Hmmm, våra öron (ytter) är ju konstruerade för att fånga in ljudvågor som sedan studsar i ytterörat och på så sätt uppfattar vi(skapar vi) oss ljudbilden i höjdled, bredd etc...
Kompenserar varje människa instinktivt för att väga upp de olika ytteröronmåtten/"konstruktionerna"
Rent spontant kan man ju tänka sig att tweaka sina öron; Spock-style kanske e att föredra f klassiskt etc... Ni förstår vad jag menar (gör jag det? - hmmm, sånt jag undrar över när jobbet står still... )
People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable. P. J. O'Rourke
Billigaste tweaksen är ju (förutom att göra rent sina kontakter på kablar) att göra rent öronen...
Själv märker jag ökad diskanthörsel om jag viker fram bakre delen av örat en aning... Jag antar att det är så det skulle låta om man hade utstående öron...
Kommer ihåg någon gång i slutet på 80-talet när man försökte lansera en sorts "öronförlängare". Såg ut som skinn och monterades bakom örat så man såg ut som en elefant... Undrar fortfarande om det var ett aprilskämt? Men som gadbois säger så ökar diskanten om man vinklar ut örat så...
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall