| Author |
Topic  |
|
|
Yve
Member

88 Posts |
Posted - 2002/12/05 : 11:55:59
|
Denna informationen fick jag i ett mail.
Musik påverkar starkt hur vi mår. Den amerikanska fors- karen Don Cambell kunde vid tester notera att musik i all- mänhet och Mozart i synner- het hade flera påtagliga effekter. Lyssnarnas andning, puls och blodtryck påverkades positivt. Immunförsvar, minnet och koncentrationsförmågan förbättrades. Olika slags musik ger - inte helt oväntat - skilda resultat. Mozart och Hayden visade sig förbättra koncentration och minne. Schubert och Tjajkovskij höjer sympatin och medkänslan. Jazz och soul lyfter och inspirerar medan popmusik skapar väl- befinnande. De samlade vetenskapliga rönen tyder på att ökad kulturkonsumtion är ett verksamt verktyg då det gäller förebyggande och rehabiliterande verksam- het. |
MVH Yve
Knowledge comes, but wisdom lingers ... --Alfred, Lord Tennyson |
|
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2002/12/05 : 12:16:53
|
Jag tycker att det blir lättare att plugga/koncentrera sig när jag spelar musik. Då är det inte någon Mozart som snurrar utan det är metal! |
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/12/05 : 16:52:14
|
hmm jag tycker det är oerhört svårt att koncentrera mig på nåt problem om jag samtidigt har på musik... beror kanske på att jag har noll simultankapacitet och bara kan tänka på en sak i taget.. |
Edited by - norman on 2002/12/05 16:53:33 |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/12/09 : 18:10:01
|
Håller med norman här. Man är väl man för tusan! Det är inte meningen att vi ska klara av flera saker samtidigt  |
 |
|
|
wallraff
Member

1077 Posts |
Posted - 2002/12/09 : 22:07:43
|
Det här med att ha musik på och plugga samtidigt har varierat för mig. Under gymnasiet fick jag panik utan musik. Nu på högskolan (LTH) så är det andra bullar. Nu har man valt något man är intrsserad av. Nåja, matten de första åren måste man visserligen genomlida, men sen :) Det kan vara ack så svårt att komma igång, men när man väl kommit igång, då är man i en annan värld. Glömmer allt annat och är bara så inne i studierna. Jag gillar att räkna och dona och fundera, så då är det nog bättre utan musik. Musik tar upp stor hjärnkapacitet, har jag för mig. Det är därför det är roligare att lyssna med dämpad belysning, då ögonen jobbar minimalt och hjärnan koncentrerear sig på musiken!
Så det så ;-) |
"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"
Almost Famous |
 |
|
| |
Topic  |
|