HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Så bra- helt gratis - jag är så LYCKLIG!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

PelleC
Starting Member

33 Posts

Posted - 2007/04/18 :  15:09:32  Show Profile Send PelleC a Private Message
Kamrater!
Detta kommer bli långt, men jag måste få dela med mig till några som kan förstå min eufori...

Jag har uppgraderat idag - och jag ryser i hela kroppen av hur bra det kan låta!

Jag har länge funderat på att uppgradera min anläggning ytterligare. Jag är "väl" nöjd med ljudet i stort, det låter vackert på alla vis, men ändå så saknas någonting som är svårt att sätta örat på. Framförallt märks det när jag spelar "grötig" musik, rock bla. Det låter helt enkelt inte så kul. Men vad tusan, man kan inte bara sitta med Norah Jones och Diana Krall i alla evighet... Det beror nog på mina Dynaudiohögtalare, nåt måste ju bytas för att det skall kännas bättre...? Var på en hifibutik och lyssnade på ett par System Audio Ranger, deras nya modell (ca 25k), och sen dess har jag inte kunnat släppa tankarna på hur roligt det kan låta. Så låter inte mina Dynaudio Audience 72:or det kan jag lova... SA Ranger var helt enkelt roliga att lyssna på, förutom att de lät vackert så "rockade de fett" som ungarna brukar säga. Har aldrig hört AC/DC på det sättet förut, det var häpnadsväckande. Och högtalaren är bestyckad med 4-tums basar...
(elektroniken som drev dem motsvara ungefär min nivå på prylar)

Ofta känns det dessutom som det är "hela rummet" som spelar för mig, inte bara högtalarna, så jag har först tänkt fixa akustiken. Enkla absorbenter och diffusorer i första reflexerna skall ordnas innan jag köper nya burkar. Flutterekon kan ju också vara en anledning till att komplex musik grötar ihop sig och låter vasst.

Då vet ni var jag var innan kl 10 idag...lagom liknöjd med en anläggning som borde kunna låta bra, men som ändå inte riktigt gör det...alltså måste något göras...

Så här gick det till: renovering pågår...artikel om hifimöss...en hög granit bakom garaget...några bitar liggunderlag...hmmmm...undra om jag inte ska ge mina Dynaudioburkar en sista smörjelse i alla fall....

Från ord till handling! Snabbt upp på dotterns rum och stjäl två små runda mattor (röda, matchar frugans fondvägg där stereon hänger), baxar in två stora granitplattor (tunga som f-n) och placerar på mattorna där högtalarna skall stå. Lyfter försiktigt upp högtalarna på granitplattorna. Snyggt, graniten matchar faktiskt den grå färgen på högtalarnas frontbaffel! Hämtar ett par bitar liggunderlag, placerar uppe på högtalarna. Snabbt in med två något mindre granitplattor och lägger uppe på liggunderlagen. Justerar in högtalarna och sen fram med AC/DC...

Helt j-vla oootroligt! Klyschorna haglar genom huvudet, snacka om haksläpp!

Sitter bara och njuter av den totala känslan att det blivit så mycket bättre! Ryser i hela kroppen, håren på armarna reser sig...känner ni igen känslan?

Mer detaljer, mjukare, renare, rappare, tyngre - ja bättre på alla parametrar!!! Med all musik. Spelat igenom Metallica, Marillon, Diana Krall, Anna Ternheim, Lou Reed, Jamie Cullum, Christina Aguilera, AC/DC och allt låter sååå mycket bättre. Instrument, röster, dynamik, kontroll, allt.

Skillnaden är större än när jag uppgraderade förstärkaren och högtalarkablarna - tillsammans!!!

Så kära hifivänner - nu förstår ni hur lycklig jag är - och att jag just sparat 25.000 kr - detta var helt gratis och som det känns nu får mina Dynaudio stå kvar ett tag till...de visade sig bara må bra av lite granit från Offerdal i jämtland - de rockar fett!!!

Undrar om CD-spelaren också mår bra av lite granit... :)

MVH//Pär

TD166mkII/T61/FMJ CD23 ==> FMJ A22 ==> Audience 72 + Kappa Sub
Njutånger är inte en plats - det är ett tillstånd!

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/04/18 :  15:45:45  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Superbt!

Klart cd-spelaren klarar en bit granit oxå!
Men bäst är om den inte täcker mer än 2/3 av cdn.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/04/18 :  15:45:55  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Kul med "gratis" tweaks och att du blev så nöjd!

Ett bra sätt att skaffa tung hifi - granit!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/04/18 :  15:46:31  Show Profile Send mayro a Private Message





Allt som är gratis är extra roligt att ta del av.. Lusten att nu direkt åka och köpa två tunga plattor höll på att slita mig direkt iväg till plattsäljarfirman i tingsryd...

Så din feeling nådde fram kåååmpis!!!

Kul!

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2007/04/18 :  16:05:59  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Har länge funderat på detta tweak, nu måste jag bara ta mig ner till Bror Törner på Norr Mälarstrand och botanisera

edit:stavfel

Edited by - Cyrus on 2007/04/18 16:07:05
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2007/04/18 :  16:23:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Den eufori som du beskriver är härlig och leder till insikt. Härligt att du tog chansen och testade.

Jag säger bara: AC/DC, Rock on!!!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2007/04/18 :  16:55:10  Show Profile Send diffen a Private Message
Det är enormt kul när det blir ett riktigt lyft. Känner igen det med ståpäls, är det inte underbart vad musik kan åstadkomma. Fick ju själv provlåna ett par 35kg styck Rauna högtalare från 80-talet... då fick jag ryyyssningar. Undrar om jag också ska tynga ner dom med 30 kg till på varje Mycke nöje mvh diffen

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör
Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2007/04/18 :  16:55:14  Show Profile Send bruce a Private Message
Hmmm, det ska jag med prova!!
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2007/04/18 :  19:32:45  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Offerdal ske lava...

Här är en som också har Offerdalsgranit hemma

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2007/04/18 :  19:50:43  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Kul att det lyckades.....att de står på solida granit plattor som ger ett bra fundament förstår jag....men vad händer när man tynger ner dem från toppen sett???

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2007/04/18 :  19:53:38  Show Profile Send Egill a Private Message
Vibrationer i lådan dämpas väl. Dyrare högtalare väger ju oftast bly.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/04/18 :  19:54:11  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Det finns en svensk skivspelar tillverkare som gör en spelare i granit.
Man kanske måste lämmna betongen och gå över till granit.

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/18 :  20:12:27  Show Profile Send huzze a Private Message
Yeeeeeeeeaaaaaaaaahh
Go to Top of Page

PelleC
Starting Member

33 Posts

Posted - 2007/04/18 :  20:33:39  Show Profile Send PelleC a Private Message
Hej alla glada!

Och tack för den trevliga responsen till mitt spontana inlägg, vilket med tanke på "berusningen" inte var helt "hifi-mässigt"...

Förbättringen tror jag blev så dramatisk beroende på att den träffade två svaga punkter i min uppställning.

1. Jag har ett trägolv som är uppreglat på lättbetongvalv. Trägolvet sviktar beroende på att åsarna släppt från betongen (det är från 1974...). Det borde åtgärdas, men trägolvet är rätt unikt(9 m långa plank, 50x300mm = dyrt...) så det får ligga kvar trots att det bumlar om det. Jag tror att de tunga plattorna på golvet reducerade vibrationerna avsevärt från underlaget. Jag kör med superspikes men de dämpar ju inte, snarare tvärtom.

2. Tyngden av plattorna uppepå högtalarna stabiliserar och minskar förmodligen lådresonanserna, jag provade först bara med dessa och redan då var förbättringen enorm. Idéen fick jag efter att ha läst om hifimössen... Tror faktiskt att detta gav störst förbättring av de två. Hela känslan är nu att högtalarna står stilla och det är elementen som spelar. Ljudet är mycket klarare nu. Och snabbare. Och... Som jag skrev ovan upplevde jag förr att "hela rummet" spelade för mig, och inte bara högtalarna. Trodde det skulle åtgärdas med akustikfix. Det skall också göras, men verkligheten var nog att "hela lådan" spelade för mig, inte bara elementen.

Tyvärr är plattorna ovanpå högtalarna också den åtgärd som inte mottogs så väl av den "estetiska kommitéen" i hushållet Att jag stal dotterns IKEA-mattor gick väl an, men "hur tänkte du egentligen när du la de där hemska grejorna där uppe" Så risken är att det inte är gratis så länge till, måste ta med mig några plattor till stenhuggarn och få den tillpassade till högtalarna, införskaffa lämplig gummiduk att lägga mellan osv. Men det skall göras.

Nåväl, jag är fortfarande lycklig, "känslan sitter kvar länge" som det heter i reklamen.

Noteras kan också att jag uppnått detta verkliga lyft med en "mid-fi" anläggning, högtalarna kostar ju "bara" (i dessa sammanhang) 14 papp. Borde de inte vara "bättre byggda? Är det skillnaden mot riktigt "dyra" (bra?) högtalare eller skulle detta tweak göra lika stor skillnad på ett par högtalare för 50.000 kr och uppåt?

Är det någon som har några erfarenheter/teorier?

Isåfall kommer nästa fråga...varför skickar inte högtalartillverkarna med lite granitplattor, alternativ säljer som Uppgraderingkit mk2?


MVH//Pär

TD166mkII/T61/FMJ CD23 ==> FMJ A22 ==> Audience 72 + Kappa Sub
Njutånger är inte en plats - det är ett tillstånd!
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/04/18 :  21:05:03  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Off topic:
huzze måste ha skrivit det smartaste och mest informativa inlägget i HiFi Forums historia.

On topic:kul att man kan göra förbättringar som inte kostar så mycket, intressat tråd ska följa denna med stort intresse.

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

Edited by - magnus1967 on 2007/04/18 21:07:57
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/18 :  21:10:25  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
huzze måste ha skrivit det smartaste och mest informativa inlägget i HiFi Forums historia
Var den så bra? Annars är ju känsloyttringar härliga här på forumet
Samtidigt så känner jag igen mig med min lilla stenhistoria (plattor under högtalarnas superspikes, på parketten), som dock inte gav en lika stor förbättring, men dock hjälper det tydligen att få upp massan på de flesta apparater, och framförallt högtalare. Har inte vågat mig på den "övre" uppgraderingen just pga den "estetiska kommitéen"...

Edited by - huzze on 2007/04/18 21:13:20
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/04/18 :  22:30:20  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag blev så inspirerad så jag diyade lite vibbdämp på min bänk här efter läst dina ord...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/04/18 :  22:52:30  Show Profile Send svejk a Private Message
Gratis/nästan gratis jag har i min anläggning
Tempur madrassgummi (gelartat) under elektronik. Jag fick gratis provbitar bara att klippa till rätt vikt.
Hockeypuckar 2st limmas ihop med silikon under elektronik
Hockeypuckar funkar även under spikes.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2007/04/19 :  01:42:45  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message
Härligt och grattis!
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/04/19 :  14:26:48  Show Profile Send rolnor a Private Message
Hadde under en tid ett par Sonus Faber Grand Piano, dom kommer med en varsin tjock stenplatta som dom ska stå på (jag blev inte imponerad av ljudet i vilket fall)Så det finns dom tillverkare som tänker i dom här banorna. Jag undrar om man har burkar som redan väger 60Kg styck, kan det ändå löna sej att ställa dom på tungt underlag?

rolnor
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2007/04/19 :  14:41:01  Show Profile Send jaejin a Private Message
Tankarna att skaffa stenar under högtalarna har funnit sedan lång tid tillbaka.
Kul att höra det resultat du fick.

Vad använde du emellan graniten och högtalare. Mjukt underlag?

Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/04/19 :  15:08:55  Show Profile Send Stormen a Private Message
Kul att det blev så pass mycket bättre. . Det säger en del om konstruktionen från början
Alla förbättringar som man kan göra "gratis" är ju till godo.

quote:
Isåfall kommer nästa fråga...varför skickar inte högtalartillverkarna med lite granitplattor


När man tillverkar högtalare så tar man hänsyn till massa parametrar. Det handlar förstås om pengar.
Det verkar som om tillverkaren gör en riktigt bra produkt som kommer från utvecklingslabbet.(genomtänkt och rätt konstruerad) Sen håller man på och gör medvetet dåliga produkter för att passa in på olika prisnivåer.

Edited by - Stormen on 2007/04/19 15:19:18
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/04/19 :  15:18:25  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Har för mig att rannagarden skrev någon gång om att lägga nåt tungt ovanpå hifiprylar och jämförde det med att "försöka skaka huvudet med en keps av betong" (el liknande) - att det blir svårare för prylen i fråga att vibrera. Eller att man i alla fall flyttar frekvensen för svängningarna..

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Olofpräst
Member

60 Posts

Posted - 2007/04/19 :  15:57:09  Show Profile Send Olofpräst a Private Message
Kul tråd att läsa!
Men hur tungt är egentligen 'tungt' i detta sammanhang? Kommer man någonstans med sådana betongplattor som man gör trottoarer och trädgårdsgångar mas, eller ska det vara radikalt tyngre saker?

Fridens liljor!
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/04/19 :  16:04:46  Show Profile Send Stickan a Private Message
Så härligt att läsa om ditt lyckade tweak!
Sten/granitplattor under högtalarna gör oftast underverk för ljudet.

Ni som liksom jag har en sub med nedåtriktade element eller basreflexrör borde genast placera denna på en granitskiva för att få bort kopplingen till golvet.
Det blir ett jäkla lyft kan jag lova.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/04/19 :  16:06:01  Show Profile Send mayro a Private Message


Asså. Hela kvällen ända till kl 03,00 pågick det vibbdämpande samt provande av olika vibbtweeks. Och jag insåg att jag bara hade hört delar av av LA mayro´s förmågor. Och detta helt ärligt... Rörgrejor är SÅÅÅÅ jäkla mycket mer noterande av vibbar än jag hajat tidigare..

Helskotta vad skoj du väckte upp mig ur slummerna här till att börja vibbtweeka lite..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000