Finns det generella riktlinjer om var man placerar en subwoofer i lyssningsrummet?
En kille tyckte att man ställer först subben på sweetspot(eller lyssningsposition). Sedan skulle man krypa runt på alla 4 i rummet. Där basen framhävdes som mest. Där skulle man placera Subwoofern.
Någon som känner till denna metod?
Någon som har en annan "metod" för att placeringsbestämma en Subwoofer i rummet
Som några redan vet så är jag nybliven pappa till en Rel Storm 3.
Detta är ju toppen i sig. Men man vill ju veta att man utnytjar Rel:ens fulla potential.
I manualen står det att subben EJ är placeringskänslig. Men jag tror att om man är kräsen så kan man få bättre resultat!
Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!
Tanken är, att eftersom subben är där ditt huvud normalt sett är, så ska ditt huvud hamna där subben borde vara...så om du går omkring så lär du få sätta subben på väggen, alternativt hänga i taket
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
Kom ihåg att om du har hittat en bra placering för subben med en viss inställning på LP filtet, så bör du ej ändra detta eftersom detta påverkar fasen ganska mycket, (Iaf. på min REL). Det jag menar är att en rumsplacering som passar bra med en filterinställning, inte funkar med tex en högre delning (annan inställning).
Högsta ljudtryck är inte samma sak som minst resonanser. Man måste också lyssna efter den tydligaste basen och inte bara den mesta basen. Däremot går ju placeringarna bort med den lägsta basen.
Nu har jag krupit längs golvet. Tyvärr har ingen filmat detta
Jag tycket att tydligast bas får jag bakom lyssningsplats mot bakväggen. Den är både tydligast och mest framträdande här. Så det blir här den skall stå då antar jag.
Fan va bra det kan låta om det är en schysst inspelning.
Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!