HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Billig DAB-mottagare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/12/05 :  10:15:37  Show Profile Send Jadde a Private Message
Cambridge Audio har precis släppt en DAB-mottagare för £150.

Mer info: http://www.cambridge-audio.co.uk/index2_f.htm

Hur pass utbrett är DAB-nätet i Sverige?

DAB är dött!

Edited by - Jadde on 2002/12/12 14:06:04

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2002/12/05 :  10:38:06  Show Profile Send Terminator a Private Message
Tyvärr är det inte särskilt utbrett men som Uppsala-bo så blir man ju lite lockad av den trevliga prislappen.
http://www.sr.se/digitalradion/fakta/mottagning.stm
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/12/05 :  10:39:55  Show Profile Send Jadde a Private Message
I april 2002 beslöt SR att, tills vidare, minska Digitalradions täckning på riksprogrammen från 85% till 35% . Det innebär att under 2002 kan Digitalradion enbart avlyssnas i Stockholm, Göteborg och Malmö samt Luleå. De regionala sändningarna över dessa områden utgår helt.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/12/05 :  11:45:10  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag hadde hört att DAB skulle läggas ned helt under 2003?!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2002/12/05 :  13:17:27  Show Profile Send Terminator a Private Message
Bäst man skaffar en billig mottagare för att visa sitt stöd av DAB.
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2002/12/12 :  13:20:23  Show Profile Send poppop a Private Message
DAB = Dead At Birth!

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/12/13 :  00:00:50  Show Profile Send Nagra a Private Message
Måste vara inne i England iallafall, med tanke på att Mclaren gör DAB oxå.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/12/14 :  17:30:50  Show Profile Send brumel a Private Message
Död åt DAB! Så dö då! NU!
Nej! DAB kommer tillbaka.

Jaså ingen sändare?

Puh. Det var bara en ond dröm.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/29 :  21:10:44  Show Profile Send Timbre a Private Message
Lägg dom pengarna på en bra FM-antenn istället!
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2002/12/30 :  11:24:42  Show Profile Send erik a Private Message
Håller med helt. En tuner utan bra antenn är som värdelös signalkabel till en CD-spelare.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

Larsson
Starting Member

6 Posts

Posted - 2002/12/30 :  16:56:00  Show Profile Send Larsson a Private Message
Intressant!
Jag blev själv intresserad av ditt första inlägg, och trodde att om jag läste vidare så kanske jag hittar en återförsäljare, men icke.
En idé skulle kunna vara att kolla med Radiolagret eller Ågrens, de båda säljer Cambridge här i Göteborg (jag tvivlar dock på att de har öppet imorgon, nyårsafton!).
Jag ska själv ta en sväng till Radiolagret när tid/ekonomi finnes, för att se om de har DABen hemma!
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/12/30 :  17:01:26  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag har varit litet intresserad av DAB men inte kommit till skott av olika skäl. De är svåra att hitta i butikerna och priserna har varit rätt höga och man kunde vänta sig att de skall gå ner, vilket de har gjort rätt mycket på senaste tiden.
Sveriges Radio har en del info på www.sr.se med uppgifter om modeller som finns i Sverige.
Man kan köpa Videologics modeller, numera Pure, direkt från deras hemsida.
Med reservation för att det var ett litet tag sedan jag kollade detta.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/12/30 :  17:59:00  Show Profile Send Anders47 a Private Message
En liten varning bara, Cambridge ovan har bara mottagning på band III medan Videologic har en avsedd att fungera i hela Europa med både band III och L-band, så då bör man vara på den säkra sidan. Vad som behövs i Sverige nu och i framtiden vet jag dock ej.
Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2002/12/30 :  22:09:38  Show Profile Send Yps a Private Message
Hörde från Knoppen att det finns flera stationer som inte får plats i FM-bandet som SR sänder i DAB-nätet istället.
Mer info här:
http://www.sr.se/digitalradion/

//Magnus
Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2002/12/31 :  10:37:03  Show Profile Send Yps a Private Message
Flera radiokanaler om det verkade oklart.

//Magnus
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2002/12/31 :  10:56:31  Show Profile Send erik a Private Message
quote:
Originally posted by Gin och Tonic

Jag vet inte var det gick snett, men det gjorde det med "musik"!!

Jag frågade "försynt" efter en handlare som kunde tänkas ha denna DAB mottagare och fick råd om att lägga slantarna på en FM- antenn.!!??

Jag fattar inte riktigt sammanhanget.

Upplysningsvis har nog INGEN av dessa "kommentatorer" sett eller ens i sin vildaste fantasi kunnat föreställa sig "min FM-ANTENN".

Det är inte bara en (1) utan flera staggade, både rikt och dipol antenner.

Höjd över havet = 33 Meter ( syd Göteborg ) förväxla inte med
fd Göteborg Radio i Vallda.

Förresten finns det någon som kan tänkas ..., var hitta en sådan här DAB-Mottagare i GBG (helst IMORGON)

Ursäkta påhoppet.
Meddela gärna vart du hittar den. Jag kan tänka mig att köpa den för att prova samt komma över fler kanaler. I Luleåområdet är kanalutbudet magert.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/02 :  00:18:04  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Anders47

En liten varning bara, Cambridge ovan har bara mottagning på band III medan Videologic har en avsedd att fungera i hela Europa med både band III och L-band, så då bör man vara på den säkra sidan. Vad som behövs i Sverige nu och i framtiden vet jag dock ej.

Hej Anders!

Bra att du påpekar detta Anders! Vad jag vet så har faktiskt inte Cambridge L-Band.
Nu är det kanske inte så stor förlust ändå, för inga sändningar är ännu inplanerade på L-bandet just nu. L-bandet är mer oekonomiskt att sända på eftersom det är mer högfrekvent --> mindre diffraktion --> sämre räckvidd --> krävs fler sändare (jämför GSM 900, 1800 och UMTS). Längre fram är det förstås möjligt att sändningar på L-bandet tas i bruk, t ex kanske för närradiotillämpningar?

Annan grej som kan vara av intresse
Videologic har byggt ett billigt OEM-DAB-kort som i stort sett är "färdig" att byggas in i en låda med valfris design. Vid prov som Teracom gjort så har den modul som sitter i PURE Evoke-1 inte klarat bithastigheter över 192 kb/s i det MPEG-1 Layer II-kodade ljudet. I UK är det troligt att det inte kommer att förekomma högre bithastigheter än så, men i Sverige kan det mycket väl vara möjligt. En liten miss skulle man kunna säga. Vilka DAB-receiverkretsar som sitter i Cambridge vet jag ej.

Även en billig DAB-mottagare från Goodmans är på G.

PS. Än så länge sänder inte den privata lokalradion i DAB. DS.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

VälLjud
F.d. Affe

116 Posts

Posted - 2003/01/02 :  11:23:40  Show Profile Send VälLjud a Private Message
Hej!

Jag har hört att analog TV skall ersättas av digital TV år 2007 men hur blir det då med analog radio och FM bandet, är det någon som vet?

Mvh
Alf
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/02 :  20:24:28  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Affe

Hej!

Jag har hört att analog TV skall ersättas av digital TV år 2007 men hur blir det då med analog radio och FM bandet, är det någon som vet?

Mvh
Alf

Där är tidshorisonten betydligt längre bort. Inget år är bestämt.

/Johan

Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2003/01/02 :  20:39:02  Show Profile Send Patrik a Private Message
Oavsett tidshorisont är Affes fråga mycket intressant. När man går från analogt till digitalt för tv-sändningar, är det sagt något om radiosändningarna? Det känns lite otroligt att även de skulle bli heldigitala. Vet du Johan?

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/02 :  23:22:02  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det här kan vara en rätt känslig fråga för Knoppen som jobbar på Teracom eftersom här finns många motstridiga politiska och kommersiella intressen.
Om jag har förstått det rätt finns det en politisk inriktning från regeringen att både radio och TV skall gå över till digitala format i ett markbundet nät. Detta innebär att det blir i alla fall delvis en statlig kontroll över vilka kanaler som skall ingå. Jag tycker detta är bra eftersom den s.k. marknaden i stort sett endast har lyckats med att sänka kvaliteten på utbudet i förhållande till public service. Det finns dock en del partier som är emot marknätet av principiella skäl och vill ha mer konkurrens och privata aktörer, vilket anses gynna kreativitet och mångfald. Fast det hittils har varit svårt att se detta hos TV3, TV5 och diverse privata lokalradiostationer.
De privata aktörerna är motståndare till marknätet och anser att detta är föråldrat när det finns satellit och kabelsändningar. De vill hellre sälja sina abonnemang och har varit ovilliga att medverka om digital TV i marknätet, vilket har gjort att digital TV har blivit mindre intressant vad gäller de kanaler som ingår (man kan få det mesta i det analoga marknätet).
Det hela har blivit väldigt kontroversiellt och både digital TV och radio har fått liten volym. Det är fortfarande meningen att digital radio skall byggas ut till full täckning över landet, men man avvaktade nyligen med utbyggnaden bl.a av kostnadsskäl. För övrigt går det ju litet trögt i största allmänhet med telekom etc. just nu.
Det finns stor osäkerhet om framtiden, men det lär bli svårt att skrota de analoga sändingarna innan en stor del av medborgarna har skaffat digitala mottagare.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/02 :  23:50:46  Show Profile Send brumel a Private Message
DAB möjliggör knappast någon statlig monopolsituation. Jag tror att det blir ganska tätt med stationer av varierande kvalitet.
Det är väl det som är tanken eftersom FM är så fullbelagt.
Men sändningstillstånden måste ju gå igenom.
Fast hårdvaran kanske är en mer brännande fråga.
Det är knappast någon som köper en tillägs-box eller vad det nu kan vara för något för att höra på digitala nyheter eller skval.
Kanske DAB har en framtid i datormiljö eller inom bilstereo.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

12man
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/01/04 :  01:14:11  Show Profile Send 12man a Private Message
dab300 ska ha en
"Frontier Silicon FS2020 module, embracing the FS1010 single-chip DAB/Audio processor"
goodmans apparaten förses också med inälvor, snarlika? från
http://www.frontier-silicon.com/products/index.asp

dvs vad jag förstår samma som pure evoke maskinen,

men vilka bitrates kör svenska digitalradion med ?

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/04 :  02:36:23  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by 12man

dab300 ska ha en
"Frontier Silicon FS2020 module, embracing the FS1010 single-chip DAB/Audio processor"
goodmans apparaten förses också med inälvor, snarlika? från
http://www.frontier-silicon.com/products/index.asp

dvs vad jag förstår samma som pure evoke maskinen,

men vilka bitrates kör svenska digitalradion med ?

Hej 12mannen!
Bra info. Tack. Kanske är det samma, eller så är det det inte(?) Vad jag förstått så har Evike-1 försetts medn Videologics DAB-modul. Men även själva modulen kanske säljs under andra namn också. På Teracom brukar vi köpa in de olika mottagarna och undersöka dem närmre vad gäller funktionalitet (att de klarar DAB-standraden), handhavande, och känslighet, i viss mån även ljudkvalitet. För att se hur det verkligen ligger till är det nog enklast att skruva isär ett ex av Cambridge-DABen.

Just nu kör SR mest i 192 kb/s. 160 kb/s förekommer ibland på någon/några tjänster (= "radiokanaler"). Tidigare när inte P3 Star fanns, så sändes det i 224 kb/s och 256 kb/s. Det är alltid snålkodningsalgoritmen MPEG-1 Layer II, även s k "MP2", som används.

/Johan Lindroos

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/04 :  02:57:01  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Anders47!

Bra synpunkter. Det går att vrida och vända in i det oändliga med detta om digitala TV- och radiosändningar. Inget svar är heller "det rätta" eftersom olika aktörer har olika ekonomiska intressen.

Jag har bara några egna reflektioner och kommentarer:
I slutändan tror jag att tekniska system som införs kommer att köra över gamla. I fallet FM och DAB (eller om det blir annan digital radio, vem vet?) tror jag att det mer frekvenseffektiva alternativet alltid kommer att ha en fördel eftersom frekvenser ut i etern är en naturtillgång som inte är oändlig.

När det gäller de privata lokalradioaktörerna (PLR) så är det även en fråga om ekonomi att sända. De har en ganksa mager ekonomi, och även risken att sända digital radio till endast ett fåtal lyssnare är ju inte särskilt ekonomisk. Men som helhet tror jag att SR tillsammans med reklamradion måste ta ett helhetsgrepp på DAB-problematiken, det finns annars risk för en momet 22-situation (vilket det redan har varit under ca 5 år skulle man kunna säga). Men PLRerna är faktiskt inte motståndare till DAB!, det går att fråga t ex radioutgivarföreningen (PLRerna är med i den sammanslutningen) om det.

Även är det så att DAB egentligen är utbyggt till 85% befolkningstäckning (även gografiskt en stor del av landet). Men SR har av staten inte erhållit medel att sända över hela landet, och Teracom kan ju inte sända gratis heller. Så just nu sänds över mälardalsregionen, Göteborg-, Malmö-, och Luleåregionerna. Jag vill minnas att det är ca 35 - 40% befolkningstäckning.

Jag tror liksom du att de analoga radiosändningarna kommer att finns kvar mycket länge, åtminstone tills en mycket stor del av befolkningen har digitalradiomottagare. Kanske förvinner inte FM ändå, t ex finns ju AM-radio kver på kort-, mellan- och långvåg.

Hälsningar

Johan Lindroos

Go to Top of Page

12man
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/01/04 :  11:52:27  Show Profile Send 12man a Private Message
tack för svaret johan,

bara inte utveckling blir som i england att programleverantörerna trycker in fler och fler "kanaler" i varje "mux" (heter det så?)

jag vet ingen ny teknik med sämre kvalite som slagit ut en äldre

AM levde ju kvar länge länge i usa pga upplevd bättre kvalite

men vad händer om man matar in högre bitrates än mottagaren "tål"
missljud eller tvärtyst?

dessutom synd om det är begränsning i kapaciteten på dab modulen som teracom mätt då den modulen verkar väldigt utbredd enl "news" på frontiers hemsida

/hanjo
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000