Dead Again finns att köpa nu, första intrycket är inte en 10, men "man vänjer sig nog"... haha. Jag är väldigt svag för bandet i sig. Pete Steele... whoa!
Spelat den nästan oavbrutet sedan i Fredags då den släpptes i Sverige. Tycker den förenar det bästa från de 3 senaste fullängdarna. Klart bättre än den förra musikaliskt och betydligt intressantare. Inte lika mörk och tung som World coming down och något tuffare än October rust. Kan det bli bättre? Den växer snabbt även om jag kände en lättnandes suck redan efter första spelningen. De fortsätter att anstränga sig musikaliskt och produktionen är bra som vanligt både vad gäller arrangemang och mixning/mastring. Peter Steele som är över 40 år gammal har jag för mig verkade lite pliktskyldigt blasse på förra skivan, men nu finns inga spår av det. Kenny hickey sjunger mer än vanligt och det blir en intressant blandning sångmässigt då Peter och Kenny är vokala motpoler.
Den växer snabbt helt klart... Tycker dock till och från att den känns lite utslätad, men jag tror att det tar ett tag innan man hänger med i melodier och får en uppfattning om helheten i låtarna.
För min del måste jag säga att jag blivit besviken på de senare alstren, jag älska gothmetal med tycker Type O får till det endast när de kör sitt långsamma och ödesmättade stuk. Deras snabbare låtar känns lite krystade ibland. Jag håller ner mina förväntningar på den nya en aning och sätter mig med "Bloody kisses" tills någon jag känner köper den nya så jag får låna...
Ovanligt mycket Sabbat passager på denna skivan. Både den typen av ödesmättade låtar som efterfrågas, men även tunga långsamma stick inlagda i snabbare låtar som ger en skön landning/blandning. Mer temposkift i musiken!!