HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Återbesök av Rush
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2007/03/28 :  18:25:43  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Efter 3 år är det dags igen.
27/10 i Globen kommer kanadensarna. Konserten i Globen -04 är helt klart värd att återupplevas. Det var en 3 timmar lång kavalkad av 3 virtuoser.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/03/28 :  23:42:06  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag var där och har inte sett maken till gubbar som orkar hålla igång och ge allt under tre timmars tid... Det var en riktig höjdarupplevelse... Finns tvättmaskinerna kvar på scen?

Är det ny skiva på G också?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/28 :  23:55:54  Show Profile Send Stickan a Private Message
Ni goa gubbar som känner till Rush kanske känner till deras lite nyare skivor.
Finns det några som är köpvärda

Jag har "Grace under pressure", "Hold your fire" och "Power windows".

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/29 :  00:00:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Allt före dom skivorna är bara


Efter "Exit stage left" så tröttnade jag på dom o har aldrig lyckats ta mig till dom igen. Fast senaste plattan var inte lika tråkig som vissa andra.

Vill ni lyssna på nått väldigt udda lyssna på Lifesons solo "Victor"

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/29 :  00:08:02  Show Profile Send Stickan a Private Message
johan.björklund: Är allt före de tre jag har bra, och de som kommer efter mindre bra
Det som jag hört av deras tidiga album låter mest som nån slags "klyddsymfonisk" hårdrock i mina öron.
D.v.s jag är inte speciellt förtjust i det.

De tre plattorna jag har gillar jag däremot skarpt

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/29 :  00:26:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Är allt före de tre jag har bra, och de som kommer efter mindre bra


I mina öron sett, ja. Dom 3 du har tillhör samma era som startade med "Signals". Efter Hold you fire kom det en live till o efter det så tuffade dom till sig igen. Men jag gillar det ändå inte. dom tidigare skivorna är mer melodiösa helt enkelt.

Dom har ju bytat stil efter varje live så 2 byten klarade jag av
Dom första 4 skivorna är mer rockiga än det som kom efter med undantag för vissa enskilda låtar samma med deras progresiva ådra som kommer o går. Vill du botanisera i det bästa dom har gjort enligt mig så kolla på "Moving Pictures" - "Hemispheres" - "2112" - "Farewell to kings"

Dessa skivor bjuder på det mesta rent stilmässigt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/03/29 00:27:28
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8252 Posts

Posted - 2007/03/29 :  00:29:04  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
deras tidiga album låter mest som nån slags "klyddsymfonisk" hårdrock i mina öron.


Det efter låter mest sterilt.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/29 :  00:37:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Just "klyddsymfonisk" har jag aldrig upplevt Rush som. Lite pretto kanske med väldigt speciella texter o längre låtar men samtidigt oehört tajt o med en lekfullhet. Lyssna bara på La Villa Strangiato från Hemsipheres

Det finns en tribut till Rush som heter Working Man där bla Dream Theater är med på. Steve Morse lirar på ett gäng låtar med.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/29 :  00:38:44  Show Profile Send Stickan a Private Message
Skall ta en titt till på deras tidiga skivor.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/03/29 :  11:28:13  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Min första Rushskiva var "counterparts" och det är fortfarande min favoritskiva, sedan kommer "moving pictures".

Jag tycker nog ändå att "testing for echo" -96 och "vapor trails" -02 är klart lyssningsbara. Vad gäller vapor trails så tycker jag att det är synd att de skitat ner ljudet alltför mycket och det framstår lite "grötkompaktigt"

Jag har lite svårt för deras riktigt tidiga alster. Fom 2112 börjar det likna nåt...

Glöm inte att de släppt en del bra liveplattor med versioner som är bättre än studiodito..

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2007/03/29 :  12:44:13  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Har alla....

Såg dom också på Globen och tyckte att musiken var buskul men de kunde väl kostat på sig att säga mer än 10 ord till publiken. Någon större publikkontakt var det aldrig tal om.

Moving Pictures är min favorit.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/03/29 :  12:48:24  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Neil Peart har ett trumset som är 360 grader runt honom och som roterar under det traditionella "baterista" 15-minuters trumsolot...., bara en sån grej kompenserar för att de inte pratade så mkt till publiken...

Jag ser nu att Rush faktiskt har en ny skiva på G, ska komma ut första maj... smakprov finns på nya singeln http://rush.com/

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2007/03/29 12:55:02
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2007/03/29 :  17:10:22  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Lyssna på "feedback" från -04 året. Kanonkul covers. Bästa versionerna som gjorts!? (Kanske inte representativt dock.)

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

Edited by - miaber on 2007/03/29 19:28:38
Go to Top of Page

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2007/03/30 :  15:27:53  Show Profile Send benekm a Private Message
Moving pictures har gjort mig lycklig många gånger.
I min ungdom brukade jag spela "The Camera Eye" högt för att ladda upp inför idrott eller när man skulle ragga brudar på helgerna.

Tycker att den skivan håller ännu!


//Benke

-En gång är en gång, två gånger är en gonggong
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8252 Posts

Posted - 2007/03/31 :  00:26:05  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Tycker att den skivan håller ännu!


En utav min favoriter oxå!Håller den ännu,på brudarna?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/01 :  18:34:59  Show Profile Send huzze a Private Message
Biljetterna släpps 16/4
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/04/01 :  22:16:18  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Hoppas att jag kan gå denna gång, de kommer ju inte hit ofta direkt.

Favoritplattorna är:
Permanent Waves
Moving Pictures
&
Hemispheres

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2007/04/02 :  04:21:00  Show Profile Send benekm a Private Message
quote:
--------------------------------------------------------------------------------

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Tycker att den skivan håller ännu!

--------------------------------------------------------------------------------


En utav min favoriter oxå!Håller den ännu,på brudarna?

Är gift sedan länge och behöver inte längre ladda upp för att träffa brudar.
Men skulle man bli unkis! Kommer väl den gamla plattan fram igen...

-En gång är en gång, två gånger är en gonggong
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/04/02 :  12:52:18  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Hmmm... jag tror inte jag såg några tjejer/kvinnor alls på Rush-konserten senast de var i Sverige... Var det någon där överhuvudtaget. Senast jag såg så få kvinnor var nog i globen på "Monster Jam med di dära monstertruckarna som vrålade omkring. Där fanns endast pappor med sina söner... hmmm.. jo jag var också där med min pappa

De gånger jag och mina kompisar introcucerat nåt favoritspår av Rush för våra flickvänner så brukar det resultera att man blir idiotförklarad... Ofta kan det dock funka om man kör "animate me" från counterparts...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2007/04/02 :  13:02:46  Show Profile Send benekm a Private Message
Det handlar inte om att brudarna skall gilla Rush.
Det handlar mer om att med hjälp av vissa låtar tagga sig själv...
En dos alkohol och en dos "The Camera eye" gav i alla fall mig mod, på den tid det begav sig.

-En gång är en gång, två gånger är en gonggong
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2007/04/03 :  13:43:21  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Hoppas ljudteknikern är vaken också under första halvtimmen av konserten den här gången...

2112 och Hemsipheres hör väl till höjdarna för min del, men det varierar.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000