HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Remote on/off
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/10/18 :  09:33:45  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag undrar om någon har bar förslag på hur man kan styra (t.ex. ett slutsteg) påslag och avslag på håll. alltså Stdby/Active.

T.ex. om man har ett aktivt filter, så kan man ju knata fram och slå på det, men då vill ju jag att slutstegen, som kanske står vid högtalarna skall gå igång samtidigt. Att man evt. måste dra en extrasladd får man leva med. Men även en "Activate on signal" är ju trevligt, men vill helst undvika en massa småsignalkrafs i slutsteget. Man kan ju driva ett litet relä via en sladd, men undrar om det finns ngn smidigare lösning, som inte drar konstant ström.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/10/18 :  10:27:35  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Vill du vara riktigt slapp så finns ju såna där väggvårtor ungefär som en timer som man pluggar i befintligt använt uttag fast man kan styra dem med en fjärr . Typ, tänd och släck lampor osv. eller anläggningen i detta fallet...

/M
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/10/18 :  11:10:57  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Har själv funderat på detta då jag vill kunna stänga av/sätta på alla "prylar i min anläggning via mitt försteg!

Finns det fler lösningar, så är jag supernyfiken, men jag funderar på något av följande.

1. AC-switchbox. Styra en reläbox med x-antal utgångar som spänningsmatar de olika komponenterna (220V).

2. Remotekabel. Styr ett relä i var komponent som i sin tur är kopplad till spänningsmatningen.

3. Fjärr. IR-mottagare i varje komponent.

Som det är nu, så lutar det åt variant nr.2.

Via försteget är det tänkt att kunna styra AC-reläerna sekvensielt så att DAC, steg o.s.v. slås på/av i "rätt" ordning.

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/10/18 :  16:29:37  Show Profile Send Zei a Private Message
Kanske något i den här stilen?
http://sound.westhost.com/project79.htm

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/18 :  17:47:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Den här körde jag med i ett par monoblock för några år sedan, funkade fint.
http://sound.westhost.com/project38.htm

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000