HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vinyler som är bättre än CDn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/04/20 :  07:56:16  Show Profile Send matte76 a Private Message
nin: Det verkar som om du föredrar vinyl i 100% av fallen jämfört med cd. Finns det inga cd-skivor du tycker låter bra? Inte nödvändigtvis bättre än vinylversionen, men bra enligt dina öron ändå? Jag tycker tex att Hypnotize låter bra för att vara en hårdrocksskiva och håller ej med dig helt i din beskrivning av dess cd-ljud. Skriv gärna exempel på cd-skivor du tycker låter bra i min tråd om detta, som finns under musikdelen.

PS: Synd att vinyl är ett så klumpigt och oanvändarvänligt format, ljudmässigt är det ofta bra (men inte alltid per automatik bättre än cd).

Edit: Här är tråden jag avser: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=59558

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2007/04/20 07:57:04
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/04/20 :  09:03:01  Show Profile Send nin a Private Message
matte76, Ja, jag föredrar vinylen i 100% av fallen i denna tråden för den handlar om vinyler som låter bättre än CDn. Så det vore väl konstigt om jag skrev om skivor jag inte föredrog på LP
SOAD skivan är totalt söndermasterad utan någon som helst dynamik, något man lätt kan se om man köra låtarna i audacity.

Sure, kan rek några CDs i din tråd med.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/04/20 :  09:21:16  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
matte76, Ja, jag föredrar vinylen i 100% av fallen i denna tråden för den handlar om vinyler som låter bättre än CDn. Så det vore väl konstigt om jag skrev om skivor jag inte föredrog på LP
SOAD skivan är totalt söndermasterad utan någon som helst dynamik, något man lätt kan se om man köra låtarna i audacity.

Japp, men eftersom du inte angett någon enda cd som låter bra enligt dig (inte i denna tråden alltså utan i "min"), så undrade jag. Jag saknar inte dynamik direkt när jag lyssnar på Hypnotize (eller Mezmerize) oavsett vad audacity säger. Även i övrigt är ljudet helt ok IMO.

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/04/20 :  09:39:35  Show Profile Send Ayn a Private Message
matte, det är bara att gratulera om du inte saknar dynamiken på Hypnotize. Skulle vara glad om jag kunde känna likadant...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/04/20 :  10:41:04  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
matte, det är bara att gratulera om du inte saknar dynamiken på Hypnotize. Skulle vara glad om jag kunde känna likadant...

Kanske för att min anläggning är så otroligt dynamisk Skämt åsido, dynamik är ju en smaksak och definitionsfråga som allt annat. Jag sitter åtminstone inte och retar mig på avsaknad av dynamik på skivan, och det räcker för min del även om den nu saknar dynamik enligt mätningar etc.

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/04/20 :  12:16:56  Show Profile Send nin a Private Message
Dynamik är knappast någon smaksak utan är per definition, "skillnaden mellan högsta och lägsta ljudet". På dessa SOAD skivor finns det knappt någon skillnad alls, det vill säga, dom har knappast någon dynamik alls. Detta kan man lätt se i Audacity och även höra.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2007/04/20 :  12:20:35  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Du kan ju komma hit och jämföra din SOAD med den Linda Ronstadt LP från -78 jag spelar just nu så får vi se vad du tycker sedan... Man får ju nästan skallen avblåst av en vanlig "popinspelning". Ingen Amarok direkt men ett jäkla drag helt enkelt (för musiktypen alltså)! För övrigt har innerfickan en grymt ball bild på Linda i vit rullskridskor med rosa hjul, höga vita strumpor med svarta ränder och tokkorta shorts och en blå bullig jacka.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/04/20 :  12:35:17  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
en grymt ball bild på Linda i vit rullskridskor med rosa hjul, höga vita strumpor med svarta ränder och tokkorta shorts och en blå bullig jacka.

... vilket tveklöst adderar till extra dynamik!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/04/21 :  00:45:43  Show Profile Send nin a Private Message
CSS - Cansei de Ser Sexy

En av förra årets bästa skivor är denna sköna synth-dance-pop-rock från Brasilien. Sköna grooves, coola texter, svängig musik. Dock brukar sällan sådan musik ha några större ljudliga kvaliter på skiva och jag räknade inte mycket på den billiga (72 kr) Sub Pop vinylen. Idag när en hel del vinyler är graverade från CDR (sån tur är inte så ofta från den söndermasterade CDn) så trodde jag att Sub pop vinylen skulle låta som CDn, som jag har på Flac. Så fel jag hade.
Det är ENORM skillnad mellan vinylen och CDn. På CDn så har vi kanske en av dom värsta hängmattorna i mannaminne. Framför så är diskanten enormt jobbig och allt där uppe står verkligen ut och skriker till en. Mellanregistret är stort sett helt väck och vi har den numera klassiska "in-your-face" ljudbilden, som är tunn och som blir rörig när det blir mer drag i musiken.

Vinylen låter som en helt annan skiva! Inga register som sticker ut, utan vi har en neutral återgivning men bra värme, fin bas och framförallt, en normal diskant. Nu kan man även höra saker i mellanregistret. Ljudbilden har mer djup och den låter klart bättre när det blir mer drag i låtarna utan röra till allt. Vinylen har klart mycket bättre dynamik än CDn.
När jag kollar dead waxet så ser jag att Kevin Grey har masterat och graverat skivan. Än en gång gör han det kanon.

Nej, detta var inte ens en match, CDn åkte på matchstraff efter 20 sekunder.

Bild från samma låt, båda normaliserade till samma genomsnittliga nivå:

CDn

LPn

Kolla i början av låten, på CDn är det inte speciellt stor skillnad mellan max dynamiken och det lugnare partierna, medans på vinylen är det stor skillnad.

Get the vinyl

Edited by - nin on 2007/04/21 00:46:57
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/04 :  07:20:03  Show Profile Send nin a Private Message
Tom Petty - Highway Companion
En av förra årets "sleeper" skivor. Det är först nu som jag inser att den är verkligen en superbra skiva. Med låtar som Saving Grace, Flirting With Time och Jack så har vi en knippe riktigt vassa låtar. En anledning varför det kanske tog sådan tid att inse kvaliten på denna skivan är ljudet på CDn. Den är verkligen inget vidare alls. Den låter som mycket populärmusik gör idag, tunnt, ljust, ingen dynamik. Så att kunna höra skivan via helt analog LP blir som en uppenbarelse. Helt plöstligt så låter det som människor av kött och blod. Basen låter som en bas, Toms sång blir mänsklig från varit robotaktig. Ja, alla dom felen som var på CDn är bortblåsa. Vi har ett varmt och tonalt bra ljud som har djup och bredd. Dynamiken är tillbaka och det är helt plöstligt skillnad i ljudnivå mellan låt ett och den lugnare låt två, där CDn var jämnhög hela tiden (på grund av compression).

Skulle vilja påstå att vinylen kör åttor runt CDn, den är inte med på samma planhalva. Och man ser verkligen hur viktigt det är att skivan är rätt masterad för att få optimal upplevelse.

Här har vi två bilder från låt tre, där jag normalisera dom till samma generella ljudnivå.

Så har ni CDn, sälj den lr bränn upp den och köp vinylen. Har ni inte skivan, köp vinylen. Har ni ingen skivspelare, köp en skivspelare
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/05/04 :  07:43:59  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hmm, jag tycker att det är bra ljud på cd-versionen av Highway Companion...fullt godkänt enligt min smak åtminstone. Har iofs inte lyssnat på vinylen, men ljudet på cd:n är klart och tydligt och Pettys röst och instrument kommer fram bra. IMO. Hur dynamiken är har jag inte tänkt på, får lyssna på den när jag kommer hem tror jag

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/04 :  12:47:02  Show Profile Send nin a Private Message
Mycket möjligt att du föredrar väldigt ljust ljud där man fått "klarare" ljud genom höjt diskanten rejält. Eller så är din stereo sån att den är väldigt mörk så den föredrar ljust ljud. Den sista möjligheten, som jag tror är den mest troliga, är att du har blivit van sådant ljud över åratals av skivor som låter så, att du föredrar det. Lite som man i början föredrog att ha diskanten och basen på 10+ och man tyckte det lät trist om man körde source direct.

Om det inte är emot forumsreglerna så kan jag posta två korta samples från en låt (ca 30 sekunder) så man kan själv höra skillnaderna.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/05/04 :  17:16:30  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag lyssnar på skivan just nu, och vidhåller att ljudet är bra, åtminstone i min anläggning. Klart, tydligt och inte obehagligt. Dynamiken känns också helt ok.

nin, du kanske har en väldigt analyserande/ljus anläggning? Har för mig att du kör med rörförstärkare dock...är rummet ok? Kablar är EKK väl? Min anläggning tycker jag är ganska neutral, kanske lite åt det varma/mörka hållet. Inte överdrivet mycket dock.

Märkligt att man kan tycka så olika om en skivas ljudkvalitet, men det har vi ju gjort tidigare. Tex gällande System of a downs "Mezmerize".

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/05 :  13:29:19  Show Profile Send nin a Private Message
MIn anläggning är neutral förutom lilla värmen rören ger. Tror du blivit van dagens ljusa och dynamikfattiga ljud. Vinylen krossar verkligen CDn i detta fallet.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/05/05 :  13:42:48  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Även om jag har talat svalt om Tom på Faktiskt idag skulle jag gärna höra ett par såna samples.
Det är roligt att jämföra och diskutera inspelningskvalitet tycker jag, samtidigt som jag gärna byter ut minnet av "learning to fly" som snurrar på repeat i mitt sinne, mot någon nyare Petty-låt.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/05 :  14:38:46  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, jag har funderat på göra en röstningstråd i hifi delen för se vad för sorts ljud folk föredrar. Ska se om jag kan fixa det imorgon.
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/05/05 :  15:14:22  Show Profile Send boombox a Private Message
Nin (eller någon annan): Intuitivt fattar man ju hur kompressionen av ljudet visas i graferna. En grej (av många) jag inte fattar är varför cdn bara "går till" 10000 medans LPn till nästan 20000. Någon som kan/vill förklara? Vad är det för enhet på skalan?

PS. Skulle rösta på mycket dynamik med lite lagom komprimering
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/05 :  16:38:27  Show Profile Send nin a Private Message
Går till 10000 medans LPn 20000? Vad?
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/05/05 :  17:38:18  Show Profile Send boombox a Private Message
Skalan på högersidan.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/05 :  18:02:01  Show Profile Send nin a Private Message
Ahhh, då är jag med. Både vinylen och CD är normaliserad till samma genomsnittliga nivå. Just därför blir inte CD versionen lika "stor" eftersom det inte finns någon dynamik kvar. Det för visa att om man spelar dom på samma genomsnittliga nivå så händer det nästan inget alls med dynamiken på CDn medans på vinylen så ändrar det sig ganska mycket.
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/05/05 :  18:14:43  Show Profile Send boombox a Private Message
Tack, nu fattar jag bättre. Medelvärdet på ljudnivån är den samma.
Det hade du också skrivit. Jag behövde bara tänka till lite
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/05/06 :  11:32:51  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
MIn anläggning är neutral förutom lilla värmen rören ger. Tror du blivit van dagens ljusa och dynamikfattiga ljud.

Nej knappast. Jag gillar inte ljust och dynamikfattigt ljud, vilket jag inte tycker cd-versionen av Highway companion har heller.

quote:
Vinylen krossar verkligen CDn i detta fallet.

Möjligt, har inte hört vinylen. Men cd-versionen låter bra i mina öron.

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/06 :  12:12:16  Show Profile Send nin a Private Message
Matte, du kan ladda hem audacity själv så får du se. Ska se om jag får klartecken från moderators att lägga upp samples så man kan själv jämföra.
Hade två polare förbi igår och jag spelade bl a Saving Grace för dom, CDn och vinylen. Dom höll med mig helt, sa dom fick ont i huvudet av CDn.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/05/06 :  13:19:38  Show Profile Send matte76 a Private Message
Visst kan jag testa med Audacity, men jag föredrar mina öron gällande vad som ska avgöra min åsikt beträffande skivans ljudkvalitet. Jag spelade hela skivan på hög volym igår, med bibehållen njutning och utan huvudvärk...men jag kanske är extremt tålig? kanske tycker man att ljudet på skivan är bra om man som jag inte jämfört med vinylen? Och när man väl gjort det tycker man inte om cd-ljudet längre? Vad vet jag. Men jag kan ändå inte jämföra de bägge, saknar både vinylspelare och Highway Companion på vinyl...jag gillar inte vinylen som format p.g.a dess klumpighet, osmidighet och skrymmande etc.

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/06 :  13:30:24  Show Profile Send nin a Private Message
Sorry, då har du inte förstått dynamik om du inte hör att denna och t ex System of a down har massa dynamik. Audacity är perfekt eftersom det helt objektivt visar hur det ligger till (och är gratis).
Jag hörde först en 320 kbps MP3 på skivan och jag hade svårt att lyssna på hela. Det gick rätt bra om man spela väldigt lågt men högt så var det bedrövligt. När jag fick reda på om vinylen och att den graverades rätt så köpte jag den. Det var som natt och dag!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000