HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Radiostyrd bil tråd *tips, trix och lite bilder*
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 25

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2007/05/29 :  14:35:56  Show Profile Send Guru a Private Message
Köpte mig en gammal rc bil men vet inte ens hur man startar den
finns det nägra bra forum för rc bilar ?




Edited by - Guru on 2007/07/23 07:25:52

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/05/29 :  14:45:48  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Pumpa fram bränsle till motorn med den röda knappen på tanken, sen måste du sån där pryl man får glödstiftet att glöda, håll den tryckt över stiftet o ryck i snöret. E den rätt inställd bilen så ska den starta. Det brukar sitta en slang från avgasröret till tanken för att avgaserna ska trycksätta tanken, gör det det? Sätt på ett filter över förgasarn med så du inte får skit i motorn.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2007/05/29 :  14:47:29  Show Profile Send Guru a Private Message
Har inte fått hem den än men vill ju ha allt klart för mig när den är här...Tack för tipsen :)
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2007/05/29 :  14:49:31  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Du måste ansluta bränsleslangar och skaffa ett luftfilter. Sedan chokar du lite med tryckknappen på tanken på, ansluter glödström till glödstiftet och slänger på lite gas och rycker lite strategiskt i startsnöret.

Förutsätter ju såklart att blandningen är rätt inställd (2-3 varv från botten brukar vara en vettig utgångspunkt, tänk på att för mager blandning ger dålig smörjning) och att glödstiftet är fräscht och har rätt glödtemp (om den ska gå bra) samt att motorn är i bra skick. Sedan behöver ju tomgången stå rätt också om den inte ska stanna.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/05/29 :  14:51:24  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Glödtändare heter, kom jag på...tror jag...hrrmm Minnet sviker. Hade en 1:8 rallybil, men motorn var så kraftig och den var bakhjulsdriven så på grus var den omöjlig att köra. Och på asfalt fick man ha stora ytor, jag försökte köra på gångväg....den åkte från mig...hrmm *host*

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2007/05/29 :  14:53:56  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Hehe, har bara haft monstertruckar. Går att köra nästan överallt.

Dessa brukar oftast inte gå mer än 50 km/h medan rallybilarna som värst brukar gå i 80 km/h.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/05/29 :  14:55:42  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Hur många "vuxenpoäng" gick åt skogen för oss nu? LOL

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2007/05/29 :  14:56:02  Show Profile Send ztenlund a Private Message

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2007/05/29 :  15:09:29  Show Profile Send Guru a Private Message
Skicka gärna upp bilder på era bilar...

Bilen jag har köpt är nog från slutet på 80-talet Fick den för 500 spänn så det ska fixas lite på den innan...bla startsnöre ska lagas, som nån skrev så ska slangar anslutas och filter på plats.


Edited by - Guru on 2007/05/29 15:09:46
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/05/29 :  15:14:09  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Har inte kvar min.... Men f-n, tack vare dig blev jag sugen som attan.....hur förankra detta hos den bättre hälften???

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/29 :  15:49:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det ser ut som om du har ett starthjul på den, alltså kan du använda en elektrisk starter som är guldvärd.

Se till att du har nyckel till glödstiftet, ha ett par stift i reserv med. Ta reda på vilken blandning den går på nu för man kan vinna mycket med att trixa runt med det.
Är inte bränlemängden rätt ställd så får man vara försiktig med hur man ställer den. Motorn ska INTE kunna varva ut helt för då lär du bränna den ganska snabbt. Varva heller inte för mycket utan motstånd.


Höll på med banracing för en massa år sedan o nu blir man ju sugen. En Serpent skala 1/8 hade jag o den gick som ett skrollat troll
http://www.serpent.com/product/909010/ om jag minns rätt
Motorn var en Picco 3,5 ccm
38000 varv/min 2,5 hästar
köpt av den dåvarande världrekordhållaren i linbil, över 300km/h
Fast så snabbt gick inte min om ni trodde det


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/05/29 15:55:02
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/05/29 :  16:56:09  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Alltså, jag har blött iden med lite polare. Alla köper likadana bilar, eldrivna blir det nog, sen tar man med en back öl och lite koner till en fotbollsplan, kör, dricker bira och garvar. Har inte blivit av men jag tycker det är en rolig ide. Vi är alla över 30 dock. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/29 :  17:04:05  Show Profile Send cittroman a Private Message
Sålde min gamla elbil förra året.
Synd att jag inte hade den kvar för det satt mkt godis på den som passar direkt på din.





Gick som ett spjut och jag hade 11 olika utväxlingar till den.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/29 :  17:07:07  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
3" hör hemma i hörlurar



En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/05/29 :  17:09:10  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Hur kul är inte sånt här? Vill ha en sån där nu...!

Kommer ihåg att jag som alltför ung sparade jul och födelsedagspengar och köpte en byggsats som pappa hjälpte mig att montera ihop. Blev skraj när vi startade den - den löpte amok och var lite för extrem som första radiostyrd bil för en ung och lättskärrad pojk... Såldes sen vidare och eldriven bil införskaffades istället..

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/05/29 :  17:44:09  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Ni som är/varit inne i gemet kan inte ni länka till sajter/forum mm där man kan hitta BILLIGA beggade glödstiftsbilar? *I värsta fall får jag försöka övertyga min bättre hälft att den är för mina syskonbarn när de kommer*

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/05/29 :  17:50:06  Show Profile Send Lovan a Private Message
Du ska bara köra in den tills dess?
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2007/05/29 :  17:50:53  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
Sålde min gamla elbil förra året.
Synd att jag inte hade den kvar för det satt mkt godis på den som passar direkt på din.


Dags att köpa en ny snart då ?


Tack alla för svaren, mycket värdefull info för en som aldrig hållit i en sån här rackare, återkommer säkert med mer frågor när jag har den hemma hos mig

Edited by - Guru on 2007/05/29 17:53:02
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/05/29 :  17:52:15  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
Du ska bara köra in den tills dess?


Jag måste ju lära mig så jag kan visa dem

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2007/05/29 :  20:37:35  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
I värsta fall får jag försöka övertyga min bättre hälft att den är för mina syskonbarn när de kommer*


Jag skyller på min 3åriga son


quote:
Det ser ut som om du har ett starthjul på den, alltså kan du använda en elektrisk starter som är guldvärd.


Vilket betyder ?


En till bild + förstorade bilder längre upp:


Edited by - Guru on 2007/05/29 22:13:22
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2007/05/29 :  22:26:17  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Vilket betyder ?

Att du kan ha en manick med elmotor som du sätter på starthjulet och driver runt motorn med, du slipper rycka i snöret. Personligen tycker jag att det inte ger jättemycket eftersom jag har väldigt bra känsla för att få igång motorer så det blir ändå inte så mycket ryckande... Alla har inte den känslan alternativt är slöa och då underlättar det att ha en startmotor.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/29 :  22:36:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det är hjulet i fråga.


du har ett hål i bottenplattan där det sticker ut ett par mm
En starter är en hållare med ett gummihjul som drar igång motorn på ½ sek

Dom kostar en del men har man en tävlingsbil som jag hade då var man tvungen. Starter till propellerplan fungerar dom med fast då får man lägga bilen på sidan eller lyfta den. Jag minns inte hur standard bilar såg ut med du verkar ha en två stegs låda i den med Det är också en sak som slit o behövs bytas ut lite då o då

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2007/05/30 :  08:44:53  Show Profile Send Guru a Private Message
Tack Johan, det verkar som jag får ta en tur till våran lokala rc shop och kolla in utbudet...

Hur är det med options till såna här bilar, brukar Kyosho har standardmått på deras modeller ? Om man nu skulle vilja byta motor, vad sätter man dit då för rimlig peng ?

Mvh
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/30 :  09:31:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det enda du behöver tänka på vid motorbyte är att växellådan får plats o att den passar ! Du kan ha otur att du måste byta låda helt. Motorbockarna kanske behöver nya hål i plattan o du kanske behöver nya bockar med, inga stora grejer. Återigen så vet jag inte hur mycket du kan ändra på en standardbil såsom utväxling. En starkare 2.5ccm ger bättre drag o högre topphastighet pga högre varv men kan du ändra utväxlingen då jädrar !
Men innan du ens tänker på det, ta av den bakre drivremmen o snurra på hjulen. Går det trögt du har du ett antal lager att byta.

Trix: Byta olja i stötdämparna för jämnare gång(om det behövs), ändra inställningen för mjukare/hårdare efter behov.
Blanda din egen soppa
Ha rätt däck för rätt underlag
Ha alltid reserv luftfilter
Ha iaf en reservrem hemma
Det finns olika storlek på fäljar (tror jag)
Du kan byta till asfaltsdäck om du byter fäljar
Lär dig köra med sladd
Vill bilen inte alltid gå rakt - byt styrservo till ett 8 Kg

Ska du sedan gå vidare o köpa ny bil så stanna kvar vid 1/10 för 1/8 kostar skjortan. Vill du bli fattig så börjar du med banracing. Ett bra chassi kostar 4-5000 (1/8) sen tillkommer motor o växellåda för lika mycket.
Däckskostnaden är den riktigt tunga biten där. Ställer man inte in bilen riktigt på bana så är den okörbar så man får lägga ner mycket tid på att juster cambervinkel, dämpare, utväxling etc

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/05/30 13:34:00
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/05/30 :  09:42:42  Show Profile Send mace a Private Message
Ahhhhhhhhh

Minnena från min Kyosho Scorpion kommer tillbaka.

Jag satt ett par vinterkvällar och knåpade ihop snökedjor till bakdäcken, använde nyckelkedja

1982???

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/30 :  09:47:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vill ha !!
http://www.serpent.com/product/903004

Jäkla Guru

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 25 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000