HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans hårda tips: KAMELOT
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/11/13 :  00:02:20  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Kamelot är något så pass ovanligt som ett melodiskt Hårdrocksband från USA, bildat i Tampa Florida 1992.
Sångaren Roy Khan (ex. Conception) som kom med i bandet 1998 är dock från Norge.

Vilken subgenre kan man välja att placera Kamelots musik i?
Power Metal kanske? Nej inte riktigt, även om vissa spår pekar ditåt (de lättrallade sångmelodierna och det ibland ganska höga tempot)
Kanske Symphonic & Progressive Power Metal passar bättre? Ja kanske, om man nu måste sätta en etikett på musik så måste det bli något i den stilen.



Från att ha varit ett okänt trevande Metalband i mängden så tog karriären fart när Roy Khan började i bandet. Förutom Khans fantastiska skolade musikalsång och de vassa gitarriffen från Thomas Youngblood så utmärker sig producenterna Sascha Paeth och Miro. Musiken är späckad med keyboards, samplade stråkar och andra roliga ljud.
Ljudbilden är massiv men ändå klar och tydlig.

Det är inte ovanligt att man hittar en del gäster på en skiva med Kamelot.
Simone Simons (Epica), Shagrath (Dimmu Borgir), Jens Johansson (Stratovarius, ex. Yngwie Malmsteen), Luca Turilli (Rhapsody) för att nämna några av de mest namnkunniga.


Roy Khan och Simone Simons (från bandet Epica)


Album (endast CD):
Eternity (1995)
Dominion (1997)
Siége Perilous (1998)
The Fourth Legacy (1999)
The Expedition - Live (2000)
Karma (2001)
Epica (2003)
The Black Halo (2005)
One Cold Winter's Night - Live (2006)
Ghost Opera (2007)



Min favoritplatta är "The Black Halo".
Jag vågar faktiskt påstå att det är en skiva som har allt!
Mycket starka låtar, snygga melodier, tunga riff, grymma arrangemang och ett kanonbra ljud!
Men alla album från "The Fourth Legacy" till nya "Ghost Opera" rekommenderas varmt.

Läs mer:
www.kamelot.com

Lyssna:
www.myspace.com/kamelot

Låtarna "The Haunting" och "March Of Mephisto" rekommenderas!

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2007/11/13 12:56:28

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/11/13 :  07:17:28  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Min favoritplatta är "The Burning Halo".


Heter inte skivan "The Black Halo"? Kul med hårdrocksskivor med bra ljud på CD, det är ju tyvärr lite ovanligt!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2007/11/13 :  07:38:01  Show Profile Send Hornta a Private Message
Riktigt bra grupp! Rekommendeas mycket väl till alla metalfans och hårdrockare...

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2007/11/13 :  10:14:38  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har 3 skivor och alla är bra med en del orkestrala delar och körer som funkar ganska bra till deras musik.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/11/13 :  11:34:01  Show Profile Send OcA a Private Message
Bara att instämma! Ett riktigt bra band med melodier och låtar i fokus. Inget onödigt instrumentalt, utan allt hänger ihop väldigt bra.

Allt från 4th Legacy och framåt är egentligen väldigt bra, men fan vet om inte Black Halo och senaste Ghost Opera är det bästa de gjort! Faktiskt väldigt bra ljud också...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Metal
Member

285 Posts

Posted - 2007/11/13 :  11:52:57  Show Profile Send Metal a Private Message
Jag tycker One cold winters night är kanon också.

/F
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/11/13 :  13:00:17  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Visst heter skivan BLACK halo (har ändrat nu), tänkte troligtvis på en skiva med Draconian som heter BURNING halo.
Jag skrev först en något längre (och bättre) text först.
Men när jag höll på som bäst med att länka bilder och annat så - Blip! - Windows microsoft supererror achtung!!! Så var allt jobb borta - kul!

Bra ljud är ju som sagt kul, men tyvärr så är ju i alla fall "The Black halo" lätt söndermastrad. Jag hade med skivan till en hifi-affär i stan för att lyssna på nya högtalare (i prisklassen 10-15000kr) - det lät platt som en pannkaka!

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2007/11/13 13:03:12
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/11/13 :  13:59:23  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ok, så detta stämmer inte?

quote:
Min favoritplatta är "The Black Halo".
Jag vågar faktiskt påstå att det är en skiva som har allt!
Mycket starka låtar, snygga melodier, tunga riff, grymma arrangemang och ett kanonbra ljud!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2007/11/13 :  15:21:04  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jodå Matte, men det är ju såklart en fråga om tycke och smak.
Men när det handlar om den här sortens inpelningar med elförstärkta instrument och programmerade stråkar osv. så är ju äkta Hifi-ljud tyvärr en omöjlighet.

Jag upplever ljudet på "The Black halo" (och de flesta andra Kamelot-plattor) som mycket bra - på en budgetanläggning som min och om man jämför med annan Hårdrock.
Men mastringen gör att ljudbilden känns platt och anträngd när man spelar på riktigt bra grejor.
Som jag ser det så är ljudet ändå mycket bra! Tror inte det blir bättre än så här inom nutida Hårdrock/Metal på CD.

Nöjd med det svaret?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Aldhissla
Member

63 Posts

Posted - 2007/11/13 :  18:21:23  Show Profile Send Aldhissla a Private Message
Bara att hålla med, Kamelot är ett band att rekomendera stark. Flera starka skivor och The Black Halo är en riktig kanon skiva helt igenom.


Fredrik

Evigt han vakar, betraktar, denna tysta och nattliga trakt
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/11/13 :  20:14:00  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Det finns ju som sagt olika parametrar vad gäller "bra ljud" på hårdrocksplattor (och vanliga också naturligtvis). Dynamiken brukar tyvärr vara rätt begränsad på många plattor i genren. Däremot kan man ibland hitta en del välproducerade alster med tydliga ljudbilder och sorterat ljud. Bara för att det är mycket som är distat behöver det inte resultera i grötigt ljud...

Och bara för att det är välsorterat ljud med stereodjup och bredd behöver det inte låta "polerat" och tråkigt heller.... det går att producera stenhård musik utan att slarva... men ofta går det fel tycker jag, vet ej var syndabocken finns... artisten, producenten, mastringen, vem?

Edit; detta som en allmän reflektion ang ljud på hårdrocksplattor, Kamelot har jag ännu inte hunnit lyssna på, ska göra det.

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2007/11/13 20:16:21
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000