HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audiovector M3, placering/invinkling
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2007/04/04 :  17:05:15  Show Profile Send niklass a Private Message
Tjena!

Som ni kanske har sett i min signatur så har jag sen ett litet tag tillbaka ett par audiovector M3.

En sak som förbryllar mig lite granna är placeringen av dessa i rummet.
Jag har ställt dem på ung. samma ställe som jag hade de tidigare Sonusarna (minima amator). Och jag har testat att ha dem "ovinklade" d v s rakt i lyssningsriktningen mellan högtalarna och sweetspot och även invinklade så pass att diskantlinjerna från de två högtalarna korsat varandra lite knappt en meter framför sweetspot. (så stod minimorna)

Jag tar gärna emot tips och funderingar kring hur den optimala uppställningen med dessa högtalare skulle kunna tänkas se ut? Vad tror ni vinklat eller inte.

edit: Anledningen till mina funderingar är att jag tycker att ljudbilden rasar ihop rätt ordentligt vid små rörelser på huvudet.

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup


Edited by - niklass on 2007/04/04 17:22:24

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/04/04 :  20:16:35  Show Profile Send Twilighter a Private Message
jag har mina mi3 super dryga 40cm från bakvägg på långsidan , invinklade runt 5cm

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2007/04/04 :  21:06:04  Show Profile Send niklass a Private Message
ok, upplever du att dom är "sweetspot-känsliga"?
Jag har dom ung. så oxå... lite längre från bakvägggen kanske.

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/04/04 :  22:27:12  Show Profile Send Twilighter a Private Message
hm, mja bäst blir ju i mittsisten av soffan men det är hyffsat okkej på vardera platsen jämte med



jag har nog inte optimal uppställning av dem ( basen är riktigt klen tycker jag precis där jag sitter, fast det har den vart på alla platser ajag provat iof ( låter bra när man står upp eller mot ena hörnet , alternativt i hallen: /

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2007/04/05 :  08:24:51  Show Profile Send niklass a Private Message
hehe :)
Ja jag ska nog försöka ta några timmar och kravla runt i biorummet för att se om det går att hitta det optimala :)

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2007/04/05 :  09:52:16  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Jag har prövat mina M3 super/signature (uppgraderades för ett par år sedan) med ett antal olika placeringar. Nu har jag dem längs långsidan ungefär 20 cm mellan vägg och bakkant (närmre än vad som rekommenderas, men helheten bas/perspektiv blir bra där även om man beroende på prioritering skulle kunna ha dem uppemot 40 cm från bakvägg). De är invinklade och pekar nästan rakt mot lyssningsplatsen. Med min gamla Vincent elektronik föredrog jag dem utan invinkling, men det var mer pga att en viss hårdhet i mellanregistret märktes lite mindre då. Nuvarande Naim elektronik ger inga sådana problem.

Jag tycker inte perspektivet faller ihop när man rör huvudet, men visst flyttas musikerna åt det hållet man rör huvudet.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/04/05 :  11:13:40  Show Profile Send Roq a Private Message
Jag har haft M3 Super och jag känner igen det du säger om känsligt sweetspot när man rör huvudet. Det går att lösa och är en fråga om att testa sig fram, framförallt med invinklingen. Läget i förhållandet till bakvägg påverkar mer basegenskaperna än den känslighet du beskriver. Generellt tyckte jag att mina Audiovector spelade mycket bättre med mycket invinkling jämfört med mina nuvarande Amphion där jag har väldigt lite.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/05 :  11:25:33  Show Profile Send huzze a Private Message
Jag skulle tippa på liten invinkling.
Mina K3 står vinklade så att jag endast ser fronten på dem. Upplever inte en snäv sweetspot. Ljudet "korsar" vid lyssningsposition.

Sonus Faber vill absolut ha kraftigare invinkling, mina Electa Amator hade jag kraftigt invinklade, så att jag såg frontarna och utsidorna på dem. Ljudet "korsar" en tredjedel av högtalaravståndet från lyssningsposition

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2007/04/05 :  13:02:11  Show Profile Send niklass a Private Message
Ok! tack allihop.
Jag hoppas kunna få lite kvalitetstid med mina högtalare nu i helgen :)

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000