Erfarenhet är väl att ta i - men jag har hört båda litet grand på den tiden Hi-Fi Art sålde dem. Det hela gick rätt fort under några minuter när jag tjuvlyssnade medan andra provlyssnade dem. Det var vid olika tillfällen med olika kring utrustning. Det ända jag kommer ihåg därvidlag var att källan var vinyl (Avid-spelare har jag för mig) till Forest. Lyssnandet skedde dessutom inte vid samma tillfälle utan det var väl någon månad emellan. Så du får ta mina intryck för vad de är.
Utifrån vad jag tyckte då var Hawk betydligt mer prisvärd än Forest. Hawk var mer rakt på än Forest som lät litet mer tillbakadraget tyckte jag. Jag tyckte bäst om Hawk och när jag ska uppgradera mina Dreamcatcher kommer de att vara det första jag provlyssnar om golvhögtalare blir aktuella.
huzze här på forumet har i en tråd i vintras ställt ungefär samma fråga. Under trådens gång hann han dessutom provlyssna dem. Får se om jag hittar igentråden...
M1 låter bättre än Hawk på många punkter, det skulle vara fylligheten som är bättre i Hawk då den är mer baskapabel. Skall man ha nått som låter bättre i golvare så skulle jag gå på Forest, men det är en mer krävande högtalare är Hawk på elektronik.
Hawk är en mer pop/rock högtalare och Forrest är en mer uppstilad model.
Skulle man vilja ha lite mer tryck nedåt om man har en M1 så skulle jag satsa på en bra sub istället, det blir en bättre lösning än tex Hawk.