HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skillnad i ljud på transporter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/04/03 :  12:16:29  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Är lite nyfiken på varför det blir så olika ljud beroende på vilken transport man använder. Det jag mest är förvånad över är varför en del transporter låter mer analogt (eller, kanske bättre, mindre digitalt) än andra (med det menar jag t.ex. glasklang på piano, konstigt cymballjud, onormalt metallisk/stel klang på akustiska gitarrer t.ex.). Har prövat ett par transporter (men inga riktigt dyra dedikerade) och det här är vad jag kommit fram till. Jag kör genom en NOS DAC TDA 1543 med omklockning via en DH Labs D75 digitalkabel. Jag nämner i preferensordning med min favorit sist.

1) NEC extern CD-ROM: platt ljudbild, digitalt ljud och lite skrapigt ... Men bra driv ...
2) Ngn billig Toshiba DVD-spelare: som ovan men något bättre ...
3) Ngn billig Marantz DVD-spelare: som ovan, med märkbart up-front ljudbild trots visst djup, tunna instrument, OK driv ...
4) Någon 90-tals Denon i mellanprisklass: OK ljudbild men inget driv ... Stel instrumentklang ...
5) Philips CD620 (början eller mitten av 90-talet): mindre digitalt ljud än ovanstående, stor men inte så fokuserad ljudbild med bra djup, bra driv, mest bas av alla (men inte bäst definierade), OK detaljer, bra dynamik, kanske lite "slappt" ljud på stränginstrument. Tråkig analogt ...
6) Yamaha CDX 1110 (14 kg:s best från slutet av 80-talet): ännu mindre digitalt ljud, bra driv, mycket detaljer/annorlunda detaljframtagning, bra ljudbild med bra fokus, OK instrumentklang, näst mest bas av alla (men bäst definierad), dock mindre dynamisk än ovanstående. Låter ganska OK analogt, som en en mycket vältämjd digital maskin.
7) Sony DVD-spelare DVP-S725D: favoriten, mest organiskt ljud helt enkelt, med bra luftig och fokuserad ljudbild, inte så mycket men OK bas, bra instrumentklang och bra driv. Trist analogt.

De tre sista skulle jag kunna leva med, de gör alla ngt bra och är OK på det hela taget men Sony:n är favoriten (eftersom den inte läser brända plattor, så får Yamaha:n tjäna som transport så länge ...).

Varför blir det så här (mer eller mindre digitalt ljud) när DAC:en sköter omvandlingen och omklockar? Vad har andra för erfarenheter?

Johan

Edited by - Jolojl on 2007/04/03 12:23:58

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/03 :  12:28:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Lyssnar just nu via en Jadis JD2 transport. Mosar lätt dator och Pioneer 504 som digitalkälla.

Har hört skillnad på transporter ganska ofta. Varför? Vet inte.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/04/03 :  12:41:02  Show Profile Send Peg a Private Message
Jitter jitter jitter :-)

Kolla mer på http://www.jitter.de/

DAC'en kan egentligen inte omklocka eftersom den måste följa källans uppspelningshastighet annars skulle du få en delay eller ett avbrott ibland.
Däremot kan DACarna lappa och laga lite men skit in skit ut är det som gäller.

Med mitt bio försteg låter bla. PS2,DVD,gammal technics CD och ett billigt dator ljudkort skit (hårt och digitalt typ åt 80tals CD hållet) men squeezeboxen och cdfixen låter avslappnat och analogt.

Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/04/03 :  12:50:06  Show Profile Send Stormen a Private Message
Kan hålla med om 725:an som drive då jag testkörde den med Meridian DA förra helgen. Testade mot en billigare samsung DVD. Fungerade bra för att vara cd. Synd att den inte läser brända CD-skivor då jag har en del egenproducerad musik i det formatet.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2007/04/03 :  16:00:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
DAC'en kan egentligen inte omklocka eftersom den måste följa källans uppspelningshastighet annars skulle du få en delay eller ett avbrott ibland.


Nej, det är fel. En omklockad Sven Järring som snackar ännu snabbare? Nej, jag skulle inte tro det...

En omklockning görs mot en mer eller mindre stor buffert och innebär enbart att man ändrar på flankerna i orginalinformationen. Det handlar inte om att "speeda" upp informationsflödet.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/04/03 :  16:30:36  Show Profile Send Peg a Private Message
Man kan ju inte spela upp bufferten med 44.100 khz om källan går med i snitt 44092 khz för då står du ju tillslut utan information eller hur ? Alternativt fyller du din buffer och måste kasta information för att inte hamna efter ...

Det är det som är problemet för det innebär att man måste anpassa klockan i dac'en efter källan och att man kommer få något som liknar svaj istället om källan varierar
(vilket förmodligen är bättre). Att bara ändra på flankerna är inte heller någon riktig omklockning eftersom man fortfarande är beroende av den mer eller mindre bra orginal klockan då det hela är envägskommunikation.

Det finns inte vad jag vet några DACar som är immuna mot jitter så vi får nog leva med att behöva ha bra transporter.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2007/04/03 :  17:10:35  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det finns olika tekniker för att dämpa jitter och det fungerar.
Jag har ett par jittermumsare hemma som förbättrar signalen från dåliga transporter avsevärt.
Det är mycket övertygande. Men det handlar ju om att dämpa jitter, enligt specen c.a 80 dB.
Det innebär at det alltid finns en slags ljudmässig signatur kvar. Det är fortfarande inte oväsentligt vad jag kopplar in.
Men även min Sony CDP X5000 som fått så mycket beröm låter bättre med en jittermumsare inkopplad.
För att inte tala om Squeeze-boxen.
Nu har jag precis köpt en Benchmark DAC1 och den ska ju vara mer eller mindre okänslig mot jitter.
Det verkar fungera ganska bra för även min Airport Express med taskig optisk digitalutgång låter riktigt bra.
Men jag har inte hunnit göra några jämförelser mellan olika transporter.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/04/03 :  17:40:40  Show Profile Send Peg a Private Message
Björn-Ola: kul att det funkar så bra i praktiken. Vad är det för jitter-mumsare du kör ? blir ju lite sugen på att skaffa en så småningom :-)
Det vore klart intressant att veta om den gör nytta eller inte med benchmarken.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/04/03 :  18:09:20  Show Profile Send ljud a Private Message
Björn-Ola: Skulle vara kul att höra vad du tycker om DAC1 för övrigt, kanske i en annan tråd eller nåt? Har den själv, men det är alltid intressant att höra andras intryck.

Sorry för OT.
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/04/03 :  20:01:47  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Kul respons och kul med respons!

Bernt
Jadis verkar väldigt intressant! Var inne på http://www.pierregabriel.com/. Men det ligger verkligen över min budget ... Intressant att den klår hårddisk. Det var nämligen vad jag hade tänkt mig i framtiden. Men det blir väl till att testa som vanligt antar jag. Blir f.ö. alltmer nöjd med Yamahan

Peg
Kul läsning! Har kollat in Altmanns DAC sedan tidigare men visste inte att man kunde köpa AMM-JISCO-modulen för sig. Kanske kan vara ett alternativ i stället för att köpa hans DAC (har läst om folk som tycker att förbättrade varianter av DDDAC och (kopian) Lite Dack-Ah låter så gott som lika bra som Altmanns DAC, som då körts utan "jittermumsare").

Stormen
Kul att du också gillar Sonyn Har hört att DVD 7700 också skall vara en bra transport (på Audiogon tror jag). Den läser brända skivor skulle jag tro (såg f.ö. en sådan till salu på Hifimagasinet, men lite dyr kanske, 2000 SEK). Hade den kommit tidigare och till ett lägre pris hade jag nog testat den ...

Pac, Björn-Ola och Ljud
Kul att läsa era kommentarer, man lär sig mycket!

Hälsningar från
Johan



Edited by - Jolojl on 2007/04/03 22:49:38
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2007/04/03 :  23:02:26  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jitter innebär ju inte att källan hela tiden spelar "för långsamt" eller "för fort" utan att den spelar i ojämn hastighet. Avståndet i tid mellan ettor och nollor varierar, och det går ju att göra något åt om än inte helt bli av med.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/04/03 :  23:06:30  Show Profile Send svejk a Private Message
Något jag inte testat är att synka klockorna i transport och dacen med en digitalkabel skall hjälpa mot jitter.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2007/04/04 :  09:05:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tror man kan se jitter som frekvensmodulerande brus som använder digitalsignalen som bärvåg.
Den digitala signalen påverkas inte, däremot den analoga vid DA-omvandlingen.

Peg. Jag använder Monarchy DIP och en jittermumsare från Theta.
Båda har några år på nacken.
Dom fungerar som filter och dämpar jittret c.a 80 dB.
Monarchy lär vara bättre p.g.a. att det sitter en galvanisk avskiljare i den till skillnad mot Theta.
Det kan vara viktigt eftersom det ofta fuskas mycket med det på dom elektriska digitalutgångarna.


ljud:
Jag har tidigare kört med en modifierad Behringer Ultracurve. Harmony Design har ersatt hela den analoga delen med det de använder i sina försteg samt bytt ut den digitala recievern mot en modernare variant. Det hela kostade 5000 kr. DA-omvandlaren som sitter i är samma som Harmony Design använder i sina. Jag har också en Arcam Black Box 500, en 10 år gammal påkostad DA-omvandlare som fick mycket god kritik.
Det jag direkt märker är en bättre upplösning med Benchmark. Däremot är det mer kraft och driv i ljudet från Behringer, förmodligen beroende på den påkostade analogdelen. Musiken blir mer medryckande. Benchmark låter mer försiktig i jämförelse. Det innebär att det beror på musiken vilken jag föredrar. Behringer funkar bättre på rockmusik där upplösningen har mindre betydelse.
Den 10 år gamla Arcam har ingen chans. Intressant är att Benchmark egentligen är en 5 år gammal konstruktion. Man har mig veterligt inte gjort några ändringar. I tester jag läst på nätet där man jämfört en 5 år gammal DAC1 med en ny så gick det inte att höra någon skillnad. Därför är nog en mer modern konstruktion som Lavry DA10 ett bättre köp. http://www.studioreviews.com/dac1-da10.htm
Själv sitter jag som åsnan mellan två hötappar. Vete katten om jag inte låter både Ultracurven och DAC1 sitta inkopplade. Så får vi se vilken jag kommer att använda mest.

Svejk
Min Arcam Black Box 500 har en separat klockingång som jag använder med den dedikerade transporten. Skillnaden var subtil med den inkopplad.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2007/04/04 09:07:50
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/04/04 :  09:39:15  Show Profile Send ljud a Private Message
Tack, Björn-Ola!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000