HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Tom Waits, dags nu ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/03/30 :  23:37:22  Show Profile Send hal a Private Message
Är som katten runt het gröt. Har länge varit nära att köpa en skiva av den otroligt hyllade Tom Waits. Men vilken skall man börja med ?
Han har ju producerat en hel del plattor.
Så vad jag söker är nog en inkörsport för vidare botanisering bland hans alster.

Så Ni som hyllar Tom Waits ge mig ett tips på en skiva som inte är allt för udda.

Veckans skiva, här !

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2007/03/31 :  08:10:51  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Jag var i samma läge som dig för några månader sedan....Jag började med "Closing Time" tror för övrigt att det är hans första platta.

Inga konstigheter utan en handfull fina låtar....ja jag tycker den är riktigt bra

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/03/31 :  08:50:50  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Beror verkligen på vilken typ av hans musik du är intresserad av.
Ju tidigare de är desto jazzigare är de (men intet sagt bättre (alla är bra ;)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Char-Lee
Starting Member

37 Posts

Posted - 2007/03/31 :  08:54:04  Show Profile Send Char-Lee a Private Message
Jag har precis också upptäckt Tom Waits.. Och jag håller med.. closing time är underbar.. och där har han inte fått till värsta wirre rösten än.. fast jag skulle nog tipsa om nya samlingen Orphans... den är så otroligt tung och galen så man måste typ vila en halvtimme efter man hört den.. skiva 1 iallafall... skiva 2 är lite lugnare med endel helt otroliga låtar som tex "you can never hold back spring", "Long way home" och "window`s grove".. tre sjukt bra låtar som kommer i rad :)

Sen har vi ju svenska waits... Lars Demian. som man absolut ska ha ett par plattor med!!

inte ett moln på himlen idag
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/03/31 :  11:03:54  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Svenska Waits finns "Bad liver och hans brustna hjärtan" jag har skrivit om skivan/projektet tidigare. Tom Waits-covers på svenska. Riktigt bra. Man märker rätt tydligt hur Springsteen influerats av Waits och hur sedan Ulf Lundell följt... någon av dem :)

Tipset från mig: Köp alla skivorna. De är lika bra.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/03/31 :  11:25:15  Show Profile Send Roq a Private Message
Jag har inte hört så mycket med honom men jag har "Nighthawks at the diner" som jag rekommenderar. Lugn, tillbakalutad liveinspelning från något mindre ställe. Piano, bas, trummor och sång. Jazzigt och sköna texter med en ordentligt raspig Waits.
edit: 79 pix på CDON - som hittat!

Edited by - Roq on 2007/03/31 11:26:38
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/03/31 :  11:45:43  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag rekomenderar 3 plattor.
Used songs samling 73-80 Swordfichtrombon för 80-talet
Mule Variations för senare tid.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/03/31 :  14:53:37  Show Profile Send ninja a Private Message
HiFi+ rekommenderar den senaste 3 CDs utgåva:


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/03/31 :  21:09:18  Show Profile Send hal a Private Message
Tack för alla tips.Har hört mycket gott om Orphans, är det bara nya låtar med på den ?
En kompis rekommenderade Mule variations precis som svejk.
Fick tag på den idag, skall lyssna på den ikväll.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/03/31 :  22:55:43  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Cd'n spelar en Tom Wait's just nu, låter varken taggtråd eller seg asfalt, fick den av Vemsom för några veckor sedan,vet inte vad den heter, men är riktigt lyssningsvärd.

Har bara hört honom på "Dead Man Walking" innan, där ÄR det taggtråd nersköljd med kall asfalt, men fortfarande lyssningsvärt.........

Ska botanisera vidare vad det gäller Tom Waits.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/04/01 :  01:18:32  Show Profile Send hal a Private Message
Mule variations snurrar för fullt, återkommer med en rapport .

Vilken skiva har Saturday night, låten som Peyroux gjorde en så trevlig tolkniing av på sin senaste skiva ?

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2007/04/01 :  16:42:38  Show Profile Send mikethebike a Private Message
Från skivan med samma namn, The Heart of Saturday Night (1974). Kan f.ö rekommendera Foreign Affairs som är en "best of" med alternate takes på TT's Blues och The Piano Has Been Drinking. Väldigt bra sammanfattning av hans första skivor.

Edit: Bounced Checks heter skivan (fast Foreign Affairs är också bra!)

PS gissa vem som yttrade min tag-line

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know

Edited by - mikethebike on 2007/04/01 17:41:00
Go to Top of Page

Char-Lee
Starting Member

37 Posts

Posted - 2007/04/02 :  00:41:22  Show Profile Send Char-Lee a Private Message
Vemsom, vet du var man kan få tag i bad liver plattan? verkar ju hur intressant som helst.. ingen dålig låt heller :) köpte small change här om dan, så den spelas flitigt nu.. såg att man kunde ladda ner bad liver men jag väntar å ser om man kan köpa den nånstans ifrån först..

inte ett moln på himlen idag
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/04/02 :  08:03:02  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Den går inte att köpa längre, dessvärre. Jag hade en förfrågan om att få köpa en bagagnad ute i, ja, minst två år, och en dag för ett par månader sedan fick jag mail om en kille som hade ett exemplar.
Jag hade varit i kontakt med skivbolaget, men inte ens de hade några exemplar. Så en massa tur. Men jag har den nu.
Min kompis far i gymnasiet hade ett ex på vinyl, dock var skivan borta, men vi brukade roa oss med att spela sångerna själva efter texterna i häftet.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2007/04/02 :  11:12:29  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
Mule variatons är riktigt bra. även den nya boxen Orphans är strålande

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2007/04/02 :  12:23:23  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Mule Variations, Alice och Blood Money är de plattor jag lyssnat in mig på.
Ojämnt är bara förnamnet. Antingen underbart eller olyssningsbart.
Jag plockade ihop det jag gillade på en cdr-skiva, och den hör till mina favoriter.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2007/04/02 :  20:57:18  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Glöm inte "Rain Dogs" med "Downtown Train" eller "Heartattack and Wine" med originalet av "Jersey Girl". Samlingsskivan "Bounced Checks" från 81 kan vara en bra introduktion.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/04/03 :  08:33:46  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tom Waits är väldigt speciell. En del jag hört med honom har varit värdelöst eller olyssningsbart i mina öron, medan annat varit riktigt bra. Nya boxen "Orphans" är som många påpekar väldigt bra, även om en del olyssningsbart finns på den också. "Rain dogs", "Swordfishtrombones", "Mule variations", "Alice" och "Blood money" är också bra skivor.

Allt han gjort är dock mer eller mindre ojämnt, så det är inte fel att göra egna samlingsskivor på CD-R med honom. Så har jag gjort och ska göra.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2007/04/03 :  09:16:12  Show Profile Send Gabe a Private Message
Noterar att ingen nämnt en av Tom Waits bästa och mest helgjutna skivor från den mer "sångbara" perioden, nämligen soundtracket till One From The Heart (1982), där Waits sjunger duetter med Crystal Gayle. Den gavs ut häromåret i en remastrad och förlängd version. Fullständigt lysande skiva!
Jag föredrar Tom Waits som han låter på Closing Tome och Heart of a Saturday Night. Därefter börjar både rösten och musiken att förändras. Alltid fascinerande och intressant men också väldigt ojämn kvalitetsmässigt.
hälsar
gabe
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000