HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Heltäckningsmatta ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2008/01/09 :  17:29:06  Show Profile Send Guru a Private Message
På en del forum rekommenderas heltäckningsmatta, någon som testat lägga in det och hur blev resultatet ?

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/01/09 :  17:48:44  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kortare efterklang, behaglig miljö att prata i, varmt om fötterna.

Kommer själv lägga in en, när det blir dags,,, dock inte de som rekommenderas av andra förståsigpåare.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2008/01/09 :  17:51:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag plockade bort den istället.
Den stora skillnaden var att jag inte kunde använda spikes genom mattan direkt på betonggolvet.
Det ser jag som den stora fördelen.
Ett parkett/laminatgolv med stegljuddämpande matta under är väl inte idealiskt.
Men det blev inte några jätteskillnader. Efter justering av högtalarplacering och vinkling så blev det svårt att säga något bestämt.
Ljudminnet är ju lite kort också.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/01/09 :  18:27:37  Show Profile Send iroise a Private Message
Var hos en arbetskamrat idag och hon/dehade heltäckningsmattor i ett par rum. Tror att det hade varit utmärkt här hemma och skulle kunna tänka mig det även av andra skäl än de ljudmässiga.
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2008/01/09 :  18:58:14  Show Profile Send hman a Private Message
Enligt "The Ultimate Guide To High End Audio" så ger en orientalisk ull matta det bästa resultatet. Själv använder jag en "Arden Ruta" ullmatta från Ikea med ribbor som borde hjälpa till att diffusera ljudet.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett

Edited by - hman on 2008/01/09 20:17:26
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2008/01/09 :  19:58:38  Show Profile Send llerk a Private Message
Nackdelen är väl att det är en riktig skitsamlare. Annars ser jag bara possitivt på en go matta av klass.....

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/01/09 :  20:06:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det är väl bara att dammsuga? Du har ju allt på ett och samma ställe.
Golv som golv, skit hamnar väl där.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/01/09 :  21:41:42  Show Profile Send f95toli a Private Message
Problemet är att man inte kan våttorka ordentligt. Får man något kletigt (ex. mat) på mattan är så är det ett elände att få bort.
Jag bor i en lägenhet med heltäckningsmatta överallt utom badrum och kök. Ljudmässigt är det säkert en fördel men hade jag fått välja så hade jag hellre haft parkettgolv eller liknande i vardagsrummet.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/01/09 :  22:07:22  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det går lätt att hyra en matttvättmaskin,,,
Så ofta som golven våttorkas, så är det nog ingen fara...

Det är dock valfritt att ha matta eller ej

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/01/10 :  07:23:44  Show Profile Send matte76 a Private Message
Visst är det bökigt att städa en heltäckningsmatta, inte minst om man spiller något på den som är svårt att tvätta/gnugga bort. Att hyra en mattvättmaskin blir ju bökigt eftersom hela mattan måste tas upp vilket innebär att alla möbler etc. måste ut från rummet så länge...dessutom är många heltäckningsmattor tyvärr av material där smuts och damm gärna fastnar och är svårt att dammsuga bort. Omöjligt är det inte förstås, men större mattor av icke heltäckande typ är mycket bättre på alla sätt (förutom de rent akustiska då förstås ).

Jag tror inte att det finns så många "bättre hälftar"/sambos som accepterar en heltäckande matta av flera skäl. Ljudmässigt är det ju kanon med heltäckningsmattor, men det är ju bara riktiga audiofiler som har det som prioritet nr. 1! Och hur är det för allergiker?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2008/01/10 :  08:19:16  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
Kortare efterklang, behaglig miljö att prata i, varmt om fötterna.


Jag håller med Zalve här Jag har lagt in en stor och tjock heltäckningsmatta och är mycket nöjd med den (på många plan). Förutom rent ljudmässigt tyckte jag mig märka lite mindre pollenalllergi på sommaren (när jag är inomhus). Efter att ha haft den i snart ett år är jag helfrälst och nu är jag här för att konvertera ni icke-troende! Heltäckningsmattan är död, länge leve heltäckningsmattan
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/01/10 :  09:09:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vill man hitta orsaker att inte ha en matta, så kan man det.

Hade inga problem att sälja in en helteckningsmatta hos min fru. Förutfattade meningar finns det gått om,, som är 20 år gamla

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/01/10 :  11:05:46  Show Profile Send edison a Private Message
"Päronen" hade heltäck i sitt vardagsrum tidigare.
Detta + en ljudmässigt ovanligt vass TV gjorde att det var en riktigt trevlig upplevelse att se musikkonserter och tex långfilmer i det rummet.

Blev klart sämre när dom enligt tidens mode för några år sen drog upp mattan till förmån för ett trägolv.

Lyckligtvis är det ändå inte hopplöst då det är mkt möbler, hyllor, tavlor etc i rummet, men poängen är att det med mattan var SÅ mkt bättre!

Köpte för egen del en 2 x 3 meters rya för mitt ca 18 kvadrats lyssningsrum i slutet av -07.

Har MKT modesta högtalare, men konstaterar att den akustiska förbättringen blev stor vilket jag är jag kanonglad för.
Lika kul (nästan) är att det även blev snyggt!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2008/01/10 :  14:40:31  Show Profile Send Guru a Private Message
Lite sugen blir jag allt, rekommenderas någon särskild matta ?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/01/10 :  15:07:19  Show Profile Send matte76 a Private Message
Betyder ljudet allt för hushållet är heltäckningsmatta ett bra val, betyder ljudet bara mycket, som för tex undertecknad, är det bättre med en eller flera större (hyfsat tjocka) mattor av flera skäl; hälsomässiga, städmässiga men även estetiska även om sistnämnda är en smaksak.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/01/10 :  15:24:25  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det finns/fanns en matta som levererades av ett Danskt föetag som rekommenderades.
Wolife har en som matt tror jag,, Symphony eller ntå spnt har jag för mig att den heter.
Dock ska det tilläggas att denna är inte billig. Fast kan man lägga många tusenlappar på en kabel,
så borde man kunna göra det på en matta

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/01/10 :  15:31:13  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Har också funderat att skaffa heltäckningsmatta till det biorum jag och min flickvän ska inreda så småningom... Var hitta billiga leverantörer av mattor med rimlig eller "hyfsad kvalitet"?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2008/01/10 :  15:40:10  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag har den mattan som zalve pratar om, Symphony från Ege Carpet. Den har dock utgått men det finns nog andra tjocka mattor att välja på. Räkna med priser på 300-500 kr/kvm om du ska ha en tjock matta.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/01/10 :  15:59:18  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Läste som snabbast på hembioforumet att Bauhaus hade en heltäckningsmatta som var någorlunda tjock och prisvärd. 120 kr/kvm...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2008/01/10 :  16:09:33  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
Läste som snabbast på hembioforumet att Bauhaus hade en heltäckningsmatta som var någorlunda tjock och prisvärd. 120 kr/kvm...


För 120 kr/kvm tror jag inte att du får en tjock heltäckningsmatta men återkom gärna när du kollat upp den. Kan du ta någon bild hade det varit ännu bättre
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/01/10 :  16:30:44  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Bauhaus finns inte i min hemstad så det får bli "om ett litet tag"

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/01/10 :  17:10:40  Show Profile Send rolnor a Private Message
quote:
Problemet är att man inte kan våttorka ordentligt. Får man något kletigt (ex. mat) på mattan är så är det ett elände att få bort.


Jag köpte en våt-dammsugare när jag flyttade in i en min villa med heltäckningsmattor, all otrevlig lukt som var i mattorna försvann när jag våtsög dom, mycket effektivt, ett munstycke sprejjar rengöringsvätska ner i mattan och det sugs sen omedelbart upp av dammsugaren, inga problem.

rolnor
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/01/10 :  17:13:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Själv kommer jahg lägga in en ganska korthårig och inte så kraftigmatta, då rummet kommer att användas till fler saker.
Silvan har billigare mattor,,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2008/01/10 :  21:01:20  Show Profile Send Guru a Private Message
Runt 200kr/kvm vore ganska ok pris med tanke på att det är 64kvm som ska läggas
Go to Top of Page

hman
Member

159 Posts

Posted - 2008/01/10 :  21:44:29  Show Profile Send hman a Private Message
12800:- Sedan tillkommer montering och extra material beroende på vad Du har idag.

Samtidigt kommer det bli bra. Min första anläggning med en rörreciever och ett par stativare, fick ofta beröm för sin fina ljudkvalitet när den var placerad i ett rum med tjock ull heltäckningsmatta. Ljudet blev klarare och metall diskanterna gjorde sig inte påminda.

Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/01/10 :  23:20:04  Show Profile Send esl a Private Message
Precis som någon nämner ang allergi ovan, så är det så att ex.vis pollen som kommer in "fasnar" i mattan och kan sedan lätt sugas upp av dammsugaren.
Har man ett hårt golv så virvlar små dammparticklar och pollen upp och man får mer besvär.

Detta kräver ju dock att man faktiskt dammsuger emellanåt.
Hade jag inte haft fin stavparkett i ek så hade varit heltäckningsmatta här definitivt!

Jag skall i alla fall köpa ytterligare stor matta till andra halvan av rummet.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000