-vinyl och CD versionerna låter piss så chansa jag. Det var ett lyckat köp.

System of a Down - Hypnotize. En av 2005 bättre skivor som tyvärr låter inget vidare. CDn är ljud, platt, totalt sönderkrossad dynamik och bara jobbig. Så var bild-vinylen bättre? Ja, faktiskt. Varmare och mer naturligt ljud, klart mer bredd och djup. Dynamiken är ingen större skillnad men den är inte lika krossad som CDn. Så vinylen är klart bättre IMO.

CDn:


LPn:



The Killers - Sam's Town. The Killers efterföljare till den briljanta Hot Fuss är bra, men inte i samma klass enligt mig. Ljudet är inget vidare heller. Men vinylen gav en klar förbättring över UK CDn. Vinylen hade MKT bättre djup och bred i ljudet. Den var inte lika ljus som CDn (låter som hack i skivan men detta stämmer in på 90% av alla jämförelser). Det var mycket lättare att urskilja instrument på vinylen, där det var mer grötigt på CDn. Vinylen hade bättre dynamik och basen lät bättre också. Så vinylen var klar vinnare IMO.

CDn:



LPn:



*Testen är gjorda mot FLAC versioner av CD:na och bygger på min personliga smak*
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/04/19 :  23:51:43  Show Profile Send nin a Private Message
The Who - Endless Wire. Testa 3 låtar från vinylen mot CDn (Flac) och jag föredrog vinylen klart. Men något som var även kul var att man kunde se hur dynamic compression och maximizing inte bara påverkar låtar utan även strukturen och skillnaden mellan låtar.
Låt oss kolla på vinylen:

Första spåret


Bra och dynamiskt.

Andra spåret:


På andra spåret så ser vi att den är mycket tystare och längre än första.

CDn

Första spåret:


Vi ser att CDn är mycket "hetare" masterad och man ser att den lider av compression med krossade toppar.

Andra spåret:


Nu ser vi att den skillnaden som var mellan första och andra spåret på vinylen är stort sett borta. Den låter nästan exakt lika högt som första spåret och den dynamiska skillnad som fanns mellan spåren är borta.

Så pojkar och flickor, skaffa vinylen
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000