HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vista krasch
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/20 :  15:21:11  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ja, jag gick bara och väntade på det.

Nu kan jag bara boota Vista in i safe mode.

Sen senaste lyckade boot, det enda som installerats är Windows Update grejer, den installerade två grejer, ett var nic drivisar det andra kommer jag inte ihåg.

Vad gör jag nu?

Det här har jag gjort.

1. Kört virus scan i safe mode, hittar inget. Men upptäckte att antvir är helt puckat, i safe mode kan du INTE updatera dess virusdefinitioner. Ungefär som att ha en bil där domkraften låses fast när du får punka. Helt värdelöst, så varning för det sk!tverktyget.

2. Försökt att från windows "felmeny" där man kan välja vilken mode man startat i, starta senaste lyckade windows configuration, det går inte heller.

Så, var i Vista rullar jag själv tillbaka till väl valt ställe, bootad i safe mode?

Jag kör inte ett enda olagligt program på datorn, bara vista 64 certifierade drivers.

Jag trodde minsann det skulle snurra lite bättre än så här.

Så, rulla tillbaka den är väl det enda kvar att göra innan jag stoppar in en skiva för att "reparera" windows om det går?

Är det något konstigt virus som far omkring som mitt virusskydd kanske går bet på? Tips mottages.

Sur Vistaschmista användare.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/20 :  15:35:36  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Sicket skräp, installerade NOD32, som ska vara ett bra virusprogram, tror du det går att uppdatera från safe mode? Nope? WTF!

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/01/20 :  15:40:35  Show Profile Send Kmj a Private Message
Detta är ju ingen fantasifull lösning men jag hade formaterat och installerat XP. Vista kanske man kan köra efter ett par servicepacks har kommit.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/20 :  15:42:00  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hmm, undrar om det är en poäng att installera release kandidaten för SP1? Det är andra releasen av den så kanske en ide att göra det? Det verkar ju som om det här är vista relaterat, inte virus eller något annat.

Trodde det gick att rulla tillbaka grejer i Vista, det gjorde det väl i xp i alla fall? Här hittar jag bara vanliga "backup" och restore funktioner, men inte har jag backat up vista, men det borde jag väl ha gjort.

Mitt moderkort har en fin funktion med, det kan också backa upp hela OSet, får jag ordning på det här nu så får det bli en sån lösning. Jag har ändå 2 TB i burken så plats finns ju.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/20 :  15:47:47  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hmm, jag har ett spyware tool, som heter Spywareblaster, det har en "system snapshot" från 22 november som jag kan rulla tillbaka till. Hmm, kanske en väg ut, lär torska lite grejer men det får jag ta.

Så, vad bör jag göra? Prova RC SP1 för vista eller rulla tillbaka?

Fegisen i mig säger rullatillbaka.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/01/20 :  15:49:52  Show Profile Send f95toli a Private Message
Har du kollat så att det inte är något fysiskt?
En delvis skadad hårddisk eller för den delen ett ett icke-fullt fungerande nätaggregat, fläkt osv kan ge en hel del mystiska fel.

Prova att köra en diskcheck (vilket borde gå att göra även från safe mode.
Det kan ju också vara problem med en drivrutinenen som laddades hem, det kan definitivt leda till krasher. Provat att plocka bort den, eller om inte det går "ta bort" ditt NIC; gissningsvis sitter det på moderkortet men då borde det gå att temporärt stänga av i BIOS.

Att virus orsakar systemkrasher är faktiskt relativt sällsynt, jag har bara sett det någon enstaka gång.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/20 :  16:22:38  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nu hittade jag windows system restore. I sökrutan i startmenyn skriver man "restore" så dyker den upp.
Rullade tillbaka till 18 jan, funkar fint. Nu gäller det bara att klura ut vilken update som sänker burken, för jag har inte installerat ett program under tiden.

Windows vad säger man. Suck.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/20 :  16:23:28  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tack för tipsen, bra med ett forum där det finns lite datorvana. :) Jag har vana själv, men lite moraliskt stöd är alltid gott.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/20 :  16:29:41  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jo, de två updatesen var en optional, för nic, som jag installerat förr via windows update, och en recommended för windows defender. Måste ju vara nic updaten som sänkte burken.

nic har haft problem på det här mobot. Vid installationen av alla drivisar från cd, när datorn byggdes, då fungerade nicket. Men när jag själv laddade ner en ny version via mobo hemsidan, då rök det, men windows stoppade inte, bara att nic inte fungerade.

Därför misstänkte jag inte nic nu, trodde det skulle vara något annat. Men det lutar åt att nic var problemet.

Undrar om det är för att jag kör 64bit av OSet kanske? Nu updaterar jag inte nic igen på ett bra tag.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/01/20 :  17:15:00  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Kör en systemåterställning. Vi har haft två Vistor på jobbet som slutat fungera efter en automatisk Windows-update. Lätt nog att gå in i safe mode och sedan göra en systemåterställning till den senast fungerade konfigurationen, så är du igång på nolltid.

F.ö. så gick samma windows update OK nästa gång.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/20 :  17:28:51  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Det var precis så jag gjorde, det står ju i posten väl?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/01/20 :  19:33:35  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Ja men nu läte jag ju inte speciellt noga

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/20 :  19:39:52  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
No worries, du försökte hjälpa till så jag är ändå tacksam.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/01/21 :  10:02:47  Show Profile Send matte76 a Private Message
Installera XP istället, Vista har fortfarande alldeles för många "barnsjukdomar". Kanske blir det bättre med SP 1, men det dröjer ju flera månader till det kommer en färdig version.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/21 :  13:07:29  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag kör 64bitarn, och den xp-versionen ska inte vara någon höjdare, så jag blir kvar med vista, precis som med hifi, motorcyklar, fiskeprylar, kameror och cyklar så har de lite hyss för sig, som man måste lära sig. :)

Hifin är ju värre en "high maintenance" tjej. Tjejen vill ha dyra skor, hifiapparaten vill ha ännu dyrare skor. Hon kanske vill dra en lina av något olagligt slag, hifin vill ha linor som får priserna på de olagliga substanserna att verka Willys. :)

Så man måste lära sig personligheten hos sina prylar. Tyvärr är väl Windows personlighetskluvet med panikångest, men det får gå ändå.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Jimmy
Member

245 Posts

Posted - 2008/01/21 :  16:46:01  Show Profile Send Jimmy a Private Message
vista tar en jäkla massa kraft ur datorn.


vista är säkert ett bra programm när det funkar ..


men som sagt det är sirap i datorn med vista i !!





Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2008/01/21 :  20:12:26  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Vista; beställt av processortillverkarna så att datorerna behöver bytas mot snabbare och nyare?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/01/21 :  21:37:02  Show Profile Send Lovan a Private Message
XP 64-bit är ju baserat på 2003 så det är väl inte så konstigt...
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/22 :  01:20:19  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, vista är inte så segt, om du har minne i burken, mest det som behövs. Jag sitter på 4 GB och en quadcore i 3.4 Ghz så seg är inte burken, någonstans. Vista ska du inte ens fundera på med mindre än 2 GB. Det bootar på 800 utan några andra program. Installera skype, MSN, antivirus och den bootar väl närmare 900. Så, minne i burken så blir inte datorn så seg alls.
Det är nog där många felar, de kommer från xp, som körde fint på 1 GB, Vistan pissar på 1 GB tyvärr, då blir datorn som sirap.

Vistan upplevs också som segare än det verkligen är, det är massa "fade in" "fade out" grejer på alla fönster. Stäng av allt sånt och optimera för prestanda så blir det snappigare.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/01/25 :  20:16:12  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Du är inte ensam om det här med vista och jag beklagar.

Själv blåvägrar jag vista efter dels egna erfarenheter men även vad jag läst om det, nu körs Linux (ubuntu 7.10)(inkl compiz 3D desktop) så det rycker om det.

Inga häng, ingen begränsing i vad jag vill göra, och det går bra mkt snabbare än XP kan jag lova trotts att jag slimmat ner det(XP), defraggat, rensat regestry etc...

Hårddisken har aldrig jobbat så lite, datorn är knäppstyst i jämförelse med XP, och modemtrafiken dyker endast upp när man begärt det, det spöar i mina ögon XP (vista är givet), men det är ju jag, no offence intended.

Det finns bättre och billigare (Gratis) aternativ härute, tro mig, något fler och fler börjar upptäcka, jag själv inräknad.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2008/01/25 20:21:23
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/27 :  13:33:17  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Klart det finns "bättre" alternativ för andra, men inte mig. Jag vill kunna köra alla mainstream program, jag vill kunna spela med. Finns det något annat alternativ då än Windoze?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/01/28 :  11:17:28  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Jag vill kunna köra alla mainstream program, jag vill kunna spela med. Finns det något annat alternativ då än Windoze


Nej. Men jag hade nog kört på XP tills Vista har blivit mer stabilt. Annars får man acceptera de buggar som finns, men förr eller senare lär de åtgärdas av Microsoft.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2008/01/28 :  12:36:25  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nja, som sagt XP går inte något vidare med 4 GB, dess 64 bits OS ska inte vara någon höjdare.

Jag tycker XP var ganska dassigt med, har faktiskt bättre erfarenheter av Vista än så länge.

Så länge du behandlar Vista bra, alltså inte mindre än 2 GB i burken, kanske går med 1.5 om du bara ska browsa. Den bootar alltså över 800 utan några konstiga program med i startupen. Så i med minne, så snurrar den helt schysst på en rimligt modern dator.

En bug jag får via firewire är KVAR i Vista sen XP, helt makabert.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000