HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifipressen, går den att muta?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/07/09 :  22:10:58  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Blue:

Du har helt rätt.

man skall inte BARA uppmärksamma produkter som är etablerade.
man skall inte BLUNDA för alla de som finns ute i världen...

Helt riktigt måste det vara en balans och jag säger inget om det.
Men skall vi dra konsekvensen ända ut så blir en tidning som BARA hanterar saker som kan få uppmärksamhet eller några hundra lösnummerköpare extra per månad en torftig mix av "spännande" prylar som kunderna skall jaga tag i på egen hand på andra sidan jordklotet eller i en tysk alpby utan telefon.

En sådan tidning skulle t ex jag inte annonsera i då vår kundkrets förmodligen inte skulle finnas där. Och plötsligt är vi framme. I balansen mellan nyheter, ekonomi, läsvärde och service och trygghet åt kunderna.

På andra sidan jordklotet lär de inte skicka in annonser och inte från den lilla alpbyn heller och då klarar inte tidningen att få runt verksamheten.

De etablerade företagen som bygger sin verksamhet på bl a annonsering och tester i lokala (nationella) tidningar är självklart en grundstomme i tidningarnas liv och överlevnad.

Blue skriver:
"I slutändan är H&M:s uppgift inte att se till att det skrivs om de produkter som de svenska butikerna väljer att hålla i lager, utan att skriva om produkter som man bedömmer kan vara intressanta för de svenska konsumenterna."

Jag kan inte svara för just H & M men tror inte de helt håller med dig. Tidningarna både skapar och förändrar branschen genom att testa, belysa och ta in nyheter. Men att frångå plattformen, de etablerade, och börja leta saker (ute i världen) som kan vara intressanta för svenska konsumenter... jo, det låter vackert men kommer aldrig att hända. Det är ekonomiska realiteter. Men det behöver inte innebära att bandet och det ömsesidiga beroendet är fult eller skumt (eller "muterat" )

Den förändrig som redan skett är enorm och det krävs väldigt lite (om du frågar mig då alltså) för att få stort genomslag och kunna skicka prylar på test som aldrig varit på svensk mark och de skickas in av aktörer som ingen hört talas om. Jag gillar det inte fullt ut men inser att det tillhör den nya tiden och att det som sagt tvingar oss att bli bättre.

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/07/09 :  22:26:05  Show Profile Send Snutten a Private Message
Spelare ingen större roll om det mutas eller inte, vi måste alla tänka själva i slutändan och ta eget ansvar, och är det skitprodukter kommer det ju fram förr eller senare och då är det kört . Trist att världen ser ut som den gör, det säljs en del junk (behöver jag nämna högtalare i skåpvagn) och inte är det billigt heller. Så bortse från alla tester och tänk och lyssna själv så brukar det ordna sig .
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/07/10 :  07:52:20  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det där med 3 ÅF kan vi stryka på en gång.

Företaget jag jobbar för har NU 2 ÅF.
När tester genomfördes fanns bara 1 ÅF i sverige.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/07/10 :  07:54:00  Show Profile Send fripps a Private Message
Mycket intressant tråd med inlägg både från distributör och skribent. En tråd som man kan hänvisa till i framtiden om mutfrågan dyker upp på nytt. Kanske skulle lägga en sticky på den

MVH

Fredrik

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

Transient Design
Member

287 Posts

Posted - 2007/07/10 :  09:02:31  Show Profile  Visit Transient Design's Homepage Send Transient Design a Private Message
Bra skrivet Sladd! Jag har samma erfarenhet som du då det gäller mutor till press, det förekommer nog mycket sällan, om alls. Även fast många historier går om mutor med gratis produkter så tror jag de oftast är ganska överdrivna med hjälp av den svenska avundsjukan!

Som representant för en av dessa "små nya importörer" så vill jag bara ge min bild av saken:

Det är jättekul med nya grejer! Men fast jag får nyhetsnoja över nya märken och produkter så säljer man nästan inget alls av en produkt då den är helt ny på marknaden, även om tidningar hjälper till med nyhetsnotiser och en test. Min erfarenhet är att det tar flera år innan ett nytt märke är så pass etablerat att det "säljer sig självt". Om det alls finns kvar så länge...

Och snacka om lotto när det gäller att sända en ny okänd produkt på test! Om den inte blir positiv så kan man lägga ner hela agenturen genast för då vet "alla" att den inte är nåt att ha. Även om det kanske bara var just den kritikerns smak eller anläggning den inte passade. Om Pioner eller Yamaha får en dålig test gör det liksom inget då alla vet att de ändå tillverkar bra grejer, men om CD-spelaren från Shingeling Audio får kritik för sitt trista ljud, då blir automatiskt hela märket osäljbart. Många gånger har jag önskat att det gick att påverka vad som skrevs i pressen.

Och då jag vill arbeta som "seriös" importör innebär detta att jag inte säljer direkt till kund utan vill jobba ihop med butiker som säljer mina produkter till kunderna. Men här ligger ofta problemet för mig (och andra i samma situation?): En butik köper inte hem en ny okänd produkt! Helst ska det finnas flera olika tester med bra utfall innan de ens tar i den med tång. Och hur ska man då göra som importör med en lite udda (om än en rätt bra) ny produkt? Sälja direkt till kund är en väg att gå, men då vill ännu färre butiker sälja dina produkter sedan. Och utan butiker inga tester. Vem kom först, hönan eller ägget?

Jag har jobbat ett år nu med att försöka hitta nya produkter och skaffa tester i tidningar och butiker som vill sälja dem. Och tro mig, det är inte så lätt. För fast jag hade flera års erfarenhet av detta sedan tidigare så är det fortfarande en brant uppförsbacke att sälja in nya grejer. Man är överlycklig varje gång en tidning väljer att publicera en liten bild på nyhetssidorna! De få kronor (en butik får alltid större del av vinsten än importören) som blir vinst från en försäljning går direkt till kostnader som annonser, mässor, bilresor och frakter mm, mm. För om man inte syns så finns man inte...

Jag har ännu inte tagit ut en krona i lön utan snarare så går alla pengar som kan hittas (eller lånas) rätt in i företaget för att användas till nya inköp eller kostnader. Tänk att nån gång kunna ta ut en liten lön!

Som importör så måste jag dessutom alltid betala leverantörer i förväg och sedan ge en butik en faktura på 14 eller gärna 30 dagar. Och om produkten jag precis köpt hem 5st av inte visar sig hålla måttet så har jag bundit upp en massa pengar som borde gått till annat. Enda utvägen blir då att sälja bort produkterna så fort som möjligt till inköpspris i hopp om att någon ändå vill köpa dem. Dessa försäljningar är inte kul att göra då en massa tid och pengar har satsats helt fel och ofta skapar mer kostnader än vad man tjänar.

Så jag har egentligen bara ett par råd att ge till den som vill börja importera hifi: Du måste älska detta för att orka och helst var miljonär då du börjar!

Mvh Lasse

www.transientdesign.se Distributör för AMR, iFi-Audio, Acoustic Revive, Leben, Line Magnetic, LAB12, Okki Nokki, Bryston, Kora, HANA och HiFimans hörlurar.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/07/10 :  09:35:40  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Transient:

Din beskrivning är klockren. Skillnaden på dig och de flesta andra är att du är känd i branschen och så att säga utprovat seriös. Jag vet att du också håller med mig i det jag skriver om ordning och reda med importörer/distributörer kontra butiker, vem som skall ha största kakan och hur prisbildning bör se ut.

Det är kanske därför din backe är extra brant i början men chansen att få det att rulla på lång sikt skulle jag bedömma som större än de flestas.

Med ALL business är det bäst att vara miljonär från början

mvh
.

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/07/10 :  10:25:57  Show Profile Send iroise a Private Message
It´s cost money to make money!!
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/07/10 :  15:07:24  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Hifi consult:
var nog lite otydlig. Menade att jounalisterna skulle kunna köpa sina grejor direkt ifrån butiker till netto så att kontakten vid köp inte ens fanns mellan importör och tidning. Då skulle ni kunna bli glatt överraskade av att någon använde era grejor hemma istället för att hamna i debatten om att ni köpt någon journalist.
Att alla butiker inte fixar att ha montrar på mässor har nog bevisats ett antal gånger, ja.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/07/10 :  19:40:46  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Harry up:

OK, då förstår jag bättre. kan se en gränsdragning där som blir svår.

VEM får lov att köpa till netto?
Varför skall butiken ha jobb och stå ev garantiärenden när man tjänar NOLL kronor...

I min värld är detta typiskt det en distributör har betalt att göra, inklusive att ha ett bättre grepp på hela landets hifimarknad än enskilda butiker och alltså kunna avgöra vem, hur, varför etc. Distributörens jobb är att smörja maskineriet så att det blir enkelt för butikerna att sälja. En bra konstruktion helt enkelt.

mvh
.

www.hificonsult.se
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000