HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifipressen, går den att muta?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2007/07/07 :  11:54:28  Show Profile Send Qvist a Private Message
Då "Kalle" stolt skriver att en produkt, tex en förstärkare för 6000 Kr låter bättre än en annan svindyr förstärkare har det vid flera tilfällen låtigt lite märkligt här på forumet.

Attityden att dom som testar massa produkter eller att han som har bäst anläggning är den person som verkligen kan tala om hur det låter tycker jag är lite galet.

Kan lika gärna vara tvärt om, tror nämligen att man som hifirecensent får välldigt snett ljudideal av att sitta och analysera hur det låter hela tiden.

Att byta något på sin stereo är som att byta bil lite gran.

Det kan vara roligt första månaden, sen är det inte lika kul.

Det kan vara obehagligt att köra sin familje buss första månaden, men jävlar vad bra den vart sen då man uptäckt fördelarna.

Att grannen ska låtsas vara bättre med sin 9onde nya mercedes av senaste årsmodell, gör inte han bättre på att bedömma bilar.

Sen ska man inte glömma att den som kan snacka och skriva kommer långt i denna värld.

Tror ändå att tidnigar försöker bedömma en produkt något så när rättvist, och skulle en produkt börja ta över en marknad så att andra produkter blir lidande tror jag testerna bedöms hårdare.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/07/07 :  14:19:32  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Om kvaliteten på det som skrivs blir bättre eller sämre med forumen inberäknat är en annan diskussion. Liksom hur etik och moral ser ut på forumen...

Den som har till uppgift att testa produkter blir en fena på sitt gebit. Han har som regel KOLL på plus och minus och kan även på ett distanserat sätt uppskatta och förstå andras ljudideal kontra sitt eget och få läsarna att förstå skillnaden.

Om han jobbar i bilvärlden vet han sina egna preferenser men har kört så mycket bil och skrivit så mycket att läget blir begripligt, dvs även för den som läser.

I hifi-världen kan man tänka sig ett gäng handlare och ett gäng gamla hifi-rävar som kan platsa in i denna liga.

Å andra sidan har vi han med "9:onde nya mercedesen" och jag håller med där. Bara för att bilen/hifi-anläggningen är dyr säger inte det ett skvatt om innehavarens pålästhet, erfarenhet el dyl.

Tack alla också för den positiva responsen!!!

mvh
.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/07/07 :  18:33:56  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Vissa frågor som man kan ställa sig med de olika tester som genomförs. Det nya är nästan alltid bättre. Så behöver det inte vara.

Dock så reagerar jag på de tidningar som testar tv-apparater och hembiorecievers. Eller varför inte mobiltelefoner.

Vad gäller dumburkar så vann nästan alltid Philips de tester de ställde upp med. Däremot så hade långt ifrån alla Philips som favorit på forumen. Där klagades det både på det ena och det andra. Där fanns märken som var långt mycket bättre.

Vad gäller recievers så var det ett tag alltid Yamaha som tog hem testerna. Samma här de kunniga folken på forumen hade oftast helt andra favoriter.

Sist men inte minst. Moblitelefoner. Hur många tester har inte Ericsson kommer före Nokia?
Jag gissar på att i Finland är det det motsatta.


Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/07/07 :  23:29:06  Show Profile Send Stickan a Private Message
quote:
När det gäller utrustning så är det enkelt. Ingen distributör skulle komma på tanken att ta fullt butikspris till en hifi-journalist. Det är butikens inpris som gäller, både om redaktionen skall handla till tidningen eller om killarna skall ha med varan hem. Alla distributörer gör samma sak tror jag. Vi kan heller inte tycka att det är något konstigt. Om någon av dem verkligen vill ha en produkt vet vi ju att de kan välja och vraka till priser som den vanlige konsumenten inte kommer i närheten av. Oavsett märke eller distributör. Sådana är spelets regler, hifi-journalister är priviligierade inom det fält där de jobbar och skall så vara.


Har funderat länge över just de raderna. Är det bara jag som tycker att "testarnas" objektivitet faller ganska platt till marken med tanke på det ovan citerade?

Min uppfattning är att det går att muta vad och vem som helst inom alla affärsområden. Att först läsa att det inte förekommer några som helst konstigheter, för att i nästa stund läsa det ovan citerade gör mig fundersam i alla fall.
Är det verkligen ingen annan som har funderingar kring dessa rader

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/07/07 :  23:59:36  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Stickan:
quote:
quote:
quote:
När det gäller utrustning så är det enkelt. Ingen distributör skulle komma på tanken att ta fullt butikspris till en hifi-journalist. Det är butikens inpris som gäller, både om redaktionen skall handla till tidningen eller om killarna skall ha med varan hem. Alla distributörer gör samma sak tror jag. Vi kan heller inte tycka att det är något konstigt. Om någon av dem verkligen vill ha en produkt vet vi ju att de kan välja och vraka till priser som den vanlige konsumenten inte kommer i närheten av. Oavsett märke eller distributör. Sådana är spelets regler, hifi-journalister är priviligierade inom det fält där de jobbar och skall så vara.



Har funderat länge över just de raderna. Är det bara jag som tycker att "testarnas" objektivitet faller ganska platt till marken med tanke på det ovan citerade?


Här håller jag inte med. Så länge det är gängse spelregler i branschen - vilket det verkar vara - sker det ju ingen särbehandling av vare sig journalisterna från handlarnas sida eller handlarna från journalisternas. Villkoren är ju lika för alla i branschen. Därför ser jag i detta ingen grund för otillbörlig påverkan.

Vad gäller trådens huvudämne har jag ingen uppfattning eftersom jag är så pass perifer aktör att jag inte är insatt i hur relationerna fungerar. Det HiFi-Consults beskriver i trådens inledande inlägg stämmer emmellertid överens med det jag förväntar mig. Att ytterligare ett par aktörer på leverantörssidan med olika inriktning lämnar bifall understryker intrycket.

HiFi-tidningar har jag enbart läst enstaka nummer av så dem har jag inte heller någon uppfattning om.

Konstaterar emellertid att det efter en del forumhängande går att utläsa grupperingar och vad de står för bland skribenterna på olika forum. Det gäller såväl konsumenter och leverantörer. Men det är klart, det tar ett tag innan man funnit grupperingarna och kanske behöves också en gnutta livserfarenhet får att upptäcka dem. Utifrån detta är det enligt min uppfattning sedan inte svårt att värdera det som skrivs i förhållande till ens egna preferenser.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/07/08 :  00:02:12  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Ska väl tilläggas att jag inte tror att grupperingarna jag nämner i förra inlägget normalt är några former av konspirationsbildningar. De är snarar ett uttryck av att det inom HiFi-hobbyn finns ett antal mer eller mindre väldefinierade intresse- och preferensinriktningar - undergrupper - inom hobbyn

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/07/08 00:05:19
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/07/08 :  10:04:29  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Stickan:

Jag förstår hur du menar och jag håller med. Det går säkert att muta nästan vem som helst i affärsvärlden. Om man läser många kommentarer på forumen så verkar det dock nästan vara den vanliga vägen att ta sig fram. Och det reagerade jag på varför mitt inlägg om till stånd.

Ett av de märken jag säljer har blivit föremål för rena häxjakten eftersom en journalist testat alla apparater för en tidning. Det är snart 3 år sedan journalisten testade en Bladelius-apparat senast och ändå valsar man på med sagor och ganska förödande dyngspridning med hänvisning till samme journalist. ( sakfrågan: inget oetiskt förekom vad jag vet men det var "före min tid" och det är bara efter 2003 jag kan garantera saker till 100%)

Man är alltså inte påläst! men sprida skit handlar nu en gång inte om kunskap eller pålästhet. det handlar om tanklöshet, omogenhet, illvilja och kanske ren elakhet.

När det gäller inköpspris... Två tidningsredaktioner och två forumägare, kanske totalt 15 personer i hela landet som sitter i någon eventuellt lycklig position att kunna handla billigare än de flesta. Menar du på fullt allvar att alla köp skall granskas av en kommité och att alla köp skall göras utifrån den vanlige kundens bruttopris?

Min erfarenhet är att alla sådan konstruktioner går att lura men det är en bisak.

I verkliga livet byter dessa personer utrustning väldigt sällan. Det går många år mellan bytena och det sker en pryl i taget och killarna sitter generellt på inte så väldans imponerande utrustning. Här är det gott om rörprylar från 80 eller 90-talet, hembyggda subwoofrar, en Amplifix parat med någon franska delikatess från mitten 90 och högtalare ingen hört talas om...

Betänk att de jobbar med hifi och ljud och kanske har största lyssningsdosen i redaktionens lokaler, de traskar runt på mässor i mängder varje år och lyssnar, de åker på hemma-hos-reportage och lyssnar... Undantag finns såklart, framförallt de som sköter skriverierna hemifrån. De ser ju såklart till att skaffa sig precis det de önskar sig som referensanläggning.

Om vi är 10 större distributörer i landet, med varsin korg agenturer (alltså med någon form av makt att kunna sälja till butikens inköpspris om vi vill) och får frågan av en journalist: "jag är väldigt sugen på dina effektsteg, vad vill du ha för dem?"

Då kan man antingen göra bort sig och ge ett lågt Kalle Anka-pris och menande i svävande ordalag uttrycka en förhoppning över framtida skriverier och att det i text ofta framgår vilken journalistens referensapparat är. I samma andetag har jag ju tagit ära och heder av journalisten. han kommer tycka jag är en läskig typ som kräver något av honom, som är en potentiell skandalfara, och han kommer att fundera över hur många andra som fått samma erbjudande före honom... ( och i samma ögonblick har jag ju tagit all heder av mig själv)

Tänk om detta inte skulle gå bra! Journalisten tackar, säger nej, hör inte av sig mer. Hur är min känsla inför att skicka apparater på test till den redaktionen efteråt?...

DET är ett vågspel som är betydligt farligare än någonsin vinsten med några kommentarer i kanten om att man "har referensen X".

Å andra sidan; jag kräver honom på 100% av listpriset. Han kommer att säga att han inte har råd just nu och sedan inte höra av sig mer. Jag blev just ointresserad av att han skulle ha min apparat i sin referensrigg (för det framkommer ju någon gång i bland vad som står hemma hos testarna och det ÄR värt en del). Ingen annan kräver 100% vilket jag ju känner till.

Den gyllene medelvägen, det svenska "lagom", det de flesta kan acceptera och förstå - är att ge "nettopriset", dvs det en butik betalar när de köper in apparaten. Då tjänar jag som distributör fortfarande en slant, testapparater, apparater till redaktioner, apparater till butikssäljare etc etc ingår i ekvationen jämte annonser, lagerhållning, mässor, hotell osv.

Om alla gör detta blir situationen för journalisterna samma, dvs ingen distributör lockar med mer än någon annan (och gör han det riskerar han ganska mycket, se ovan) så det som fäller avgörandet över vad journalisten vill ha hem i sin referensrigg är det det skall vara. Nämligen vilken apparat han önskar. Inte att någon av distributörerna vinkar med en gratisflagga.


mvh
.



www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/07/08 :  12:21:31  Show Profile Send Stickan a Private Message
Naturligtvis är det bra att inte vinka med en gratisflagga, vet att det är så här systemet fungerar men tycker ändå det är lite tråkigt.
Läs nu inte detta som om att jag anklagar Hi Fi Consult för mutor, ville bara veta och höra lite om hur andra tycker om detta.

Jag har tidigare i en annan tråd kritiserat Bladelius för en i mitt tycke "billig" fjärrkontroll som medföljer till Tyrstärken som säkert är en alldeles förträfflig förstärkare, häxjakten är jag inte inblandad i men det känns som om ni vet det plus att jag inte gillar häxjakter själv.


Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/08 :  12:28:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Till denna intressanta tråd kan man ju också tillägga att journalister/hifirecensenter personligen är ute efter riktigt bra ljud, inte primärt en "bra affär". Tänk den hifirecensent som skulle göra business av det hela - kräva pris lägre än netto för att skriva upp en recension för att sen sälja till över netto.
Recensenten i fråga skulle knappast bli långvarig.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/07/08 :  12:57:28  Show Profile Send Stickan a Private Message
quote:
Recensenten i fråga skulle knappast bli långvarig.

Det får man verkligen hoppas.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2007/07/08 :  13:18:51  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jag kanske är naiv men har alltid litat på vad recensionerna har att säga. Men har märkt att dem som recensera har olika tycke och smak. Har man tur så hittar man någon som har ungefär samma tanke om hur det ska låta. Sen vet jag inte varför journalister skulle ta emot mutor... det är ju brottsligt. Det bör inte ta lång tid innan han är en före detta.

Mvh Leif
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2007/07/09 :  00:17:56  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Jag kan säga som så mycket att allt är inte så glasklart fint som det beskrivs.

Vi har försökt för en tid sedan få med en förstärkare vi sålde, men blev tvärt avvisade eftersom "man måste ha minst 3st återförsäljarbutiker där folk kan lyssna på den". I ungefär samma veva testas det grejer som inte har EN ENDA åf i Sverige. Så, vad skall man tolka det som?

Likaså gäller det andra tester, på andra produkter där vi först var med ganska mycket, men efter att jag kritiserat HiFi&Musik en del på vissa ställen (trots att vi fick bra betyg och vann ett par tester) så har vi nu på 1 år inte blivit tillfrågade att vara med alls, trots att man testat grejer där vi är mycket väl placerade på marknaden.

Så.....

mvh Jonas
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/07/09 :  00:36:13  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
g kan säga som så mycket att allt är inte så glasklart fint som det beskrivs.

Vi har försökt för en tid sedan få med en förstärkare vi sålde, men blev tvärt avvisade eftersom "man måste ha minst 3st återförsäljarbutiker där folk kan lyssna på den". I ungefär samma veva testas det grejer som inte har EN ENDA åf i Sverige. Så, vad skall man tolka det som?

Likaså gäller det andra tester, på andra produkter där vi först var med ganska mycket, men efter att jag kritiserat HiFi&Musik en del på vissa ställen (trots att vi fick bra betyg och vann ett par tester) så har vi nu på 1 år inte blivit tillfrågade att vara med alls, trots att man testat grejer där vi är mycket väl placerade på marknaden.

Så.....

mvh Jonas


Jonas, du borde kanske ha med någon undertext, om vad och vem du representerar.

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/07/09 :  09:46:34  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Håller med:

Jonash, vilka är "vi"?

Förr i tiden (för 5 år sedan...) fanns det krav på att en produkt skulle ha ordnad återförsäljning i större delen av landet. Nu är det alltså 3 ÅF som gäller.

Personligen (och knappast förvånande) anser jag att det är bra regler. (läs mitt stycke om "Clondyke för nyetableringar" i första inlägget). Hela pressen blir ju annars bara en testbänk för enproduktsföretag och kanske entillfällesföretag. Det finns så oändligt mycket prylar därute att den vanliga hifi-pressen inte kan och inte skall hålla på med för mycket sådan verksamhet.

mvh
.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2007/07/09 :  11:38:14  Show Profile Send Io a Private Message
Eftersom jag skrivit om hifi i H&M sedan 1989 så är den här tråden onekligen intressant. Jag har varit anställd i tre år och frilansat före och efter dess (94-97). Jag skrev tidigare även åt norska Audio tidigare.

Jag sålde min analoga skivspelare igår. Den hade jag haft i drygt 20 år. Orsaken är att jag i nästa nummer av Hifi & Musik skriver om en spelare som jag tycker är bättre. Utan att kosta astronomiska summor.

I vilket fall, under själva skrivperioden har jag talat om för Jonas Bryngelsson som är chefredaktör att jag är intresserad av att köpa spelaren. Efter att jag lämnat manus och testen har layoutats #8211; när ingenting längre kan ändras #8211; så kontaktade Jonas leverantören och hörde om pris på spelaren.

Priset blev det förväntade, inköpspris.

Visst, jag har köpt hela min anläggning på samma sätt. Å andra sidan har jag använt samma högtalare som referens sedan 1994. Försteget är äldre. Å tredje sidan är alla kablar från 2000-talet, låt vara att jag hörde de första prototyperna 1996#8230;

För min del är det två saker som är viktiga. Dels att inga dealar görs medan testen skrivs, jag vill helst slippa kontakter över huvudtaget med leverantörer till manus är lämnat. Dels skulle jag aldrig köpa ngt som inte är bra i längden, har aldrig bytt hifiprylar i särskilt högt tempo, utan för mig handlar hifi om långsiktighet. Oavsett om jag skriver om prylar eller inte, så vill jag ha fasta referenser.

--

Sladd - Bra skrivet!



/Olle Linder

PS. Jag har varken lust eller mandat att uttala mig för Hifi & Musiks räkning. Det jag skriver här speglar bara mina åsikter! DS.

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2007/07/09 :  15:53:00  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
"Vi" är ett företag som heter Ncore Acuostical Solutions.

"Vi" är distributör men som även säljer till slutkund utav mestadels bil HiFi, men vi har även ett danskt märke som tillhandahåller en del hemma HiFi produkter.

Jag är delägare till 50%.

mvh Jonas
Ps. Jag skall ordna en signatur!
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/07/09 :  16:28:56  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Bra jonash, så ska det se ut

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/09 :  16:41:53  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
jonash: hur länge har du/ni kört företaget?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2007/07/09 :  17:50:25  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Detta var en bra tråd

Det känns mycket tråkigt med alla dessa vetabästpåforumen individer som tycks ha en helt annan hobby än jag.

Trevligt att få ett inlägg från en skribent som i alla fall jag har uppskattat genom åren. Tack Olle Linder.

Jag måste ju erkänna dock att jag mest läser hifipressen av rena nöjesskäl. Skall jag handla så skall det testas, lyssnas, klämmas på och studera en bra stund innan jag bestämmer mig. Hifi är kanske inte så svårt egentligen om man fastnat och trivs med vissa märken och handlare.

Då är det värre med platt-tv. Det måste vara något fel på mig eftersom jag tycker att min gamla CRT är väl så bra som dom nyaste och flashigaste LCD/plasmorna

Nej, jag tror inte för en sekund att hifipressen är mutad. Däremot borde den få bättre förutsättningar för att kunna testa ordentligt med rum, mätutrustning mm. Fast oftast är väl tiden den största boven.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/07/09 :  18:24:00  Show Profile Send Harry_up a Private Message
För att undvika all sådan diskussion skulle det vara mer neutralt att man gör ett avtal med en butik(er) som har intressant sortiment och sedan görs inköp direkt av butiken. Då skulle man slippa kontakten med leverantören helt i samband med test och även i mellan tester när det gäller inköp.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/07/09 :  18:30:33  Show Profile Send Lech a Private Message
Vad skulle skilja Hifi pressen från andra facktidskrifter ???

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2007/07/09 :  20:03:12  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Vi startade 2003. Båda är gotlandsfödda år 1972, båda utbildade ingenjörer vid KTH.

Det är främst bilstereo och tyngre sådan som vi ansåg det behövdes tas in lite mer kunskap kring, så därför startade vi. Mycket folk som inte har nån som helst koll inom 12V branschen tyvärr.

Sedan så har min kompanjon en god vän som jobbat hos DST/Peerless länge och som startade egen firma i danmark, JJAZ. Han började med att utveckla egna högtalare, och dem säljs till viss del fortfarande. Han gjorde även förstärkare ett tag, men jag tror han lagt ner det nu och säljer nog mest andra saker, Cardas t.ex. Vi säljer även hans produkter i Sverige, så det är den kopplingen jag har direkt till hemma HiFi sidan.

mvh Jonas
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2007/07/09 :  20:51:23  Show Profile Send McEnroe a Private Message
quote:
Hifipressen, går den att muta?

Inte med choklad iaf!Tror knappast nån skitar ner sig under 100tkr.Och där faller rabatterna bort för mig.Sen ska man sova också.
Nån som vet om en hifijournalist med Ferrari

I was talking to myself!
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/07/09 :  21:21:14  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Harry up:

I min värld helt fel väg att gå. Det har provats mässor t ex där butikerna var ansvariga för respektive rum med mindre bra resultat. En butik lär heller inte ha alla de prylar som testas från alla de olika distributörerna.

En distributör (värd namnet) har medel avsatta för mässor, maskiner till test, annonsering och har ju som uppgift att förse en rad butiker med den servicen jämte sådant som prislistor, garantier etc.


Io:
Tack Olle Linder! Du är ju en av veteranerna och har varit med och skrivit "boken" av modell svenskt lagom, dvs normalt nettopris. Vi ser fram emot fler skriverier också från din penna. ( se där hur man försöker smöra en makthavare )

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2007/07/09 :  21:24:53  Show Profile Send Blue a Private Message
Hifi Consult: "Förr i tiden (för 5 år sedan...) fanns det krav på att en produkt skulle ha ordnad återförsäljning i större delen av landet. Nu är det alltså 3 ÅF som gäller. Personligen (och knappast förvånande) anser jag att det är bra regler. (läs mitt stycke om "Clondyke för nyetableringar" i första inlägget). Hela pressen blir ju annars bara en testbänk för enproduktsföretag och kanske entillfällesföretag. Det finns så oändligt mycket prylar därute att den vanliga hifi-pressen inte kan och inte skall hålla på med för mycket sådan verksamhet."

Och det är här jag inte riktigt håller med dig (skrev om det i ett tidigare inlägg i den här tråden också):

Om t.ex. Hifi & Musik enbart skulle skriva om märken som finns välrepresentarde över hela landet hade det helt enkelt inte funnits särskilt många märken att skriva om. Hifivärlden har som bekant förändrats en hel del de senaste åren och idag är det betydligt lättare för svenska konsumenter att hålla koll på vad som händer utomlands än det var förr, och att blunda för denna verklighet vore inte helt lyckat för hifipressen. Enligt min mening handlar det om att hitta en bra balans mellan de i Sverige väletablerade märkena och intressanta produkter från märken med blygsam tillvaro i Sverige. Inte minst för att uppmuntra importörerna och återförsäljarna att bredda sina utbud när det finns fog för det.

I slutändan är H&M:s uppgift inte att se till att det skrivs om de produkter som de svenska butikerna väljer att hålla i lager, utan att skriva om produkter som man bedömmer kan vara intressanta för de svenska konsumenterna.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.88 sekunder. Snitz Forums 2000